Gå til innhold
  • Bli medlem

Man må vel starte en plass - en introduksjon til Børgefjell - 7-8/8 2012


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Vi har hytte ved Børgefjell og har veldig mye tid i området ved Simskaret - altså vestsiden av nasjonalparken. Vi bruker også området veldig mye - også steder som er villmarkspreget utenfor NP - lett tilgjengelig via veier og sånn.

Ungene har 11 netter i telt i år, og stortrives med teltlivet.

Allikevel har det sittet litt langt inne dette med å gå "langt" med de. Hvilke utfordringer kan man ikke møte når man er ute med så små unger? Eldstegutten er 3 og jenta er 2 - og spesielt dette med myggen har vært et tema for oss - og det skulle også vise seg at det skulle bli hovedutfordringen denne turen.

Jeg har selv hatt ymse planer om langtur i Børgefjell, og har aldri startet ved Namsvatnet. Kunne det være en mulighet å starte min "lange" fjelltur, med alle sammen på slep?

post-10401-0-01657200-1344877092_thumb.j

Etter noe spekulering, ble det til at vi skulle ta båten fra Namsvatnet i lag alle sammen. Der står en åpen hytte - Virmahytta, som vi kunne benytte om myggen eller forholdene ble for dårlig.

Vi tar båten utpå ettermiddagen - etter at skyssmannen hadde vært inne der med en del turfolk og fiskere som også skulle ut i villmarken. post-10401-0-74832900-1344877111_thumb.j

Selv om det er en frisk nordlig vind på Namvatnet, er det ganske rolig nede i skogen ved Gapahuken og ved hytta. Jeg bestemmer meg for å finne ut hvordan stien er oppover - er det gangbart for en treåring? 2 åringen skal uansett sitter i sela. Selv om hun absolutt ønsker å gå, er det for mye hun er nysgjerrig på underveis til at hun kan få gå særlig mye uansett.

Jeg finner fort ut at stien er god å gå for han - delvis klopper og lite myr, og går kjapt ned igjen til hytta. I mens har ungene utforsket hytta, klatrert i det som kan klatres i, og fått ut litt energi - samt fått i seg middag :)post-10401-0-74414700-1344877497_thumb.jpost-10401-0-17258800-1344877516_thumb.jpost-10401-0-93520900-1344877532_thumb.jpost-10401-0-55929900-1344877551_thumb.j

Så da blir det bare å hive innpå middagen, før vi legger avgårde oppover lia. ca 1 km å gå - 100 høydemetre :) Ikke mer - til første vannet.

Jeg bærer uhorvelig tungt selv, og må delvis gå 2 turer. Både en stor 135 liters North face bag samt hennes og min ryggsekk med diverse for som man trenger på en slik tur.

post-10401-0-53778200-1344878462_thumb.j Gutten langer godt avgårde og her går han inn i Nasjonalparken fra sør for første gang :)

post-10401-0-09319800-1344878550_thumb.j Klopper gjør det lett langs de mest myrlendte stedene..

post-10401-0-25229900-1344878519_thumb.j

Ikke lenge etter ankomst får vi fyrt opp bålet. Vinden begynner å roe seg og myggen er påtrengende - selv om det er kjølig.

Vi legger gutten i teltet og det blir rimelig fort stille. Erfaringsmessig er jenta den som er vanskeligst å roe ned, men vi legger henne inn i teltet så fort han har roet seg, og det tar ikke så lang tid før det er stille hos henne også.

Jeg tar meg en tur i nærområdet for å ta bilder på kveldingen. (Dette stedet blir ikke så langt i fra Reiret og kristi Krybbe)

post-10401-0-77404900-1344878493_thumb.j

post-10401-0-98294200-1344879090_thumb.j

post-10401-0-58828000-1344879195_thumb.j

Det blåser en del om natta, men allikevel er myggen fremtredende. Teltet er heldigvis tett, og det kommer ikke en mygg inn der, men allikevel er myggen er plage på morningen. Ikke for meg - gamlefar er innsmurt med alskens DDT..

