Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak Denali 5-Season


Umbros

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen av dere her som har erfaring med bruk av denne posen på høst og vinter?

Jeg er en skikkelig frysepinne,og har derfor sett meg ut denne posen mye pågrunn av det, men også pga andre kvaliteter posen har for å beskytte mot både fuktighet og ubehag som kan føre med en skikkelig vinternatt i fjellet.

Jeg har selvsagt skikkelig liggeunderlag og også en lakenpose i flees som jeg bruker inni soveposen på vinter og kalde høstdager.

Sover da i telt ( helårs)

Min gamle ajungilak er nå snart 10 år gammel,og jeg fikk smertelig bekreftet i fjor vinter at komfor temp`en som tidligere holdt -15, ikke gjore dette på langt nær nå lenger.

Dermed er det på tide med en ny pose i skikkelig kvalitet som kan holde meg varm.

Jeg er ikke den største jenta i fjellet, med mine 165 cm og rett over 50 kilo, dermed var jeg først usikker på om posen kanskje ble noe for lang, men den er jo ekstra polstret nederst så jeg vil tro dette går greit alikevel. (i forhold til kuldetap)

Hvilke erfaringer har dere med soveposer på vinterstid?

Noen erfaringer med denne Denali 5-season fra Ajungilak?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp kjøpt posen selv. Har jo ikke fått prøvd den ennå, men foreløpig kan jeg si at den er STOR og tung. Det jeg har lest av andres erfaringer, så skal det være en veldig varm og god sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du liten og ikke skal bære en eksta pose til å fylleut med så kjøp noe annet.

bruker den posen selv, jeg er en liten tass på 165 cm.

jeg bruker derfor en inner pose til å fylleopp litt.

og med den løsningen blir det iallefall varmt nokk.

i 35 blå og litt tøy på kroppen kan jeg faktisk slurve med lukkinga.

uten den ekstra posen fungerer en så stor pose dårlig for oss småtasser.

det blir også tungt og tar mye plass men jeg slipper å bære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en vannvittig frysepinne,så på de vinterturene er jeg totalt avhengig i en pose av slik kvalitet som denne.

Jeg bærer heller bittelitt ekstra for en skikkelig pose som gjør at jeg kan sove godt å være uthvilt til neste dag.

Nå er jeg veldig heldig som har to hunder til å bære kløv (der minsker allefall 7-8 kilo vekt i sekken) i tillegg til en samboer som bærer de tyngste tingene.

veldig lurt med en innerpose!

Hvilken type/merke har du valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allergi,og har (tro det eller ei) desverre reagert veldig på dunposer (av alle ting).

i tilleg vil jeg ha en pose som holder meg varm på vinterti i teltet,samtidig som det er en pose jeg skal kunne bruke på andre turer og under andre forhold.

Valget falt på denne posen,og selvom den er stor er jeg foreløpig UTROLIG fornøyd med komfor og kvalitet.

Regner med det kommer fult referat fra denne kanten etter Hardangervidda på langs i Oktober. Da blir det beskrivelse av utstyret også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når graderstokken viser under 10 blå og det er tid for overnatting ute under åpen himmel så finner jeg frem min Denali.

En kjempegod pose som jeg har hatt mye glede av. Med mine 178 så blir posen vel lang, kunne vært 195-200 så en får litt mere å varme opp.

Posen er relativ tung og volumiøs selv etter komprimering men siden den kun benyttes vinterstid og da med pulk så går det greit.

At valget falt på Denali er rett og slett fordi jeg fikk et knalltilbud som jeg ikke kunne takke nei til, men når det er sagt så hadde jeg nok valgt en annen med nesten like spesifikasjoner men som var litt mindre og lettere. Kjøpte en Helsport Isfjord til frua som hun er stor fornøyd med. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har denne posen og har ikke annet enn skryt å komme med, hvis du ser bort fra vekt og volum. Den har vært våt og frossen på utsiden, men inni er den varm og god! Jeg synes kanskje den er i lengste laget for min del og jeg er 186cm. Bruker du f.eks et belte og "huker av" og klemmer igjen ved ca beina dine, så tror jeg det skal gå bra :) Men som sagt, posen er nesten 4kg og er 21 liter komprimert, så her er en pulk et MUST :)

405192_136348736492958_1193860405_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 17.8.2012 den 0.10, Umbros skrev:

 

 

Hei!

