Gå til innhold
  • Bli medlem

Vemmelig Telenor-reklame


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous
Jeg sitter her og ser på en Telenor-reklame i avisen, og den gir meg vemmelige følelser. Det er et stort bilde av en person som sitter i en båt på blikkstille sjø med fiskestanga ute. Det er positivt. Men så begynner det å skurre :-) Tullingen sitter i mobiltelefon! Teksten lyder "God dekning bringer folk nærmere hverandre".

Telenor, dere er en gjeng søplehuer. Det er nettopp i slike stunder at man ikke bør være tilgjengelig på telefon. Da skal man nemlig nyte stillheten, sitte og tenke og kose seg - ikke stresse med hverdagens mas og tøysekopper som sender sms om uvesentlige ting eller ringer og maser. Vi trenger mindre mobiltelefoni, ikke mer.

Så tråden handler om at du ønsker å ha kontroll med hvordan folk praktiserer friluftsliv? Hvordan kan du vite at mobilsamtaler er uvesentlige for folk? Hvem er det som er tøysekopper?

Eneste som er interessant her, er jo om dekningen er god eller dårlig. Kjempeflott med god dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker jeg å kontrollere noen? Er det mennene inni hodet ditt som har fortalt deg det, eller har du kanskje noen sitater?

Jeg tror ikke at folk plutselig er så avhengige av mobilen. Det er bare noe man er lurt til å tro pga. samfunnsutviklingen. Folk som deg, av ung alder, er de verste. De tror ikke de kan klare seg uten mobilen innen armlengdes avstand. Men for ti år siden hadde nesten ingen mobil, og man klarte seg veldig bra da. Det var også mindre stress i hverdagen, og naturen var noe man nøt uten forstyrrelser fra sms og oppringninger. Alle vet jo at det meste av sms er totalt unødvendige utvekslinger, som man glatt kan droppe eller utsette. Det samme gjelder mange telefonsamtaler. Å tro at det reelle telefonbehovet har økt dramatisk på noen år er absurd. Det er en psykisk avhengighet vi snakker om, og det morsomme er at denne avhengigheten på en utmerket måte skiller flokkdyr-brødhuer fra selvstendige mennesker.

Hvis du synes det eneste interessante å diskutere angående mobiltelefoni er graden av dekning, foreslår jeg at du starter en egen tråd om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Avviser forslaget, ser ingen grunn til å starte egen tråd så lenge moderatorene ikke sletter innleggene. De som ikke ønsker å være tilgjengelig, lar vel bare telefonen være hjemme? Veldig enkelt

Sitat: "Da skal man nemlig nyte stillheten, sitte og tenke og kose seg - ikke stresse med hverdagens mas og tøysekopper som sender sms om uvesentlige ting eller ringer og maser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal man med mindre man er et integritetsløst flokkdyr med psykisk avhengighet av konstant menneskelig kontakt, og allergi mot stillhet og å være alene. Å stresse ned og koble av fra hverdagens tilgjengelighetskrav er noe av det viktigste ved naturopplevelse, ved siden av det rent fysisk heldige ved å få frisk luft og bevege seg. Hvis man er så besatt av å taste og prate med andre kan man enten ha med seg turfølge eller sitte på kafe i byen.

Men mitt formål er ikke å påføre disse stakkarene noe tvang. Det er imidlertid tragisk å se at Telenor viser et slikt brødhue i en reklame, og prøver å lure folk (sikkert med stort hell) til å tro at han er en kul kar som følger med i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk for Tom. Når han har dummet seg ut og ikke finner saklige argumenter slenger han ut en rekke invektiver. Det må være spesielt trist i en tråd som han selv har lagt ut og ikke får positiv respons fra noen andre.

Folk må vel få bruke mobilen sin til hva de vil når de vil bare de ikke sjenerer andre.

Mange kan ha meget gode grunner til å ha med mobiltelefon på fisketur, eller en annen kosetur for den saks skyld, uten derfor å bli stemplet av Tom som dustemikler eller hva det nå er han sier. Poenget med reklamen er vel for svingende bare å fortelle at nå er dekningsområdene blitt større. Selv jeg som stort sett hater reklame i alle dens former aksepterer det.

