Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av stor tursekk


lulf

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et problem med å velge sekk. Jeg er ca. 187cm, har ganske kort rygg (44cm

ifølge arcteryx sine målemetoder), smale skuldre, og veier litt over 70 kg.

Kjerringa (som har en bra sekk) og jeg drar ofte på helgeturer i telt, noen ganger

opp til en uke i strekk. Både i skog og på fjell, sommer og vinter. Vi har 2

hunder, og er generelt dårlige til å pakke ('det er bedre å ha med for mye enn for lite'.) Om vinteren bruker vi pulk, så da det er ikke så store krav til kapasitet.

Jeg har til nå brukt en utrolig dårlig lill-sport 85l sekk som jeg gleder meg

til å pensjonere. Jeg sliter med å få plass til alt utstyret vi tar med i denne.

Så, jeg har sett på følgende sekker så langt:

* Norrøna para-ranger 120l.

* Bergans alpinist 130l

* Arcteryx bora 95

* Evt. en mindre sekk?

Jeg har fått prøvelånt bergans viking 130l av en kollega, og den føltes grei. Jeg

fikk følelsen av at sekken er bygd for bredere karer enn meg selv. Hadde også

litt problemer med å få stilt inn rygglengden passe, og fikk ikke sekken

ordentlig inntil med mindre jeg ofret litt støtte i hoftene.

Hvilke sekker er det verdt at jeg prøver ut i butikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arcteryx Bora 95. Utrolig komfortabel sekk som takler godt 25-30 kg. Hoftebelte og skulderremmer er meget behagelige, og hele sekken i seg selv er veldig slitesterk( har brukt min i over 30 dager nå, og den ser nesten ut ny). Jeg er 178cm og har rygglengde medium (eller regular som Arcteryx kaller det). Den er jo litt dyr, men kan fås til 25% rabatt på sportsnett til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arcteryx Bora 95. Utrolig komfortabel sekk som takler godt 25-30 kg. Hoftebelte og skulderremmer er meget behagelige, og hele sekken i seg selv er veldig slitesterk( har brukt min i over 30 dager nå, og den ser nesten ut ny). Jeg er 178cm og har rygglengde medium (eller regular som Arcteryx kaller det). Den er jo litt dyr, men kan fås til 25% rabatt på sportsnett til helga.

Ser ut som min rygglengde går innenfor medium også. Ser det er tilbud på fjellsport.no også, så frister veldig å bestille. Kan vel i verste fall bruke angreretten om den skulle virke helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregory denali pro er en solid sekk med godt bæresystem og moderat egenvekt.

http://www.oslosport...herre-6801.aspx

Jeg kjøpte min på sunnysports for rundt 3000kr inkl frakt og moms for et par år siden.

http://www.sunnyspor...Prod/GRGDP.html

Fikk anbefalt denne på sportsbua, men ble litt skremt av hvor mye de skulle ha for den (5500) + at det føltes litt overkill også :) Vurderer mest mellom den og arcteryxen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat like høy som deg, men dog en del kg tyngre. Jeg holdt på å svi av 3-4000 tusen på storsekk litt tilbake, men endte opp med Helsport spitsbergen 110 L og kunne ikke vært mer happy. Den har alle de hendige løsningene og flere til. Bærekomforten har jeg lite å utsette på og den er testet på det lengste i en uke på tur, der startvekten var 38 kg. Man får den til 1999 på komplett fritid for øyeblikket.

images%5CMarketing%5CmediaG%5CSpitsbergen_black_NY_medium.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har sett på Para Ranger så titt på Recon Pack også. Er ganske annerledes på rygen, hvertfall var det det på meg. Sånn siden du først har sett på så store sekker.

Da du har kort rygg kan Bergans Alpinist 100L være verdt å teste. Er riktignok damemodell men av den grunn er den kortere i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 189 cm, kort i ryggen, men dog 20 kg mer enn deg (som sitter mest rundt livet og der det ikke skal være....)

