Gå til innhold
  • Bli medlem

Stakkars moskus


Lindap

Anbefalte innlegg

Annonse

Søsteren min gikk rett på en moskus i tett kratt rett ved Hjerkinn stasjon. Hun var ca 5-8 meter fra dyret som oppførte seg agressivt, jeg gikk noe lenger bak.

Du skvetter fælt når du får et så potensielt farlig og stort dyr rett opp i ansiktet. På så kort avstand har du nesten ikke tid til å reagere før dyret har tatt deg, det tar høyest et par sekunder.

Hadde jeg hatt skuddklart våpen med meg hadde jeg uten tvil skutt og med verdens beste samvittighet. Bedre å skyte et dyr for mye enn å la et menneske dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min gikk rett på en moskus i tett kratt rett ved Hjerkinn stasjon. Hun var ca 5-8 meter fra dyret som oppførte seg agressivt, jeg gikk noe lenger bak.

Du skvetter fælt når du får et så potensielt farlig og stort dyr rett opp i ansiktet. På så kort avstand har du nesten ikke tid til å reagere før dyret har tatt deg, det tar høyest et par sekunder.

Hadde jeg hatt skuddklart våpen med meg hadde jeg uten tvil skutt og med verdens beste samvittighet. Bedre å skyte et dyr for mye enn å la et menneske dø.

Men moskusen tok henne ikke?

Man beveger seg i moskusland, man vet at de er der. Det er faktisk deres område, ikke vårt. Vi må følge dems spilleregler. Om man ikke vil risikere å bli tatt av moskus så bør man dra et annet sted enn Dovre. Skal man skyte alle dyr som er en potensiell fare? Da hadde vi ikke hatt dyr igjen. Er vel bedre da å ta hensyn til dem og ta visse forhåndsregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men moskusen tok henne ikke?

Man beveger seg i moskusland, man vet at de er der. Det er faktisk deres område, ikke vårt. Vi må følge dems spilleregler. Om man ikke vil risikere å bli tatt av moskus så bør man dra et annet sted enn Dovre. Skal man skyte alle dyr som er en potensiell fare? Da hadde vi ikke hatt dyr igjen. Er vel bedre da å ta hensyn til dem og ta visse forhåndsregler.

Dersom man skal ta hensyn til moskusen og og samtidig unngå risiko for at mennesker blir drept må all menneskelig ferdsel på Dovre bli forbudt.

I kupert terreng eller terreng med mye vegetasjon er det alltid risiko for å komme tett innpå moskus. De har ikke den samme frykten for mennesker som andre dyr. Vi må bare akseptere at både mennesker og dyr vil bli drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også møtet flere moskus flokk på veldig nær avstand, mellom Hjerkinn og Snøhetta. Også med sykkel og tilhenger, som tilfelle i VG artikelen. Det gikk heldigvis bra men jeg drar ikke der lenger. Tar ikke sjansense, særlig når det er så mange andre fine steder man kan dra på tur. Er derfor helt enig med Elisabeth-81.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis, og jeg understreker hvis, den artikkelen er korrekt, så er det spørsmål om de opptrådde forsvarlig etter at skuddet falt. Hvis de gjorde som i artikkelen og lot et påskutt, mulig såret dyr gå uten å kontakte viltnemda (dvs politet) så raskt som mulig, da bør det bli reaksjon på det.

Stemmer fremstillingen av selve skuddsituasjonen (fortsatt med mange klyper salt), så var det klokkeklar nødverge - så etter boka at varselskudd ble avfyrt.

Har bare vært i moskusland en gang og gikk da i stor ring rundt en flokk rett ved stien. Syntes så tydelig jeg hørte en av oksene hviske: "Do you feel lucky, punk? Well, do you?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis, og jeg understreker hvis, den artikkelen er korrekt, så er det spørsmål om de opptrådde forsvarlig etter at skuddet falt. Hvis de gjorde som i artikkelen og lot et påskutt, mulig såret dyr gå uten å kontakte viltnemda (dvs politet) så raskt som mulig, da bør det bli reaksjon på det.

Stemmer fremstillingen av selve skuddsituasjonen (fortsatt med mange klyper salt), så var det klokkeklar nødverge - så etter boka at varselskudd ble avfyrt.

