Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannmengde på topptur


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Hmm! 10l i døgnet, og maks 0.6l opptak i timen. Du gjøre nok ikke annet enn å drikke på tur du Hammertime.

Det er ikke så ille som det høres ut som, og det behøves når man er på krevende turer.

Selv tar jeg 2dl hvert 20. minutt (to store munnfuller av camelbacken ca) i gj.snitt og i løpet av en ti timers arbeidsøkt blir det 6 liter. Og da kommer vann til frokost lunsj og middag++ i tillegg. Kroppen fungerer mye bedre da. Og dette ser du resultater av når du pisser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ting jeg har lært gjennom befalsutdanningen i Forsvaret, og jeg har ingen konkret kilde som jeg kan linke til for akkurat disse tallene.

Jeg fant forøvrig tilsvarende informasjon på nettsidene til olympiatoppen:

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/page952.html#

Her anbefaler de for eksempel 5-7 dl. pr time under fysisk trening( antakeliig på grunn av at det er det du klarer å ta opp..), og de sier at det ikke er unormalt med et væskebehov på 7-8 liter pr døgn ved 4-5 timers trening hver dag i høyden. etter å ha kikket raskt over finner jeg ikke noe om lavere terreng, men om man går fullt opplastet med pulk osv i 10-15 timer pr døgn, så vil nok det veie opp for høydemetrene og vel så det ;)

Tror du skal være forsiktig med å sammenligne deg med behovet til de i Olympiatoppen. Normalt dagsbehov er ca 3l, det inkluderer all drikken en får i seg gjennom mat. Dette varierer fra person til person og med klima og aktivitet. Om du drikker for lite pisser du skjeldent og urinen blir mørk gul. Da har du drukket for lite... Vanskeligere er det ikke.

Jeg er ganske vant til å trekke pulk over 10t i døgnet og har aldri vært i nærheten av de vannbehovene du beskriver. Trango trenger mye mer enn meg, men 10l eller en vaskebøtter tror jeg han ikke trenger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_balance

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ille som det høres ut som, og det behøves når man er på krevende turer.

Selv tar jeg 2dl hvert 20. minutt (to store munnfuller av camelbacken ca) i gj.snitt og i løpet av en ti timers arbeidsøkt blir det 6 liter. Og da kommer vann til frokost lunsj og middag++ i tillegg. Kroppen fungerer mye bedre da. Og dette ser du resultater av når du pisser...

6l er i overkant av hva jeg trenger for å få lyst gult piss. Kan hende du behøver det i tillegg til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal være forsiktig med å sammenligne deg med behovet til de i Olympiatoppen. Normalt dagsbehov er ca 3l, det inkluderer all drikken en får i seg gjennom mat. Dette varierer fra person til person og med klima og aktivitet. Om du drikker for lite pisser du skjeldent og urinen blir mørk gul. Da har du drukket for lite... Vanskeligere er det ikke.

Jeg er ganske vant til å trekke pulk over 10t i døgnet og har aldri vært i nærheten av de vannbehovene du beskriver. Trango trenger mye mer enn meg, men 10l eller en vaskebøtter tror jeg han ikke trenger.

http://en.wikipedia....i/Fluid_balance

Ønsker ikke å starte noen 'krangel' på noen måte, og selvfølgelig er tallene mer eller mindre individuelle, men for å svare på de 10 litrene så sier jeg ikke at du skal drikke en vaskebøtte med vann i døgnet. Det kan være væskebehovet, men som du også sier, du får også i deg en del væske gjennom mat, kaffe, saft o.l.

Ang. olympiatoppens opplysninger så gjelder vel de for vanlig dødelige også. Sist jeg sjekket så er toppidrettsutøvere av samme rase som oss, og her vel mer eller mindre samme behov alt etter det aktivitetsnivået man ligger på i det gitte tidsrom. Selv om du ikke går like fort som Eldar Rønning eller Petter Northug på ski, så vil ikke det si at du har mindre behov. Det vil si at behovene kommer på et tidligere tidspunkt mtp. intensitet og varighet.

Som du sier ligger dagsbehovet på rundt 3 liter. På en rolig dag. Om du mangedobler aktiviteten med tungt lass, lang forflytning og mange timers arbeid så er det i mitt hode ikke så merkelig at væskebehovet blir tredoblet. Vannbehovet i hviletimene vil også øke parallelt med antal arbeidstimer og intensitet, da kroppen jobber med restitusjon og frakt av avfallsstoffer osv. rundt i kroppen. Husk hvor mye du mister bare gjennom fordamping og luftfuktigheten du puster ut. Men som du også sier: Gult piss = for lite væske.

En annen ting du også merker det på er tørre lepper. Tørre lepper er et tegn på dehydrering, og det samme med tørsten. Du skal ikke vente til du er tørst med å drikke. Når du er tørst er du allerede nok på underskudd slik at yteevnen har sunket.

