Gå til innhold
  • Bli medlem

Tracking av høyde med GPS


Turtur

Anbefalte innlegg

Har lett litt rundt, men finner ingen innlegg som tar for seg akkurat det jeg trenger.

Skal gå Kilimanjaro i september, og ønsker meg en GPS klokke som i det minste VISER høydemeter ved hjelp av GPS'en, ikke barometrisk. Aller helst må den gjerne også spore høydemeterne.

Flere av GPS-klokkene der ute måler dessverre høyden barometrisk, selv om de har GPS. Resultatet blir ren bingo og lotteri, ettersom man med barometrisk måling kan sitte rolig på en stubbe og se høyden endre seg hver gang det dukker opp en sky. Det er rett og slett ikke holdbart i et område med hyppige væromslag. Det skaper nødvendighet for hyppige kalibreringer, men for meg blir det bakvendt at jeg først må fortelle instrumentet hvor høyt instrumentet er, før den kan fortelle meg hvor høyt jeg er. :-)

Derfor lurer jeg på om noen kjenner til om det finnes GPS-klokker som sporer høydemetere med hjelp av GPS'en. Har også tenkt å ta med nåtidens beste multiverktøy, smartelefonen (i mitt tilfelle en iPhone), og batteritanker til lading. Har også en Garmin Colorado 300 liggende, men den skal få bli igjen hjemme.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høydemåling via GPS er svært unøyaktig. I de fleste situasjoner må du faktisk regne med 10-30 meter(eller mer) misvisning. For å kunne være så nærme 10-15 meter avvik så må du faktisk være avhengig av at du har fri sikt til minst fire satelitter i fire himmelretninger. Og dette er jo sjeldent åpnåelig. Så derfor vil det bli feil.

De fleste nyere GPS'er mer barometer pleier i dag å ha en funksjon for auto kalibrering mot GPS målingen. Dette blir mer korrekt ettersom at man da ikke trenger det store kravet til fri sikt til enhver tid, og at den da bruker det barometriske trykket over en kort tidsperiode for å kalkulere høydeendringen. I et lite nok tidsrom(15-30 minutt er vel standard) så er dette nøyaktig nok, men er da avhengig av at den forrige kalibreringen var så nøyaktig som mulig.

Det mest korrekte er vel å bruke kartdata. Men er usikker på om noen GPS'er bruker dette aktivt i høydeprofiler eller logging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Ja, GPS-kalibrert barometer høres fornuftig ut, men strengt tatt blir vel heller ikke dette mer nøyaktig enn GPS i seg selv, ettersom det er den barometeret kalibreres etter? Mulig jeg overser noe, elle at den kombinerer?

Nå er ikke sikt noe problem på Kilimanjaro da, men i marka forøvrig forstår jeg at dette byr på utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Ja, GPS-kalibrert barometer høres fornuftig ut, men strengt tatt blir vel heller ikke dette mer nøyaktig enn GPS i seg selv, ettersom det er den barometeret kalibreres etter? Mulig jeg overser noe, elle at den kombinerer?

Det vert ikkje meir nøyaktig, men dei plutselige hoppa som ein ofte ser på ein GPS (eg har sjølv opplevd at GPSen viser meir enn 30 høgdemeter endring på under 5min på staden kvil, med fri sikt heile vegen rundt over horisonten), vert utjevna ettersom barometeret fortel logikken at høgda ikkje endrar seg.

Over korte tidsrom er barometeret mykje meir stabilt enn GPS-høgda. Over lengre tidsrom er det omvendt.

Ulempa med ein slik autokalibrering, er at ein ikkje sjølv kan følge med på kva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Ja, GPS-kalibrert barometer høres fornuftig ut, men strengt tatt blir vel heller ikke dette mer nøyaktig enn GPS i seg selv, ettersom det er den barometeret kalibreres etter? Mulig jeg overser noe, elle at den kombinerer?

Den kombinerer :)

Når du slår på GPS'en så leser den av høyden fra GPS signalene. Deretter bruker den barometeret for å se om du går opp eller nedover. Dette gjør den i 10-15 minutt.

