Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen.


Tobben76

Anbefalte innlegg

Annonse

Du ikke bruke guide; det står ingen og stopper deg. Men hvis du skal gå fra Juvass må du over et bra stykke med bre og da er det absolutt å anbefale at du går i taulag. Det kan du selvsagt gjøre på egen hånd uten guide.

Hund er ingen problem. Skal du over breen bør den også være koblet inn i tauet. Da bør du absolutt bruke sele og ikke halslenke til innbindingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp fra Spiterstulen forrige uke og det var tyngre enn jeg trodde (ruta er "middels tung" ihht Forturer i Jotunheimen og jeg trodde middels var noe lettere enn dette).

  • Avreise 09.15 var helt perfekt - slapp å gå i kø og det var ferdig tråkket spor hele veien med trappetrinn i snøen. Går du mye tidligere eller lenge etterpå treffer du blanke renne i snøen fordi "alle" sklir nedover igjen og utsletter trappetrinnene - vil anta at det da er mye hardere å gå oppover. Brukte som boka sier 4t opp og 3t ned igjen
  • Det er så mye folk som går her at det omtrent er som å gå med guide - ingen fare for å gå seg vill, men følg de røde T'ene da det enkelte steder er 10-20 stier ved siden av hverandre og ikke alle er like enkle å gå.
  • Det er friskt vann å få tak i fra Spiterstulen og opp til den første snøen. Etter dette renne bekkene under steinur.
  • Det var "mange" som hadde med hund, men de måtte hjelpe dem opp store steiner her og der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de utallige mulighetene i jotunheimen, så er faktisk spiterstulen-galdhøpiggen en svært enkel tur! Det er som å følge et jernbanespor. Folk velger taulagvarianten fordi det er mye lettere, og det er "tøffere" å må gå i taulag. Det er ikke tøft å stå/gå i kø, det slipper du fra spiterstulen om du unngår helgene i høysesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller starter veldig tidlig på morgenen. Vi var der en helg i juli, gikk fra Spiter kl 05 var oppe på hytta litt over 8. Var ikke en kjeft å se, men møtte folket på tur ned igjen. Er enig med 7homas om at turen fra Spiter er litt mer en middels tung. I allefall var de første 700 høydemetrene jævlige for meg som er i dårlig form. Når en kommer opp på platået på ca 17-1800 meter er det "walk in the park" resten. Ta med deg Svellnose på turen også, så har du 3 X2000metre unnagjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de utallige mulighetene i jotunheimen, så er faktisk spiterstulen-galdhøpiggen en svært enkel tur! Det er som å følge et jernbanespor. Folk velger taulagvarianten fordi det er mye lettere, og det er "tøffere" å må gå i taulag. Det er ikke tøft å stå/gå i kø, det slipper du fra spiterstulen om du unngår helgene i høysesong.

Det tviler jeg ikke på, men forfatter av boka har kanskje gjort det litt enkelt for seg ved å kun bruke 3 kategorier (lett, middel, tung) da det som hverken er veldig lett eller veldig vanskelig lett kan havne i middels gruppa. For en nybegynner som kjøpte boka etter å ha lest mye bra om den her og brukte den som guide var jeg overasket over klassifiseringen iallefall. Ville nok med fordel sett at middels ble delt i 2 grupper, evt at det som er tungt i dag ble kalt vanskelig/ proff eller tilsvarende og at de tyngst middels rutene ble døpt om til tung. men for all del, både bikkjer og unger klatret opp rundt meg, så kanksje den er middels, haha :mrgreen::-P

Det er sikkert værre i helga, men onsdag 1. august kl. 09.15 var det iallefall helt greit å gå. En del folk ja, men du gikk stort sett alene. Det var egentlig mer folksomt nedover igjen da de fleste holdt samme fart.

Eller starter veldig tidlig på morgenen. Vi var der en helg i juli, gikk fra Spiter kl 05 var oppe på hytta litt over 8. Var ikke en kjeft å se, men møtte folket på tur ned igjen. Er enig med 7homas om at turen fra Spiter er litt mer en middels tung. I allefall var de første 700 høydemetrene jævlige for meg som er i dårlig form. Når en kommer opp på platået på ca 17-1800 meter er det "walk in the park" resten. Ta med deg Svellnose på turen også, så har du 3 X2000metre unnagjort :)

haha, morsomt, for meg var det motsatt. Er i ganske grei form, men fikk det rimelig hardt og veldig plutselig omtrent akkurat på 2000m. Vet ikke om høyden har noe å si når det er såpass lavt, men jeg var iallefall helt tom omtrent som å knipse en mynt. Presset meg til å gå 50 skritt på det bratteste og det tok bar 10-15 sekunder så var jeg helt fin igjen og presset videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.