Gå til innhold
  • Bli medlem

Lakenpose i soveposen for ekstra varme vinterstid


Lilleulv

Anbefalte innlegg

Jeg har en Ajungilak Kompakt 3 sesongs pose jeg bruker flittig.

Men den duger nok ikke vinterstid. Derfor lurte jeg på om Sea To Summit Reactor lakenpose i soveposen kunne gjøre dette til en brukbar vinterpose og.

Noen som har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ekstra laget vil nok hjelpe litt, men ikke så veldig mye. Har også en 3 sesongspose, og når jeg legger den inni Fjelduken Extreme så funker den fint til vinterpose også. Har også en lakenpose inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å kjøpe en silkepose og ha inni, det varmer ganske godt og tar liten plass. Hvis plassmangel ikke er noe tema så kan du kjøpe en billig sommer pose på g-sport og ha den inne i 3-sesongsposen din, da får du ok vinterpose for snaue 250kr .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkepose fungerer greit, men hvis du har plass i posen så hadde jeg heller valgt å kjøpe en sommerpose, den vil uansett være varmere enn en silkepose pga at den vil holde på mer luft + at det er ganske mye billigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer også på hvor mye hjelp det er i en STS Reactor. Har kjøpt en selv, og får snart testet den i 10-15 minus. Det står oppgitt bedring med inntil fantastiske 14 grader. Gir den 4 er jeg happy, men for meg er den ment mer for å spare posen ved at den er lettere å vaske. Så blir varmen ren bonus. Rapport kommer så snart jeg har fått erfart hva den er god for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian123; den fleeceposen du har, fant den ikke på Helsport sin hjemmeside i farten... Er det kun fleece i den, og hva vil du si om tykkelsen på fleecen? Spør fordi jeg vurderer å sy fleeceposer selv til våre to små, og lurer i grunn på hvor mange grader omtrent en pose laget av et tynt fleecepledd egentlig ville utgjøre:)

Har forøvrig også silkepose, er behagelig å ligge i, og noe varmere blir det, men ville også istedet satset på en lett sommerpose inni, evt. En ytterpose for kaldere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa ut STS Reactor Extreme litt..må jo det når den hevder å øke tempen med 10-15 grader! ;-P

Hyttetur: STS + bomulls lakenpose utpå der sammen + ullstilongs og en tynn langermet ullundertøytrøye. Ca. 5 grader inne på morgenkvisten --> Kjølig, våkna flere ganger iløpet av natta, men fikk da sove :o)

Hyttetur: STS + sommersovepose (Ajungilak kompakt sommer +30, +10, extreme +5) + ullstilongs og en tynn langermet ullundertøytrøye. Ca. 5 grader inne --> Godt og varmt :o)

Telttur: Sommersovepose (gammel og slitt Haglöfs Outback Zero komf.temp. ca 0) komfortabelt ned til ca 7 grader. Sommersovepose + STS er komfortabelt ned til ca 0. Med ullundertøy, hals og lue, komf. ned til ca -3.

Komfortemperatur er jo veldig subjektivt, og det er mange faktorer som spiller inn utenom temperatur, som luftfuktighet, når man spise sist og hva man spiste, hvor sliten man var, dagsform, osv....

Har tatt utgangspunkt i at jeg er aleine i et tomannstelt som er litt høyt under taket.

Er 182 høy, veier ca 75kg.

Jeg syntes STS Reactor Extreme er langt mer behagelig, slitesterk og praktisk enn en silkepose, men krever hyppigere vask, den varmer mest når den er rein, på samme måte som superundertøy.

Ps. en stor hund på hver side av soveposen hjelper mye mer enn både lakenpose og ullundertøy til sammen :-P Da blir komf. tempen på Hagløfsposen i allefall -5 uten uten ullundertøy og lakenpose :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillM: Fleeceposen min består av bare fleece, ca 1 cm tykk tror jeg. Er ikke sikker på om helsport produserer den fortsatt, tror jeg kjøpte den på XXL.

Lilleulv: Er faktisk ikke helt sikker, tror den hjelper litt ihvertfall på tempen. Er uansett ganske mye bedre med fleece ved kald pose.

