Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest PaperCut

jeg er en teknologi-freak - og det som fikk meg ut på sykkelen igjen for noen år siden og har holdt meg der - var muligheten til å logge turene mine med gps.

Logger vanligvis 5-6000km på sykkel i året i tillegg til fjellturene mine. Fjellturer er faktisk veldig fine som langturer i "sone1" i ethvert treningsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det den gode følelsen som jeg vet jeg får når jeg er ute som delvis er motivasjon. En annen faktor er det mangesidige velværet man får etterpå.

Og så er det spenningen/gleden ved å oppsøke nye steder. Nysgjerrighet på hva man vil finne der ute denne gang.

Som PaperCut bruker også jeg gps til logging over distanser/høydemeter samt annet. Det fungerer også som en motivator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir kvalm av ordet trening....jeg tar det aldri i min munn. Isteded går jeg tur. Noen gnager "går" jeg bare litt fortere, og brattere enn andre ganger, også blir det trening av det likevel...

Men kommer noen hit og foreslår at vi skal ut og trene, blir de kasta på dør!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

hva bruker dere til og måle med?

Av alle Garmin enheter jeg har eid, samt en Polar RCX5 med G5 - så er det min sykkelcomputer Garmin Edge 705 som ender opp med meg på tur hver eneste gang. Ikke store kartet, men det kan brukes :). RCX5 er fin for de som vil ha en klokke som ikke må lades hvert døgn. Garmin Forerunner-klokker med GPS må lades ofte, og det er litt kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder trening, så bruker jeg ofte pulsklokka og laster det inn i et en kalender på PC'en. Da er det veldig synlig hvis det blir tomt der. Hvis jeg har et motivasjonsproblem, hjelper det å gjøre en avtale med en annen person. Jeg syntes f. eks. veldig synd på meg selv da jeg i sommer hadde mistet bussen og toget og var ganske forsinket. Da gjorde jeg på vei hjem en avtale med en annen jente om å løpe sammen på kvelden. Det hjelper.

Når det gjelder vanlig tur, kan det hende at det er noe der i skogen som frister, f. eks. nå med soppsesongen. Det kan også været at været frister veldig til å være ute. Eller det faktum at jeg har sittet en uke innendørs på jobben og bare må ut. Eller at jeg kjeder meg inne. Da er det bare å bestemme seg. Dørstokkmila er høyest når jeg ikke har en god ide hvor jeg skal gå. Så det hjelper med å gå til en kjentmannspost eller noe ligende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til korte turer(mindre enn 2 timer) og treningsturer bruker eg treningsappen Endomondo installert på min mobiltelefon. Er det risiko for dårlig vær eller andre grunner til det så putter eg den i en beskyttelsespose. Om ønskelig kan eg hente ut turene via eksportering til GPX.

Til lengre turer så vil eg ofte ha mulighet for både kart, tripdata og sporlogging. Da bruker eg en Garmin Oregon 450 med topografiske kart installert. Og om ønskelig kan eg ta GPX fila fra GPS'en og importere i Endomondo, så får eg alt lagret på samme sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran lengre turer merker jeg at to strevsomme turer fra fortiden legger seg over dørstokken sammen med et litt eldre problem. Dagen før er gjerne tiden for å roe nerver, minne meg selv om at alt er klart og at jeg sannsynligvis overlever denne gangen også. Hjelper litt å gå gjennom pakklista for ørtende gang, pusse støvler og lese kart. Så fort første skritt er tatt, bokstavelig talt over dørstokken, så er det grei skuring - bekymringene blir andre og langt mer konkrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært artig å visst hva folk tenker om dette med å komme seg ut. Hva bruker du til motivasjon for å ta det første steget?

Det er vel åpenbart at det å kvile seg i form ikke fungerer i lengden :shock:

Hei.

Jeg opplever perioder hvor det ikke er like lett å komme seg ut på trening, da hjelper det å sette seg små mål, og for min del må det være realistiske mål i starten. Hva som er et realistisk mål for deg kommer jo helt ann på status i dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev et innlegg her der jeg beklageligvis var innlogget som en annen bruker ved en feil..

Det jeg skrev var at jeg var

GPS er nevnt som en motivasjon. Da jeg trente meg opp til lang og høy tur brukte jeg å sykle en 3 mils tur og gå på samme fjelltopp. Utrolig hvor fort formen kom seg - men noe kjedelig i lengden kanskje.

Det jeg syns er rart er at ikke fler nevner musikk som en motivasjonsfaktor for å komme seg ut. Altså muligheten man har for å høre på musikk helt uforstyrret. Jeg liker kanskje litt "odd" musikk - nyere Jazz osv, og bruker den muligheten i fjellet til å høre på musikk som kanskje ikke alltid faller i like god jord hos andre. Jeg vet det som å banne i kjerka, men de største (natur)opplevelsene jeg har hatt er ofte med musikk på øret - og da med lydpropp som blokkerer alt annet ute.

På fjellturene mine har jeg sjelden noe på øret nå, men det varierer der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgang er en veldig god motivator. Årsaken til at eg bruker Endomondo eller en dedikert GPS er at eg kan se om eg har brukt mindre tid denne gang, enn tidligere. Det er for meg en veldig god motivasjon, spesielt i forhold til trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema. Jeg bruker egen planlegging som motivator. Har ikke tall på hvor mange turer jeg har foretatt på kartet (forestilt meg hvordan det er å vandre en spesiell rute, komme fram til et bestemt vatn langt innpå fjellet, bestige en topp du kun har sett på avstand, krysse ei elv, landskap, vegetasjon, utsikt, osv. osv.)