HAdde samme problem som deg, de fleste sekker du finner i butikken som er laget for så lange folk, er også produsert med lengre rygg enn hva jeg har. Jeg fant min løsning i Gregory. HAdde først tenkt å kjøpe modellen som heter Whitney på 95 liter i rygglengde medium, men endte opp med størrelsen under, palisade, på ca 80 liter da denn var på salg til ca 2000,- på Oslo sportslager.

Jeg ville anbefalt en av disse sekkene.

Arcteryx er ikke dårlig det heller, regular (medium) passer meg bra der og, så det blir en pris og smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 177cm, med "normal" skulderbredde. Har brukt Norrøna Recon Pack mye og med tidvis ganske tung oppakning. Var veldig i tvil og jeg skulle safe og kjøpe powerframe eller recon når jeg skulle kjøpe meg storsekk eller om jeg skulle prøve en av stor sekkene til Arcteryx eller Ospray. Endte opp med å kjøpe Arcteryx's Bora 95 og er veldig fornøyd med den. Som sagt tåler den veldig mye, har ok med feste utenpå og utrolig stor plass i topplokket. Den har også meget god bærekapasitet og det er en fryd å bære 25-30kg i den, har hatt et par turer hvor vekta har vært 35kg +, og sekken har også fungert veldig bra selvom den ikke har noe pakkramme system.

Sekken er ganske dyr, men så og si vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norröna Svalbard 80 som jeg er meget tilfreds med, bärer 25kg uten noe problem, justerbar rygglengde, äpning 3 plasser for enkel tilgang pä alt utstyr etc. 3300kr hos XXL synes jeg er en god pris for en meget god sekk!

Har aldri hatt problem med at den har värt for liten, selv pä tur med dattera som slett ikke liker ä bäre eget utstyr, med 3camp telt, 2 soveposer, kokeutstyr, mat, klär, 2 liggeunderlag, ekstra kleskift etc. sä jeg har aldri skjönt hvorfor enkelte har behov for 100L+ sekk..

Men den blir mindre og mindre brukt, pga innkjöp av lettere og mindre utstyr, men regner med den skal bli brukt pä vinterturene og lengere familieturer.

Norröna Svalbar 80 ble forresten best i test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg har mest trua på arcteryx bora 95, siden jeg allerede har satt meg så inn i den :P Det er godt mulig en 80 L sekk hadde fungert også, men siden jeg hadde 85 l (med sidelommer) så er jeg litt skeptisk.

Ser på det som en langtidsinvestering, så det gjør meg ingenting å bruke litt penger på en sekk. Ser bora 95 passer i størrelse small (41-48 cm rygg). Målet i livet passer også bra. Virker litt rart med small, men må vel nesten stole på det. I verste fall får jeg prøve å få bytta den.

Tusen takk for alle gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Når du har funnet en sekk som er stor nok til det du vil ha med deg så er det viktigste, etter min mening, at du velger en sekk med en solig hofterem med en lås som holder remmen tight og ikke sklir opp fordi spennen ikke låser godt nok.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode ord å si om Bergans-Alpinist 130 liter. Her er sidelommer en kan hekte av eller ta på, noe som er bra om en skal ha mye eller lite med(avhengig av turens lengde). Det er topplokk som kan tas av slik at du har dagtursekk når du vil ta deg en tur fra leiren. Jeg har også "kamera" veske som jeg fester på hoftebeltet slik at det er lett å få tak i kamera og litt snop når jeg går.( Det er ekstra utstyr som passer til alle sekker.)

Jeg liker å ha alt i sekken og ikke hengende utenpå når jeg går.

Du har også to hunder sier du og da blir det vel litt ekstra med, og du trenger da større sekk.(Om da ikke hundene bærer sitt???!!)

