Gå til innhold
  • Bli medlem

Kullos


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Ut fra test resultat og erfaringer her inne så tror jeg at man kan konkludere med at fyring i telt/smøhule er skummelt uansett primusmerke, men at man med gode rutiner kan redusere risikoen mye:

- god gjennomlufting

- oppfyring med åpne dører

- god effekt og mest mulig blå flamme.

- ekstra varsomhet ved kok/snøsmelt.

- unngå helt rødspritbrennere

- unngå varmevekslere eller bruk med åpne dører og luker.

-unngå for tette vindskydd rundt primus.

- unngå diesel, parafin

-åpne alle luker kortvarig etter koking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, ArveS skrev:

Flest hendelser som er nevnt i denne artikkelen, ja. Men om risikoen for CO-forgiftning er høyere eller lavere med Whisperlite, gitt samme bruk og utstyr for øvrig, aner du ingenting om.

Da håper jeg du også dropper EtaPower-kjele og Jotun-vindskjerm.

Aner nok ikke helt sikkert om det er større fare med Whisperlite nei, men sannsynligheten for at det er noe med den er relativt stor.  Det kan iallefall virke som om den er mer følsom i forhold til kjeler og vindbeskyttelse.

Ikke missforstå bruk gjerne den brenneren du vil, og dette er ikke en personlig vandetta mot Whisperlite, sikkert en tipp topp brenner  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fyrt med Omilite TI i forteltet har jeg ikke brukt vindskjerm.

Selv om kanskje mer varme går "til spille" i forhold til å treffe gryta uten vindskjerm, så spillvarmen ikke helt forgjeves, den varmer opp teltet.

Tror ikke jeg kommer til å bruke det på Soto Muka heller, med den og en 6.5l vid gryte går forhåpentligvis snøsmeltingen i en fei.. Har ikke greid å finne info om CO nivå på Muka, men den skal brenne veldig rent (uten å sote).

Vil forøvrig ikke vindskjermen også ha en innvirkning på CO mengde? Er denne uten perforering vil innsugsluften måtte "passere" avgassene, siden den innkommende luften kommer inn på toppen av vindskjermen

Soto Muka er f.eks levert med "O2 maximizer" som er et innsugningsrør som går gjennom vindskjermen, brenneren suger dermed luft inn utenfor vindskjermen. Formålet er for å få god oksygentilgang og dermed renere forbrenning. Det burde også gi mindre CO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelter aldri snø for å få vann. Enkelt og greit for at jeg alltid har min vinterleir i nærheten av et vann. Tilfeldigvis bærer jeg også alltid med meg et isbor, som gjør at jeg alltid har tilgang til friskt vann, og slipper snøsmelting. Jeg har fyrt min MSR Whisperlite knallhardt i vinterfjellet over flere år, og aldri opplevd noe problem ift dette. CO-utslipp oppnår man uansett hvilke kjele eller brenner man bruker. Varmevekslerkjele ville jeg personlig unngått (mye høyere utslipp enn en flatbunnet kjele ved snøsmelting iht FFI) om jeg hadde basert meg på snøsmelting. Jeg ville også unngått å bruke en brenner med smalt brennerhode. Det viktigste er allerede oppsummert tidligere i tråden, og kan raskt sammenfattes med god lufting når man setter kjelen over brenneren, og generell sunn fornuft ved bruk av brenner i telt. 

Noen tips fra Randulf Valle..

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, fiskekongen skrev:

Aner nok ikke helt sikkert om det er større fare med Whisperlite nei, men sannsynligheten for at det er noe med den er relativt stor.  Det kan iallefall virke som om den er mer følsom i forhold til kjeler og vindbeskyttelse.

Ikke missforstå bruk gjerne den brenneren du vil, og dette er ikke en personlig vandetta mot Whisperlite, sikkert en tipp topp brenner  :)

Kan det tenkes at det lett kan bli litt "russisk rullet" å gamble på om en brenner avgir mindre CO enn en annen?

