Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har du i sekken?


OleM

Anbefalte innlegg

Lurer på hva slags utstyr og div folk tar med seg i sekken da de skal ut på en lengre tur..

Hvor mye pleier sekken deres å veie til slutt og tørr dere skrive hvor mye dere selv veier?;)

Er redd for å ta meg vann over hodet når det kommer til å pakke sekken hvis dere skjønner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på 8 døgns fisketur på Hardangervidda i starten av August. Da Var startvekta på sekken min 15,9kg. Det er ca halvparten av hva den var for et år siden. Gikk lei av å bære meg i hjel, og byttet ut diverse utstyr, samt la igjen mye hjemme. Kroppsvekta er vel sånn ca 85 ved start og 82 ved hjemkomst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel altfor mye. Har en del lettvektsutstyr men det blir ofte summen av antall artikler som drar opp.

En liten tur nå i sommer. Lett tomannstelt på 1.8 kilo, tarp på 700gr, sovepose 680gr, liggeunderlag nr1 450gr, liggeunderlag nr2 110gr, kaffekjele, kjele, stekepanne med lokk, 2 fiskestenger, litt fiskeutstyr og mark, litt klesskift, skalltøy, toalettmappe, førstehjelp, kniv, sag, tennstål, sysaker, mat og litt øl og cognac. Da tipper jeg 20 kilo med en gang selv for 2 netters tur.

Kan spare lit på kjeler ved å velge noe lett jeg har og bare koke vann. Da er den delen nede i 1/3 vekt men jeg får da ikke stekt egg&bacon etc, må jo ha litt kos og. Orker ikke bare leve på real og korn.

Så der jeg primært kan spare er å velge vekk antall artikler. Synes ikke hovedelene som telt, sovepose og liggeunderlag er spes tunge, lite å spare på å kjøpe nytt. Sekke er tung(4,6) men veldig god å bære.

Jeg ender derfor som regel med sekk på 20 kilo og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta på sekken kommer helt an på hvilken tur jeg legger opp til, stikkord er komfort, varighet på turen, terrengtype osv...

Har kjøpt en del lettere utstyr de siste åra. På en helgetur klarer jeg godt å komme ned i en sekkvekt på rundt 10 kg inkl. fiskeutstyr. Men som regel ender jeg på ca 14-15 kg, da er det med egg og mer godsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du i sekken?

Altfor mye. Alltid. Uansett.

Selv om jeg prøver å pakke lett.

For en ukes-tur for noen uker siden, endte jeg opp på 26kg som ble for tungt for en etrent (på å gå med sekk) kropp

Egenvekt av basis utsyr (sekk, telt, sovepose, liggeunderlag) var ca 9,5 kg

10 middager + 10 frokost (ferdigblandet tørrfôr) var 5 kg

"Kjøkken" (brenner, bensin, trangia kjeler og litt tilbehør) veier fort 2,5-3kg

1 skift klær

Resten av lista finner du her

Jeg kunne spart litt på å ta med mindre mat og en del mer på å invistere i dyrt, lett utsyr, men det synes jeg ikke jeg har råd til. Prisen å ikke ha råd til det er jo kortere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kommer helt an på type tur.

Jeg alene på langtur, langt å gå: 15-25kg.

Jeg alene på korttur, maks 2timer. 20-30kg.

Jakt/fiskeur til hytta med kompiser: 25-30kg.

Familietur, med utstyr for samboer og 2 barn: 25-35kg.

I sommer bar jeg opp ett drog av en sekk, 45-50kg opp til ett fiskevann. hele familien på tur. 0,5t å gå.

Har en tendens til å få tunge sekker på nedtur. I fjor 38kg 7 timer å gå.

Året før 42kg, 7,5t å gå.

Veier selv 80-84kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske lik som borgern for hva jeg tar med meg, men noe av det viktigste er cognacen!

Topplokket:

Compeed, myggroll-on, tannkost og tannkrem, antibac, fyrstikker og tennstål, 2 telys, regntrekk, kikkert, hodelykt, kart, kartmappe, kompass

Sidelommene:

Jervenduk, primus m/tilbehør

Hovedrommet:

Tallrikslåda, kjelesett, 1 klesskift(minst to par sokker), mat, cognac og soveposen i bunnrommet.

Utenpå sekken:

Liggeunderlag og evt. telt

Egenvekten på sekken min er ganske høy (recon-sekken til norrøna), men pga. bærekomforten kan jeg fint bære noen kilo ekstra. Jeg ender som regel opp med å bære 20 kg +/- men synes igrunn ikke det gjør noe.

Selv veier jeg 60-65 kg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hvilken form du er i og hvor vant du er til å bære sekk.

Om du vil bli i stand til å dra på lange turer så burde du trene på å bære tunge sekker. Det er kjempefin trening! Målet burde være inntil 40% av vekten din uten at du pådrar deg varige men.

Jeg er 75kg og bærer sjelden mer enn 25kg, men da kan jeg også bære ganske langt.

Eksempel:

Skal jeg være borte i 2-3 døgn, har all verdens tid og alle topper og mål er en bonus, så pakker jeg MYE! Da tar jeg gjerne med litt ekstra god mat som egg og bacon.

