Gå til innhold
  • Bli medlem

Kullos


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Dette burde være et kjent problem for alle som har vert i forsvaret, ja i hvert fall de som har hatt en del døgn i knappetelt vinterstid. Forsvaret har hatt ulykker på grunn av fyring med primus i knappetelt og da jeg var infanterist så ble vi innprentet gang på gang hvor farlig dette var. Men det er ikke sikkert at alle tenker på dette når de bruker nymotens kokegreier i nymotens telt, men karbonmonoksid er det samme i dag som den gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, REs skrev:

Dette burde være et kjent problem for alle som har vert i forsvaret, ja i hvert fall de som har hatt en del døgn i knappetelt vinterstid. Forsvaret har hatt ulykker på grunn av fyring med primus i knappetelt og da jeg var infanterist så ble vi innprentet gang på gang hvor farlig dette var. Men det er ikke sikkert at alle tenker på dette når de bruker nymotens kokegreier i nymotens telt, men karbonmonoksid er det samme i dag som den gang. 

Vi hadde også stearinlys som skulle varsle oss når oksygennivået ble lavt. Usikker på hvor bra dette egentlig virker. Det finnes jo kullosvarslere til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengere vinterturer må man akseptere risikoen med å fyre inne. I dette tilfellet så hadde jeg åpen alle fire ventilene i teltet, samt litt åpning på døra, det var nok for lite. Tiltak som gjøres:

- kjøpe nye primuser med bedre reguleringsmuligheter enn whisperlite

- lage en annordning som gjør at jeg får løftet kjelene

-kjøpe gassvarsler

 

mottar gjerne tips på alle de overnevnte punktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste effekt for snøsmelting er å ha stor (vid) gryte. Da får man brukt all effekten i flammen, og trenger ikke holde på så lenge. Altså mindre sjanse for kullos. Sånne kokere med ribber under produserer mer, og bør etter min mening ikke brukes i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, zyrpe skrev:

På lengere vinterturer må man akseptere risikoen med å fyre inne. I dette tilfellet så hadde jeg åpen alle fire ventilene i teltet, samt litt åpning på døra, det var nok for lite. Tiltak som gjøres:

- kjøpe nye primuser med bedre reguleringsmuligheter enn whisperlite

- lage en annordning som gjør at jeg får løftet kjelene

-kjøpe gassvarsler

 

mottar gjerne tips på alle de overnevnte punktene.

Sånn uten at jeg vet om dette er et tips med noe hold i (så kanskje mest tankespinn). Da jeg bodde i gass-varme land, Ungarn, så festet vi alltid gassvarsleren langs gulvet for det er der gassen havner. På samme måte vil man se at smårollinger og kjæledyr faller om først (så om du har hund med deg i teltet kan det jo være en god indikator, eventuelt du kan drasse med deg en kanarifugl). Så beste måten å få det ut av teltet på er nok kanskje ikke ventiler i taket, men heller passe på å ha en grei åpning i døra langsmed bakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det gikk bra med deg.  Har dette alltid i bakhodet, men man skulle tro at du med å ha alle åpninger oppe i teltet var sikret !? Hvordan stod kjelen din ift friskluft, størrelse på kjelen og hadde du stor effekt på brenneren...?

Mener vi hadde en tråd om dette tidligere, men det jeg husker fra den er følgende:

0. Hydrokarboner = parafin, diesel, bensin - alt som soter lett. Gass mindre berørt.

1. Fullstendig forbrenning av hydrokarboner -> danning av vann og CO2 som er ufarlig, CO2 tyngre enn luft og snøgrop kan avhjelpe "tung" luft.

2. Ufullstendig brenning av hydrokarboner -> vann, CO2, CO (monoksid=kullos) ++ andre syrer som gir irritasjon. CO har svært høy affinitet til hemoglobinet og utkonkurrerer oksygenet når vi puster det inn. CO blander seg godt med luft, er luktfri, merkes ikke direkte, men kvalme, uvel, oppkast, mulig bevisstløshet f.eks ved søvn..

3. Behandling - frisk luft. Halveringstid i blod ca 5 timer, puste 100% oksygen halveringstid under timen og i trykkammer er halveringstid ned mot 20 minutt.

