Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av stor tursekk


lulf

Anbefalte innlegg

Dersom denne aluminiumskinnen ikke er for tung er det jo bare å feste den på siden av sekken på samme måte som man gjør med ski. Dette betinger dog at du ikke beveger deg i altfor tett vegetasjon.

Jeg bærer selv med meg tyngre tripoder og benytter kun kompresjonsremmene i siden til å feste dem. Min største sekk er 75(85) liter. I den får jeg med meg både turutstyr for en uke og flere pro DSLR med optikk opp til 300f2.8

Hvordan pakker/bærer du hus og optikk? Inne i sekken, på utsiden, eller i snutebag på forsiden? Skinnen er ikke så tung (time-lapse rail), men skal også få med en cart til denne railen som også veier litt. Selve railen veier i underkant av 4 kilo - dette er vel tyngre enn de fleste ski(par), men jeg vet ikke om det blir for tungt for å feste på den ene siden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

qdos:

Tyngre tele bæres i øvre del av sekken innpakket i fleecegenser og vanntett pakkpose. Et hus med optikk opp til 180f2.8 i snutebag på brystet. Jeg bruker en sekk som har to store utvendige lommer i topplokket. Der et det god plass til flere objektiver i orginale etuier også blandt annet 70-200f2.8(ikke mitt normale valg til naturfoto).

Det er forsåvidt ikke noe problem å feste noe som veier 4 kilo på siden av sekken, men du må passe på at vektfordelingen blir riktig så du ikke må bære skjevt.

Av samme grunn er det viktig å pakke det som er tungt øverst i sekken og gjerne bære tyngre kamera/optikk på brystkassa. Det gir en bedre plassering av tyngdepunktet og dermed en mer oppreist og uanstrengt gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Var innom XXL i og Sport1 og har sammenlignet Para Ranger, Recon Pack, Bora 95 og Altra 75, og tror jeg heller mot Recon Pack nå - og mye av grunnen er nok at rammen gir en del fleksibilitet mht feste og avlastning ifbm railen. Ble forøvrig litt skuffet over Boraen, som jeg syntes virket vel stiv i ryggen - mulig jeg hadde skyhøye forventninger etter å ha lest så mye positivt om den, ellers kan det være at den ikke passet min rygg veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide min Recon Pack til 4,6 kilo, kjøpt tidligere i år. Norrøna sin side sier 4,56 så det stemte. Veier vel 3,9 uten sidelommene.

Trodde Para'n veide ca 4,2. Ser Sportsnett oppgir den til 4,1.

Ramma på Recon er godt integrert så vet ikke hvor lett det er å feste ting til den. Bergans sin Powerframe har ramma litt mer åpent men den er enda større og veier enda mer(5,2).

Recon er hverfall suveren å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger min splitter nye Bora 95 Tall ryggsekk. Sekken er brukt 2 ganger, men fremstår som helt ny, ingen skader eller noe sånt. Selges grunnet at det er for lang "rygg" på den for meg. Dette er en Tall versjon. Den passer best til menn som er over 1,85 høy. Jeg er 1,80 høy, så den passer dårlig på ryggen min. Ellers en super sekk som får skryt av alle! Jeg selger denne for å kjøpe nøyaktig samme sekk i "regular" utgave. En sekk som for all del er vært penga. Koster 4000,- ny.

Sekken er svart med oransj innerstoff,noe som gjør det lett å finne ting i en ellers så stor sekk.

Selges for 3000 inkl frakt.

Noen som er interssert?

Ta kontakt Tlf 47906457

Mail. [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide min Recon Pack til 4,6 kilo, kjøpt tidligere i år. Norrøna sin side sier 4,56 så det stemte. Veier vel 3,9 uten sidelommene.

Trodde Para'n veide ca 4,2. Ser Sportsnett oppgir den til 4,1.

Ramma på Recon er godt integrert så vet ikke hvor lett det er å feste ting til den. Bergans sin Powerframe har ramma litt mer åpent men den er enda større og veier enda mer(5,2).

Recon er hverfall suveren å bære.

Akkurat tilbake fra XXL med en ny Recon. Stod mellom Para og Recon, men endte opp med Recon på grunn av behov for bæring av litt sært og tungt utstyr - og da var ramme det beste valget. Ettersom XXL og mange flere oppgir vekten til 4,7 (og ikke 4,56 som Norrøna oppgir), tok jeg kontakt med Norrøna og de var faktisk ikke sikre på hva vekten var og ville veie både Para og Recon på nytt ettersom vekten på deres side ikke var den samme som i nettbutikkene.

Modellene jeg har sett i butikk har en annen logo enn den som ligger på Norrønas side, og jeg mistenkte at forskjellene kunne skyldes mindre justeringer som ikke kvalifiserer som en ny modell, Uansett veide min 4670.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kan i allefall si Norrøna Svalbard sitter svært godt på ryggen. Samme sier "testpanelet". Den er justerbar over et ganske stort område så burde passe for de fra 165cm til 190+cm, kan regulere rygglengden sikkert 15-20cm.

Har heller ikke noe problem med hoftebeltet, det sitter som støpt og glir ikke.

Har og Norrøna Svalbard 80l, og kan varmt anbefale den. Justeringen for rygglengde er viktig å gjøre riktig for best mulig bærekomfort. Lengdesystemet til Norrøna er veiledende. Jeg er selv 186, men har rygglengden innstillt på 175 eksempelvis. Plain så er sekken 80l, men jeg har kjøpt sidelommer og frontlomme, som gjør at den kommer opp i 106l (80+7+7+12). Drev på svært lenge og rekognoserte/vaset etter sekk før det falt på det valget. Til syvende og sist var det bærekomfort som avgjorde. Sekken er vel nå 1 måned gammel bare, men har testet den blant annet over en 3dagerstur med 25kg, og det gikk som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.