Gå til innhold
  • Bli medlem

I lars monsens fotspor..


OleM

Anbefalte innlegg

Har planer om en tur i femundsmarka til våren etter isen er borte. ruta blir noe tilsvarende lars monsen sin rute, når han hadde med seg kano og hund.

Skal selv ha med kano og hund, en Alaskan huskey.

Hunden skal bære kløv, men skal ikke bære mer en 1/3 av sin egen vekt. han er 5 år gammel, men fortsatt en livlig hund som elsker å gå turer i skogen:) lurer på hva annet av utstyr jeg bør ha med til hunden? kan det være lurt med hundesko og div om han skulle få såre bein?

Takker for alle innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Underskiver anbefallingen på kløv..... En ting med femundområdet er att i tørt vær er det mye av en hvit mose/lav som blir veldig skarp og vond for hundepoter når den tørker. Så noen litt solide hundesokker ville jeg tatt med vist dere skal bevege dere noe til fots og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har ikke vert her inne på en god stund nå. har vært ganske opptatt med å skaffe utstyr til den kommende turen:) Ally 15 kano er nå skaffet.. Både "villmarksboka" og "Femundens villmark" ligger på bordet her hjemme og er nesten ferdig med å lese førstnevnte.. Har kommet godt i gang med kløv treninga, og hunden elsker å gå med den:) Tursekk fra helsport 80 liter er også anskaffet.. ser nå at jeg skulle hatt en litt større men man får klare seg med det man har. gleder meg villt til en måneds ekspedisjon i femundsmarka nå :)

Setter pris på om dere vil sjekke ut bloggen min: http://iterrenget.blogg.no/

Der kan dere også følge mine forberedelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mat til bikkja hadde jeg tatt med frysetørka vom. Litt dyrt, men lettere og det gir masse energi og nok fett under harde påkjenninger. Bare husk å la det ligge lenge nok i vann, før du serverer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Mai måned nærmer seg med stormskritt. og det er fortsatt utstyr som mangler så her er en liten liste:

Padle åre

Gps

Primus/gass

Hundesokker

Nål/trå

Solcelle panel for lading av utstyr

Vantette pakkposer

Telt

tarp

Skal være mulig å skaffe disse tingene før mai men det begynner å haste. om noen har noen flere råd/tips tas det imot med et stort takk. blir på en måte bare å kaste seg ut i det, min første ordentlige langtur og det skal bli morro:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mai måned nærmer seg med stormskritt. og det er fortsatt utstyr som mangler så her er en liten liste:

Padle åre

Gps

Primus/gass

Hundesokker

Nål/trå

Solcelle panel for lading av utstyr

Vantette pakkposer

Telt

tarp

Skal være mulig å skaffe disse tingene før mai men det begynner å haste. om noen har noen flere råd/tips tas det imot med et stort takk. blir på en måte bare å kaste seg ut i det, min første ordentlige langtur og det skal bli morro:)

:-P Hei OLEM

jeg har også tenkt meg på min første langtur i Juni,,skal padle ENARE-sjøen og komme ned i MUNKEFJORD,,i SØRVARANGER.

Ser at når d gjelder utstyr så er d mye en skulle hatt med men prøver å redusere mengde så mye som mulig,,,og d er ikke så helt enkelt.

Har jo endel fra før,men noe tillegg blir d jo uansett.

Da det er en såkalt sommertur så antar jeg at d blir mindre av extra utstyr man trenger med. :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal følge Monsen sin rute, så anbefaler jeg deg ikke å drasse kanoen motstrøms opp røavassdraget. Bær heller kanoen rundt, opp forbi røvollen turisthytte og slipp ut kanoen i nedre roasten. Det er motorvei den strekningen, så det går fint.

Ellers husk på at det kan være en del snø i marka i mai.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Christern!

Når det gjelder Mugga (om du skal dit) så er det en, unnskyld uttrykket helvetes "elv" å drasse med kano på. Det er masse drassing å vading å lite padling. Mest bare banning egentlig :) men artig det å til tider synes nå jeg.

Så om du skal ta Mugga ned til Femunden så vær klar over hva du driver med.

Du kommer til å få en kanontur :) men vær forberedt på stor variasjon på vær i Femundsmarka i Mai måned. det vil være snø der oppe da og 1 måned ute alene vil kreve litt variert skifte i klær.

Anbefaler Neopren thermo støvler til bruk i kanoen hvertfall. De fungerte godt for meg sist i kano på våren med snø i marka.

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=4857

Du kan ikke gå altfor tunge turer med tung sekk med de siden de puster lite, men vassing og sitting i kano er de veldig gode på.

Vanntettposer har XXL en drøss av i forskjellige størrelser til en rimelig penge. Mckinley merket dunger ok nok. Sea to summit samme.

Men ebay kan gi deg mest for pengene når det gjelder vanntettposer.

Om utstyret du skal ladde har USB eller overgang til USB kan jeg anbefale f.eks Biolite campstove

http://biolitestove.com/campstove/camp-overview/features/

Den funker veldig bra i telt for å koke vann og lade saker samtidig i forferdelig vær så er du ikke avhenging av lys osv. Anbefales!

den er ganske rimelig også. Se på Youtube for hvordan den virker

Håper det hjelper noe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mener du egentlig med "når isen er borte"?

