Gå til innhold
  • Bli medlem

Bekledning for vinterturer?


Rutgoks

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å omsider våge meg ut på noen vinterturer senere i år, men frykter at det står dårlig til med vintergarderoben min.

Hva må til av klær for å kunne ta en helgetur om vinteren? Temperatur er jo ikke lett å forutsi, men la oss si rundt -10 grader et sted.

Jeg har nå tilgjengelig følgende for overkropp:

Basecamp regnjakke (skalljakke?)

http://www.xxl.no/herreklaer-/friluftklaer-herre/jakker-herre/regnjakke-herre-1077164?searchWord=basecamp

Iris trøye, tynn 100% ull

http://www.xxl.no/herreklaer-/undertoey-herre/original-troeye-herre-1074875?searchWord=iris

Ulvang Rav genser, tykk 100% ull

http://ulvang.no/default.pl?showProduct=608&pageId=180

Vil dette være tilstrekkelig?

For benene har jeg ikke noe spesielt. Det måtte blitt en tynn iris stilongs, og eventuelt en regnbukse fra Norheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm...

Jeg ville for de første tenkt på at -10 grader i fjeller på vinteren ( du sier ikke noe konkret når du tenker å gå på vinterstid, men jeg tenker November/desember-februar/Mars)

Er på en MEGET god dag,og på relativt greie steder i fjellet. Skal du foreksempel i Jotunheimen og vandre på steder som er tett på 1000 moh må du regne med kaldere temp. Husk også at vind spiller en STOR rolle.

-10 grader kan fort mangedoble seg i aktive grader om det blåser iskald og sterk nordavind.

Jeg får desverre ikke åpnet linkene dine, så jeg får ikke sett annet en skriften som står...

Husk bare på å ha ren ull mot din kropp, mange foretrekker også et lag netting mellom kropp og ull.

Av superull er jeg selv mest fornøyd med Merino ull. Du bør/må ha dette både på underkropp og overkropp ( mange sverger også till ull underbukse)

Ved gange holder det MEST sannsynlig med ett lag superull( men ta med et ekstra sett for sikkerhets skyld), ett lag flees( her kan du kjøpe sett til under og overkropp,bare pass på at det er i skikkelig flees både inni og utenpå. Husk også på at flees kan være svært skummelt i forbindelse med åpen flamme.), også et lag tilpasset vær,vind og aktivitet utenpå der, det vil si at du tilpasser hvor mange gram foring det er i bukse og jakke,ettersom hva du skal og hvordan været er, at det er vann og vindtett er et must. Glem ikke en skikkelig lue,votter og hals ( jeg er veldig fornøyd med min i flees)

På beina ville jeg anbefalt et lag tynne ullsokker og et lag tykke ullsokker.Ikke bruk noe annet enn ull på føttene. Sokker som man bruker til daglig kan være en medvirkende årsak til gnagsår.

Husk også skikkelig vinter/fjellstøvler som er gått inn fra før.

Det er på hode,hender og føtter at varmetapet er størst,så tenk over det når du velger bekledning.

Nå vet ikke jeg om du tenker på å overnatte på hytte eller telt? Det har mye å si for hvordan den øvrige pakkelisten bør se ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Umbros.

Jeg ville for de første tenkt på at -10 grader i fjeller på vinteren ( du sier ikke noe konkret når du tenker å gå på vinterstid, men jeg tenker November/desember-februar/Mars)

Er på en MEGET god dag,og på relativt greie steder i fjellet.

Godt poeng angående temperatur, det avslører bare hvor blank jeg er på dette. ;) Planen er vel å kunne ta noen turer igjennom hele vinteren.

Ved gange holder det MEST sannsynlig med ett lag superull […], ett lag flees […], også et lag tilpasset vær, vind og aktivitet utenpå der, det vil si at du tilpasser hvor mange gram foring det er i bukse og jakke, ettersom hva du skal og hvordan været er, at det er vann og vindtett er et must.

Det virker da som om jeg har det jeg trenger til de innerste og mellomste lagene, med unntak av fleece-underdel. Når det gjelder eksempelvis jakke, så nevner du foring, og det er det jo ikke i min regn-/skalljakke.

Skoene jeg har er Salomon Xtempo Mid GTX Tursko, med goretex membran. Tror du de vil holde om vinteren, kanskje med ilagt ullsåle og tykke ullsokker?

