Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjällräven Kajka 100, noen erfaringer?


Aldri sur

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ny sekk på omlag 100 liter. Jeg har prøvd Norrøna Para Ranger som sitter som en drøm på ryggen. Denne er imidlertid kanskje litt i største laget, samt at egenvekten er på over 4 kilo.

Jeg har kikket på Fjällräven Kajka 100, og lurer på om noen har erfaring med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 4 måneder senere...

Lurer på det samme som Aldri sur, og har sett meg ut Kajka 100 liter, spennende design og smarte løysinger. Har desverre ikkje fått sett denne sekken sjølv. Den er stor og tung, men det passer meg siden eg er staut, 1.90 og breid som ei dør.

Har lenge ønsket meg anatomisk sekk. Ønsker derfor nå og ta farvel til min gamle pakkramme sekk av ukjent merke som har tjent meg siden eg var ein guttekvalp. Om ikkje folk her har erfaring med 100 literen, regner eg med at dei mindre versjonene av kajka er ganske like. Så viss her er folk med generell erfaring med kajka, hadde det vore kjekt og fått vite både positivt å negativ om sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sekken er helt rå! Har 100L. Har ikke fått pakket tungt og gått veldig langt enda. Kjøpte den for kun en måned siden. Men jeg er overbevist om at det blir suksess! Har ingenting negativt å si så langt. Er veldig imponert over praktiske løsninger, soliditet, tørkerommet, bæresystemet og alle smådetaljer. Kan komme med rapport når jeg har testa den skikkelig. :)

For meg stod det mellom Berghaus Crusader 90+20 og Kajka. Ettersom jeg ble missunnet av en god venn med Berghaus'en, var jeg ikke i tvil lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny på forumet og dette er min første utstyrsrapport. Jeg bor jo lidt syd for grensen, så jeg håper lidt "nordisk" går greit når mit norske ikke strekker til :)

Jeg har en Kajka 100 og har brukt den på tre lange sommerture.

Bæresystemet har været bra. Nemt at innstille -også rygglengden- og god overførsel av vekten til hoften. Omennskjønt hoftebeltet på slutten av turene plutselig ikke kan spennes nok inn og har det med at gli litt ned. ;-)

Den store frontåpningen gjør det nemt at pakke og er super praktisk når en skal finne ting mens man er i teltet. Åpningen lukkes med to kraftige YKK glidelåse i siderne, samt borrelås i toppen og har ikke på noe tidspunkt vist tegn på svakhet.

På hver side av sekken er en innbygget utfoldelig sidelomme og en nettlomme.

Nettlommene er gode og man får nemt fat på både GPS, kamera, drikkeflaske og annet imens man går.

Sidelommene ta opp noe plass inne i sekken når de er fylt opp.

Topplokket har flere rom og kan fint brukes som rumpetasker.

Jeg har kun et alvorlig punkt hvor jeg ikke mener sekken har holdt mål. Det er på baksiden ved bunnen, hvor sekken er heftet til bæresystemet. Der er ganske enkelt gået hull ved begge sømme. (Se foto)post-11722-0-53142100-1357909182_thumb.j

Men ellers er den en fin turkamerat.

Håper dere kan bruke dette :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, gav ein fin forklaring av sekken :)

Hvor tung opppakning har du hatt på dine turer med sekken og hvor tung opppakning trur du denne sekken kan klare?

Dette med med slitasje på baksiden ved bunne var ikkje så bra med tanke på at du kun har brukt den på 3 langturer. Er det matriale i bunnen som er for svakt kanskje? Har du utbedredt problemet selv eller er dette kun eit "kosmetisk" problem, ingen fare for at hele sekken rivner med tiden? Når ein kjøper dyr sekk vil ein gjerne at den skal vare i mange år framover.

Lurer også på dette med den store frontåpningen kontra pakking av sekken. Ein må vell kanskje pakke med omhu slik så ein kan lukke igjen sekken med skikk, slik så glidelåsene ikkje blir utsatt for voldsomt press. Med vanlig sekk kan ein stappe sekken full så den nesten sprekker uten og ta hensyn til slike glidelås.

Håper på flere innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, gav ein fin forklaring av sekken :)

Hvor tung opppakning har du hatt....