Har bare vært i moskusland en gang og gikk da i stor ring rundt en flokk rett ved stien. Syntes så tydelig jeg hørte en av oksene hviske: "Do you feel lucky, punk? Well, do you?"

Jeg stusser litt på denne historien. Du skal være særdeles kald og rolig for å greie å skyte varselskudd, ta ladegrep, sikte på nytt og avfyre et dødelig skudd på et dyr som angriper så raskt på så kloss hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man skal ta hensyn til moskusen og og samtidig unngå risiko for at mennesker blir drept må all menneskelig ferdsel på Dovre bli forbudt.

Man trenger vel ikke forby alt som er litt farlig. Dem som vil burde få gå på Dovre, men på egen risiko.

Syns det blir feil å fjerne alle dyr som er farlige, når det farligste dyret vi har er mennesket. Jeg er mer redd for å gå gjennom Oslo enn over Dovre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er oppfordra til å halde 200 meters avstand. Når dei velger å stå klare med våpen ved passering på 20 meters avstand

indikerer det at dei er fullt klar over at dei presser grensane. Er det da moskusen eller folka sin feil når dei tøyer strikken for

langt?

Oppfølginga etter å ha skutt på dyret var vel heller ikkje heilt reglementert...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke forby alt som er litt farlig. Dem som vil burde få gå på Dovre, men på egen risiko.

Syns det blir feil å fjerne alle dyr som er farlige, når det farligste dyret vi har er mennesket. Jeg er mer redd for å gå gjennom Oslo enn over Dovre.

Jeg er enig i det du skriver i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men moskusen tok henne ikke?

Man beveger seg i moskusland, man vet at de er der. Det er faktisk deres område, ikke vårt. Vi må følge dems spilleregler. Om man ikke vil risikere å bli tatt av moskus så bør man dra et annet sted enn Dovre. Skal man skyte alle dyr som er en potensiell fare? Da hadde vi ikke hatt dyr igjen. Er vel bedre da å ta hensyn til dem og ta visse forhåndsregler.

Dette er like dumt som de som kommer til Svalbard og påstår at hvis de blir angrepet av bjørn så er det like greit fordi det er dem som har beveget seg inn i bjørnens område. Ja, man skal ta hensyn og være oppmerksom når man går inn i området med potensielt farlige dyr OG man skal gjøre de nødvendige tiltak for å unngå situasjoner der dyr eller mennesker blir skadet eller drept. Men noen ganger (som det virker som har skjedd her) så kommer dyrene så plutselig på en at man ikke rekker å holde avstand, trekke seg ut av området, etc og da er det selvfølgelig helt greit å skyte dyret hvis det tydlig utgjør en fare for mennesker. (Et angrep er vel forholdsvis tydelig, og et skinnangrep fra et såpass farlig dyr er iallefall nok til at jeg ikke hadde satsa på at det kun var det)

Det du skriver her er en politisk sak, som i såfall må føre til at man stenger av alle området der det finnes potensielt farlige dyr. Deriblant store deler av Norge siden vi er på elgens territorium og det kan jo hende at vi er så dumme at vi møter en sint elg som kan finne på å gå til angrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi sier at det har vært 10 000 mennesker i det området i år og 100 av dem har hatt gevær så er det ganske interessant at det "tilfeldigvis" var en av de med våpen som ble angrepet...

(Jeg har jaktet ren der fire ganger og vil påstå at det de sier er bullshit!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm-er dere såpass fjerne at dere mener at en ikke skal forsvare seg når moskus angriper? Og, ja-dette var et angrep.

Nå ordner dette seg selv siden stammen er så innavlet at den dør av helt vanlig sykdomer. Og egentlig er det like greit, dette er rester av en forlengst forkastet forvalting.

Ikke rart en viss type turfolk kalles bamsemoms på Svalbard...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at de fyrte av da angrepet kom for å berge sitt liv. Men hvis de virkelig med vilje gikk så nær dyret, var angrepet provosert og da brukte de ikke vett. Da er det synd at et vilt dyr skal miste livet fordi mennesker ikke holder nok avstand. Da jeg var på Dovre i sommer måtte jeg flere ganger gå en omvei fordi det lå moskus på stien eller de gikk rundt akkurat der jeg ville gå ned fra fjellet.

