Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo og regn/vand?


Simontb

Anbefalte innlegg

Hej, jeg bor i Danmark og her regner det jo stort set hele tiden. Jeg håbet i kan fortælle lidt om lavvos og vand

Jeg lurer på hvordan en lavvo forhindrer at der flyder vand ind i teltet ved meget regn. Alm telte har jo indertelt syet sammen med en vandtæt bund, men jeg kan ikke finde ud af om det hænger sådan sammen i en lavvo?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt ann på om du har et innertelt med badekarkanster eller bunnduk som er hektet litt opp på innsiden av ytterduken. Bortsett fra dette er det jo snakk om å sette opp lavvoen på flatt underlag. Ellers vil du få det naturlige tilsiget som kommer når bakken blir mettet med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på om du har et innertelt med badekarkanster eller bunnduk som er hektet litt opp på innsiden av ytterduken. Bortsett fra dette er det jo snakk om å sette opp lavvoen på flatt underlag. Ellers vil du få det naturlige tilsiget som kommer når bakken blir mettet med vann.

Jeg tænkte naturligvis på et setup med en form for indertelt eller bund. Men klikker man en bund højt på yderduken, så vand ikke kan komme ind?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tænkte naturligvis på et setup med en form for indertelt eller bund. Men klikker man en bund højt på yderduken, så vand ikke kan komme ind?

De fleste innertelt har jo en badekarutforming. Dvs at bunnduken er brettet litt opp på sidene før overgang til annet materiale. Bare bunnduk vel litt avhengig av merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste innertelt har jo en badekarutforming. Dvs at bunnduken er brettet litt opp på sidene før overgang til annet materiale. Bare bunnduk vel litt avhengig av merke.

Ok, tak. Jeg synes bare det er vældig svært at finde ud af hvordan de enkelte producenter håndterer netop vandet og bunden...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tar jeg ikke mye feil, så henger bunnen til Helsport sin modell 'Finnmark', fast i innerteltet. På den måten er man muligens litt mer siket mot vannintrenging. Men bevares.......er det så mye vann at man trenger å ha teltet 'på flåte', vil jeg nok prøve å campe en annen plass :-P

Å har en slik ordning med innertelt og bunnduk som henger fast i hverandre, er i alle fall at man slipper mye trekk om vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har prøvd en Tentipi lavvo på fotballbane ved mye regn: det var ingen god ide, da mitt innertelt har glilås i bunn. Vann kommer da in underifra.

Dersom jeg hade teltet mye på hard, rett/plan grunn, hade jeg funnit lavvo med badekarsbunn. Jeg vet at Tentipi har flere forskjellige innertelt, men kan ikke variantene på dem. Ute i marka telter man neppe i en vann-damm; der finner man high ground, gjerne ikke så kompakt: der spiller badekarsbunn mindre rolle.

For inngangen kan jeg rekommandere absid. Finns både til Tentipi, samt fastsydd til annet merke (som jeg ikke har). Dette tar bort regn rett in i lavvon ved åpen dørr.

Vind har jeg aldrig hatt problem med, på min Tentipi. Masser av barduner.

Jeg har å prøvd å legge en lett presenning/tarp under innerteltet, på 'porøs hageplenn med mye gress'. Da regnet det en del, og vi fikk ingen problemer med vann underifra. :-)

Håper dette kan være til hjelp. Jeg har ellers lagt en utstyrspost om Tentipi lavvo på annet sted her på FF. Du finner den nog bland utstyrstester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.