Jeg syns det er overaskende få her som trekker inn sikkerhetsaspektet.

Selv har jeg hatt med mobiltelefon i fjellet helt siden 1994 da jeg fikk min første NMT 900. Jeg brukte den riktig nok ikke så ofte for det var ofte ingen dekning der jeg gikk bl.a. i indre Troms, svensk Lappland og på Hardangervidda. Og jeg brukte hverken den, eller senere GSM telefoner, til å redde noen i nød eller for selv å bli reddet.

Men vi har alle lest beretninger om folk som er blitt reddet fra ulykker ved hjelp av mobiltelefon. Det er vel spesielt nettopp på sjøen det har forekommet. Det kan derfor med full rett sies at Telenor i "Toms" reklame ikke bare reklamerer for større salg av tellerskritt til "stillhetens fiender" som undertegnede og andre, men også driver opplysning til beste for bedre sikkerhet på sjøen.

Mobiltelefonen kan selvfølgelig være både en pest og en plage i mange sammenhenger, men utvider også de fysiske grensene for hvor og når vi kan ferdes ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk for Tom. Når han har dummet seg ut og ikke finner saklige argumenter slenger han ut en rekke invektiver.

Finner du ikke argumentasjon fra min side i denne tråden? Godt gjort! Men siden jeg er i det lune hjørnet skal jeg repetere litt for ditt forkvaklede hode:

Argument: "Da skal man nemlig nyte stillheten, sitte og tenke og kose seg"

Argument: "Det er snakk om at det er deilig å ha fri fra den fordømte telefonen av og til, og at naturen er et passende sted for stillhet."

Argument: "Poenget her er at Telenor fremstiller det som kjempepositivt at man nå også kan sitte i telefonen å prate vissvass mens man er på fisketur på blikkstille hav. Det vitner om mennesker i forfall, som ikke lenger takler å være alene og som ikke takler å nyte stillhet."

Argument: "Og forskning tyder på at stress er et av de største problemene for folk i dag, og mye av det skyldes at man aldri får fred fra mobil og andre forstyrrende faktorer. Det er en folkesykdom at mennesker i dag tror det er en forpliktelse å være tilgjengelige døgnet rundt. Å være alene eller skru av mobilen fører nærmest til at man mister status "

Argument: "Men for ti år siden hadde nesten ingen mobil, og man klarte seg veldig bra da. Det var også mindre stress i hverdagen, og naturen var noe man nøt uten forstyrrelser fra sms og oppringninger. Alle vet jo at det meste av sms er totalt unødvendige utvekslinger, som man glatt kan droppe eller utsette. Det samme gjelder mange telefonsamtaler. Å tro at det reelle telefonbehovet har økt dramatisk på noen år er absurd."

Argument: "Å stresse ned og koble av fra hverdagens tilgjengelighetskrav er noe av det viktigste ved naturopplevelse, ved siden av det rent fysisk heldige ved å få frisk luft og bevege seg. Hvis man er så besatt av å taste og prate med andre kan man enten ha med seg turfølge eller sitte på kafe i byen. "

Trenger du flere eksempler? Hva med å feie for egen dør? Har du noe annet enn sikkerheten å fare med som argument for at det er bra å bruke tiden i naturen til å snakke i telefon? Det er ingen nødsituasjon Telenor beskriver i sin reklame. Det er nok heller en "viktig" samtale om hva man skal ha til middag i morgen eller om at den andre har kjøpt en veeldig fin ny bukse.

Det er vel spesielt nettopp på sjøen det har forekommet. Det kan derfor med full rett sies at Telenor i "Toms" reklame ikke bare reklamerer for større salg av tellerskritt til "stillhetens fiender" som undertegnede og andre, men også driver opplysning til beste for bedre sikkerhet på sjøen.