Jeg har gått med hele 45kg i fem kilometer med sekken frem til hovedbasen min, og det var imponerende hvor lite jeg kjente til vekten på ryggen. Den er laget for vekt, det er det ingen tvil om. Nå går jeg jo ikke med så tung sekk til vanlig selvfølgelig, men jeg er lenge ute på tur og trenger mer med enn om jeg er en helg eller en uke. Derfor må jeg ha litt volum.

På helgetur er en 85-90 liter godt nok. Om vinteren trenger en mer med enn om sommeren og da er det spesielt greit å ha mest mulig i sekken.

Ser det er en som skal selge Alpinisten for rundt to tusen kroner,, det er et godt kjøp. Kjøpte min for 4500 kroner og den sekken er kommet for å bli hos meg iallfall.

Den har fått mye juling de siste 4 årene men er kjempe-robust, du ser at det er sekk som er langet for tøffe tak.

Kan du, så kjøp en stor sekk til lange turer og en mindre sekk til kortere turer....!!!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg har mest trua på arcteryx bora 95, siden jeg allerede har satt meg så inn i den :P Det er godt mulig en 80 L sekk hadde fungert også, men siden jeg hadde 85 l (med sidelommer) så er jeg litt skeptisk.

Ser på det som en langtidsinvestering, så det gjør meg ingenting å bruke litt penger på en sekk. Ser bora 95 passer i størrelse small (41-48 cm rygg). Målet i livet passer også bra. Virker litt rart med small, men må vel nesten stole på det. I verste fall får jeg prøve å få bytta den.

Tusen takk for alle gode råd!

Da synes jeg at du skal gå for den!

Det er mange som svarer at Bergans-Alpinist og Norrøna er gode sekker når du skal ha mye plass, men da jeg kjøpte sekk sist måtte jeg legge vekk disse da de ikke er beregnet på korte rygger. Hadde selv en Norrøna Storen (90-talls modell) i mange år som jeg aldri fikk til å sitte slik at jeg ble helt fornøyd. Var derfor en "tilnærmet" åpenbaring da jeg oppdaget store sekker laget for korte rygger. At en sekk har mange gode løsninger betyr ikke at den sitter bra på ryggen, hvilket er det aller viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg at du skal gå for den!

Det er mange som svarer at Bergans-Alpinist og Norrøna er gode sekker når du skal ha mye plass, men da jeg kjøpte sekk sist måtte jeg legge vekk disse da de ikke er beregnet på korte rygger. Hadde selv en Norrøna Storen (90-talls modell) i mange år som jeg aldri fikk til å sitte slik at jeg ble helt fornøyd. Var derfor en "tilnærmet" åpenbaring da jeg oppdaget store sekker laget for korte rygger. At en sekk har mange gode løsninger betyr ikke at den sitter bra på ryggen, hvilket er det aller viktigste.

Jeg kan i allefall si Norrøna Svalbard sitter svært godt på ryggen. Samme sier "testpanelet". Den er justerbar over et ganske stort område så burde passe for de fra 165cm til 190+cm, kan regulere rygglengden sikkert 15-20cm.

Har heller ikke noe problem med hoftebeltet, det sitter som støpt og glir ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før og jeg kan godt si det igjen. Dra til butikken og prøv de aktuelle sekkene med vekt i og kjøp den som passer ryggen din best, og har de beste løsningene til ditt bruk. Så enkelt er det! Ingen rygger er like og sekken som er veldig god på min rygg, kan være helt forferdelig for andre!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsekken min er Bergans Alpinist 130l og kunne i

Jeg har bare gode ord å si om Bergans-Alpinist 130 liter. Her er sidelommer en kan hekte av eller ta på, noe som er bra om en skal ha mye eller lite med(avhengig av turens lengde). Det er topplokk som kan tas av slik at du har dagtursekk når du vil ta deg en tur fra leiren. Jeg har også "kamera" veske som jeg fester på hoftebeltet slik at det er lett å få tak i kamera og litt snop når jeg går.( Det er ekstra utstyr som passer til alle sekker.)