4. Avbøtende tiltak - nok lufttilførsel (ved brenner) og høy brenntemperatur (blå flamme). I telt bør all snøsmelting med kalde kokekar skje med mest mulig åpent telt. Ser man soting på brenner/kjeler, mye gul flamme e.l. må man anta en andel ufullstendig forbrenning.   Store kjeler, liten flamme, varmevekslere (med for dårlig friskluftgjennomstrømming) vil gi ufullstendig forbrenning og man må være ekstra obs.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, at whisperlite har stått bak flere ulykker er nok like mye at den er svært populær til ekspedisjonsbruk m.m. Forsvarets rapport bekrefter det samme. Whisperlite gir ikke dårligere testresultat enn andre, men bruk til snøsmelting, type kjele, type drivstoff, type vindbeskyttelse og varmevekslere er key Components, sammen med lufting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Prebb skrev:

Vi hadde også stearinlys som skulle varsle oss når oksygennivået ble lavt. Usikker på hvor bra dette egentlig virker. Det finnes jo kullosvarslere til en billig penge.

Jeg ville ikke stolt på et stearinlys. CO er kanskje tyngre enn luft, men lufta i et telt er ofte varmest oppe under taket på grunn av primusen som står og brenner og da er nok også co metningen størst her. Hvis du sitter i teltet og har fyringsvakt så puster du inn luft ganske høyt oppe i forhold til taket og da er nok sjansen stor for at du sovner før lyset sluker. 

Et annet problem er at CO har den egenskapen at den fester seg til de røde blodlegemene og blir ikke pustet ut slik som CO2 blir. Den hindrer da blodet i å ta opp mer O2.

Selv om det er for lite CO eller CO2 i teltet til å slukke et stearinlys så kan godt de som er i teltet få i seg nok CO til at de sover seg inn i solnedgangen.go-back-gallery-for-sleeping-cartoon-characters-BOYf3J-clipart.jpg

CO forgiftning er ikke noe å spøke med. Spander heller litt mer penger på soveposen så slipper du å fyre primus i teltet for å holde varmen.

http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/kullosforgiftning-29201.html 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@zyrpe Fint at du deler slik info, de fleste lar ofte slike ting ikke gå videre. Her kan vi lære litt. Når jeg fyrer i telt er jeg veldig oppmerksom på at jeg lager et "rør" med ventilasjon. Vintertelt har ofte ventilen litt opp fra bakken for at de ikke skal snø igjen, det gjør at "røret" i praksis blir kortere i høyden. Luft inn må være like stor inn som ut. På Patagonia er ventilene i nesten samme høyde, det blir da ekstra viktig å åpne litt på døra, Patagonia har også stormmatter som går i ett rundt teltet, så der kommet det ikke noe ekstra med luft. Pleier også å gjennomlufte ved jevne mellomrom. Har nesten aldri småfyrt med brenneren, men heller brukt Primus gasslykt som gir ca 800 watt til dette. Testen viser også at MSR XGK Ex er veldig bra i forhold til CO. Men den er jo i praksis bare av og full guffe, med flott bråkerenner jetlyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen fra forsvaret viste vel at whisperlite var relativt dårlig i forhold til CO? Men selvfølgelig har Kjele valg og varmeveksler også en stor betydning. Jeg valgte bort whisperlite kun pga CO da jeg oppgraderte sist. 

CO er forresten såpass lite tyngre enn luft at det nesten er ubetydelig. For mye bevegelse i atmosfæren inne i teltet for at det har særlig betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.12.2016 at 21.34, zyrpe skrev:

Da har jeg virkelig fått oppleve hvor farlig dette kan være. Besvimte imorges etter å ha satt og smeltet snø. Klarte så vidt å krype i posen når jeg våknet igjenn. Ble ikke bedre men begynte heller å kaste opp. Endte med å bli hentet av SEA KING og innleggelse på Hammerfest og oksygenbehandling. Lå i grenseland til å bli sendt i trykkammer.

Tusen takk for at du deler dette, håper det går bra med deg!

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar folk litt feil CO er lettere enn luft. Andre gasser slik som propan har kaarbonkjeder på 4 eller fler karboner. Disse er tyngre enn luft. Det som er spesielt er at CO har en av de sterkeste trippelbindingene vi kjenner i kjemien. Det er når denne bindingen blir brutt vi får den blå flammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, fiskekongen skrev:

Testen fra forsvaret viste vel at whisperlite var relativt dårlig i forhold til CO? Men selvfølgelig har Kjele valg og varmeveksler også en stor betydning. Jeg valgte bort whisperlite kun pga CO da jeg oppgraderte sist. 

