Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS-logger til lange turer?


kefir

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal gå Fjällräven Classic til uka, og regner med å være ute på tur i 3-4 netter mens vi går 11 mil. I den forbindelse skulle jeg gjerne ha logget hele turen vår på GPS. Jeg har mobil, men den holder vel knapt 2 timer med GPS-logging på. Har også en Garmin Forerunner 305 pulsklokke med GPS, men den holder vel heller ikke i lenger enn 8 timer maks eller noe sånt.

Er det noen som har erfaring med, eller kjenner til, en GPS som har batteri og lagringskapasitet til å logge en tur som varer 4-5 dager eller mer? Den bør helst være ganske liten og lett også, da... Skal jo drasse det med meg ganske langt. :)

Om noen ellers har tips til å gå Fjällräven Classic, så tar jeg gjerne imot. Tok en prøvetur forrige helg, og det gikk fint, så jeg tror jeg er ganske godt forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg skal gå Fjällräven Classic til uka, og regner med å være ute på tur i 3-4 netter mens vi går 11 mil. I den forbindelse skulle jeg gjerne ha logget hele turen vår på GPS. Jeg har mobil, men den holder vel knapt 2 timer med GPS-logging på. Har også en Garmin Forerunner 305 pulsklokke med GPS, men den holder vel heller ikke i lenger enn 8 timer maks eller noe sånt.

Er det noen som har erfaring med, eller kjenner til, en GPS som har batteri og lagringskapasitet til å logge en tur som varer 4-5 dager eller mer? Den bør helst være ganske liten og lett også, da... Skal jo drasse det med meg ganske langt. :)

Om noen ellers har tips til å gå Fjällräven Classic, så tar jeg gjerne imot. Tok en prøvetur forrige helg, og det gikk fint, så jeg tror jeg er ganske godt forberedt.

Jeg benytter en Suunto X10 som "turklokke". Dette er toppmodellen til Suunto og koster deg 3000 på Outnorth (kostbart leketøy). Jeg ser fra manualen at du har 16 timer batteritid ved logging av posisjon hvert minutt. Du får betydelig lengre levetid ved å logge manuelt, men da må du trykke på klokka med dine egne intervaller. Den kommer med programvaren Trek Manager, men er vistnok kompatibel med annen software også! Bakdelen ved en slik klokke er at du må lade via USB (får ikke skiftet batteri).

Jeg har også en Garmin Oregon 550. Denne har jo alt av navigasjon og logging og med god programvare for å "se" på turen i etterkant. Den store fordelen med denne er at du tar med deg en pakke batterier, så har du logging hele turen gjennom. Bakdelen er dyre kart, men nå finnes det mange gode nettsider der de kan hentes ned ganske så billig..... Det er også fint med kamera på 550. Denne legger bilder med posisjon, så du ser på kartet i ettertid hvor du har tatt bildet.

På en såpass lang tur som du skal hadde jeg nok valgt å benytte håndholdt GPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke trenger man kart installert for å bruke gps som er lagd for kart heller.

Jeg vet ikke mye om eksportmuligheter av data fra Garmin GPS, men er ikke Garmin relativt lukket slik at du må bruke Garmin sitt program Base Camp for å se på ruten du har gått i ettertid? Uten kart blir det litt kjedelig å se på ruten du har gått? :-P Mulig det går an å bruke Garmin mot Google Earth eller lignende, men det vet jeg som sagt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ser jeg ingen grunn til.

Sporet lagres som en .gpx-fil og den kan da vises i flere ulike program.

Ikke må man ha kart for å bruke mapsource eller basecamp heller, men nytten er lik null da. Greit at google har flere alternativer med kart da :) Spor kan jo legges på google maps i ettertid også om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig på noe slik som denne, en sak som heter i-gotU GT-600.

http://global.mobile...gotU_GT-600.jsp

Den er veldig liten (37 gram), og har visst batterlilevetid på 80 timer, og lagringsplass til 262.000 punkter. Det tilsvarer ett punkt i sekundet, 24 timer i døgnet, i 3 døgn. Om man logger hvert 10. sekund, og den er smart nok til ikke å logge når man er stille, så holder det hvertfall så lenge man har batteri.

