Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet på hytte til hyttetur på vinteren. (Altså uten telt, primus (og sovepose?))


mindviruz

Anbefalte innlegg

At nogen går over Grønland for en del år siden uden pose siger efter min meningen ingen ting om hvad man tager med at sikkerheds utstyr på fjellet idag. De havde en helt viden om hvad de selv kan klare og hvad de skal gør hvis der sker noget end de flest af os.

Poenget med å nevne Astrup, var å vise at ein ikkje treng sovepose dersom ein har klede som gjer same nytte. Så sant ein greier å halde føtter og hender varme, kan dei riktige kleda gjere same nytten som sovepose, og meir til. Fordelen med å legge vekta i varme klede i staden for sovepose er at kleda kan ein gå i. Når ein fyrst er kald etter ei natt ute, er det godt å kunne fortsetje med meir klede på seg. Og det er mange mellomting mellom bare masse klede og bare ein tjukk vintersovepose. Men ein må nok rekne med at totalvekta av kleda vert litt tyngre enn ein sovepose som held ein like varm.

Ellers er eg sjølvsagt heilt einig i at kvar enkelt også bør prøve ut utstyret sitt for å vite at det faktis fungerer og gjer jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel utgangspunket at man ikke skal sove ute, men inne på en hytte. Gitt det utgangspunket så syntes jeg ikke det er noe problem å sette ut på tur med lista til mindviruz. Det kommer til å bli en veldig ubehagelig natt, men jeg overlever. Jeg syntes det er unødvendig å drasse på en tung vinterpose eller en "hvisomatte" prismus.

Som afe så har jeg også alltid med meg et ekstra helt (over, under og sokker i ull) tørt skift på tur. Det har egentlig to roller. Hvis alt går som planlagt så har jeg et tørt skift som gjør kvelden så veldig mye mer behagelig. Hvis det går dritt så er det som en sikkerhet. Jeg skifter aldri til dette tørre skiftet om det er mulighet for at det også blir fuktig. Som en ekstra sikkerhet så ville jeg nok tatt med liten tørrsprit brenner og noen tabletter. Ja den fungerer ikke så bra om vinteren, men det er jo ikke snakk om å smelte litervis med vann. Bare nok til å slukke den værste tørsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan virker sprit som brænsel ved meget lave temperaturer?

For gas har jeg erfaringer med ikke virker når vi runder -15 om ikke før.

Hei !

Jeg har ikke opplevd noen problemer. Det kan vel henge sammen med at temperarturen ikke har vært lav nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i fjellet i rundt 25 år og litt xtra klær, liggeunderlag og vindsekk har vært tilstrekkelig.

Inntil en dagstur på lørdag, hvor en i turfølget falt og brakk foten. Spjelk og provisorisk slep ut fra breen vi var på gikk greit, men videre transport krevde båre, som vi ikke hadde utstyr til å lage. Luftambulansen måtte snu pga kraftig vind (stiv-sterkt kuling med full storm i kasta), og bakkemannskapene ville bruke en god del tid for å komme inn. Den skadde var lagt på ryggsekker, pakket inn + to vindsekker ytterst. Fra ulykke til redning (ambulansepersonell overtok) tok det kun 4 timer (korte avstander og mobildekning i nærhet), allikevel var det en påbegynnende alvorlig nedkjøling (antatt 33-34 grader), da den skadde i liten grad klarte å produsere egenvarme (lettere sjokk) og ville ikke ha drikke pga kvalme, ingen tilgjenglige varmeflasker til bukoppvarming.

Med sovepose, jervenduk, 2 par staver, liggeunderlag, flaske® med varmt drikke kunne vi ha rigget båre selv, begrenset nedkjølingen vesentlig og håndtert ulykkessituasjonen med bedre margin og sikkerhet.

Vurdering av avstand (til hjelp), terrengforhold, behov for egenredning og faktisk vær (som kan bli betydelig verre enn meldt- som i vårt tilfelle) bør inngå i beslutningene om hva man putter i sekken.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ofte fra hytte til hytte, alltid med pulk og telt. En nødsituasjon er kjip i seg selv. En ting er å sette seg inn i en vindsekk fordi været er blitt dårlig. Med minimalt med utstyr skal en da sitte i denne, kanskje en lang stund, med et mål om ikke å fryse ihjel.