Men jeg tror ikke du skal undervurdere nyttigheten av olympiatoppens opplysninger til bruk for oss alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å lese innleggene i denne tråden. Det er visst få som vet hvor viktig væskeinntaket faktisk er.

På et normalt døgn mister kroppen 2,5 liter væske. På en dag med f.eks hard skimarsj med pulk og full oppakning kan vi miste nærmere 10 liter i døgnet. Med et væsketap på 3 liter, har du et fall på nærmere 40% av yteevnen, eller drøye 10% tap i yteevne pr. liter væsketap.

Det er mange som glemmer å drikke når det er vått eller kaldt vær, noe som også er meget ugunstig. Behovet er mer eller mindre det samme i slikt vær, vi bare glemmer det fordi vi ikke føler behovet like stort, eller ikke tror det er like viktig.

En ting til som er viktig å huske på, er at det ikke hjelper å drikke mye på en gang. Lite og ofte er stikkord for vanntilførsel. kroppen klarer å ta opp maksimalt 1dl pr 10 min, eller 0,6 liter pr time. Væskeinntaket er forøvrig essensielt for opptak av næringsstoffer og transporten av energi, varme og avfallsstoffer i kroppen.

Så til dere som drikker en liter eller liknende på en dag i fjellet, drikk mer!

Og Tiur3, dette vann-hysteriet går nok mye ut på at folk har forstått viktigheten med det.

Jeg lurer på om ikke din "viten" er noe utdatert. Jeg har i noen år fulgt med på debatten "vann". I det siste har flere og flere med tyngde, hevdet at det ikke er riktig (og faktisk farlig) å drikke vann imengder.

Det blir i det vesentlige hevdet at en bør drikke når en kjenner seg tørst. Det virker umiddelbart fornuftig, Vi har drukket vann i noen generasjoner, og kroppen er skikkelig flink til å tilpasse seg viktige behov.

I tillegg viser noen undersøkelser at du kan miste opp mot 3% av kroppsvekten i vann, uten at det går ut over effektiviteten.

Det er en masse vann, som da ikke trenges å bæres....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om ikke din "viten" er noe utdatert. Jeg har i noen år fulgt med på debatten "vann". I det siste har flere og flere med tyngde, hevdet at det ikke er riktig (og faktisk farlig) å drikke vann imengder.

Det blir i det vesentlige hevdet at en bør drikke når en kjenner seg tørst. Det virker umiddelbart fornuftig, Vi har drukket vann i noen generasjoner, og kroppen er skikkelig flink til å tilpasse seg viktige behov.

I tillegg viser noen undersøkelser at du kan miste opp mot 3% av kroppsvekten i vann, uten at det går ut over effektiviteten.

Det er en masse vann, som da ikke trenges å bæres....

Jeg sier ikke at man skal drikke vann i mengder om man ikke trenger det, men i stor aktivitet trengs det vesentlig mer. Sitter du på kontoret en hel dag trenger du selvfølgelig ikke VANNvittige (haha.. ;p) mengder, og det forstår jeg at ikke nødvendigvis er bra. Og klart man skal drikke om man er tørst, men tørsten er et tegn på underskudd. Drikker man på forhånd vil man ikke få dette underskuddet, og i mine øyne er ikke det negativt.

Når det gjelder hvem som hevder hva, og undersøkelser i hytt og gevær, så er det vel med vann som med alt annet, at det alltid er noen som mener noe annet/det motsatte. Disse 'smarte' karene rund om kring har alle sine meninger, og det er vel sjelden alle blir enige. Jeg for min del velger å tro bla.a på den relativt anerkjente Olympiatoppen som ofte blir brukt til kostholdsanbefalinger i vårt langstrakte land.

Når det er sagt, så har vi jo alle forskjellige meninger, og vi har troen på forskjellige kilder. Hva jeg mente å gjøre var å dele mitt syn på saken, i tilfelle andre ønsker å dele det. Om noen har andre syn, og har helt andre meninger, så er vel det helt naturlig. Jeg mener som sagt at det er viktig med nok vann, og kommer i alle fall til å drikke vesentlig mer enn et par liter vann på en hard dag i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Istedet for å drive med beregninger ang. dette, synes jeg det er bedre å se på det som kommer ut. Pisser du gult på tur, er du dehydret. Enkelt og greit. Å drikke 10 l i døgnet på tur med tung sekk/pulk er ikke spesielt mye...

Undrer på hvor du har dette fra, at en er dehydrert hvis urinen er gul?