Rett etter at isen er bort er det ofte en periode med mye snøsmelting. Noen elver kan bokse seg 10 ganger sin vanlige størrelse og er da ikke paddelbare for vanlige padlere. Jeg har inntrykk av at du må vente til juni før elvene i det området er tilbake til noenlunde normal størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttig info:) Skal sjekke ut det apparatet du linket til i din siste link Vegar. den så fin ut:) Vet du om denne kan bestilles fra norske sider?

Linda: kommer til å starte turen i midten av mai og regner med å være ferdig i midten av juni. Er klar over det med at det kan være en del mer vann og div i denne preioden. utrykket "når isen er borte" ble kanskje litt feil. Men takker for innspill:)

Er det noen som vet hvilken Rute lars gikk i detalj, eller om dette ligger ute noe sted på nettet? Har lyst å følge ruta hans men noen avvik vil det nok bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ville jeg anbefale deg å starte i Kjærringsjøen på Svensk side, og ta den ruta der hvis du er ny med kano?

Er rimelig ny med kano ja, har hvertfall aldri padlet noen elver så det blir morro å se hvordan går:) men skal ikke ta noen vågale sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttig info:) Skal sjekke ut det apparatet du linket til i din siste link Vegar. den så fin ut:) Vet du om denne kan bestilles fra norske sider?

Linda: kommer til å starte turen i midten av mai og regner med å være ferdig i midten av juni. Er klar over det med at det kan være en del mer vann og div i denne preioden. utrykket "når isen er borte" ble kanskje litt feil. Men takker for innspill:)

Er det noen som vet hvilken Rute lars gikk i detalj, eller om dette ligger ute noe sted på nettet? Har lyst å følge ruta hans men noen avvik vil det nok bli.

Vil ikke anbefale ruten til Monsen, Mugga som sagt er fæl å padle i. Den vil kreve mer rutine fra deg og hund. Hunden din blir mye alene på land så den må lystre bra å følge elva.

Endel stryk osv som krever at du er litt erfaren i kano( dvs når du skal gå av å gå med kanoen ) for det er endel tramping å draing med tau..du klarer det sikkert, men jeg ville tatt en litt annen rute for å få erfaring. Turen blir like bra uansett :)

Jeg ville kjøpt Biolite stoven fra den amerikanske siden, den er billig der å ganske rask frakt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Av mat til bikkja hadde jeg tatt med frysetørka vom. Litt dyrt, men lettere og det gir masse energi og nok fett under harde påkjenninger. Bare husk å la det ligge lenge nok i vann, før du serverer det :)

Hei, hvor får jeg tak i frysetørket vom? han spiser vom og hundemat til vanlig og da spiser han nesten 1 kg om dagen, men han skal jo også få en del fisk på turen og sikkert noen andre godbiter som jeg selv har med, lurer da også på hvor mye frysetørket vom han ca vil trenge? hvis jeg har med frysetørket vom som vil vare 15 dager da, hvor mye vil det veie i kløven? vi skal være ute en mnd men regner med at det blir dager med fisk og annet på han også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvor får jeg tak i frysetørket vom? han spiser vom og hundemat til vanlig og da spiser han nesten 1 kg om dagen, men han skal jo også få en del fisk på turen og sikkert noen andre godbiter som jeg selv har med, lurer da også på hvor mye frysetørket vom han ca vil trenge? hvis jeg har med frysetørket vom som vil vare 15 dager da, hvor mye vil det veie i kløven? vi skal være ute en mnd men regner med at det blir dager med fisk og annet på han også:)

Det selges hos mange dyrebutikker og veterinærer. Koster 299 for 1kg. Husker ikke blandingsforholdet nå, men det er drøyt.. Google litt, då finner du det :)

Det er ikke klassifisert som fullfor, så på en månedstur, hadde jeg tatt med noe annet tørrfor i tilegg. På turer opp til en uke, så tar jeg med bare frysetørka...

Det har også en meget høy smakelighet, noe om også er en fordel på tur.

Her kan det også bestilles:

http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=VOM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ser du har planlagt å starte i midten av mai. Har du sjekket ut hvordan isforholdene/issmeltingen ligger an i denne våren?

Vet ikke når isen normalt går, men har jo vært en treig vår mange steder i sør-norge.

Jeg mistenker at midten av mai kan være litt tidlig, iallefall hvis du skal oppover mot Rogen, osv, men du har kanskje snakket med noen som har kontroll på når isen går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i femundsmarka 29/4 til 3/5. Det er fortsatt solid is på vannene innover. Riktignok litt åpne råker i forbindelse med rennende vann.
Snøen har stort sett smeltet i terrenget og det er tørt og lettgått. 

Fisket var dessverre dårlig, men ellers en knalltur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Heisann,

 

Var innom bloggen din, men ser ikke at du har oppdatert noe siden i mai. Hvordan gikk turen i Femundsmarka? Har tenkt på noe lignende til våren (har vært der mange ganger, men kun på høsten) så det hadde vært flott med en bloggoppdatering så jeg kunne fått noen tips til en vårtur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.