Åja, er det det Telenor vil ha frem. Da var det jo merkverdig at de bruker blikkstille hav som eksempel. Ikke så stor sikkerhetsrisiko der... Skremmende at du er så dum at du tror Telenor her driver med heroisk "sikkerhet til sjøss"-opplysning. Tror du virkelig det du skriver selv? Sinnsykt.

Folk må vel få bruke mobilen sin til hva de vil når de vil bare de ikke sjenerer andre.

Hvorfor trekker du frem dette som et poeng når ingen har hevdet noe annet?

Det må være spesielt trist i en tråd som han selv har lagt ut og ikke får positiv respons fra noen andre.

Typisk dåre å appellere til majoritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Tom

Bare denne ene bemerkningen til fra meg.

Kan du tenke deg at noen syns det er riktig så trivelig å kunne ta med seg mobilen ut på en liten fisketur på fjorden selv om du selv åpenbart syns det er forkastelig fordi du da vil nyte stillheten og freden.

Ser du ikke det inkonsekvente i dine egne resonnementer, du, som så vidt jeg har forstått, hater all ensretting og indoktrinering ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror selvfølgelig at noen liker å ha med seg mobilen hvor enn de går. Det er jo nettopp dette jeg har sagt i denne tråden. Det jeg kritiserer er ikke at folk har frihet til å velge, men den samfunnsutvikling som lurer folk til å tro at mobiltelefon og tilgjengelighet er alfa omega for et godt liv. Det er utrolig tåpelig, og jeg tror veldig mange bruker mobilen mye fordi "alle andre gjør det". Jeg er overbevist om at mobilen er en av de største grunnene til at folk er mer stresset nå enn de var tidligere, og jeg synes det er fryktelig synd at folk ikke vil nyte naturen uten plutselige ringesignaler og pipekonserter fra lomma.

Ser du ikke det inkonsekvente i dine egne resonnementer, du, som så vidt jeg har forstått, hater all ensretting og indoktrinering ?

Det er ikke slik at en person som taler for enkeltmenneskets frihet ikke kan mene at mange bruker friheten på en håpløs måte. Men det er selvsagt ikke min sak å avgjøre hvor mye folk skal ringe. Det er Telenor jeg først og fremst ville kritisere i denne tråden. De skaper et inntrykk av at en nydelig naturopplevelse blir bedre av å sitte i telefonen. Argumentet ditt med sikkerhet holder ikke, da reklamen ikke spiller på det for fem øre.

Det er nettopp de som kjøper Telenors propaganda som lar seg lure av indoktrinering. De følger utviklingen og flertallet blindt, uten å forstå hvor mye stress de utsetter seg selv for. Jeg er glad for at jeg ikke lar meg påvirke av tidligere statlige monopolbedrifters lureri, og at jeg nyter naturen uten mas fra venner som sitter på kafe nedi lavlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo litt artig å se at det blir antatt eg er en sau som gjør som alle andre,,, tror nok de fleste eg kjenner hadde ledd godt av deg om du sa så om meg Tom... men det kan jo ikkje du vite,,,

men det eg gjerne ville sagt er at det finnes nok mennesker som finner det givende å prate med venner, kjente og familie... og i en stresset hverdag der man gjerne ikkje har tid til alt, så skorter det kanskje på gode samtaler med mor i heimbygda, eller en kompis som studerer i london.

så hvorfor ikkje ta seg fra fra kjas og mas, kjærester som ber deg legge på osv, og ta en litt fisketur på fjorden, og ringe og prate om sånt som prates om? eg er enig i at mobiltelefoner har en del mørke sider, men på den annen side er det mye lettere å holde kontakten med venner også!

eg er glad i friluftsliv, og ringer aldri noen bare for å prate mens eg er i fjellet, men å si at dagen er ødelagt fordi en venn ringer og dermed faktisk viser at han bryr seg om meg, det gjør eg aldri... herregud, det får da være grenser for snobberi!

for ærlig talt er det litt snobbete å mene at alle skal ha et like "høyverdig" forhold til naturen som du tydeligvis har... er andre mindre verd fordi de snakker med noen i en mobiltelefon samtidig som de ikkje oppholder seg på menneskeskapt underlag?

men dette er mitt siste innlegg i denne saken, Tom står fritt til å legge en forutinntatt dom over meg, eg driter ærlig talt i hva han tror eg er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvorfor ikkje ta seg fra fra kjas og mas, kjærester som ber deg legge på osv, og ta en litt fisketur på fjorden, og ringe og prate om sånt som prates om?