Noen av dere her som har erfaring med bruk av denne posen på høst og vinter?

Jeg er en skikkelig frysepinne,og har derfor sett meg ut denne posen mye pågrunn av det, men også pga andre kvaliteter posen har for å beskytte mot både fuktighet og ubehag som kan føre med en skikkelig vinternatt i fjellet.

Jeg har selvsagt skikkelig liggeunderlag og også en lakenpose i flees som jeg bruker inni soveposen på vinter og kalde høstdager.

Sover da i telt ( helårs)

Min gamle ajungilak er nå snart 10 år gammel,og jeg fikk smertelig bekreftet i fjor vinter at komfor temp`en som tidligere holdt -15, ikke gjore dette på langt nær nå lenger.

Dermed er det på tide med en ny pose i skikkelig kvalitet som kan holde meg varm.

Jeg er ikke den største jenta i fjellet, med mine 165 cm og rett over 50 kilo, dermed var jeg først usikker på om posen kanskje ble noe for lang, men den er jo ekstra polstret nederst så jeg vil tro dette går greit alikevel. (i forhold til kuldetap)

 

Hvilke erfaringer har dere med soveposer på vinterstid?

 

 

 

Noen erfaringer med denne Denali 5-season fra Ajungilak?

 

:)

 

 

Hei

 

Jeg har erfaring med den gamle Denali Posen, den uten glidelås. Har brukt den ned til -42 grader celsius med bare truse/boxer som påkledning inne i posen. Sov godt den gang, men den var tung, omkring 4,5 kg. Vet du spør om den nye, men den gamle var hvertfall bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Torkjell skrev:

Jeg har erfaring med den gamle Denali Posen, den uten glidelås. Har brukt den ned til -42 grader celsius med bare truse/boxer som påkledning inne i posen. Sov godt den gang, men den var tung, omkring 4,5 kg. Vet du spør om den nye, men den gamle var hvertfall bra. 

Vi får håpe hun ikke har vært avventende med å kjøpe pose frem til nå. Da har hun gått glipp av noen turer....

Endret av Espen Ørud
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Torkjell skrev (På 22.11.2018 den 23.07):

Jeg har erfaring med den gamle Denali Posen, den uten glidelås. 

Gammal post men; har den samme selv og plukka den fram fra ca 10 års lagring i sportsbod i dag. Fantastisk pose. Ufattelig mye varmere enn min Helsport Rago Superlight Winter Graphite. Men stor og tung ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på skrytekoret her :)

Det finnes to varianter, Mammut Tyin MTI 5 season og Mammut Denali MTI 5 season. Denali utgaven er vel ekstrem varianten for polturer mens Tyin er kanskje en mer allround vinterpose for norske forhold. På alle mine vinterturer med pulk de siste årene har jeg brukt Tyin utgaven og den er helt fantastisk god og varm! Her får man utrolig mye god syntepose for pengene.

Vet ikke når branding gikk fra Ajungulak til Mammut men det var endel år siden vel? Har ikke fulgt helt med men regner med at Mammut på et tidspunkt kjøpte opp Ajungulak? Tyin posen jeg kjøpte for 5 år siden het Mammut Tyin MTI 5 season men innehar merkelapper på både Mammut og Ajungulak så er jommen ikke helt sikker hva som er greia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorwi skrev (5 timer siden):

Hvordan er lengden på Mammut Tyin mti 5 season? Er selv 180 cm lang og lurer på om jeg bør kjøpe 180cm versjonen eller 200cm versjonen. 

Har hatt flere poser derfra og bruker og foretrekker 195, selv om jeg er 172. Du skal definitivt ha 195. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.