Kan ellers si at jeg sover meget bra i min Ajungulaq Tyin winter med fleecepose ned til 25-. Har ikke sovet ute i kaldere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med Reaktor. 14 grader er for mye, men jeg tror den gir opp mot 10. Reaktor er meget lett å tørke, en stor fordel hvis en sover med f.eks. fuktig tøy inni posen. Når det er sagt vil jeg ha vurdert å kjøpe en ny vinterpose. Kompakt 3 vil veldig fort bli for kald også med Reaktor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Fant ett nytt produkt: Warmpace Merinoull innerpose.

Merinoull er jo ett velkjent materiale.

Hva tenker dere om denne innerposen? Veier 300 gram, senker komforttemp med 7 grader hevdes det og har hull til armene som virker praktisk å ha på en innerpose.

Er det tull å drive å bruke penger på sånne ting, istedet for å bare spare pengene og legge i en vinterpose? (Eks. Warmpace Viking 1200).

Jeg bruker idag Warmpace Viking 600 som helårspose, og tenker å utvide bruken av posen ved hjelp av denne Warmpace lineren (i tillegg til ullundertøyet jeg sover med). Det blir ett par helgeturer i året hvor denne posen blir litt for kald.

Hvis denne øker komforttemp med 7 grader vil varme-til-vekt verdien være bedre for Warmpeace Viking 600 + innerposen enn for en Viking 900 og 1200. Så jeg tviler egentlig litt på denne påstanden, men hva vet vel jeg...

Produktbeskrivelse:

Enhver sovepose lider når den blir fuktig, egenskapene til å holde god varme kan synke drastisk. Merion Capilar Intel kan hindre dette. Merion Capilar Intel inneholder 50% merinoull som er stand til å absorbere store mengder fuktighet uten å ødelegge komforten i soveposen.

Skal du på tur der det er mulighet for mye fukt er dette et veldig smart produkt å ha i sekken! I tillegg vil den øke komfort temperaturen med inntil 7°C!

Toppkvalitet, designet av ekte frilufts entusiaster! 

 Spesifikasjoner: 

  • Vekt: 180cm-300g 195cm-320g
  • Farge: Svart
  • Bruke: Kan brukes på alle soveposer.
Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål... Jeg har f.eks prøvd litt en sånn thermo pose og er usikker på hvor godt den fungerer. Spørsmålet blir ofte hvor mye ekstra temp slike ting bidrar med i praksis. At en merino pose vil øke tempen er det ikke tvil om men om det er 7 grader eller 2 grader kan være vanskelig å si noe tydelig om.

Fordelen med en slik ekstra pose slik jeg ser det er at den kan øke komfort temp på f.eks en sommerpose slik at kombinasjonen også kan brukes på vår og høst. Eller få litt ekstra varme ut av en vinterpose på de kaldeste dagene. Samtidig beskytter den soveposen mot kroppslige vesker og gjør sikkert at den holder litt lenger. Ideen er god men er usikker på hvor praktisk og fleksibelt det egentlig er. Slike poser veier ofte 300-500 gram om man skal ha noe som er litt skikkelig varmt og koster gjerne en tusenlapp. Jeg har tre poser som dekker sommer, vår/høst og vinter - lakenposen jeg har kan da brukes med samtlige poser og det er jo bra. Men i de to årene jeg har hatt lakenposen så har den bare blitt med på tur en gang, det sier kanskje noe om nytten? :) 

Lakenposen blir rett og slett ikke prioritert, antagelig fordi den både veier og tar endel plass samt at det er enda en ekstra dings og greie som skal med på tur. Har kommet til den konklusjonen at jo mer dingser og "kjekt å ha" ting jeg skaffer meg jo mer styr blir hver tur. Har vel gått mer mot en filosofi om å kutte ned på mye og heller gjøre ting enkelt og litt gammeldags :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med warmpace sin er at det går an å stikke ut armene, så du blir ikke fullstendig hadicapet når du har tatt den på deg. Minuset er at den kanskje ikke holder varmen nære kroppen like godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.