At det er et generelt råd fra leger/helsvesenet, at en bør drikke litt mer, hvis urinen er veldig gul, går på andre "ting" enn dehydrering. Det er enten et tegn på infeksjon, eller at nyrene har for lite vann til å skille ut "slaggstoffer". Så over tid (les; uker), er det uheldig for nyrene. Dette har vel ingen "ting" med dehydrering å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. olympiatoppens opplysninger så gjelder vel de for vanlig dødelige også. Sist jeg sjekket så er toppidrettsutøvere av samme rase som oss, og her vel mer eller mindre samme behov alt etter det aktivitetsnivået man ligger på i det gitte tidsrom. Selv om du ikke går like fort som Eldar Rønning eller Petter Northug på ski, så vil ikke det si at du har mindre behov. Det vil si at behovene kommer på et tidligere tidspunkt mtp. intensitet og varighet.

Som du sier ligger dagsbehovet på rundt 3 liter. På en rolig dag. Om du mangedobler aktiviteten med tungt lass, lang forflytning og mange timers arbeid så er det i mitt hode ikke så merkelig at væskebehovet blir tredoblet. Vannbehovet i hviletimene vil også øke parallelt med antal arbeidstimer og intensitet, da kroppen jobber med restitusjon og frakt av avfallsstoffer osv. rundt i kroppen. Husk hvor mye du mister bare gjennom fordamping og luftfuktigheten du puster ut. Men som du også sier: Gult piss = for lite væske.

En annen ting du også merker det på er tørre lepper. Tørre lepper er et tegn på dehydrering, og det samme med tørsten. Du skal ikke vente til du er tørst med å drikke. Når du er tørst er du allerede nok på underskudd slik at yteevnen har sunket.

Men jeg tror ikke du skal undervurdere nyttigheten av olympiatoppens opplysninger til bruk for oss alle.

Undrer på om turene dine, er på nivå med Børge Ausland og co, alene med pulk, i pakkisen! Eller om du bærer tømmerstokker, opp til fjelltoppene! :) Å sammenligne seg med de toppidrettsutøvere og hva de kan trenge av veske, i harde treningsperioder og sommeren, synes jeg er ganske undelig.

Du nevner 3 liter, som et dagsbehov på rolige dager. Så hvitt meg bekjent er veskebehovet ca. 2 liter veske (inkludert veske i mat), ved vanlig aktivitet. Også ved middelstungt arbeid. Selvfølgelig øker veskebehovet noe hvis det er en hetebølge, men da er det vel få i Norge, som legger ut på anstrengende turer. Ved hard aktivitet øker også veskbehovet noe. Men du skriver, " mangedobler aktiviteten med tungt lass, lang forflytning og mange timers arbeid så er det i mitt hode ikke så merkelig at væskebehovet blir tredoblet". Mangedobler aktiviteten? Ok, med da er du ikke vanlig turgåer! Og jeg tviler på at Børge Ausland og co, drikker på langt nær dine mengder med vann, i tilegg til vesken de får i mat.

Du nevner "tørr på leppene", som en tegn på at en er dehydrert! Merkelig, det er mange årsaker til at en blir tørr på leppene og det er ikke noen indikasjon på dehydrering.

Selv drikker jeg når jeg er tørst og har aldri merket at jeg ikke kan fortsette gåingen/aktiviteten. Men så konkurerer jeg heller ikke med polfarere og toppidrettsfolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man er dehydrert når man pisser gult er vel ikke helt riktig. Men at det er ett tegn på at man bør drikke mer under høy aktivitet har jeg også hørt mange ganger fra mange kilder.

Men altså, det er ganske enkelt. Om man føler seg tørst/veldig tørr i munnen, drikker jeg litt vann. Om jeg merker at jeg er litt "uttørket" i dag drikker jeg og litt ekstra (for mye chips, sjokolade tidligere på dagen eller dagen før kanskje? For mye kaffe?).

Alt dette gir meg en tørstefølelse, og da drikker jeg.

Pisser jeg ganske gult, så drikker jeg også litt ekstra. Skal ikke mye til for å få det lysere igjen. Men helt blank urin ser jeg ikke som nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge artikkelen mister mann ca 2,5ltr ved normal aktivitet pr dag

http://www.news-medical.net/health/Dehydration-What-is-Dehydration.aspx

http://www.sundhedslex.dk/dehydrering.htm

http://no.wikipedia.org/wiki/Dehydrering

Hvis noen lurer kan jeg opplyse om at du vet at du er dehydrert når du har kombinasjonen

  • Føler deg utmattet
  • Tørr i munnen
  • Får "gåsehud" og skjegg og hår ellers står rett ut
  • Er svimmel
  • Har vondt i hodet
  • Vondt i sidene/nyreområdet
  • Litt feber
  • Generell verk i hele kroppen
  • Overfølsom hud

Og ser ut som jeg gjorde... i ettertid glad jeg tenkte klart nok til å ta et bilde :)

Gravelseekers137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.