Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse -> Haukeliseter alene i tidlig september


SkogensMann

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg innser at det fins ørten tråder om denne turen allerede, men jeg har noen spørsmål som jeg ikke helt har funnet svar på. Satser derfor på at dere tåler en til!

Tanken min var å ta denne turen alene i starten av september. Hvor avansert er denne turen på denne tiden av året, når man går alene? I utgangspunktet hadde jeg planlagt en "kosetur", det vil si bo på hytter og uten telt etc. Jeg er likevel litt småskeptisk til å dra rundt på tur alene uten telt, i tilfelle drittværet skulle kommet midt mellom to etapper. Det kan jo også være kaldt på høyfjellet på denne tiden av året. Er det rett og slett en dårlig idé å ta turen alene uten telt? Hva (annet) utstyr må jeg eventuelt ha med, for å være tryggest mulig? Selv om jeg helst vil ha kosetur, så vil jeg heller bære litt ekstra hvis det har mye å si for sikkerheten.

På sommerstid er det også mye vann i elvene der oppe. Hvordan er disse kryssingene på denne tiden av året? Mindre vannføring og enklere, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var selv ganske uerfaren da jeg dro på min første hytte-til-hytte-tur i fjor høst i Rondane.

Som sikkerhetsutstyr hadde jeg med:

- En gps (i tillegg til kart og kompass)

- En vindsekk ( Fjellduken pro, som jeg har hatt mye glede av)

- En sovepose

- Litt sikringsmat i form av sjokolade og nøtter

- En termos

Da har du det du trenger, mener jeg. I tillegg til standardlisten fra DNT for sommerturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg innser at det fins ørten tråder om denne turen allerede, men jeg har noen spørsmål som jeg ikke helt har funnet svar på. Satser derfor på at dere tåler en til!

Tanken min var å ta denne turen alene i starten av september. Hvor avansert er denne turen på denne tiden av året, når man går alene? I utgangspunktet hadde jeg planlagt en "kosetur", det vil si bo på hytter og uten telt etc. Jeg er likevel litt småskeptisk til å dra rundt på tur alene uten telt, i tilfelle drittværet skulle kommet midt mellom to etapper. Det kan jo også være kaldt på høyfjellet på denne tiden av året. Er det rett og slett en dårlig idé å ta turen alene uten telt? Hva (annet) utstyr må jeg eventuelt ha med, for å være tryggest mulig? Selv om jeg helst vil ha kosetur, så vil jeg heller bære litt ekstra hvis det har mye å si for sikkerheten.

På sommerstid er det også mye vann i elvene der oppe. Hvordan er disse kryssingene på denne tiden av året? Mindre vannføring og enklere, skulle jeg tro?

Det er meget vanskelig å svare på et slikt spørsmål når du ikke sier ett ord om hvem du er, alder , form og erfaring m.v.

Men hvis jeg forutsetter at du er en yngre mann i passe god/ normal form så burde en slik tur være relativt enkel under normale værforhold og når du har den bekledning og det utstyret som fjellet krever,

Alle opplysninger om det du trenger å vite om alt dette finner du på www.turistforeningen.no God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går bra. Bare pass på at du ikke går så sent at broene er tatt inn. Dette begynner de med allerede 15 sept.

Jeg gikk turen selv for 2 uker siden. (Finse-Kjeldebu-Dyranut-Sandhaug-Besso-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter)

Litt mere snøfonner enn normalt, spesielt etter Litlos, men vil tro at det har smeltet litt mer nå.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage:

Du har selvfølgelig rett i det, og det er bare å beklage. Det gikk litt fort i svingene her. Men du har rett: Jeg er en såkalt ung mann, i noenlunde god form. Hverken distanse eller vekt bør være noe problem sånn sett. Det jeg er mest nysgjerrig på, er egentlig elvekryssingene. Men hvis det stemmer at broene er på plass til midten av september, så burde ikke det være noe problem. Jeg har vært på vidda før, men da på vinterstid. Hvor godt er stiene der oppe merket? Har tidligere sett snakk om folk som klager over "T-forurensning", så jeg regner med at det er flittig og god merking overalt? Jeg kan bruke kart og kompass, og har i tillegg GPS, men på kosetur syns jeg det er best å bruke dette minst mulig - og heller bare nyte utsikten.

Er det forresten noe vits å ta med stang, eller slapper fisken for det meste av der oppe i september?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SkogensMann

"T-forurensning" har vi vel alle opplevd her og der. Men etter at noen merkegjenger har begynt å bruke den nye merkeinstruksen så kan du oppleve at merkingen her og der er i minste laget.På den strekningen du skal gå så er det vel imidlertid snakk om god gammeldags og skikkelig merking. Forøvrig så er det vel på denne ruten også så stor trafikk at stien neppe trenger merking , i alle fall ikke hvis du har med kart m.v. å hjelpe deg med. Kart og kompass har du selvfølgelig med !! Jeg har også med meg en liten GPS (Garmin eTrex)som jeg sjekker posisjonen min meg en gang i blant - hvis jeg kommer i tvil om hvor jeg er - så kan jeg konsentrere meg om vandringen uten å være for opptatt av kartlesingen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker inn et spørsmål i denne tråden. Vi har planer om å ga fra Haukeliseter til Finse siste uken i September. Da jeg leste at nruene blir tatt inn i midten av September så lover jo ikke det bra? Har kun vært på vidda på vinterstid så vet ikke hvordan det er å komme seg over elvene der uten bruer? Burde vi se etter andre alternativer eller er det mulig å finne kryssningspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslaget om å ta med en vindsekk. Og da bør du også ta med et liggeunderlag. Og en sovepose istedenfor en lakenpose. Det er ikke utenkelig at du får snø og har dårlig sikt og at du ønsker å sette deg ned en stund til været blir bedre. Soveposen kan eventuelt erstattes med en dunjakke.

Jeg har i hvert fall vært bort i lignende forhold, men da i slutten av september. Da valgte jeg en annen og mye kortere rute enn den lange og høye som vi hadde planlagt. Kanskje tenker jeg litt for mye negativt, men siden du skal på en tur som varer en hel uke, vet du ikke noe om værforholdene gjennom hele turen. I tillegg er du alene og da er det alltid greit med litt ekstra sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.