Det samme gjelder vel isbjørn på Svalbard hvis jeg har oppfattet det riktig. Du kan ikke gå helt tett innpå dem og så skyte dme hvis de blir agressive og så forvente å bli ustraffet. Man pleier vel å få bot da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at hvis de med vilje og viten går nærmere dyret så har de selvfølgelig oppført seg provoserende og skal bli straffet for det. Mitt svar gikk til de som kritiserte bruken av skytevåpen i denne situasjonen, uansett hva som har ført til at man er i en slik situasjon så kan man selvfølgelig bruke våpen i nødverge, også er det politiets oppgave og se på om de selv var årsaken til at de havnet der og ta ut evt tiltale.

springsteen har tydeligvis vært en del i området og kjenner til miljøet, og hvis det er en cowboy kultur hos enkelte som gjør at de velger enkle løsninger pga at de har med rifle som beskyttelse så er dette et holdningsproblem som man selvfølgelig bør gjøre noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at de fyrte av da angrepet kom for å berge sitt liv. Men hvis de virkelig med vilje gikk så nær dyret, var angrepet provosert og da brukte de ikke vett. Da er det synd at et vilt dyr skal miste livet fordi mennesker ikke holder nok avstand. Da jeg var på Dovre i sommer måtte jeg flere ganger gå en omvei fordi det lå moskus på stien eller de gikk rundt akkurat der jeg ville gå ned fra fjellet.

Det samme gjelder vel isbjørn på Svalbard hvis jeg har oppfattet det riktig. Du kan ikke gå helt tett innpå dem og så skyte dme hvis de blir agressive og så forvente å bli ustraffet. Man pleier vel å få bot da.

Att de kom så nærme dyret ser jeg som et hendelig uhell. Har selv vært med erfarne guider som har gått forbi moskus på 25 meters avstand uten å oppdage dem.

Da de ble opps på dyret burde de trukket seg stille og rolig tilbake istedenfor å prøve og passere dyret. Lyder fra sykkel og tilhenger kan også ha virket provoserende.

En bonde jeg kjente i Rælingen ble drept av oksene sine da han jobbet med ryddesag. Dyrene var ellers helt rolige men lyden av saga provoserte dem. Akkurat som disse jegerene var han vant til at det ikke var noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heldigvis veldig skjelden at moskus angriper mennesker, men det forekommer ikke så skjelden at noen dyr kan foreta et skinnangrep for å advare folk som kommer for nære. Jeg kjenner til et tilfelle for mange år siden der en tysk turist overså alle varselssignaler fra en moskusflokk og gikk for nære for å ta bilder. Han gikk ikke hjem på egne bein.

Jeg hadde nærkontakt med moskus sommeren 2010, ikke langt fra snøhetta. Det var en flokk på mellom 15 og 20 dyr. Både voksne dyr og kalver.

Dyra viste tydelige tegn på stress og det var tydelig at de misslike vårt nærvær. Vi begynte å trekke oss unna, men dyrene valgte også å stikke av.

Skkert det beste for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt underlig forøvrig å posere med en fersk skudd hjort (eller lignende ;-) ) i samme artikel. Helt upassende, og en veldig uheldig valg for min del.

Det har blitt en del diskusjoner på VG.no om dette og, har jeg sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upassende? Hva slags planet kommer du fra?

Pell dere ut på tur i stedet for å josse på nettet om hvilken 3grams jakke som er best til 2dagers ekspedisjonen dere skal på.

Og husk å rapportere om hvor tøffe dere var når den enslige moskusen kom med et "skinnangrep"....

Så langt i august har jeg vært i det aktuell området i 8 døgn, og drar oppover igjen mandag for en ny uke.

ps-sjekk naturfagsboka så du vet hvordan en hjort ser ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med svaret ditt, stormåsen. Jeg synes i alle fal at å posere stolt med en fersk skudd dyr, ikke er passende i sammenheng med artikelen. Dessuten forstyrker dette bildet eventuelle mistanker om at det tider på gutter som er kanskje litt for trigger happy.

Men selvfølgelig skal jeg komme meg ut på tur igjen i helga, om det var dette du var bekymret om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.