Noe ganske annet er det å sette seg inn i den samme vindsekken, med det samme minimum av utstyr, sterkt redusert på grunn av sykdom eller skade. Utfordringen kan bli vel utfordrende.

Uansett, hvor trivelig er det å sitte værfast i en vindsekk i et døgn, uten sovepose og kun med en skvett varmtvann på en termos? Når du kan ligge værfast i et telt, med primus, varm mat og ei god bok?

For meg handler det mest om å være utstyrt for å ha størst sjanse for å berge livet ved uvær, skade/sykdom, men det handler også å kunne ha det mest mulig behagelig hvis en kjip situasjon (uvær, skade/sykdom) skulle oppstå.

Det er også viktig å tenke på at hvis været er veldig dårlig, så kan det ta lang tid før redningen kommer. Helikopteret har ikke flyvær, og bakkemannskaper skal slåss med sterk vind og dyp snø.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er dumt å gå fra hytte til hytte uten sovepose, telt og primus, men det er nok lurt å tenke seg godt om før dette legges igjen hjemme. Er det mobildekning der en skal ferdes, eller må en også ha annet kommunikasjons utstyr med seg? Er terrenget en skal gå i veldig eksponert ved uvær? Hvor lang er avstanden til hjelpa?

Hvis jeg en dag havner på feil sted til feil tid, så skal iallfall ikke jeg sitte minimalt utstyrt i en vindsekk å ergre meg over at teltet, soveposen og primusen ligger hjemme.

Det har også i den senere tid vært oppe i media at folk i stadig større grad har fått lavere terskel for å tilkalle hjelp i fjellet. Jeg mener at hver av oss har et ansvar for å utruste oss på en forsvarlig måte for trygg ferdsel i vinterfjellet. Det er vi ikke, hvis vi holder på å fryse ihjel i en vindsekk, mens vi venter på bedre vær. Jeg synes heller ikke at vi skal forvente at frivillige og ressurser generelt skal settes inn fordi vi ikke har utstyrt oss for en værfast dag eller to i fjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkerhet på en hytte til hytte-tur vill jeg tatt med omtrent det samme som på en dagstur. Dvs:

Spade

Liggeunderlag

Foret jervenduk eller lett sovepose og vindsekk(soveposen kan og fungere på hytta)

Kart og kompass(evt gps i tillegg)

Litt ekstra mat(ikke frysetørket turmat, da dette krever tilberedning)

Varm ullgenser eller tilsvarende

Termos med vann og drikkeflaske(dette er også til underveis)

Ekstra votter el vanter+vindvotter(ikke mye ekstra vekt og det å miste en vott er kritisk. det er heller ikke veldig vanskelig i sterk vind)

Tørre sokker

Søkestang og evt skredsøker(litt terrengavhengig naturlig nok)

Lite førstehjelpssett(på flere dagers tur også litt enkelt rep. utstyr til binding o.l.)

Kniv og fyrstikker(er jo uansett med men det kan nevnes på sikkerhetslista også)

Jeg bruker også gjerne å ha med en ullhals, den funker jo også som reservelue.

Liggeunderlaget er med både fordi det er kjekt i pauser og fordi det er mulig å ligge på. Særlig da om en er flere i følge er dette et poeng da en person som skader seg ikke nødvendigvis er i stand til å sitte og det er som tidligere nevnt i tråden uhyre viktig å hindre nedkjøling. Dette er også en av grunnene til at jeg tar med sovepose el fjellduk med for. Helst skal vindsekken/fjellduken også være i liggelengde etter min mening. Den andre grunnen til å ta med dette er selvfølgelig overnatting ute om noe skulle skje. En lettvektsovepose ser jeg da på som et bedre alternativ enn for eksempel stor dunjakke og bukse da soveposen lett pakkes rundt en skadet, jeg kan sove i den på hytta og den varmen hele kroppen ved nødovernatting med "skorsteinsprinsippet". Tørre sokker tas med da dette vil hjelpe mye for føttene som jo vil være nokså utsatt for frysing om man må bli sittende ute natta over. Ved hytte-tur er jo dette gjerne uansett med også sammen med en tørr trøye. Primus har jeg i blant hatt med men dette blir en vurdering jeg gjør avhengig av hvor jeg drar. De fleste turer vil jeg nøye meg med termosen. Om jeg forventer at det skal kunne bli kaldt ville jeg også vurdert et lett varmefottøy sammen med sokkene. Skaller eller soveposesokker kan lett rulles sammen og forsvinne mer eller mindre umerkelig ned i et hjørne i bunn av sekken. (Om jeg har tatt med skaller, har jeg droppet sennagress/ullkartanker da dette ville fort blitt litt mere volum. Til den bruken holder det lenge med tørre sokker oppi. Det er mest for å komme ut av kalde og kanskje våte skisko.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkerhet på en hytte til hytte-tur vill jeg tatt med omtrent det samme som på en dagstur. Dvs:

Spade

Liggeunderlag

Foret jervenduk eller lett sovepose og vindsekk(soveposen kan og fungere på hytta)

Kart og kompass(evt gps i tillegg)

Litt ekstra mat(ikke frysetørket turmat, da dette krever tilberedning)

Varm ullgenser eller tilsvarende

Termos med vann og drikkeflaske(dette er også til underveis)

Ekstra votter el vanter+vindvotter(ikke mye ekstra vekt og det å miste en vott er kritisk. det er heller ikke veldig vanskelig i sterk vind)

Tørre sokker

Søkestang og evt skredsøker(litt terrengavhengig naturlig nok)

Lite førstehjelpssett(på flere dagers tur også litt enkelt rep. utstyr til binding o.l.)

Kniv og fyrstikker(er jo uansett med men det kan nevnes på sikkerhetslista også)

Jeg bruker også gjerne å ha med en ullhals, den funker jo også som reservelue.

Liggeunderlaget er med både fordi det er kjekt i pauser og fordi det er mulig å ligge på. Særlig da om en er flere i følge er dette et poeng da en person som skader seg ikke nødvendigvis er i stand til å sitte og det er som tidligere nevnt i tråden uhyre viktig å hindre nedkjøling. Dette er også en av grunnene til at jeg tar med sovepose el fjellduk med for. Helst skal vindsekken/fjellduken også være i liggelengde etter min mening. Den andre grunnen til å ta med dette er selvfølgelig overnatting ute om noe skulle skje. En lettvektsovepose ser jeg da på som et bedre alternativ enn for eksempel stor dunjakke og bukse da soveposen lett pakkes rundt en skadet, jeg kan sove i den på hytta og den varmen hele kroppen ved nødovernatting med "skorsteinsprinsippet". Tørre sokker tas med da dette vil hjelpe mye for føttene som jo vil være nokså utsatt for frysing om man må bli sittende ute natta over. Ved hytte-tur er jo dette gjerne uansett med også sammen med en tørr trøye. Primus har jeg i blant hatt med men dette blir en vurdering jeg gjør avhengig av hvor jeg drar. De fleste turer vil jeg nøye meg med termosen. Om jeg forventer at det skal kunne bli kaldt ville jeg også vurdert et lett varmefottøy sammen med sokkene. Skaller eller soveposesokker kan lett rulles sammen og forsvinne mer eller mindre umerkelig ned i et hjørne i bunn av sekken. (Om jeg har tatt med skaller, har jeg droppet sennagress/ullkartanker da dette ville fort blitt litt mere volum. Til den bruken holder det lenge med tørre sokker oppi. Det er mest for å komme ut av kalde og kanskje våte skisko.)

Har du ikke med spade ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppfordring i denne tråden:

Før man legger ut på vintertur bør man øve på å grave snøhule. Ikke nødvendigvis for å overnatte, men for å lære å beregne hvor lang tid det tar og hvor mye krefter man må ha igjen før man begynner. Det er ganske moro også.

Tidligere hadde jeg bare gravd vanlig snøhule, men etter å ha prøvd kantgrop er dette favoritten. Har du barn, gjør det med dem. Læring og moro for alle.

http://ut.no/artikkel/1.7974679

I tillegg til spaden er det lurt å ha med seg ei snøsag. Da går arbeidet mye lettere.

