Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett "hverdagsbukse"


Bellamy

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal begynne som journalist på Vestlandet om et par uker, og med mer utendørsjobb er jeg på utkikk etter ei god og vanntett bukse. Jeg har jaktbukser og alt av den type bekledning, men tenkte jeg skulle investere i ei mer hverdagslig bukse med membran som jeg kan ha nå på høsten/tidlig vinter og som kan brukes både innendørs og utendørs - altså midt i laget tjukk.

Noen her inne som har god erfaring med en eller flere modeller? Ser for meg en pris på maks 2000,-, men kan vurdere å gå høyere for et riktig go'kjøp.

På forhånd takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toppmodellene fra bergans med primaloft ligger på rundt 2500-2800 men man kan få dem for litt over 2000. De er veldig tykke, så du kan ikke løpe skjorta av deg innendørs. Jeg har ikke følt det som et problem å tilbringe et par timer innendørs med buksa på, etter noen timer utendørs i -5 grader. Trenger ikke longs om man er aktiv, bare buksa. Det er også lufting på disse buksene.

Denne buksa bruker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal begynne som journalist på Vestlandet om et par uker, og med mer utendørsjobb er jeg på utkikk etter ei god og vanntett bukse. Jeg har jaktbukser og alt av den type bekledning, men tenkte jeg skulle investere i ei mer hverdagslig bukse med membran som jeg kan ha nå på høsten/tidlig vinter og som kan brukes både innendørs og utendørs - altså midt i laget tjukk.

Lykke til i ny jobb. En ting er at norske journalister er mer sjuskete kledd enn våre kolleger i hele resten av verden. Men vanntette klær inne på jobb?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i ny jobb. En ting er at norske journalister er mer sjuskete kledd enn våre kolleger i hele resten av verden. Men vanntette klær inne på jobb?

Takk for det! :-) Haha ja, du sier noe. Man bør kanskje forvente at det er regnfritt innendørs? Det var mest for å slippe å skifte ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får svare litt seriøst.

Hvis det dreier seg om et plagg til vanlig journalistisk virksomhet så ville jeg sett etter noe annet enn til bruk på høyfjellet.

Hvis du skal være mye ute i felt, blir det mye venting. I sprengkulda vil du helst ha en parkas. Er det møkkavær ville jeg kanskje ideelt gått for noe ala klær til seiling, evt. alpint. I hvert fall er det viktig å ha klær du ka stå stille i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt en Fjällräven G1000 bukse. Feks "Vidda". Så smelter du inn et par lag med grønlandsvoks på de. Da er det vindtette, vanntette og myggtette.. De er ikke så spesielt varme hvis man sitter stille, men i litt bevegelse, er de meget behaglige!

Spørs jo litt hva slags stoff man ønsker også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel med bil, så det blir ikke alt for mye stillesitting utendørs. Men det er klart det blir noe. Har bra utvalg av ullundertøy i diverse tykkelser, så det jeg trenger er ei bukse som ikke blir alt for varm innendørs, da jeg ikke gidder den evinnelige skiftinga hver gang man går ut og inn. Ikke sikkert ei fjellrevenbukse er så dumt, så lenge man impregnerer godt med voks. Ingen som har kjennskap til noen av haglöfs sine bukser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Skogshorn med Dermizax membran er ganske myk og god og kan funke innendørs, men det blir i klassen "bukse med lommer på lårene"..

Men vær klar over at alle membraner blir utslitt av bruk over tid, så hvis du har brukt den mye inne vil vanntettheten bli dårligere når du kommer ut i regnet. Membranklær kan heller ikke vaskes vanlig i maskin, men må kjøres på skånsomt program uten sentrifugering og med eget vaskemiddel.

Jeg ville heller foreslå å kjøpe ei veldig lett overtrekksbukse (packlite) med glidelås langs hele siden. De tar lite plass i veska/lomma, og kan tas av og på uten å måtte ta av skoene. Kan brukes utenpå hvilken bukse som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på ei overtrekksbukse, men da blir det dette med å ta den av og på hver gang man går inn og ut... Er klar over at membranen svekkes av bruk, men blir den virkelig svekket av skiftende temperatur også? Eller er det noe annet som svekker den ved vekslende utendørs og innendørs bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte på ei overtrekksbukse, men da blir det dette med å ta den av og på hver gang man går inn og ut... Er klar over at membranen svekkes av bruk, men blir den virkelig svekket av skiftende temperatur også? Eller er det noe annet som svekker den ved vekslende utendørs og innendørs bruk?

Hvis du forventer mye regn, så er det vel heller ikke så hyggelig å komme inn og jobbe med ei bukse som er dyvåt utenpå? Tror dessverre ikke du finner et plagg som er ideelt til allslags føre og forhold, både ute og inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.