Lurer du på om du har valgt riktig brenner, og fyrer opp i teltet, så er det ikke sikkert at du får vite svaret.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs @fiskekongen

Jeg tar ikke dette som et angrep på verken Whilsperlite eller meg, så jeg skrev egentlig mest fordi jeg leser teksten annerledes. Varmevekslere og tette vindskjermer inne i telt virker å være en større faktor enn selve brenneren (med unntak av den fra Coleman). Og det ville vært leit om du valgte en annen brenner for å være trygg, og klasket varmevekslerkjele og vindskjerm rundt den... Men jeg tror saken er ganske godt opplyst nå, så vi krysser fingrene for at det blir lenge til neste ulykke!

Snart jul nå folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har colemanbrenner og leste dette med bekymring. Har fyrt masse i telt med den og liker den veldig godt. Det er vindskjerming innebygd i selve brennerhodet, og det er kanskje dette som gjør at denne skaper mer CO? Den brenner veldig fint med klar, blå flamme etter bare noen sekunder så jeg synes det er rart, men må jo ta dette seriøst. Får flytte smeltingen utendørs, så kan jeg fremdeles varme med den inne uten kjele over. Har veldig lite lyst til å bytte til slangebrenner for dette er den beste jeg har hatt, uten tvil.

Noen som vet hvor man skaffer seg CO-alarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Lompa skrev:

Jeg har colemanbrenner og leste dette med bekymring. Har fyrt masse i telt med den og liker den veldig godt. Det er vindskjerming innebygd i selve brennerhodet, og det er kanskje dette som gjør at denne skaper mer CO? Den brenner veldig fint med klar, blå flamme etter bare noen sekunder så jeg synes det er rart, men må jo ta dette seriøst. Får flytte smeltingen utendørs, så kan jeg fremdeles varme med den inne uten kjele over. Har veldig lite lyst til å bytte til slangebrenner for dette er den beste jeg har hatt, uten tvil.

Noen som vet hvor man skaffer seg CO-alarm?

Clas Ohlson har en enkel type:

http://www.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/Pr365861000
@Tor-Erik-L-77 kjøpte denne i fjor og vi brukte den på noen fellesturer i vinter. Absolutt en god sikkerhet og jeg kommer definitivt også til å kjøpe en slik i vinter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, whistler skrev:

Clas Ohlson har en enkel type:

http://www.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/Pr365861000
@Tor-Erik-L-77 kjøpte denne i fjor og vi brukte den på noen fellesturer i vinter. Absolutt en god sikkerhet og jeg kommer definitivt også til å kjøpe en slik i vinter.

Et par ting man skal vite om CO alarmer:

Sensorelementet er et elektrokjemisk element som har begrenset levetid på noen år. Levetiden starter den dagen det ble produsert, ikke den dagen det ble tilkoblet strøm. Så se etter datomerking på sensoren/produktet også, ikke kun på batteriet.

Alarmen bør kunne testes med noe som gløder, f.eks glødekanten på papir som ikke har tatt skikkelig fyr, eller en glødende trebit. Det finnes også co på sprayboks som benyttes til å teste røykdetektorer som også inneholder co deteksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Clas Ohlson har en enkel type:

http://www.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/Pr365861000
@Tor-Erik-L-77 kjøpte denne i fjor og vi brukte den på noen fellesturer i vinter. Absolutt en god sikkerhet og jeg kommer definitivt også til å kjøpe en slik i vinter.

 

49 minutter siden, Omnilite skrev:

Et par ting man skal vite om CO alarmer:

Sensorelementet er et elektrokjemisk element som har begrenset levetid på noen år. Levetiden starter den dagen det ble produsert, ikke den dagen det ble tilkoblet strøm. Så se etter datomerking på sensoren/produktet også, ikke kun på batteriet.

Alarmen bør kunne testes med noe som gløder, f.eks glødekanten på papir som ikke har tatt skikkelig fyr, eller en glødende trebit. Det finnes også co på sprayboks som benyttes til å teste røykdetektorer som også inneholder co deteksjon.

Jeg tenkte å kjøpe en slik, men jeg vil teste den på forhånd fordi jeg stoler ikke på et apparat sånn helt uten videre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Jeg har colemanbrenner og leste dette med bekymring. Har fyrt masse i telt med den og liker den veldig godt. Det er vindskjerming innebygd i selve brennerhodet, og det er kanskje dette som gjør at denne skaper mer CO? Den brenner veldig fint med klar, blå flamme etter bare noen sekunder så jeg synes det er rart, men må jo ta dette seriøst. Får flytte smeltingen utendørs, så kan jeg fremdeles varme med den inne uten kjele over. Har veldig lite lyst til å bytte til slangebrenner for dette er den beste jeg har hatt, uten tvil.