Jeg har ikke med telt når jeg går fra hytte til hytte om vinteren. Må jeg overnatte ute så er snøhule langt å foretrekke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein er ei større gruppe, og har med fleire spader for eventuell snøholegraving, kan det vera greit med litt forskjellige spadar i gruppa. Gjerne minst ein liten, men sterk spade til å koma gjennom ekstra harde lag i snøen, og minst ein større spade til å få snøen vekk frå hola. Resten av spadene kan vera vanlege turspader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sikkerhet på en hytte til hytte-tur vill jeg tatt med omtrent det samme som på en dagstur. Dvs:

Spade

Liggeunderlag

Foret jervenduk eller lett sovepose og vindsekk(soveposen kan og fungere på hytta)

Kart og kompass(evt gps i tillegg)

Litt ekstra mat(ikke frysetørket turmat, da dette krever tilberedning)

Varm ullgenser eller tilsvarende

Termos med vann og drikkeflaske(dette er også til underveis)

Ekstra votter el vanter+vindvotter(ikke mye ekstra vekt og det å miste en vott er kritisk. det er heller ikke veldig vanskelig i sterk vind)

Tørre sokker

Søkestang og evt skredsøker(litt terrengavhengig naturlig nok)

Lite førstehjelpssett(på flere dagers tur også litt enkelt rep. utstyr til binding o.l.)

Kniv og fyrstikker(er jo uansett med men det kan nevnes på sikkerhetslista også)

Jeg bruker også gjerne å ha med en ullhals, den funker jo også som reservelue.

Jeg har omtrend samme liste, uten jervenduk, men med sovepose til -7 og en 2-persons vindsekk i full kroppslengde. Og i tillegg en tykk dunjakke per person. Jeg har ikke søkestang, men går heller ikke i bratt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade Lett uten skaft.

Lett -Liggeunderlag

WM Apache MF 965gr

Lett vindsekk 250 gr

WM dunjakke og bukse ca 500gr

Lett koke app feks Jetboil < 500gr med gass

GPS + Kart og kompass

Litt ekstra mat( bla 1 -2 frysetørket turmat)

0,5 liter konjakk, man skal jo kose seg i hulen. :shock:

Nescaffe og Nesscaffe espresso

Vann flaske

Ekstra TykkeDunvantervotter brukendes i vind

Lette dun booties

Lite førstehjelpssett(på flere dagers tur også litt enkelt rep. utstyr til binding o.l.)

Kniv og fyrstikker(er jo uansett med men det kan nevnes på sikkerhetslista også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha med alt man trenger for å bo i telt, hvorfor bo på hytte? Om man skal følge mange av argumentene i denne tråden må man jo ha med seg storsekk og telt på topptur og vanlig dagstur...

Det man har med i sekken er ting man trenger for å overleve, altså et minimum.

Flere nevner også at de vil ha med gass-brenner, den virker dessverre ikke når det er minusgrader, effekten blir til og med kraftig redussert når temperaturen(på gassen) går ned mot 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere nevner også at de vil ha med gass-brenner, den virker dessverre ikke når det er minusgrader, effekten blir til og med kraftig redussert når temperaturen(på gassen) går ned mot 0.

Ein god grunn til å faktis prøve utstyret under realistiske forhold. Utstyr som viser seg å ikkje fungere er bare til bry, og ein falsk tryggheit.

Ein veldig viktig ting med vindsekken, er å ikkje misste han i forsøket på å pakke han ut og pakke seg sjølv inn. Sjølv har eg ei snor festa til vindsekken. Denne snora fester eg rundt livet før eg tar vindsekken ut av posen sin. Det er mange måtar å sikre sekken på, men hugs at det må kunne fungere utan å ta av seg vindvottene.

For dei som fortsatt meiner at gassbrennaren fungerer i kulda. Det er ikkje nok å bare fyre opp og konstantere at det brenn. La brennaren stå å brenne ei lita tid for å erfare kva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein er ei større gruppe, og har med fleire spader for eventuell snøholegraving, kan det vera greit med litt forskjellige spadar i gruppa. Gjerne minst ein liten, men sterk spade til å koma gjennom ekstra harde lag i snøen, og minst ein større spade til å få snøen vekk frå hola. Resten av spadene kan vera vanlege turspader.

Er man flere kan man tjene mye i vekt på å gå over utstyret sammen. Noen har spader. En har sag. En annen har et godt kokeapparat (ikke gass, som flere har nevnt), noen har dobbel vindsekk, et par har førstehjelpsutstyr, noen har termos osv.. Alt for ofte ender det med at flere bærer på akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er godt brukendes også under 5-10 minusgrader.