Når det da omsider er forhold for å sette planene ut i live, er det spennende å se om forestillingene stemmer med virkeligheten. En del pleier å stemme rimelig bra, men langt fra alt!

Uten drømmer - ingen realisering av drømmer :smile:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns er rart er at ikke fler nevner musikk som en motivasjonsfaktor for å komme seg ut. Altså muligheten man har for å høre på musikk helt uforstyrret. Jeg liker kanskje litt "odd" musikk - nyere Jazz osv, og bruker den muligheten i fjellet til å høre på musikk som kanskje ikke alltid faller i like god jord hos andre. Jeg vet det som å banne i kjerka, men de største (natur)opplevelsene jeg har hatt er ofte med musikk på øret - og da med lydpropp som blokkerer alt annet ute.

Jeg bruker ofte musikk når jeg trener. Det tar bort muligheten til å konsentrere seg på sin egen pust og da føles det lettere. Jeg trenger det ikke for å høre på min sære musikksmak, men spiller selvfølgelig det jeg liker selv. Je trenger ikke musikk på en gåtur i skogen eller på fjellet.

Min mann trente i sommer for Norseman med laaaange turer. Han lastet ned alle mulige radio podcast og det motiverte ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger strengt tatt ingen motivasjon for å komme meg ut på tur eller på trening. Elsker begge deler og synes i grunnen at en dag uten en av delene er ganske så kjip. På trening trenger jeg musikk for å yte skikkelig. På tur vil jeg ha stillhet og ro og da er heller ikke fokus på å å yte max, men å nyte max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger egentlig ingen motivasjon. Lysten til å komme seg ut i skog og mark er der, men tiden er det værre med. Med jobb, kone, 2 barn, totalrenovering av hus og alt det andre en familie skal være med på så blir det ikke bestandig man kan prioritere friluftslivet. Men noen småturer blir det da rett som det er. Og barna som er 1,5 og 4 år er også med. Må prøve å så gnisten nå mens dem er små så de kan mase på meg om å dra på tur senere og ikke motsatt.

Geocaching er noe jeg driver litt med. Dette er fin motivasjon til å oppsøke mange steder man ikke viste om på forhånd. Obs kan være veldig avhengighetsdannende. (Geocaching = en slags skattejakt/orientering med gps) Se www.geocaching.com for mer info.

Endomondo er nevnt før og slike programmer kan være en fin motivasjon for å komme seg ut litt. Programmet kan kobles til facebook slik at alle vennene dine ser at du er ute å trimmer. Da kan man på en måte skryte av hvor flink man er samtidig som man får ett lite press på seg. Det kan også brukes til å logge ruter og sammenligne tider fra gang til gang. Man får også en slags dagbok med grafer osv så man kan se hvilken mnd man trente mye i også videre. Supert til rene treningsturer og fint til turen også. Kan brukes gratis og pro versjonen med noen funksjoner til koster 20kr eller noe sånt til android telefoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som PaperCut er jeg også veldig optatt med å logge 'bevegelser' min. GPSsen er alltid med på tur og det virker veldig stimulerende for meg å registrere alt mulig av lengde, høydemeter og tempo inni en slags database.

Dessuten vet jeg fra første (dørstokk-)mila at det smaker slett fantastisk med laks og noen øl etter litt slitsomme turer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk er nevnt. Er ingen faktor i å få meg ut, men hjelper til å komme videre under traurige forhold - som for min del betyr regn & tåke og/eller asfalt. Verden blir lysere med Indiana Jones eller SGU i øregangene. Særlig en dancemix fra Los Angeles får utradisjonell sving på føttene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble alene med barn var dørstokkmila for å dra på tur ganske stor. Jeg må dra på tur ofte nok til at det ikke føles som noe stort prosjekt, rutinene må sitte og utstyr må være i orden og lett tilgjengelig. Dermed bestemte jeg meg for et mål på 15 teltnetter i året med datteren min. Det var en fin dytt til å komme ut på flere turer i begynnelsen. Nå går det mer eller mindre av seg selv, men jeg teller fortsatt. Har passert 15 i år allerede... Ellers involverer mange turer andre enn bare oss to, og må dermed planlegges. Prat er som kjent enkelt, og når en tur først er avtalt så skal det mye til for at den utgår. Sist men ikke minst er selvsagt snuppa sin turglede en stor motivasjon. Når ungen spør om vi vær-så-snill kan gå opp på en eller annen topp, for "da er du den snilleste i verden, mamma", da er det lett å komme seg ut!

Når det gjelder trening, så sliter jeg i perioder. Som alenemor er jeg avhengig av å skaffe barnevakt for å trene utenfor leiligheten, og det begrenser seg jo selv. Jeg har tredemølle og vekter hjemme, men det er kjedelig altså. Jeg er ganske avhengig av å ha faste treningsprogrammer for å klare å motivere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må holde meg i form for å kunne jobbe så sånn sett har jeg ikke noe særlig valg. I rolige perioder blir det mye "klassisk" trening som løping, ski, klatring, styrke, etc mens i perioder hvor jeg er mye ute så er det ofte nok trening i seg sjøl. Har gjennom årene blitt så vant med å være i aktivitet at jeg føler meg slapp og små dårlig de dagene jeg bare ligger å fjaser på sofaen så da går det litt av seg selv. Hvis jeg skal igjennom noe som jeg vet blir tungt og som varer lenge så bruker jeg uka før på litt roligere trening for å skape litt "spenning" i kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.