Gå til innhold
  • Bli medlem

Penrod - fiskestang - noen med erfaringer?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med fiskestenger i fra penrod?

Tenker da på erfaringer med stangen, og erfaringer med å bestille fra de. Finnes det forhandlere i Norge av dette?

Virker litt - artig - med en fiskestang som veier så utrolig lite - bare 63 gram :) Snellen etc i tilleg selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synchronicity! Jeg bestilte et par i går etter å ha lest om dem på http://godturen.com/?p=249#comment-28

Ikke la den amatørmessige websiden skremme deg, karen bak ser ut til å være fornøyd med at den ikke koster ham en krone mens han fremdeles selger haugevis av dem. Ut i fra det man kan se i videoene så virker det som stengene fungerer ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere hjelpe en "dumming". Har siklet på dette, men bestille-fra-utlandet/USA-spøkelset skremmer en som ellers KUN handler i fysisk butikk her i Norge. De få gangene jeg har bestilt noe over nett har jeg endt opp med bomkjøp.

Hvordan går dere frem?

Og hvilken av pakkene er best egnet? Familien fisker litt, men jeg er en nybegynnet, slik at utvalget i sneller forvirrer meg noe i forhold til hva som bør velges. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt i hva du legger i "bomkjøp" jeg, men hvis det er å betale for noe man ikke mottar så tror jeg aldri det har hendt meg. Hvis det går på det å være fornøyd med hva man har kjøpt så ligger det nok omtent på samme nivået som hvor fornøyd jeg har vært med kjøp i butikk. Angrer mest på impulskjøp mens hvis jeg har satt meg ned å lest litt om hva folk sier om det jeg ønsker å kjøpe så har det nok vært bedre kjøp.

Jeg kjøpte selv denne http://penfishingrods.com/shop/product_details.php?category_id=13&item_id=165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med visse mellomrom er det en norsk forhandler som legger stangen ut på finn.no og QXL

Her er en i Sandnes.

http://www.finn.no/f...nnkode=28425397

Han har flere annonser med diverse fiskeutstyr.

Jeg tror det er en som har holdt på en stune.

Kan være en som bodde nær Sandnes sentrum tidligere, men som har flyttet.

. . . . . . . . . . Stemmer.

Sjekket litt rundt og fant denne:

Tores import.

http://fiskesnella.no/

Jeg bor ca. 20 minutter i bil fra der han bor.

kanskje jeg stikker innom en gang og ser om han kanskje har noe av interesse.

Sikkert lurere å kjøpe her enn fra USA hvis det er de samme tingene han selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurere å kjøpe her enn fra USA hvis det er de samme tingene han selger.

Jeg er for så vidt enig, men er det den samme?

Stanga er 90 cm lang, mens den korteste de har hos den andre leverandøren er 145 cm

De advarer mot kopier fra østen og siden de ikke oppgir produsenten på den norske siden er det kanskje billig kopi ?

Ellers en elendig hjemmeside på den USA produsenten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers en elendig hjemmeside på den USA produsenten

Haha, ja, han har laget den selv (sikkert for 10 år siden) men mener at han selger mer på å ha masse youtube reviews enn å bruke penger på ny site. Spør du meg kunne han godt ha gjort begge deler. :)

Tenkte jeg også skulle kjøpe en av stengene fra fiskesnella så snart jeg kommer meg tilbake til Norge og gjøre en liten sammenligning. Hvis penfishingrods fyren er villig til å ofre en så tenkte jeg at jeg skulle inkludere bruddstyrke... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis penfishingrods fyren er villig til å ofre en så tenkte jeg at jeg skulle inkludere bruddstyrke... :D

Jeg ser at den Finn annonsen opererer med en bruddstyrke på 2 kg, mens penrodfishing opererer med bruddstyrke på 22 lbs? Blir spennende å se hva du kommer frem til der - du får lage en video på det :)

Et minimum burde være at de opplyser om vekt på utstyret. Mente jeg leste en plass at den amerikanske stangen på 145 cm veide 68 gram.

Uansett blir jeg irritert om jeg har bestilt noe "dyrt" i fra USA, som jeg kunne fått mye billigere her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente ikke jeg å påstå at det som selges via finn.no er det samme som det du får fra USA. Poenget var bare å vise at det kan være lurt å sjekke litt rundt.

Ellers er jeg litt skeptisk til slike stenger. Også vanlige teleskopstenger.

Skal du ha en stang som skal ligge og slenge bak i bilen eller noe slikt så er de sikkert gode nok, men det er ikke lett å få til gode egenskaper i en fiskestang som er delt opp i så mange biter.

Det er ikke bare bruddstyrken som teller, heller ikke på snøret.