Hva? Stikke av fra kjas og mas, og ta med telefonen for å være sikret det samme ute på fjorden? Jo, det hørtes lurt ut...not.

eg er glad i friluftsliv, og ringer aldri noen bare for å prate mens eg er i fjellet, men å si at dagen er ødelagt fordi en venn ringer og dermed faktisk viser at han bryr seg om meg, det gjør eg aldri... herregud, det får da være grenser for snobberi!

For meg er halve gleden av å være i naturen at jeg er alene, evt. at jeg er alene med de jeg har med. Avbrytelser er unødvendig og uønsket. Hvis noen vil si at de er glade i meg kan de si dette en annen gang.

At det er snobbete å foretrekke stillheten i naturen fremfor å gå rundt som et sentralbord på fjell eller ved sjø, er et så idiotisk utsagn at det igrunnen ikke er så mye å kommentere.

men dette er mitt siste innlegg i denne saken, Tom står fritt til å legge en forutinntatt dom over meg, eg driter ærlig talt i hva han tror eg er...

Ååå, dakal deg som er offer for fordommer og grusomheter. Ringe mamma med mobilen og få trøst du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor, dere er en gjeng søplehuer. Det er nettopp i slike stunder at man ikke bør være tilgjengelig på telefon. Da skal man nemlig nyte stillheten, sitte og tenke og kose seg - ikke stresse med hverdagens mas og tøysekopper som sender sms om uvesentlige ting eller ringer og maser. Vi trenger mindre mobiltelefoni, ikke mer.

Lang diskusjon om en liten telefon dette her... For ikke mange årene siden var det kun "lukkede" båter som hadde telefon, først UHF'en og deretter NMT-nettet. Nå i dag drar de fleste med seg mobilen overalt, siden GSM-nettet har blitt så godt utbygget. Den økte sikkerheten det medfører å ha muligheten til å kommunisere med andre skal ikke undervurderes. Tenk deg Tom, når denne enslige karen med fiskestang og mobiltelefon ble vitne til en båt/personer i nød. Enten de har gått på skjær, fått motorstopp eller at båten rett og slett har begynt å brenne....

Derfor: skru av telefonen for å få stillhet og fred fra andre (nyt sjøen), men ha den med som sikkerhet for deg selv å andre. Og samtidig: -en honnør til teleselskapene som har bidratt til økt sikkerhet på sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke helt om jeg har lyst til å blande meg inn igjen i det som ble en såpass hissig debatt, men jeg gjør det lell.

Sakens kjerne er at folk legger forskjellig ting i det å være i naturen. Og åpenbart er ikke alle enige i at naturopplevelser nødvendigvis må omfatte stillhet. Som jeg sa tidligere - det er ikke alle som bruker naturen som et alternativ til kloster. :)

Jeg har ikke sett reklamen, og kan bare snakke for meg sjøl - personlig syns jeg at fisking er så urkjedelig at jeg hadde ligget i bunn av den båten og sendt sms'er, hørt på radio, eller lest avisen. Jeg ville ikke snakket i telefonen, men det er fordi jeg ikke liker å snakke i telefonen uansett.

Derimot: hadde jeg strevd meg opp på "mitt livs topp", som noen sa Galdhøpiggen er for mange, kanskje attpåtil i tide til en strålende soloppgang - så hadde jeg nok vært litt lei hvis det satt folk der allerede og kjatret febrilsk i telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var overbevisende. Hvorfor synes du det er så dumt å mene at mobiltelefon og vakre naturopplevelser og avkobling ikke hører sammen? Hvorfor er det bærtur? Du må lære deg å argumentere, ikke bare komme med påstander. Du høres jo ut som et lite barn...