I det tidsrommet vil det "normalt sett" ikke være problemer knyttet til væromslag og høydemåling.

Når det så har passert 10-15 minutt så tar den en ny GPS måling, og så bruker den barometeret i 10-15 minutt til. Og så videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Den kombinerer :)

Når du slår på GPS'en så leser den av høyden fra GPS signalene. Deretter bruker den barometeret for å se om du går opp eller nedover. Dette gjør den i 10-15 minutt.

I det tidsrommet vil det "normalt sett" ikke være problemer knyttet til væromslag og høydemåling.

Når det så har passert 10-15 minutt så tar den en ny GPS måling, og så bruker den barometeret i 10-15 minutt til. Og så videre :)

Hvis GPSen skal kalibreres etter triangulering fra sattelitt, blir den vel mer unøyaktig, enn anbefalt kalibrering for håndholdte GPSer? Sikkert greit for ei GPS klokke, men jeg ville vel anbefalt en vanlig GPS som er riktig kalibrert, på kjent referansepunkt, i aktuellt område. Da blir vel høydemålingene mer riktige, hvis tilnærmet riktig høyde er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Har kommet tilbake fra Kilimanjaro, men valgte å droppe GPS. Hadde derimot på meg ei klokke med barometrisk måling av høyde. Den var noenlunde til å stole på så lenge vi aksepterte +/- 100 meters feilmargin. Flere hadde tilsvarende, og det var rundt 200 meters forskjell i visningen på det meste.

Jeg hadde derimot tatt med meg telefonen (iPhone), og brukte den til å tracke alle rutene vi gikk hver dag med Endomondo. På toppen logget den 5896 moh, noe som er spot on, ettersom toppen sies som å være 5895. Den siste meteren skyldtes at jeg holdt telefonen i hånden da den toppet 5896. Dermed viser den jo helt rett.

Off-topic, men for å ha strøm til hele turen (totalt 7 dager), så kjøpte jeg en batteripakke på Jula som lader telefonen ca. 5 ganger (de sier 4 i propagandaen). De tre første dagene gikk uten å lade. Først natt til fjerde dag ladet jeg, men da slet jeg med å få telefonen til å ta lading. Den ble avbrutt hele tiden, men litt varme og kjærlighet skulle vise seg å virke. Med en gang jeg la både batteriet og telefonen i soveposen, så virket alt som det skulle. Det var flere kuldegrader om nettene, så det er kanskje ikke så rart.

Da jeg kjøpte batteripakken kostet den 399 kroner. Nå er den satt ned til 299, hvilket er grisebillig for en lader med kapasitet på 7000 mAh

http://www.jula.no/p...7000-mah-980370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemåling via GPS er svært unøyaktig. I de fleste situasjoner må du faktisk regne med 10-30 meter(eller mer) misvisning. For å kunne være så nærme 10-15 meter avvik så må du faktisk være avhengig av at du har fri sikt til minst fire satelitter i fire himmelretninger. Og dette er jo sjeldent åpnåelig. Så derfor vil det bli feil.

De fleste nyere GPS'er mer barometer pleier i dag å ha en funksjon for auto kalibrering mot GPS målingen. Dette blir mer korrekt ettersom at man da ikke trenger det store kravet til fri sikt til enhver tid, og at den da bruker det barometriske trykket over en kort tidsperiode for å kalkulere høydeendringen. I et lite nok tidsrom(15-30 minutt er vel standard) så er dette nøyaktig nok, men er da avhengig av at den forrige kalibreringen var så nøyaktig som mulig.

Det mest korrekte er vel å bruke kartdata. Men er usikker på om noen GPS'er bruker dette aktivt i høydeprofiler eller logging.

Du får trolig mer korrekt angivelse av høyder, ved å kalibrere GPSen ved å bruke et "kjent referansepunkt" (i området), enn ved bruk av GPS signaler (triangulering). Tenker på høydemåling, ved bruk av barometer. Og en skal være oppmerksom på at barometer trykk, endrer seg fra sted til sted og kan endre seg fra dag til dag. Så hvis høydeangivelse skal være så riktig som mulig, må det kalibreres a) på stedet, kjent referansepunkt, c) samme dag.