Jeg liker å ha alt i sekken og ikke hengende utenpå når jeg går.

Du har også to hunder sier du og da blir det vel litt ekstra med, og du trenger da større sekk.(Om da ikke hundene bærer sitt???!!)

Jeg har gått med hele 45kg i fem kilometer med sekken frem til hovedbasen min, og det var imponerende hvor lite jeg kjente til vekten på ryggen. Den er laget for vekt, det er det ingen tvil om. Nå går jeg jo ikke med så tung sekk til vanlig selvfølgelig, men jeg er lenge ute på tur og trenger mer med enn om jeg er en helg eller en uke. Derfor må jeg ha litt volum.

På helgetur er en 85-90 liter godt nok. Om vinteren trenger en mer med enn om sommeren og da er det spesielt greit å ha mest mulig i sekken.

Ser det er en som skal selge Alpinisten for rundt to tusen kroner,, det er et godt kjøp. Kjøpte min for 4500 kroner og den sekken er kommet for å bli hos meg iallfall.

Den har fått mye juling de siste 4 årene men er kjempe-robust, du ser at det er sekk som er langet for tøffe tak.

Kan du, så kjøp en stor sekk til lange turer og en mindre sekk til kortere turer....!!!???

Er så enig så enig, jeg er superfornøyd med Alpinisten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny på forumet, og på jakt etter en stor sekk til teltovernatting ifbm fotografering. Hittil heller det mot en Norrøna Para Ranger Synkron Pack, men jeg blir ikke helt klok på spesifikasjonene.

XXL og Oslo sportslager oppgir vekten til 4100 gram, mens Norrøna oppgir den til 3860 gram. Er det snakk om gammel/ny modell, er det i så fall andre forskjeller enn vekt, og er det eventuelt mulig å se forskjell (uten å stille med egen vekt i butikken)?

Har også bruk for å ta med bl.a. en aluminiumsskinne på ca. 180 cm. Ettersom jeg regner med at det kan være vanskelig å feste denne på sekken (tips mottas med takk), er jeg forberedt på å bære denne i en skibag ved siden av. Har vurdert om en Recon Pack ville gitt bedre mulighet for å feste i rammen, men i tvil om det kan forsvare vektøkningen. Ser også at Bora-sekken blir anbefalt, men synes den virker litt mindre fleksibel mht remmer på utsiden.

Mange spørsmål her, og takknemlig for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny på forumet, og på jakt etter en stor sekk til teltovernatting ifbm fotografering. Hittil heller det mot en Norrøna Para Ranger Synkron Pack, men jeg blir ikke helt klok på spesifikasjonene.

XXL og Oslo sportslager oppgir vekten til 4100 gram, mens Norrøna oppgir den til 3860 gram. Er det snakk om gammel/ny modell, er det i så fall andre forskjeller enn vekt, og er det eventuelt mulig å se forskjell (uten å stille med egen vekt i butikken)?

Har også bruk for å ta med bl.a. en aluminiumsskinne på ca. 180 cm. Ettersom jeg regner med at det kan være vanskelig å feste denne på sekken (tips mottas med takk), er jeg forberedt på å bære denne i en skibag ved siden av. Har vurdert om en Recon Pack ville gitt bedre mulighet for å feste i rammen, men i tvil om det kan forsvare vektøkningen. Ser også at Bora-sekken blir anbefalt, men synes den virker litt mindre fleksibel mht remmer på utsiden.

Mange spørsmål her, og takknemlig for innspill :)

Dersom denne aluminiumskinnen ikke er for tung er det jo bare å feste den på siden av sekken på samme måte som man gjør med ski. Dette betinger dog at du ikke beveger deg i altfor tett vegetasjon.

Jeg bærer selv med meg tyngre tripoder og benytter kun kompresjonsremmene i siden til å feste dem. Min største sekk er 75(85) liter. I den får jeg med meg både turutstyr for en uke og flere pro DSLR med optikk opp til 300f2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.