Men jeg skulle gjerne visst om noen fører disse i Norge (til en rimelig pris!!). Jeg skal avgårde om et par dager, så jeg har ikke tid til å bestille på nett. I følge produsenten finnes den på expansys.no, men da sendes den fra frankrike, så det hjelper dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mye om eksportmuligheter av data fra Garmin GPS, men er ikke Garmin relativt lukket slik at du må bruke Garmin sitt program Base Camp for å se på ruten du har gått i ettertid? Uten kart blir det litt kjedelig å se på ruten du har gått? :-P

Karta til Garmin er relativt lukka. Men det finnst tilgjengeleg program til både å lesa og å lage kart til Garmin.

Spor-filene er derimot standard gpx(som er xml), så dei er det enkelt å få inn i samtlige kartprogram, anten direkte eller etter enkel konvertering. Det same må ein gjera med spor frå andre, enklare loggerar, for å få lagt det på eit kart. At det finnst dyre kart til å legge inn på Garmin-gps'en, er derfor ingen ulempe, men ein ekstra moglegheit dersom ein er villig til å betale kostnaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phaser, en sånn pulsklokke holder neppe de 10-12 timene som trengs for å dekke en dagsøkt engang. Jeg tror heller ikke dem kan stå på lading mens den er i bruk, mener at den går i datamodus om man kobler på strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

For slik utfoldelse trenger du en ekstern batteribank til lading om natta. Finn en som tar 4x AA-batterier og kjøp 4stk energizer ultimate lithium batterier.

GPS - jeg har hatt mange garmin og ville selv brukt min Edge705 til dette formålet. Ellers er det flere Garmin Forerunner som holder 14-15 timer+.

Den jeg vil anbefale deg er derimot Polar RCX5 med ekstern gps G5. Denne har 20 timers batterilevetid - mer enn nok til en dagsetappe og lading på natta. RCX5-klokka har batterilevetid på flere måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Phaser, en sånn pulsklokke holder neppe de 10-12 timene som trengs for å dekke en dagsøkt engang. Jeg tror heller ikke dem kan stå på lading mens den er i bruk, mener at den går i datamodus om man kobler på strøm.

Det er en pin på usb-pluggen som gjør at Garmin-devicene slår seg av ved lading. Jeg kjøpte en batteribank fra amazon.co.uk som kan lade min Edge 705 uten at den slår seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg vet ikke mye om eksportmuligheter av data fra Garmin GPS, men er ikke Garmin relativt lukket slik at du må bruke Garmin sitt program Base Camp for å se på ruten du har gått i ettertid? Uten kart blir det litt kjedelig å se på ruten du har gått? :-P Mulig det går an å bruke Garmin mot Google Earth eller lignende, men det vet jeg som sagt ikke.

Jeg bruker MapSource, ved behov i for- og etterkant.

Ser tråden er noen måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Garmin Oregon 550. Denne har jo alt av navigasjon og logging og med god programvare for å "se" på turen i etterkant. Den store fordelen med denne er at du tar med deg en pakke batterier, så har du logging hele turen gjennom. Bakdelen er dyre kart, men nå finnes det mange gode nettsider der de kan hentes ned ganske så billig.....

Hele garmin serien en vel på 20 cd'er - leiter man litt på nett koster de 600-700 kr pr CD, for det får du ca. 1 fylke med kart i gj.snitt. For bruk til friluftsliv holder vel kartene seg greit oppdatert helt sikkert minst i 10 år. Så for kostnaden av en pils i året har du kartverk for et helt fylke, tar du et par-tre pils har du kart over rimelig store områder... Så personlig synes jeg ikke det er dyrt og spesielt når du sammenlikner prisen mot papirkart i målestokk på 1:50 000 de koster fort ca 175 kr pr kartblad og du må ha ca 10 slike for å dekke det du har av kart på CD'en. Har du detaljerte kart på GPS'en kan du nøye deg med et back-up kart i papir som dekker større områder. Og du vil spare penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein er på tur jevnt utover større deler av landet, vert ikkje slike kart så dyrt i forhold til papirkart. Men når ein har eit turområde som stort sett strekker seg over 3-4 papirkart, og dette tilfeldigvis også er fordelt på 3 ulike CD'ar, er det ikkje akkurat billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.