Ikke noe søl og dill heller, særdeles greit som nødutstyr.

Og bruker en MSR reactor kan det blåse kuling uten det går venvneverdig ut over varmeeffekten.

http://www.ademiller.com/blogs/climbing/2005/12/gear-the-alpine-bomb.html

http://gearthirty.blogspot.co.uk/2012/03/alpine-bomb-for-msr-reactor.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man legger ut på vintertur bør man øve på å grave snøhule.

Godt poeng! Snøhule har reddet meg et par ganger. Har også lagt ut på tur med hundespann nettopp med tanke på å overnatte i snøhule. Slike planlagte snøhuleovernattinger er utrolig koselige. Man har tid til å lage den stor og trivelig, og den er mye lunere enn et telt. Samtidig gir det flott erfaring til den dagen en snøhule kan redde livet ditt. Bodde en gang i ei uke med snøhule som "basecamp", med dagsturer rundt i terrenget. Prøv selv! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er godt brukendes også under 5-10 minusgrader.

Ikke noe søl og dill heller, særdeles greit som nødutstyr.

Og bruker en MSR reactor kan det blåse kuling uten det går venvneverdig ut over varmeeffekten.

http://www.ademiller...lpine-bomb.html

http://gearthirty.bl...sr-reactor.html

Har du prøvd dette selv?

Gass fungerer dessverre dårlig under 0, det kan funke om man har varmet opp beholderen godt før man går igang, men effekten blir raskt dårlig etter hvert som beholderen blir avkjølt. Det har også litt å si hva slags gassboks man har kjøpt... Å varme opp gassboksen som beskrevet i artikkelen din er jo risikosport! Hvorfor ikke heller ta med en bensinbrenner? Vekten er jo omtrent den samme..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å tenke på ett scenario da jeg var på tur for litt siden.

Se for deg følgende:

Du er på skitur i 5-10 minusgrader på vinteren. Du har med en del utstyr, bla. en spade, dunjakke, ullgenser, vindsekk, lakenpose og ett skumunderlag. 3 liter vann i drikkesystemet, og en oldenflaske på 0,7 liter vann. Du skal fram til en hytte, men du gikk deg bort og må overnatte ute i vindsekken.

Du tenker på å legge deg nedi vindsekken oppå skumunderlaget, og ta på deg alle klærene du har. Du er er tom for vann og sinssykt tørst, helt uttørket i kjeften og bare nødt til å få noe å drikke på.

Hva gjør du?

1. Klarer man å holde varmen med ytterklær, genser og dunjakke? Eller bør man alltid ha med seg en tykk vintersovepose eller en sommersovepose i tilfelle man må sove ute?

2. Tjener man mye varme på å grave seg ned i forhold til å ligge ett lunt sted i vindsekken?

2. Hvordan skal man få tak i vann? Vann er tungt å bære, og jeg ser for meg at å drasse på mye reservevann er uaktuelt. Det å ha med en primus for å smelte vann, bare "i tilfelle" har jeg intrykk av at ingen heller gjør, siden det er meningen man skal sove på hytten i utgangspunktet.

Hei :-)

Glem aldri kart og kompas ?

Jenseman :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd dette selv?

Gass fungerer dessverre dårlig under 0, det kan funke om man har varmet opp beholderen godt før man går igang, men effekten blir raskt dårlig etter hvert som beholderen blir avkjølt. Det har også litt å si hva slags gassboks man har kjøpt... Å varme opp gassboksen som beskrevet i artikkelen din er jo risikosport! Hvorfor ikke heller ta med en bensinbrenner? Vekten er jo omtrent den samme..

Yezz

Til syvnede og sist, hva er ikke riskosport ?

Typisk så har ingen som ikke TØRR prøve dette kjørt for fort .

For dem som fortrekker sofaen vil hytte til hytte eller telttur på ski om vinteren være riskosport det kommer ann på øynene som ser.

Med sunn fornuft er dettte ikke noe farligere enn.......

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yezz

Til syvnede og sist, hva er ikke riskosport ?

Typisk så har ingen som ikke TØRR prøve dette kjørt for fort .