Noen som vet hvor man skaffer seg CO-alarm?

Den produserer ikke nevneverdig mere CO enn andre når den står uten kjele. Bare å lufte mens man fyrer med kjele, og unngå varmevekslere så er du safe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle regelen med å bruke sunn fornuft gjelder fortsatt. Gjør du noe "ulovlig" så tenk gjennom hva du gjør og hva konsekvensene er. Forsvaret har jo i årtider fyrt inne, det samme gjelder det fleste som har telt og som bruker det. Er du på solo-tur så er riktig lufting enda viktigere, siden da må du redde deg selv. Har selv coleman og har brukt og kommer til å bruke den i innertelt som før. Bruker den uten vindskjerm, og med flatbunnet panne og gryte. Aldri merket noe som helst, men har alltid luftgjennomstrømming helt fra gulvet og til toppventilene. Blir litt gulvtrekk, men da sirkulere lufta i hele teltet. At Wisperlite kommer høyt ut på statistikk er vel det samme som at 111 primusen til Forsvaret er med i de fleste primusuhell der. Men som skrevet lenger opp og som erfaring og tester viser styr unna varmevekslere og jotunspann løsninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skrev også om dette her https://blimed.wordpress.com/sikkerhet

Vedr rapporten fra FFI i 2012 viser måleresultatene grafisk sammenheng mellom temperatur på kjelen og CO prooduksjon. FFi diskuterer foruten dette ikke temperatursenkningen på forbrenningen som årsaken. 

Min forståelse av er at for å oppnå en fullstendig forbrenning av CO kreves både høy nok temperatur og tilstrekkelig tilgang på oksygen. Enkelte fremhever effekten en kjele med innhold har på avgasstemperaturen, andre fremhever at kjelen vil skape en luftstrøm/turbulens som gjør at den oksygentomme avgassen dras inn i forbrenningssonen og slik struper forbrenningen (fet blanding). Jeg tenker at det ene ikke utelater det andre og at sannheten kan være en kombinasjon. Videre mener jeg å ha oppfattet at en den blå flammen en god forbrenning gir, er CO som brenner. Ufullstendig forbrenning med guloransje flamme får en også ved for fet blanding, eksempelvis med slitt/utvidet drivstoffdyse. Det å bruke en vindskjerm kan påvirke oksygentilgangen. 

Nå vet jeg ikke om Forsvaret har forbudt bruk av varmevekslerkjeler etter at FFI-rappprten i 2012. De har nå byttet til MSR XGK EX som ny "varme og kokekilde". Det betyr at de bruker også den nye primusen i telt, men med kurset personell og fyringsvakt - som også har som oppgave å smelte snø. Kullosproblemet ivaretas med kunnskap om primusen og tilstrekkelig lufting, og jeg tenker at toppventilering her er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.12.2016 at 10:08 AM, whistler said:

Clas Ohlson har en enkel type:

http://www.clasohlson.com/no/Karbonmonoksidalarm/Pr365861000
@Tor-Erik-L-77 kjøpte denne i fjor og vi brukte den på noen fellesturer i vinter. Absolutt en god sikkerhet og jeg kommer definitivt også til å kjøpe en slik i vinter.

I følge bruksanvisningen skal den ikke brukes utendørs: "Plasser aldri varsleren utendørs, eller der luftfuktigheten er mindre enn 30 % eller større enn 90 %. Den må heller ikke plasseres i båter. Den skal kun brukes i temperaturer mellom -10 ̊C og +40 ̊C."
Clas Ohlson presiserer at den "ikke skal brukes utendørs i vinterkulde". Det er med andre mulig at den gir en falsk trygghet på teltturer vinterstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet trangia multifuelbrenner med stormkjøkkenet her om dagen, og tenkte da at kanskje det er ett minus at kjelen kommer såpass nære selve brenneren her, blir rimelig tett rundt det hele... Vil dette gi økt fare for Kullos??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Bjørn J said:

I følge bruksanvisningen skal den ikke brukes utendørs: "Plasser aldri varsleren utendørs, eller der luftfuktigheten er mindre enn 30 % eller større enn 90 %. Den må heller ikke plasseres i båter. Den skal kun brukes i temperaturer mellom -10 ̊C og +40 ̊C."
Clas Ohlson presiserer at den "ikke skal brukes utendørs i vinterkulde". Det er med andre mulig at den gir en falsk trygghet på teltturer vinterstid.

