Gå til innhold
  • Bli medlem

Couscous på tur


ksolli

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har prøvd couscous som mat på tur? Blandet med andre ingredienser, selvfølgelig. Jeg ble litt interessert i å teste det ut da jeg så denne videoen, men det er vel kanskje ikke det mest næringsrike man får tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper en couscous på Kiwi (go green eller noe) med chilli og aprikos. I den var det også gojibær, solsikkefrø og gresskarkjerner. Denne var meget god til fisk og klart å foretrekke framfor hurtigris og potetmos fra mils/maggi. Faktisk noe av det bedre jeg har spist av hurtigmat på fjellet. Kok opp vann, la stå i 6 min. 1500kJ pr 100g, som var grei mengde til en porsjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Couscous allerede mye år på sykkel/ryggsekk turer (og også hjemme). Det kommer fra Marokko og blir spist i flere nord-Afrikanske lander. Laget fra durumhvete. Smaket er nutralt, noe mellom pasta og ris. Lettvekt, snart ferdig, smaker godt med nesten alle grunnsaker, kjøtt eller fisk, gir mye energi. Litt kryderi og salt trenger du absolutt til standard-basic couscous. Eller en ferdig-blanding som navnet oppover.

Helt enig, mye bedre enn potetmos!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander couscous halvt om halvt med ting som gresskarfrø, som inneholder mye proteiner og fett. For at det skal smake godt bør du ha i en god neve rosiner, mener nå jeg. Det vanskelige er å få kokt det. Har du med en kasserolle så koker du opp litt ekstra vann så du kan få lagt beholderen nedi med lokk på. Bare å være kreativ :)

Alternativt kan du blande i havregryn,kanel og sukker. Smak og behag. Gresskarfrø er forresten ikke det beste man kan putte i for smakens skyld, men det er sinnsykt bra fordi det innholder fett og det gir deg noe å tygge på.

Couscous kan selvsagt tilsettes omtrent hva som helst, og det kan f.feks blandes med tunfisk/kjøttdeig/krydder, som er luksus..Jeg tilsetter kjøttdeig fordi tunfisk har en tammere smak og inneholder ikke fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanel og chili er bra ingredienser, samme med rosiner. Til hjemmebruk anbefales mandarin eller granateple.

Couscous skal ikke kokes, kun svelle i passe med tilsatt vann og litt olje+salt.

Koster 30kr for en kilo på nærmeste innvandrerbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skulle prøve dette på tur.

Jeg fikk servert couscous hjemme en lørdagskveld etter at en kollega og god venn fra Gaza hadde lovpriset denne retten i stor ordelag.

For å si det enkelt, det ble med den ene gangen.

Men nå er jeg heller ikke spesielt glad i posestappe og hurtig-ris så det kan jo tenkes at det smaker bedre på tur enn hjemme.

Nå har jeg funet ut noen småting om mat:

Jasmin- og basmatiris veier faktisk ikke mer enn hurtigris, men smaker mange ganger bedre. Den trenger bare litt mer koking. (Kanskje risotto ris hadde vert bra?)

Biff veier like lite, eller mye som pølser, men smaker mye bedre.

Kokte og moste poteter hjemmefra til å lage "potetstappe" av veier litt mer enn pose, men smaker mye mye bedre. Du trenger bare en bitte liten melke- eller fløteskvett på en plastflaske så blir den perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.