For dem som fortrekker sofaen vil hytte til hytte eller telttur på ski om vinteren være riskosport det kommer ann på øynene som ser.

Med sunn fornuft er dettte ikke noe farligere enn.......

.

Ikke heng deg opp i at jeg brukte ordet risikosport. Poenget er at det er unødvendig farlig i forhold til å ta med en bensinbrenner.

Men om man først skal henge seg opp i ordet risikosport, så er vel de fleste som driver med den slags aktiviteter, meg selv inkludert, enige om at risikosport ikke handler om å oppsøke risiko. Men å redusere risikoen såpass at man kan gjøre det man gjør på en noen lunde forsvarlig måte.

Tilbake til diskusjonen, har du prøvd det selv, og hvordan fungerte det? Og hva er argumentet for å bruke denne løsningen fremfor bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha med alt man trenger for å bo i telt, hvorfor bo på hytte? Om man skal følge mange av argumentene i denne tråden må man jo ha med seg storsekk og telt på topptur og vanlig dagstur...

Det man har med i sekken er ting man trenger for å overleve, altså et minimum.

Flere nevner også at de vil ha med gass-brenner, den virker dessverre ikke når det er minusgrader, effekten blir til og med kraftig redussert når temperaturen(på gassen) går ned mot 0.

En dagstur og en fleredagers tur fra hytte til hytte har ved riktig vurdering ulik risiko. Ved dagstur drar jeg ikke på tur hvis været er dårlig. På en flere dagers tur må jeg takle det været jeg møter. Ved dagstur så er det begrenset hvor langt unna sivilisasjonen jeg kommer, så jeg må da regne med at oppholdet i nødbivuakk normalt sett blir kortere enn på en lengre tur.

Jeg går på dagstur når været er bra. Værmeldingen er bra, og været er faktisk bra når jeg våkner om morgenen. Jeg forventer ikke å måtte bruke nødbivuakk på grunn av været, men kanskje ved skade. Det er begrenset hvor langt unna sivilisasjonen jeg kommer på en dagstur, derfor regner jeg med at jeg blir reddet forholdsvis raskt hvis jeg skulle bli skadet. Jeg kan så godt som utelukke at jeg blir værfast, og blir jeg skadet er hjelpa nær. For å holde på varmen har jeg med vindsekk, underlag, termos og litt ekstra klær i sekken, i tillegg til spade og annet. Dette vil berge meg i en begrenset periode, både ved uventet dårlig vær eller skade/sykdom.

På fleredagers tur fra hytte til hytte, blir været mer uforutsigbart. Været kan lettere endre seg over flere dager i forhold til hvilket vær som er varslet. Jeg må ta det været jeg får. Sivilisasjonen er ofte også lengre unna enn på en dagstur. Dårlig vær og at hjelpa er lengre unna, vil føre til at jeg må kunne regne med at jeg må tilbringe lengre tid i en nødbivuakk enn ved en dagstur. Etter min mening bør minimum av utsyr på en slik tur for å holde på varmen være vindsekk, underlag, sovepose, ekstra klær og varmt vann på termos, i tillegg til spade og annet. Selv foretrekker jeg å ha med telt og primus i tillegg for å få en mer behagelig overnatting hvis vær eller skade/sykdom tvinger meg til å overnatte på et sted som ikke var en del av planen.

Konsekvenstenking er ikke menneskehetens sterkeste side, men det er lov å forbedre seg. Hva skjer hvis uværet, skade/sykdom inntreffer akkurat her. Er jeg utstyrt for å takle en slik situasjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vannet i termosen din holder 90 grader (da har du en god termos) og snøen du skal smelte er -5 grader så kan du lage tilsammen 2,1 liter isvann av 1 liter varmvann. Sannsynligvis er faren for nedkjøling større enn faren for å dø av tørst så dette vil være et veldig dårlig bytte.

Enig i dette!

En anne ting, kanskje litt subjektivt, men hadde jeg hatt med 3,7liter kaldt vann og 1liter varmt vann på vintertur så trur jeg faren for at jeg hadde fått dårlig nattesøvn på grunna av tissatreng er større enn å tørste natta gjennom. Det er tross alt snakk om -5 -10 tur, ikke en varm sommertur. Eller hvor mye drikker dere egentlig på vintertur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.