OK. la oss se på det ;-)

Jeg har hatt opp omkring 25 kg i sekken. Bæresystemet klare det -og nok også noen kg mere- fint. Spørsmålet er bare om posen blir hengene :grin:

Hele sekken er laget av samme materiale, (foruten snølåsen) og er ikke spesielt forsterket i bunnen. Stoffet synes egentlig ikke svakt. Men det virker som om posen ved bunnen, har været satt for nær til bæresystemet i forhold til hvor mye den beveger og gir seg under bruk. Kanskje en rem rundt bunnen fra stiverne til fronten hadde hjulpet. Håper det bare er på min og at emiliest ikke får samme problem.

Sekken er så langt fra ved at gå i filler, men hullene skal nok repareres får at unngå at de bliver større.

Mht. frontåpningen og pakning. Så bruker jeg at lukke etter hvert som jeg får fylt opp sekken, og så bare pakke resten fra toppåpningen. Glidelåsene har holdt greit og blir dessuten avlastet av kompresjonsstavene i siderne. Jeg trur ikke det vil briste med det første.

Skulle jeg kjøpe ny sekk idag ville jeg nok velge noet mere "enkelt". Som for eksempel: Mjölner fra Klättermusen.: http://www.klattermu...tegori=Ryggs�ck

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej jeg har en kammerat som har en kajka 75, som jeg lånte sidste år til tur i Narvik fjellet. Kan kun sige jeg aldrig har gået med en mere behagelig ryggsek, og slidstyrkern virker umiddelbart god, sekken er nogen år gammel, men virker på ingen måde slidt

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for videre svar. Ser ut som det er delte meninger angående kvaliteten på kajka sekkene. Ut ifrå svensk uttalelse (På utsidan.se) som det er linket til, vart eg en smule skeptisk. Eg ønsker til tider og bære svært tungt(30kg+) og er ein fordel at sekken takler dette og vil vare i årevis. Kankje eg rett og slett må forsette med pakkramme sekker?. Mjølner i frå klatremus såg bra ut. Men åpne/lukkesystemet falt ikkje heilt i min smak.

En ting er sikkert, den 100% perfekte sekk finnes ikkje, alltid noko å sette fingeren på ;)

Håper på videre utalelser på sekken før eg tar helomvending og ser på annen sekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg lovet rapport her av kajka 100L. Jeg startet på min tre ukers tur for en uke siden, men måtte avbryte grunnet belastningsskade på ene akillesen min, så jeg blir sittende på Internett med benet hevet et par ukers tid istedet... Men jeg fikk hvertfall testet sekken skikkelig fullpakket på ca 30kg, 5mil, 4 dager og er veldig fornøyd med sekken! Smarte løsninger, godt/ behagelig bæresystem, solid materiale og vanntett. Jeg opplevde ingen rotering ved verken hoftebelte eller skuldreremmer, satt som støpt etter kort tid. God sekk til god pris!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte meg en Kajka 100 i dag. Skal ta den med på en første tur til Nordmarka nå til helgen. Spørs om jeg får fylt den opp ettersom det bare blir én, maks to, overnattinger.

Skal uansett skrive noen ord over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 2 år senere...

Hei,

Jeg er ganske ny når det kommer til friluftsliv og valg av sekker, men driver nå og vurderer Fjällräven Kajka 100 - dog, det jeg ikke finner ut av, er om det går an å feste liggeunderlag på utsiden av denne? Ser på bildene at det henger to stropper nederst der, men vet ikke om disse to er beregnet for liggeunderlag eller noe annet? Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Lurifax!

Jeg har Kajka 100l selv. Jeg liker sekken, den har en fantastisk kvalitetsfølelse, og jeg ser det er noen veldig gode priser der ute på den nå. Den har nok lommer og har mange justeringsmuligheter for rygglengde, osv. De store lommene bak på sekken er derimot satt feil vei (i mine øyne) - de er vendt mot ryggen, så om man legger den ned på ryggen for å åpne hovedlokket må man lukke igjen hovedlokket og snu hele sekken for å åpne sidelommene. Idiotisk! Utenom det: fantastisk sekk. Likevel er jeg fristet til å spørre deg, om du er ny når det kommer til friluftsliv; er du sikker på du trenger hele 100 liter? Jeg går hytte-til-hytte-turer og av og til 3-dagers teltturer. Selv på sist nevnte trenger jeg ikke mer enn 65 liter. Jeg trodde jeg trengte 100 liter, for jeg også var ny til det her. Men den sekken er høy, stor og tung! En ting er de ekstra kiloene en 100l sekk i Fjällräven-kvalitet (gjenganger med Fjällräven: høy kvalitet, men ekstra vekt) men når man har et tårn over hodet sitt så føles det veldig til hindring når man skal ned bratte bakker/fjellskrenter eller opp dem. Det skaper ubalanse. I tillegg når man går i skog og kratt drev sekken og stanget i greiner over hodet mitt. Totalt sett irriterte det meg såpass mye da jeg gikk Trekanten i Trollheimen at jeg nå har bestilt ny sekk fra Arc'teryx altra (65 liter) nå som veier litt over en kilo mindre enn nevnte fra Kajka 100l. Fjellsport har veldig god pris på den nå, selv om det dessverre er litt ventetid på den. Når alt det er sagt så kommer jeg til å beholde min Kajka 100l. Har en drøm om lengre turer i fremtiden og da vil jeg ha den. 