Primus, kokeutstyr og termos blir også selvfølgelig med. Gjerne en ekstra kjele i tillegg til kaffekjelen, og en ekstra stor termos. Jeg tar også med 2 ekstra par sokker. Både dunjakke og 3lags blir med. Tar også gjerne med et ekstra par sko om det er meldt finvær. Jeg liker å fly opp steinura i joggesko med vibram og bytte til fjellsko på toppen og på vei ned. Blir fort over 25kg

Har jeg det derimot travelt og har et konkret mål med turen, så går det kun i drytech, brødskiver, diverse pulver og noen rett i koppen. Termos uteblir og det eneste som brukes til å koke er en liten kaffekjele som kun kan brukes på primus. Ombytte er 1par ullsokker og 1 ullskjorte. Avhengig av værmelding så blir enten 3-lags eller dunjakka hjemme. Kan finne på å legge igjen telt og liggeunderlag hjemme selv om det totalt veier kun 1,5kg. Tar da med regntrekk til sovepose og sover på granbar e.l.

Sekken blir sjelden over 15kg.

Ting som alltid er med:

- Førstehjelpsutstyr: Strips, gasbind, enkeltmannspakke, plaster, sårvask.

- Signalduk

- Fløyte, om det ikke fins på sekken.

- Varmeteppe

- Håndvarmer

- Sovepose

- Sjokolade

- Hodelykt (spørs om det er mørkt så klart)

- Lue

- Hansker

- 1 ekstra par sokker

- 1 ekstra ullskjorte

- Mat

- Myggspray

- Kniv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra respons her:)

Har selv laget meg en liten liste for hva jeg tror jeg vil ta med på tur:

-Telt, sovepose, liggeunderlag, og div kart med kompass.

-Kniv, førstehjelpsutstyr og fiskeutsyr,

-En liten bålpose med div utstyr

-Kjele/stekepanne til bål og en kopp.

- et ekstra par sokker (ekstra skift)

- noe proviant som ris, potetmos, eller noe annet tørt og lett..

Har jeg glemt noe veldig viktiig?:P

For meg vil det handle om å ferdes lettest mulig tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Hardangervidda alene om noen dager (fra Rjukan til Finse).

Sekken (Norrøna Svalbard 80 - 3 kg) + liggeuderlag (utpå sekken)+tomanstelt(utpå sekken)+ sovepose + "kjøkken" med gass - 10 kg.

Mat - 6 kg.

Klær og div - 4 kg

Til sammen - 20 kg....

"Egen" vekt - 100

:cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som de andre her så kommer jo det veldig an på turen.

Nå har vi også alltid med oss alle hundene ( 3 hunder på 30-20-20 kilo, så de kan bære litt) hvorpå de bærer sin egen mat,pluss litt av vårt utstyr og vår mat.

Min sekk veier stort sett omkring 13-15 kilo, min samboer sin noe mer. alt etter årstid og planen med turen.

Vi bruker mye telt, og vårt helårstelt veier 4,5 kilo ( 5 mans) vi har bevist valgt og heller bære 1 kilo ekstra,og heller få igjen på komfor og trivsel. Spesielt på vinterturene er det et must og ha god plass.

Primus og alt som hører med,kaffekjele,stekepanne,bestikk og fjellkoppene er også fast følge uansett, det er også godt med førstehjelpsutstyr til 2 og 4 beinte.

Så kommer jo andre ting i tilleg, som ekstra skift, toalettmappe, mat osv.

Klær pakkes for hvilken årstid og hvilken tur.

På vinterturene pakkes stort sett isbrodder, noen ganger truger, ekstra sett superull og ull, ekstra sett ekstra tykke ullsokker, osv.

Noe som alltid også ligger i sekken er compid gnagsårplaster og sportstape.

Ikke minst er jeg veldig nøye på å kun bruke ullsokker. (både de tynne og de tykke)

koma genseren i rent merinoull er også med året rundt :)

Litt rotete innlegg dette,men somsagt er det veldig varierende fra tur til tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har på lange turer med fisketurstyr kommet på ca. 20 + 25 kg for 2 personer inkl. mat til 10 dager. Når maten er spist opp veier sekkene 11 + 13 kg. Sekkenr våre er ganske tunge i seg selv, ca.3,5 kg.

Jeg (kvinne, 1.72, snittvekt 65kg) bærer den letteste sekken og min mann 1.92 snittvekt 93 kg bærer den tungste. Når jeg er dårlig trent er det veldig tungt med 20 kg, men når jeg er godt trent og har lav kroppsvekt er det ingen sak.

På min siste fjelltur der jeg var selvforsynende med eget enmanstelt og mat til 3 dager, hadde jeg ca. 17kg. Men da hadde jeg ikke tatt med primus og brennstoff. Da hadde jeg spart vekt og tatt med en lett sovepose. Det gjør jeg ikke igjen. Det var iskaldt den første natten, mens jeg hadde alle klær på i posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dagers tur=Sovepose, telt, liggeunderlag, dunjakke, windbreaker, primus, kjøkkenutstyr (skje, alufolie) , hygiene (såpe, tannbørste, tannkrem, 'sovebriller'), ekstra klær (sokker, truse, trøyer), kniv, fiskeutstyr, 1.hjelp, fjellduk, drikkeflaske, myggnett, kikkert, gps, kart, kompass, notatbok. =8,2 kg

+ mat

=12,9 kg

Selv veier jeg rundt 80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.