For å snu på hovedspørmålet: Hva ville du konkret anbefalt til det ytterste laget, gjerne med produktnavn og/eller link? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kanskje anbefale høyere sko enn de du viser der. Om ikke annet veldig gode gamasjer, da det fort kommer snø i skoa. Vil i aller høyeste grad anbefale netting til å gå med. Tar du en 10/15 min pause, ha en ulltrøye lett tilgjengelig som du bytter ut nettingen med. Føles litt jævlig å kle av seg når det er så kaldt, men få av den svette nettingen når du setter deg ned, og erstatt med godt og tørt plagg, det lønner seg i lengden. Når du skal gå igjen tar du på nettingen, slik at du slipper å svette ut enda et plagg. Igjen, det føles jævlig å ta på seg den kalde trøya, men det blir fort varmt.

Vær også påpasselig med å ikke ta på deg for mye når du skal begynne å gå. Før du begynner å traske er det bra å fryse litt. Om man ikke fryser da er det et tegn på at man har på seg allt for mye til man skal gå.

Hodeplagg er veldig fint til å regulere varmen, mtp at omtrent halvparten av varmetapet i kroppen går ut gjennom hode/nakke.

Et annet tips er å bruke bukseseler i stedet for belte, slik at du har god åpning i livet. lårmusklaturen produserer mye varme, og slik får du åpnet og sluppet varmen opp til overkropp. blir det for varmt kan du åpne litt i halsen for å slippe varmen ut.

edit:/ Om det er skikkelig kaldt vil en god gammeldags bomullsanorakk også være veldig godt egnet. Er det derimot mildvær og fare for regn er det nok fordel med vanntett. Selv liker jeg å bruke tynt ytterplagg, regn/vindtett, fordi det da er lettere å regulere med plagg under. Og bruk heller fler tynne lag enn færre tykke. For det første har du flere reguleringsmuligheter, og for det andre isolerer også luften mellom plaggene. /:edit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du å sove i telt eller hytte?

Hvilken tid og i hvilket fjell ønsker du å legge turen?

Stort sett går jeg i November/desember og februar/mars. Det er svært varierende hvor kaldt det er,hvor mye vind det er,og hvordan jeg kler meg fra dag til dag.

Hardangervidda i Desember er foreksempel en opplevelse du ikke helt tror før du får føle det på kroppen.

I motsettning til turer lagt til mer værsikre plasser ( dette er steder med mer stabilt vær, og gjerne på plasser under 1000 moh.)

En tur på Hardangervidda (foreksempel) i Desember med telt, krever litt annen pakking enn om du benytter hyttene (selvbetjent og ubetjent, det er få betjente hytter i denne tiden)

Har du vurdert å gå i september/oktober for en mykere start på vinterturene?`

Her kryper kradene fort under null,og man må forvente det meste på hardangervidda i denne perioden

Jeg bruker omtrent bare telt på mine turer,men har alltid "back up" med hytter på veien jeg går,OM noe skulle skje.

Min liste for 1 uke på Hardangervidda (som er ganske ustabil værmessig,og kan til tider være ekstremt værhard)

- 2 sett super ull i 100% merinoull (oppe og nede) Her har Kari traa slike sett,men du kan også få andre utgaver. Merinoull superundertøy finnes i de fleste sport/villmark foretninger.

-1 lsett flees (oppe og nede) ( XXL selger mye fine flees sett)

-1 tykk fleesgenser (Også her mye bra på XXL, Om du bruker XS eller S i str, så kan jeg faktisk anbefale deg en titt i barneavdelingen for å finne tykke fleesgensere i foreksempel bergans til meget redusert pris. Jeg har selv min favoritt flees genser fra Bergans i str.164. Fantastisk kvalitet og god passform. Jeg er str S til vanlig. Denne er heller ikke for trang, så noe sier meg at den mulig er stor i størelsen. Som sagt, se deg om etter str 164 så kan du være heldig å få ypperlig kvalitet til en billig penge.)

-1 koma genser i ull( Villmark ullgenser fra Stormberg er gode og varme, denne typen genser finnes i andre merker også. De er tykke,ganske store,og ikke å forglemme VARME. Pass på at de er i 100% merinoull eller ull. Min lukter tilogmed sau. hehe...)