Det er ikke noe problem å feste liggeunderlag (eller i tillegg mange andre ting) på utsiden av den. Selv har jeg det alltid på innsiden fordi jeg ikke har behov uansett for å fylle alle de hundre literne. 

Endret av loke2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den sekken. Som loke2k her nevner, trenger du 100L? De eneste gangene den sekken er nogenlunde full er når jeg og dattera er på tur over flere dager. Da har jeg stort sett alt av hennes ting i min sekk. Vi har med stort telt og generelt i overflod av både mat og klær. Er jeg på turer alene så har jeg aldri klart å pakke den full. Uansett hvor mye "kos og komfort" jeg har pakket i den. (Mat, drikke, klær, stort telt etc.)

men, god sekk. Godt med plass. Utrolig kjekt med hel åpning i front. Idiotisk plassering av åpning på siderommene som nevnt over her. Personlig synes jeg det er litt lite festemuigheter på sekken. Men har en del stropper hjemme. Så har hatt to ligge underlag bakpå og telt under samt noe annet ræl på toppen. Så det er fullt mulig å feste utenpå i den grad man ønsker det. Men pakker du sekken så full, så blir det j..... Tungt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kajka 75 w. Den er jeg veldig fornøyd med. Når jeg er på tur opp mot en uke pakker jeg som regel mellom 20-22 kg i den, og den føles veldig ok på ryggen. Synes også glidelåsen på sidelommene er plassert feil! Men ellers er jeg godt fornøyd med sekken. Har ett underlag oppi sekken, og ett utenpå sekken. Ellers liker jeg best å ha det meste oppi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Årsaken til at jeg vurderer så stor sekk er at jeg kommer til å gå på tur med to småbarn, hvor jeg i teorien blir nødt til å bære (nesten) alt av deres utstyr. I tillegg føler jeg at det teltet jeg har er relativt romstort (Bergans wiglo LT4).

Ser at vekten kan bli en utfordring, men målet i første omgang er at vi alle får gått noen km fremfor at jeg skal gå milevis :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lurifax skrev:

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Årsaken til at jeg vurderer så stor sekk er at jeg kommer til å gå på tur med to småbarn, hvor jeg i teorien blir nødt til å bære (nesten) alt av deres utstyr. I tillegg føler jeg at det teltet jeg har er relativt romstort (Bergans wiglo LT4).

Ser at vekten kan bli en utfordring, men målet i første omgang er at vi alle får gått noen km fremfor at jeg skal gå milevis :)

Det er det bruket jeg kjøpte den til, og bruker den til også :)  God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk takk, da har jeg kjøpt og endelig fått prøvd sekken, og må si at jeg er veldig fornøyd. Eneste aberet er, som kommentert over, at glidelåsene på sidelommene er på feil side - noe som ble et lite irritasjonsmoment, men ikke verre enn at alt det andre ved sekken veier opp for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lurifax skrev:

Takk takk, da har jeg kjøpt og endelig fått prøvd sekken, og må si at jeg er veldig fornøyd. Eneste aberet er, som kommentert over, at glidelåsene på sidelommene er på feil side - noe som ble et lite irritasjonsmoment, men ikke verre enn at alt det andre ved sekken veier opp for det.

Gratulerer!

Jeg har begynt å pakke teltstenger/plugger, etc. samt ting jeg trenger tilgang til under marsj i de lommene. Da er de lommene stort sett tømt i det teltet er satt opp og sekken legges ned for å "tømmes". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.