Gå til innhold
  • Bli medlem

Førekart under utarbeidelse - trenger info


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Vi har som dere vet en masse postinger hver vår og høst (spesielt) med spørsmål om føre og snøforhold. Likeledes har vi spørsmål om veier er åpnet, eller elver kryssbare, pudderføre eller isete forhold osv osv.

Vi holder på å jobbe med en løsning for et slags førekart som vi skal ha i forumet. Løsningen blir vel et forum med en kartløsning der man kan zoome seg inn på "sitt" område, og enten etterspørre eller legge ut informasjon. Vi vil kanskje legge inn noen offisielle webkameraer også - samt oppdatere kartet med ny info etterhvert som vi fanger det opp. Det blir selvsagt mulig for alle å oppdatere, eller poste bilder til denne løsningen med geotaggede bilder på MMS, osv. Er man på tur og det er fine forhold skal det være lett å poste bilde rett i forumet.

Vi har det ikke helt klart enda, men veien blir til mens man går. Vi vil selvsagt oppdatere denne løsningen kontinuerlig, men vi trenger innspill på hvilke områder eller temaer, eller ruter man som en selvfølge trenger med her.

Hvilken info vil du trenge før du drar på tur?

F.eks. hele DnT sitt rutenett - skiføre eller fotføre.. kvistet (?), Snøheimveien åpen?, Valdresflya, Hardangervidda, alpinanlegg(?), alle nasjonalparkene(?), alle fylkene? setter pris på innspill. Gjerne også ide'er eller annet glupt som vi ikke har tenkt på kan være med i en slik løsning.

Kjell Iver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var ikke dumt! Bra initiativ, Kjell Iver.

I en slik funksjon vil det være viktig å datomerke innlegg grundig. Presis stedplassering er også viktig. Vær og webcam vil være nyttig, men det sentrale vil være andre turfolks kommentarer.

Snø er selvfølgelig viktig. Kanskje også om ymse bomveier er oppe. I Rostadalen i Troms var det allid nyttig å vite om brua over Rostadelva var tatt av flom - noe den ofte var.

Det er også nyttig å vite om veiene inn til ev. parkeringsplasser er åpne. Er de brøytet eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe ide. Slår meg at det hadde vært gøy om man kunne se tilbake i tid også for å se om forholdene er tidligere eller senere ute i år i forhold til før. En slags arkiv funksjon. Det er jo ikke alle steder som blir oppdatert ofte og da kan man jo kikke bakover i tid for å finne ut hvordan det har vært i årene før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innspill. Dette med om broer er der eller ikke er høyst relevant.

Det er akkurat slike "faste punkter" som er viktige å få med og som vi etterspør. De vil jo komme etter hvert som folk etterspør dem, men hadde vært fint å hatt noe å startet med.

Vi kommer kanskje til å benytte den oppdelingen av områder som vi gjorde i 2008.

Se tråden http://www.fjellforu...age__hl__område

God ide det med historikk Phaser. Jeg tror kanskje det blir lagret som vanlige poster i de underforumene. Alt blir lettere å finne i kartet, og man trenger da kun å gå i forumet for å finne historikken skal jeg tro. Det burde også være slik at man kunne etterspørre info på dette kartet. F.eks. slik at jeg "adopterer" Helgeland og om noen trenger info om føre her - så trigger det en melding til meg som jeg svarer på. På samme måte gis ansvaret for de enkelte områdene til de medlemmene som føler seg kallet. Vet ikke - en tanke som slo meg og mulig å få til.

Edit: det er forresten også mulig at dette føreforumet blir knyttet til alle forumene vi har slik at når noen poster en turrapport på "ski og vinter" eller "barn og friluftsliv" eller whatever, så kan man få den frem i kartet også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken info vil du trenge før du drar på tur?

F.eks. hele DnT sitt rutenett - skiføre eller fotføre.. kvistet (?), Snøheimveien åpen?, Valdresflya, Hardangervidda, alpinanlegg(?), alle nasjonalparkene(?), alle fylkene? setter pris på innspill. Gjerne også ide'er eller annet glupt som vi ikke har tenkt på kan være med i en slik løsning.

Kjell Iver

Jeg kunne godt tenkt meg å sett denne informasjonen sammen med spesielt snødybdeinfoen fra senorge.no. Finnes som egen WMS tjeneste.

Kunne også tenkt meg at informasjon om "forholdene på bakken" går ut på dato ganske raskt og grafisk gjemmer seg litt bort etter x antall dager. Kanskje en uke eller to?

Har også et håp om at en slik tjeneste hadde spart meg en bomtur for et par dager siden... Veldig bra initativ - håper det fort oppnår en kritisk masse av rapportører slik at den blir nyttig i praksis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tenkt meg å sett denne informasjonen sammen med spesielt snødybdeinfoen fra senorge.no. Finnes som egen WMS tjeneste.