-1 par merino ull sokker til over knærne. ( jeg kjøpte mine for noen år siden i merinoull, vil tro de har på kjeder som selger villmarksliv artikler, som XXL)

-1 par snøgamasjer ( flere farger og merker, selges i omtrent alle sportsforetninger. store forskjeller på pris osv,så sjekk opp litt i butikken før du kjøper)

-1 par skikkelig fjellstøvler med innlagt ullsåler. Har holdt meg varm på de mest ekstreme tider. (her må du se litt på hva du ønsker i en støvel. Jeg anbefaler deg støvler hvor sålen ikke er for myk, og hvor det er god støtte i ankelen uten at de blir for stive. Det er også fryktelig slitsomt å pådra seg blemmer på tærne fordi du går å sparker borti fjell og stein på en lengere tur, så polstring i tåa er noe å tenke på. Vær nøye med å kjøpe støvler som sitter godt på DIN for,og som er av skikkelig kvalitet. Har du foreksempel problemer med knærne,skal ankelstøtten være noe mindre,fordi anklene bør ta litt mer av belastningen for å avlaste knærne. Er anklene et problem, kan det være lurt med noe mer støtte akkurat her. For myke såler kan gi ryggvondt pga en litt lav støtdemping. skikkelig fjellstøvler er dyrt, men en invistering til en smertefri og hyggelig opplevelse i fjellet. At skoene tørker rellativt fort,og holder vann ute så godt som mulig er også et must.)

-2 par 100% ullsokker. (begrenser meg til 2 par og tenker som så at det ene paret kan tørke i teltet om det andre paret blir vått, finnes på alle sportsbutikker omtrent)

-2 par 100% tynne ullsokker (samme prinsipp som nevnt over)

-1 sett Gore tex jakke og bukse. Jeg har fra Missing Link og er KANON fornøyd. (kjøpt på xxl til ca 3000) på dager med kulde og snø(storm) bruker jeg dette utenpå ett lag ull og flees,og gjerne med Koma genseren under jakka(dropper da fleesen til fordel for komaen, da ull-flees-ull blir litt mot sin hensikt). Dermed puster dette godt samtidig som det isolerer,og gore tex`en beskytter mot vind og vann.

Viktig å huske på at dette er i gange. Setter jeg meg ned, tar jeg også på meg mer klær,alt etter forholdene. En fin regel er at man tar på mer klær når man sitter iro,eventuelt krypper oppi soveposen, og har på mindre klær ved gange.

Jeg har også med 1 Bergans fjellbukse (vanlig turbukse fra bergans som tåler litt regn og vind,og som fungerer ypperlig med snøgamasjer på dager med godt vær men snø på bakken)

-undertøy etter behov. Anbefaler også underbukse i ull for enda bedre isolasjon. Om du er kvinne så kan jeg også si at vi er mye mer utsatt for urinveisinfeksjon ved å sitte mye kaldt bla, så derfor er det flere leger og idretsutøvere som anbefaler ull i undertøyet også. SportsBH er også mye mer behaglig enn en vanlig BH. I sportsBH er det også bare tøy,og ikke metall i spilene. ( metall pluss minusgrader er ingen god kombinasjon)

Dette er primært tøyet jeg har med på tur. Så kommer et skikkelig liggeunderlag,sovepose,telt,førstehjelpsutstyr,primus med tilbehør,snyltekoppen,noe å fylle vann i,mat etter behov (Real turmat og hjemmelaget havregrøt til frokost, egg og bacon om jeg unner meg litt luksus. Eggene har jeg gjerne i 1/2 liter flaske), en enkel stekepanne og lage mat i,kaffekjele til vannkoking og matlaging etc. GPS,Kart,kompass, nylontråd til å henge sokker i teltet, sikkerhetsnåler for å kompansere for eventuelle ødelagte knapper osv.

Regnponsjo er også noe jeg stort sett har med i sekken. den fungerer som ekstra beskyttelse ved meget dårlig vær,og beskytter samtidig sekken.

I sekken legger jeg alt utstyr omtrent i egen bag som holder det tørt om været blir veldig dårlig,eller man er uheldig når man skal over en elv. (kalles Wet bag og finnes i flere størelser og kvaliteter. Jeg har min fra XXL.)

Dette er grovt hva jeg har med på tur. Nå har jeg skrevet ned litt i full fart,så det kan være noe som er glemt.

Har prøvd å forklare allefall litt bak hvert valg, så håper jeg det er forståelig,selvom dette ble veldig langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en kald og tørr vintertur vil et mellomlag i dun gi mye varme i forhold til vekt og volum. Bakdelen er natuligvis att det røsker i lommeboka vist man skal ha høy dunkvalitet.......Det er selvfølgelig ikke noe man MÅ ha med på tur, men mye ekstra varme når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.