Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbelte


Gjøran

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke noen spesifikke tips. Men; sats på et belte som har smal/tynn spenne og ikke for tykt belte. Dette for å unngå evt. gnaging ved bruk av hoftebelte.

Jeg ville ikke anbefalt belter av lær grunnet at disse strekker seg og blir håpløst våte når de først blir våte. Sats heller på syntetiske materialer er nå mitt råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belter med en slik trinnløs spenne som ikke trenger hull må vel være å foretrekke. Da kan du finjustere alt etter hvor mye du spiser etc. etc.

...eller bukseseler og belte utapå jakka til kniv og sånn.

jeg henger ikke "kniv og sånn" i beltet hvis jeg har det på buksa i det hele tatt. Bruker helst seler.

Kniven fester jeg på "gamlemåten", i en knapp et lite stykke under beltet, da kommer den ikke i konflikt med hoftebeltet på ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg belter med plastspenne å bruke til turbukser, som det fjellreven-beltet gjoera linket til. Metallspenner som det snickers-beltet barskekarsten linket til over har, synes jeg at gnager for lett på magen, og "vanlige" spenner blir ofte litt for klumpene under heftebeltet på ryggsekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bringer opp igjen denne da jeg er på jakt etter et turbelte selv. Er det noen som har noen gode tips til komfortable belter til turbruk. Det beste må vel være et litt smalt belte med trinnløs justering, og helst ikke lær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,

sådanne stoff/webbing belter med trinnløs spenne er komfortable, tåler svetter og kan vaskes. Army-style. Jeg fortrekker spenner, som ikke er blanke.

Magasinet, xxl mfl. har til rimelige pæng.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med mitt Houdini belte i ganske fast strikk med en hakespenne. Må ha et belte som har flat spenne som gjør lite ut av seg. Brukt det på klatrebukse under klatresele, skallbuksa, turbuksa og jeans. Er ikke i veien for hoftebelte til ryggsekken heller. 

http://www.outnorth.no/houdini/action-stretch-belt?gclid=CNDQtp2Oh8wCFUTjcgod_zAHCg#SADDLEBROWN|M

Endret av Gittiamo
La til link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jakt etter et enkelt belte for litt siden, og hadde sett for meg superenkelt webbing med plastspenne slik som noen ganger følger med på noen turbukser.....
Sjekket flere XXL og G-Sport/G-Max, var innom sportsnett og nettsidene til fjellsport, oslosportslager og en god del andre, fant ingenting som passet mine krav.
De fleste var altfor dyre, jeg nektet å betale flere hundrelapper for et såpass enkelt produkt.
Så kom billigsjappa-fra-kina til redning! Noen andre selgere der har flere farger som koster en knapp dollar mer. Ellers kan du søke på "nylon belt" og du får opp en del forskjellige stiler.
Forsendelsen brukte litt tid, men til ca $5 og med gratis porto, så bestilte jeg meg noen ekstra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.4.2016 at 7:22 PM, Hammer said:

Jeg bruker et eldre Snickers belte. Jeg tror dette må være nåtidens modell:
http://www.snickersworkwear.no/arbeidsklear/tilbehor/belter/ergonomisk-belte/
Elastisk og trinnløs justering.

Bruker og har brukt samme i hvertfall i 10 år. Ser helt nytt ut. Digg at det holder buksa på plass uten å klemme noe sted. Motvirker også rørleggersprekk :cheer:  (tommel-opp emoji mangler)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt div. lærbelter siden guttedagene, så det er vel omtrent 50 år. Og det har vært brukt på alle typer bukser, til og med på "finstasen" bruker jeg lærbelter. Går aldri uten. Lærbelter som har høy kvalitet, er å foretrekke da de holder i noen ti-år med daglig bruk. Forutsetter selvfølgelig vanlig vedlikehold, som en skal gjøre på alle lærprodukter. Det jeg har brukt lengst, er et stivt og brett (ca..50mm) lærbelte fra Bianchi. Opprinnelig kjøpt som en del av et konkuranse utstyr, som ble brukt både på trening og i konkuranser i mange år. Da den mest aktive konkuranse perioden var over, begynte jeg også å bruke dette belte, til fritidsbukser og til alt av friluftsliv. Det har vært i bruk i ca 35 år og brukes fremdeles på jakt og friluftsliv. Men nå bruker jeg til daglig, mest et smalere (30mm).lærbelte med samme kvalitet. Kjøpt hos en lærforhandler.

Jeg skal ha bukser som sitter oppe på hofta, uansett om jeg kryper på knærne, hopper og danser, løoer, eller bærer noe tungt i beltet. Og det værste jeg ser, er de såkalte "rørleggersprekker"! Ganske ufyselig, da er det bedre folk er nakne.

Smak og behag er forskjellig. Men skal en bruke belte til noe mer enn pynt, er det etter min mening kun stive belter og som ikke er fleksible som er brukbare. Da er det vel kun godt lær, webb og noen få kunstfiberbelter som duger. Men lær sliter mindre på beltehempene.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.