Husk at den belastningen som fisken påfører utstyret blir fordelt på snøret og stang. De fleste snøretyper har en viss elastisitet og så har du dynamikken i stanga når den bøyer seg.

Jeg har et par lette teleskopstenger, men de er skjeden i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg også er en smule skeptisk til denne stanga. Først trodde jeg som overskriften var at det var Penn som er et anerkjent snellemerke, men det var PEN og vel. Jeg er ikke overbevist, stanga/stengene er riktig nok lette og videoene ser bra ut. Men finnes det en objektiv test av disse stengene eller har du bare selger og selgers venner som referanse?

At en stang mister egenskap ved å være flerdelt er jeg heller ikke enig i. Shimano Beastmaster BX er ett eksempel på en meget god stang som er mangedelt. Den største svakheten med ei flerdelt stang slik jeg ser det er at det er lettere å få brudd i den, i og med at det er lettere for at dritt havner i skjøtene når en tar den fra hverandre eller setter den sammen. Dette vil føre til små brudd i godset som kan og vil forplante seg og vips så har du et real brudd.

Stengene som er nevnt innledningsvis er ikke av interesse for meg, men det skal bli moro å følge med når det kommer noen bruker erfaringer på de.

Og når det gjelder handel fra USA er ikke dette noe å tenke på så lenge en kjøper av en seriøs forhandler, prisene er ofte både halvparten og mere til enn de prisene en får i Norge. Stenger kan kanskje være litt mere risky, men sneller, agn, sene og annet utstyr har jeg handlet MYE av fra USA og Canada og har ingenting å utsette på dette. Noen amerikanske nettbutikker sender ikke til Norge, men da kan en f.eks bruke jetcarrier.no som både frakter og evt fortoller for deg. Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte ikke stanga for å dra på fisketur med. Det er bare så alt for ofte at jeg drar på en topptur, eller ren vandretur - og jeg ikke prioriterer fiskestangen, på grunn av vekt og størrelse. Denne stanga kan man jo nesten ha i lomma og den tar "ingen" plass.

Som ekstrastang må den jo også være flott. Hvis den holder det den lover kommer jeg til å kjøpe fler. Julepresang de-lux. :)

For øvrig - når det gjelder den Finn annonsen så er det Fake:

Siterer penrod fishing

Their rods are inferior, shorter knock offs, ( look for the length in their description ) their front drag reels have black plastic handles & drag dials which signify inferior drag systems. If they were good, we would be selling them. Make sure you check the length of their rods & quality of their reels before you buy something that will go in the garbage 2 days later. What you are seeing is cheap imitations!! The Extreme & Goliath are available EXCLUSIVELY here at Penfishingrods.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har fiskestang og snelle ankommet. En stang i sølv og en i svart, størrelse Goliath med FD100 AA snelle.

Stanga veier 64 gram, og snella veier 166 gram med snøre. Strukket ut så føles stanga noenlunde stiv ut. Helt klart ikke like stiv som en 2-delt stang, men det føles som jeg kan ta i i kastene uten å være redd for stanga i hvertfall.

Må nå prøve å finne ut hvilken størrelse sluker jeg skal bruke med denne. Står at stanga kan brukes med 2, 4 eller 6lb line, regner med at det bestemmer hvilke sluker jeg kan bruke? Er i ferd med å sjekke hvilken line han spolte på stanga.

Edit: Lina som kom med snella er 4lb Trilene XL mono, ser ut til å være 0.2mm tykkelse eller 1.8 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her :) stang og snelle på plass . Førsteinntrykk er veldig bra. Virker solid bygget, men den første testen får man først når fisken hugger. Jeg tror stram line og håv er en bra ting når man skal fiske med denne...

Som ekstra fiskestang er den uansett genial men skal testes ved første anledning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostbar den ja - blir å vente med det..

Enhvafornoe? Jeg kan omtrent null om fisking så du får hjelpe meg litt her. :)

kanskje noe slikt http://www.berkley-fishing.com/products/line/superline/gorilla-tough

Stiv pris på disse snørene også. Vil teste ut stanga med det snøret som kom med med først tror jeg. Ser ellers at stang og snelle helst bør monteres i hop før man legger på tur... Passende etui må man vel også ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja - mulig du har rett.. Mulig ikke :)

På min spole står det 0,12 mm/100m. 0,15mm/80 m. 2 lbs/140 yds , 4 lbs/70 yds.

Om jeg skjønner det rett er 0.12 mm det samme som Diameter (mono equiv.) i den tråden - altså 12. Det blir midt i mellom de 2 første snørene.

Men det er mulig jeg tar feil - jeg er ingen ekspert så kanskje noen andre kan klargjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.