Bra Tom !! Bærtur er et bedre uttrykk enn det jeg brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobiltelefonen legger jeg igjen i bilen eller hjemme når jeg har fri og er på tur.

Håper at de som velger å ta den med seg har den på lydløs og hvis de absolutt må være tilgjengelige , bruker mest mulig tekst/bildemeldinger.

Naturopplevelsen blir redusert av "viktige" menneskers mobilkakling.

Lydnivået øker merkelig nok når det ringes fra et sted man er stolt over å være på og det virker som det er viktig at flest mulig hører en.

Ønsket for fremtiden må bli at sattelittelefonene overtar for dagens mobiltelefoner , slik at vi kan få fjernet alle senderne av estetiske og strålmessige hensyn.

Medaljens bakside her blir vel da at det ringes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enk deg Tom, når denne enslige karen med fiskestang og mobiltelefon ble vitne til en båt/personer i nød. Enten de har gått på skjær, fått motorstopp eller at båten rett og slett har begynt å brenne....

Det blir for dumt å trekke frem sikkerhetsaspektet gang på gang. Det er ikke det Telenor spiller på, og det er heller ikke det jeg har noe imot (selvsagt). Hvor mange av de mobiltelefonene som tas fra naturen har med nød/sikkerhet å gjøre? 1 av 100.000? Man kan gjerne ha med telefonen til evt. nødbruk, men det har absolutt ingenting med denne reklamen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, jeg vet også hva Telenor spiller på. Og en positiv effekt av god dekning er sikkerhet. Det kan ikke underslås. Og jeg setter pris på å ha den sikkerheten når jeg ligger på stordønningne på Smøla i en 14 fots båt på jakt etter storfisken. Skulle jeg få motorstopp bør jeg kunne klare å ro i land på en holme og vente på hjelp. Fordi jeg/vi har kunnet ringe etter hjelp.

Om man vil ha med telefon på tur eller ikke, avslått eller ikke, er en smaksak. Selv har jeg den mer eller mindre alltid med på fjellet, avslått. På sjøen, alltid med og da på. Da kan jeg gi beskjed til "bekymrede" hjemme også :) selv om hun alltid vet hvor jeg går. Greit å vite hvor de skal begynne å lete.... :(

Du vet Tom, det er praktisk. Du kan ringe hjem og si at du ligger på Valdresflya, mens du i realiteten ligger et helt annet sted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Tom, eg er usamd i startinnlegget ditt. :(

Eg har ikkje sett reklamen, men er nok sjølv midt i målgruppa for denne. For nokre av oss er mobilen ein fin reidskap på tur, og mobil utan dekning er jo nokså unyttig.

Døme nr 1: Eg har tenkt meg på ein skitur åleine. Eg seier frå heime kvar eg skal gå, så bryt eg i alle fall ein fjellvettregel mindre. Men når eg kjem i området der eg skal gå vert eg overraska av roten snø. Eg vel difor å endre planane. Men som den ansvarlege familiefar og fjellvandrar eg er, vil eg melde frå om dette. Utan å kunne melde frå på mobilen ville eg hatt to val: Avslutte turen, eller prøve å forsere den rotne snøen.

Døme nr 2: Eg går på tur åleine. Partnaren må vere heime, pga omsorg for ungar, skade e.l. Undervegs får eg ei fin naturoppleving. Eg har lyst å dele opplevinga med den som måtte vere heime, medan den er fersk. Det er kanskje det han gjer, mannen i båten? Delt glede er dobbelt glede, delt sorg er halv sorg, veit du. ;)

Eg har ikkje hatt bruk for mobilen til nødhjelp, men eg ser at den kan ha stor verdi, det har vi jo sett fleire døme på. Men eg har òg lyst til å minne om at leiteaksjonar har vorte starta fordi nokon har lova å ringe og så har dei anten ikkje hatt dekning, eller batteriet var tomt.

Så mine private mobil-på-tur-vettreglar er slik:

1. Ikkje lov at du skal ringe!

2. Ha mobilen avslått, spar straum til du treng han, og fortel dette til familien!

Slik vert ingen unødig bekymra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.