TS har fått svar, men jeg skrev kommentaren mer for andre og for diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Har kommet tilbake fra Kilimanjaro, men valgte å droppe GPS. Hadde derimot på meg ei klokke med barometrisk måling av høyde. Den var noenlunde til å stole på så lenge vi aksepterte +/- 100 meters feilmargin. Flere hadde tilsvarende, og det var rundt 200 meters forskjell i visningen på det meste.

Jeg hadde derimot tatt med meg telefonen (iPhone), og brukte den til å tracke alle rutene vi gikk hver dag med Endomondo. På toppen logget den 5896 moh, noe som er spot on, ettersom toppen sies som å være 5895. Den siste meteren skyldtes at jeg holdt telefonen i hånden da den toppet 5896. Dermed viser den jo helt rett.

Off-topic, men for å ha strøm til hele turen (totalt 7 dager), så kjøpte jeg en batteripakke på Jula som lader telefonen ca. 5 ganger (de sier 4 i propagandaen). De tre første dagene gikk uten å lade. Først natt til fjerde dag ladet jeg, men da slet jeg med å få telefonen til å ta lading. Den ble avbrutt hele tiden, men litt varme og kjærlighet skulle vise seg å virke. Med en gang jeg la både batteriet og telefonen i soveposen, så virket alt som det skulle. Det var flere kuldegrader om nettene, så det er kanskje ikke så rart.

Da jeg kjøpte batteripakken kostet den 399 kroner. Nå er den satt ned til 299, hvilket er grisebillig for en lader med kapasitet på 7000 mAh

http://www.jula.no/p...7000-mah-980370

Interessant tilbakemelding. :) Men en riktig kalibrert GPS hadde nok også gitt gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis GPSen skal kalibreres etter triangulering fra sattelitt, blir den vel mer unøyaktig, enn anbefalt kalibrering for håndholdte GPSer? Sikkert greit for ei GPS klokke, men jeg ville vel anbefalt en vanlig GPS som er riktig kalibrert, på kjent referansepunkt, i aktuellt område. Da blir vel høydemålingene mer riktige, hvis tilnærmet riktig høyde er viktig.

Spørsmålet er alltid "hvilken høyde" skal man måle?

Om man skal måle høydeforskjellen mellom to punkt så kan man bruke mange metoder. Kalibrerer man den på punkt A vil man få ett nokså nøyaktig resultat på punkt B. Er det høydeendringer på en tur så vil den også klare å få med seg høydeendringene ganske bra. Strekker turen seg langt eller over lengre tid, så må man ta høyde for endringer i lufttrykk, dersom det er det måleren bruker. Evnt gode signaler fra mange satelitter, om det er det som brukes.

Men med en gang det blir snakk om moh, meter over havet, som ofte blir brukt for å angi høyde på toppturer, så må utstyret man bruker kalibreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min utgamle Garmin fra -96 var det en funksjon hvor en la inn kjente og verifiserte data som enheten brukte som støtte (og evnt kontroll, husker ikke sikkert) om det f.eks var for spiss vinkel mot noen få tilgjengelige satelitter.

Kan dessverre ikke huske hva de kalte dette, men lurer på om det var noe slikt som "reference points" eller noe i den dur. Skulle tro noe slikt finnes fremdeles? Mener det dessuten skulle være et bidrag til batterisparing, men skal ikke strekke troen på egen hukommelse for langt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemåling på GPS vs Kart er ikke helt sammenliknbar, de bruker ikke det samme referansesystem.

Jorda er ikke helt rund, den har "bulker" pga forskjellig masse i jordas indre, dermed blir det forskjellig gravitasjonskraft.

En GPS bruker en teoretisk modell (ellipsoide) som er helt rett uten disse "bulkene".

Turkartene bruker en høydemodell der "bulkene" er tilpasset inn (Geoide). Som oftest er disse relativt nær hverandre men kan være opptil +/- 85 meter.

Konklusjon skal du vite nøyaktig høyde over havet på en GPS posisjon så må du vite Geoiden (som er på de fleste turkart).

Bildet er hentet fra http://ndla.no/nb/node/55934

jorda_ellipsoide_geoide.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.