Jenta vår blir myggspist både her og der, og bøffen vil hun ikke ha på hodet heller. Myggstikkene ser allikevel ikke ut til å plage henne nevneverdig, men hun blir helt rød i hodebunnen og i ansiktet av stikkene. De myggene vi knekker i mot telttaket er fulle av blod.. de lever gode dager ja..

Selv om det er mye nordavind er det ikke annet å gjøre enn for de å returnere tilbake der de kom i fra.

Vi pakker alt ned i sekkene igjen og ned til båten igjen med alt - unntatt det jeg skal bruke på min ferd i gjennom NP de neste dagene. Jeg slipper selvsagt å ta med teltet - det bomberommet (North face VE-25) skal jeg bære med meg resten av uka.

Mye styr for en så liten tur. Mye pakking, mye planlegging. Men jeg tror at ved å gjøre slike ting kanskje skaper et grunnlag for turlyst senere. Ikke den store turrapporten, men jeg fikk inntrykk av at det ikke var så helt vanlig med så småe unger der inne og at det vi gjorde kanskje var litt uvanlig. Jeg har litt troa på dette med en back-up plan om ting skjærer seg - altså en hytta e.l. når ungene er så små som dette..

post-10401-0-34316900-1344879961_thumb.j Så trasker jeg alene i gjennom Nasjonalparken - til hytta vår, men det er en annen historie. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til tross for en tidvis tung bør for far så virker det da som om du sår noen frø :)

Jeg ble tatt med ut på teltturer fra jeg var liten (da jeg var 6 år var min storesøster og jeg på første tur uten foresatte) og dette la nok grunnlaget for min interesse for friluftsliv.

Jeg har ennå tilgode å besøke Børgefjell, må få gjort noe med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser bra det her kjell :)

fine bilder tror dem små har kost seg jeg enda det er som du sier mye mygg om dagen :(

junor var bare ute par timer her om dagen på kvelden og var hels spist opp :(

det er "godt" og se att det er flere barne familier som sliter med oppaking (så er jeg ikke aleine) selv tror jeg hoved problemet ligger på min bedre halvdel.

Når jeg og junior på 3 år var på tur holder det med en 60 liter sekk og med hun på tur må vi ha en 125 liter sekk + liten sekk, du får gå igjenom sekken/utstyret og se om du brukte alt eller om det var mye "kjekt og ha" må si att hytte til hytte tur virker fristende hvis jeg ikke får dama til og ta med mindre på neste tur ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin rapport og bilder. Hytte ved Simskaret må være fint.

Mye styr for en så liten tur. Mye pakking, mye planlegging. Men jeg tror at ved å gjøre slike ting kanskje skaper et grunnlag for turlyst senere. Ikke den store turrapporten, men jeg fikk inntrykk av at det ikke var så helt vanlig med så småe unger der inne og at det vi gjorde kanskje var litt uvanlig. Jeg har litt troa på dette med en back-up plan om ting skjærer seg - altså en hytta e.l. når ungene er så små som dette..

Tøft å dra på tur med to små! Jeg vet hvor mye det blir å drasse på det blir med en, og tror ikke jeg har lyst til å forestille meg hvor mye det blir med to.

Jeg har hatt med meg datteren min på tur i det området fra hun var 9 mnd, ofte sammen med venner med jevnaldrende barn. Skyssbåten er en veldig fin og lettvint vei inn i fjellet med barn, men jeg aldri hørt om andre småttinger der inne. Får ofte noen kommentarer fra de vi treffer også, så jeg tror du har rett i at det er temmelig uvanlig.

Muligens til inspirasjon for senere turer (og beklager litt trådkupp): Vi har to ganger ligget ved Blyvatnet et par netter (seneste i år) og i fjor (da var hun 4,5) gikk vi Storelva til Jengelen, videre til Gaukarvatnet og Oddvatnet og tilbake. Da fikk hun en del fisk, og det var stor stas. Det var fint vær deler av tiden og lange badeseanser i Gaukarvatnet og Oddvatnet. I år var bading uaktuelt, for å si det sånn. Året før gikk vi til Sapmandalen. Terrenget er rimelig lettgått, og snuppa mi spør stadig om å dra tilbake. Langt å reise herfra, så det blir ikke mer enn en gang i året. Hun vil veldig gjerne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.