CO er forresten såpass lite tyngre enn luft at det nesten er ubetydelig. For mye bevegelse i atmosfæren inne i teltet for at det har særlig betydning.

Hmm, i den første testen de kjørte sammen med Sintef  så var det Coleman som hadde høye verdier, men det spesielle var at Coleman hadde høye verdier også ved lav effekt og ble spesielt ikke anbefalt.

Typiske tall med forskjellige typer kjeler og varmevekslere: uten kjele-> lav CO, 10x mer med flatbunnet kjele, 100x mer med varmeveksler

Type drivstoff: Bensin- lav effekt : Coleman, Primus høy co  Bensin-høy effekt: Coleman, Optimus, Primus høy co. Ved parafin 5-10x økt Co fremfor bensin.

I tabellene kommer begge MSR bra eller godt ut.

Har du tall som bekrefter at Whisperlite har kommet dårlig ut, da jeg konkluderte med det motsatte, at whisperlite med rett drivstoff og kjele kommer bra ut i testene!?

 

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PTG skrev:

Hmm, i den første testen de kjørte sammen med Sintef  så var det Coleman som hadde høye verdier, men det spesielle var at Coleman hadde høye verdier også ved lav effekt og ble spesielt ikke anbefalt.

Typiske tall med forskjellige typer kjeler og varmevekslere: uten kjele-> lav CO, 10x mer med flatbunnet kjele, 100x mer med varmeveksler

Type drivstoff: Bensin- lav effekt : Coleman, Primus høy co  Bensin-høy effekt: Coleman, Optimus, Primus høy co. Ved parafin 5-10x økt Co fremfor bensin.

I tabellene kommer begge MSR bra eller godt ut.

Har du tall som bekrefter at Whisperlite har kommet dårlig ut, da jeg konkluderte med det motsatte, at whisperlite med rett drivstoff og kjele kommer bra ut i testene!?

 

Jeg blandet nok testen fra forsvaret og en annen rapport jeg leste.  Har lagt ved PDF som forklarer.

Her står det at de har gjennomgått 8 nestenulykker med CO, og i ALLE tilfellene var det Whisperlite som var benyttet som primus. Hvorfor er de usikre på, men det er for mange til at det er en tilfeldighet. Under testing er det små forskjeller, men frekvensen av denne brenneren i nestenulykker fikk iallefall meg til å ikke velge Whisperlite til snøsmelting i telt. At da denne hendelsen OGSÅ var en Whisperlite, gjør meg ikke mindre usikker på denne brenneren....

Så i ettertid at andre hadde henvist til samme dokument...

kullos.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fiskekongen skrev:

Her står det at de har gjennomgått 8 nestenulykker med CO, og i ALLE tilfellene var det Whisperlite som var benyttet som primus. Hvorfor er de usikre på, men det er for mange til at det er en tilfeldighet.

Jeg leste også denne, men bet meg merke i følgende: 

  • Primus EtaPower-kjelen er involvert i seks

    av åtte.

  • I de to siste tifellene er det brukt Jotun-spann

    som vindskjerm.

Sammenligner du test-tallene på Whisperlite står den seg godt. Forklaringen ligger nok heller på andre faktorer enn selve brenneren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tipper at Whisperlite ikke er den eneste brenneren som det har blitt brukt EtaPower kjele eller forskjellige  vindskjerminer på. Men Whisperlite er den som det har vært mest hendelser med. For meg er det nok usikkerhet rundt den brenneren til at jeg ikke tar sjansen og velger ett annet alternativ på vinteren. Som rein varmekilde er det lite CO på samtlige brennere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, fiskekongen skrev:

Men tipper at Whisperlite ikke er den eneste brenneren som det har blitt brukt EtaPower kjele eller forskjellige  vindskjerminer på. Men Whisperlite er den som det har vært mest hendelser med. 

Flest hendelser som er nevnt i denne artikkelen, ja. Men om risikoen for CO-forgiftning er høyere eller lavere med Whisperlite, gitt samme bruk og utstyr for øvrig, aner du ingenting om.

2 timer siden, fiskekongen skrev:

For meg er det nok usikkerhet rundt den brenneren til at jeg ikke tar sjansen og velger ett annet alternativ på vinteren. Som rein varmekilde er det lite CO på samtlige brennere.

Da håper jeg du også dropper EtaPower-kjele og Jotun-vindskjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.