Som en god representant for manneslekta så leste jeg jo ikke bruksanvisningen veldig nøye :) Dette er absolutt et moment som kan være viktig, mulig jeg må finne noe annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da det fremkommer at avstanden mellom brenner og kjele er veldig viktig og at noen mm ekstra hjelper, har jeg målt på noen primuser jeg har, for å finne ut hvem som er tryggest.  Satte de på hode for å få målt.

MSR Whisperlite 14,5 mm

MSR XGK EX 29 mm

Omnilite 23 mm

Omnifuel i Trangia 23 mm

Så det ser ut som avstanden er omvendt proporsjonal med produksjon av kullos når det er kjele på primusen.Så det er nok ikke helt tilfeldig at Whisperlight kommer dårlig ut med halve avstanden sett i forhold til MSR XGK EX. 

Hadde vært artig om flere målte på sine primuser.

DSC00246.JPGWhisperliteDSC00248.JPG

MSR XGK EXDSC00250.JPG

OmniliteDSC00253.JPG

Omnifuel i Trangia

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt på litt mere nerd primuser.66309D4A-A8FD-4A6C-A20F-6B80F2DA7B37.jpg

Coleman 533 med 19 mm. Stille fin brenner med fast tank. 

IMG_0046.JPG

Coleman Apex II 445A med 21.5 mm og en ekstra kant som vindskjerm, antar at den også hindre litt luft å komme til. @dsk og blant min beste brennere med slange. Lett og utrolig fin å lage mat på, da den er stille og veldig justerbar i effekt. Anbefales til de fleste turer, men har ikke brukt den så mye inne i telt.

FAA24E31-E275-4860-84D8-E445C74F11F2.jpg

Så det mest sære, Svea 123 med Sigg-tourist sett. 33 mm og masse luft rundt. Etter det jeg kan huske er dette den med lavest kullos ref @runegutt123 som kan det meste om primuser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullos er alltid et problem, men også et tegn på ufullstendig forbrenning. Tilførsel av mer luft er et stikkord, men det forutsetter også varme nok til at forbrenningen kan fortsette. Modifiseringer hvor man får en avstand til kjelen på minst 2,5 cm hjelper, utforming av vindskjerming er nok ikke fullt utviklet enda. Jeg bruker vanligvis å fyre i forteltetet eller ute hvor frisklufttilgangen er god.  Det krever lenger fyring, men gir også mindre kondens i innerteltet. (bedre tørk av klær)  Trangia holder på med å slanke bort en del av sitt utvalg, jeg håper at det gjør at de får resurser til videreutvikling av det som har vært markedets beste løsning på vindskjerming, og så godt som uforandret i uminnelige tider.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en kullosalarm på Ebay til 63.71 kr. Har testet den på en tur, med MSR XGK ex. Virket helt død. Lagde et testopplegg i garagen hvor jeg holdt den litt over eller hang den på lokket. Brukte en Omnilite å teste på fikk da utslag på opptil 110 ppm. Måler bare 10 og 10 enheter og er ganske treg. Liten og lett, veldig usikker på hvor bra den måler, men artig å teste. Flere rapporter kommer plutselig.

IMG_0186.JPG

IMG_0187.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing/gjetning/bro-science her om kullos er tyngre eller lettere enn luft, og hvordan dette blir i ett telt ifht. bevegelser i luften, temperatur osv. Det ligger inne stikk motsatte påstander i tråden her.

Jeg synes at om man ikke vet med sikkerhet hva man snakker om bør man heller ikke uttale seg. Eller så må det komme veldig tydelig fram at man ikke vet hva som er riktig.

Spesielt når det gjelder ett så viktig tema mener jeg det er viktig å bare spre informasjon man er helt sikker på er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.