Kunne også tenkt meg at informasjon om "forholdene på bakken" går ut på dato ganske raskt og grafisk gjemmer seg litt bort etter x antall dager. Kanskje en uke eller to?

jeg var ikke klar over at denne infoen var tilgjengelig direkte via WMS. Vi har etterspurt dette fra nve (tror det var de) men ikke fått svar enda. Dette er helt klart noe vi ønsker å ha med.

Er enig i det med forhold på bakken. Men hva skal til for å få folk til å melde inn tror du?

Jeg ser jo slik som lokalt her jeg bor, vil det være enormt marked for å gi beskjed om snøforholdene på lokale steder som kun vi lokale vet om. Altså lokale toppturfjell. Alle poster bilder på Facebook når de står på toppen - det skulle vært mulig å dra den infoen inn i en slik tjeneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ikke klar over at denne infoen var tilgjengelig direkte via WMS. Vi har etterspurt dette fra nve (tror det var de) men ikke fått svar enda. Dette er helt klart noe vi ønsker å ha med.

http://arcus.nve.no/website/tema/wms.htm

Er enig i det med forhold på bakken. Men hva skal til for å få folk til å melde inn tror du?

Jeg ser jo slik som lokalt her jeg bor, vil det være enormt marked for å gi beskjed om snøforholdene på lokale steder som kun vi lokale vet om. Altså lokale toppturfjell. Alle poster bilder på Facebook når de står på toppen - det skulle vært mulig å dra den infoen inn i en slik tjeneste...

Nei det var det da. Min erfaring er at det alltid funker best å anta at folk er litt mer opptatt av seg selv enn andre. Dermed må de ha litt egennytte av å melde inn. En eller annen form for ekstrafunksjon/bieffekt av å melde inn som kan være nyttig for den personen selv senere. Hadde jeg visst nøyaktig hva det skulle vært hadde jeg nok stjålet idéen deres og laget en site med reklame selv ;-)

Håper dere får det til. BTW - sosial medier integrasjon er jo en hit for tiden. Uten at jeg ser hvordan det skal være.

Fikk forresten en idé mens jeg skriver - er det mulig å lage plugins til garmin programvare? En plugin som man bruker for å registrere og så laste opp via pc etterpå? Litt sånn geocache aktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et par ide'er som vi tror kan bli elegante om vi får det til. Selve kartløsningen i forumet blir veldig sentral for senere utvikling av dette. Folk liker jo godt å sende ut skrytebilder på fb... Kunne kanskje vært noe der...

Det med GPS spor blir på siden tror jeg. Kan jo være aktuell om man har en alternativ vei om en bro er borte e.l.?

Finnes det noen god oversikt noe sted på hvor lokale bruker å gå tur. Altså et sentralt kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et par ide'er som vi tror kan bli elegante om vi får det til. Selve kartløsningen i forumet blir veldig sentral for senere utvikling av dette. Folk liker jo godt å sende ut skrytebilder på fb... Kunne kanskje vært noe der...

Er jo noe rundt twitter også tror jeg? Noe slikt som "@fjellforum - veien til skreivassdammen stengt, snøfonn."

Det med GPS spor blir på siden tror jeg. Kan jo være aktuell om man har en alternativ vei om en bro er borte e.l.?

Var ikke det jeg mente. Men en ekstrafunksjon til f.eks. 62s der man ved en stengt vei velger denne funksjonen og skriver en kort tekst "snøfonn" for eksempel når man står med bilen med snuten i snøen... Når man så er tilbake i siviliasjonen så plugger man inn gps'en i pc, går til fjellforum.no som oppdager GPS'en automagisk og laster inn koordinater og tekst. (VHA http://developer.garmin.com/web-device/garmin-communicator-plugin/ ) MEN - nå klarer ikke jeg å finne noe API eller lignende som tillater 3dje parts programvare på garmin gps'er, og det er bare de jeg kjenner til så da blir det vel med idéen.

Finnes det noen god oversikt noe sted på hvor lokale bruker å gå tur. Altså et sentralt kart?

Den eneste karttjenesten jeg har sett som har turene rundt hytta vår er godtur.no Kanskje noen andre vet om noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden kunne jeg nettopp tenkt meg en liste over de veiene som er aktuelle - som faste punkt. Som nevnt snøheimveien, Valdresflya, sognefjellsveien osv, kom gjerne med innspil!

God ide det med twitter - det burde også være mulig å få til - uten at jeg helt har sett lyset mhp det. Bruker ikke det selv men må vel kanskje gjøre det nå.

Edit

jeg var ikke klar over at denne infoen var tilgjengelig direkte via WMS. Vi har etterspurt dette fra nve (tror det var de) men ikke fått svar enda. Dette er helt klart noe vi ønsker å ha med.

Bare så det er korrekt. NVE hadde besvart forespørselen min med mye god informasjon. Bare at jeg ikke hadde fått det med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.