Gå til innhold
  • Bli medlem

Penrod - fiskestang - noen med erfaringer?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Testet en av mine i dag. Dessverre la jeg sakene tilbake uten å ha lagt merke til om det var en Kinavariant eller denne amerikanske (er vel laget i Kina begge). Mener å huske at det kun var snellene det var forskjell på, stengene er i hvert fall mistenkelig like.

 

Joda, artig, men noen klare begrensninger. De bittesmå stangringene bremser veldig, så jeg kastet ikke mer enn rundt 15-20 m, men det er i grunnen mer enn nok som regel. Med fisk på kroken var det noen underlige lyder, antagelig fra snøret som løp gjennom stangringene, og det fikk meg til å lure på om de var grove og slet på snøret. Dessuten var det litt lett å være tilbakeholden med mothugg, men ellers var det greit nok.

 

Det er nok en blanding av kjekt å ha, nødløsning og/eller det at en kan ha stang med i tilfeller en ellers ikke ville tatt en stang med.

 

Jeg brukte for øvrig en annen snelle enn de selger, en UL Shakespeare med 0,15 snøre av ordinær type. Denne måtte modifiseres en smule på snellefoten for å passe i snellefestet, men den kan nå brukes både i ordinære og disse penrodsakene.

 

Største ørret var nøyaktig 300 gram og det var helt uproblematisk.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne jo ikke la være og kjøpte selvsagt en "fluestang" med snøre og fortom. Artig, men styr unna. Fluesnellen måtte jeg modifisere og den hadde kvasse kanter som skar i fluesnøret (8 fot) og stangen var tilsynelatende identisk med haspelstangen.

 

Du kaster like langt og fint med en kjepp.

 

Er du lysten på litt kombifluefiske kan du bruke litt kassert fluesnøre på haspelutstyr. Funker som bare det.

 

Min fluestang skal være veggpryd i boden!

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på Penrod og kopiene fra Kina. Du skriver at begge er laget i Kina - dette var jeg ikke klar over. Jeg tolket det slik at disse var laget i USA og at det er/var stor forskjell på kvaliteten på stengene.

 

De er rimelig klare på dette på nettsiden sin - dette med billige kopier osv. Hvilke merker nøyaktig er det du har @Koppen ?

 

Jeg sitter på fjellet og vatnet er fortsatt islagt her. Kjøpte barnestenger til ungene som de trener med nå, men angrer på at jeg ikke kjøpte et par slike Penrods i stedet. Har ikke fått prøvd min enda, men det blir vel snart nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vops, det var ikke ment som et faktum. Ikke engang en påstand. Men det er ingen påtagelige forskjeller å spore på stengene, så det ville ikke forundre meg om de kom fra samme produsent. Snellene er det derimot stor forskjell på, selv om jeg ikke akkurat vil kalle den beste for noe i nærheten av de anerkjente. Kinasnellen vel jeg ikke om jeg ville prøvd engang. Penrod'en har jeg gitt bort siden jeg har skikkelige sneller selv.

 

Jeg har en flerdelt amerikansk stang som er fin og ha med som dette. Men mye morsommere, langkastende osv. Har også en billig "Vassfaret", lurer på om det var Elbe sin. Jeg surret alle stangringer på nytt og la på epoxy, så dette ble en seriøs lettvekter jeg har brukt mye. Den utklasser nok Penrod og likesinnede så det står etter, men Penrod er altså noe en tar med når en ellers ikke ville ha gjort det, så sammenlikningen er bare for å forklare forskjellene.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Koppen hvilken stang kjøpte du fra Penrod? Det er betydelig forskjell på de billige "europris"  stengene som selges på Finn - og den som selges fra produsenten av originalen.  Vet du sikkert at det var en original stang du hadde fra penrod?

 

Jeg har jo ikke fått prøvd min stang enda, men kjente følelsen av kvalitet når jeg tok i stanga. Kanskje jeg tok feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et par stykker fra "orginalen" penfishingrods.com. Fikk med et nesten hysterisk morsomt brev fra.... Var det Mike? Hvor han advarte mot å bruke saken som ninjasverd og fraskrev seg ansvaret om det kom et romskip med aliens og skadet stangen, hehe. Har ikke brevet for hånden i øyeblikket, men tok vare på det.

 

Og har noen fra kina som jeg bestilte som kvotefyll. Betalte vel $9 for stang, snelle og snøre... Skal sammenlikne igjen, men ingen dramatisk forskjell.

 

Men som sagt, dette er stangen (eller fiskesettet for de som velger å bruke snellen også) for den helt spesielle og snevre nisjen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå her jeg vært detektiv i egne saker! Det var kinastangen jeg brukte i går!

 

Sammenslått er det ikke mulig å se forskjell på dem, men Penfishingrod'en består av 9 deler, kinasveipen 6, så det er nok en hel del mer stang og sikkert en bedre følelse på PFR-en, men fremdeles vil jeg tro det er vel mye friksjon i disse trange stangringene. Rett nok er det større avstand fra snelle til første ring på Penrod'en, det kan godt utgjøre en del.

 

Jeg blir vel nødt å knipe noen ørreter i ettermiddag også, og da blir det med USA-modellen. Hunden fikk ørret sprøstekt i meierismør og litt tørrfòr innkokt i fløtesjy igår, og dette kan forklare hvorfor hun er fullstendig fiskegal!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd alle. Må innrømme at jeg er småforelsket i denne Penfishing-stangen. Har en billigsnelle fra dem også, og siste tur var med denne kombinasjonen. En lengre, smidigere stang med helt klare aksjonsegenskaper. Nå tror jeg ikke tilhengere av 9' stenger vil bli så begeistret, men jeg ar alltid hatt en forkjærlighet for 5-6' lange haspelstenger og har det fortsatt.

 

Hadde tenkt å gi bort denne snellen også, men den fungerte bedre enn jeg hadde trodd. Brukte mykt 0,15 snøre av tradisjonell type.

 

Som ventet gjorde avstanden til nederste stangring mye ut av seg, særlig fordi de er så trange. Kan godt tenkes at det kan være en ide å vri bort nederste stangring og gå direkte til neste. Har ikke prøvd det ennå, men en må jo også se på at ikke påkjenningene på stangen blir for store om en eksperimenterer slik.

 

Men fluestangen tror jeg ikke noen vil finne den minste interesse av. Den lever knapt opp til benevnelsen gimmick, etter min mening.

 

Skal prøve kinasettet komplett og hoppe over nederste stangring.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.