Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur til Fjellsjøen


Phaser

Anbefalte innlegg

I går gikk jeg å tenkte på at det hadde vært kos med en telttur igjen. Under middagen så spurte jeg Thiril (4år) om hun hadde lyst til å bli med på telttur. JAAAAA var svaret. Jeg bråpakket det jeg mente vi trengte og fikk kledd om Thiril. Vi satte oss i bilen og etter en liten stopp på butikken etter noe boller og sjokolade så kjørte vi opp på skauen. (Gran Almenning) Vi parkerte ved Fjellstad hytta og fikk på oss ryggsekkene. Thiril har en liten sekk med litt klær og jeg en Reconpack med mye mer enn vi trenger i :P . Vi fant starten på stien og begynte å gå. Det gikk overraskende bra med Thiril med tanke på at det allerede var ganske nærme leggetid og i tillegg var det en del tordenvær sørover som vi gikk i mot. Turen er ikke mer enn en god km og med korte bein og mye bløt myr tar det 50min denne gangen. Vi må krype oss igjennom skogen flere plasser for å komme rundt de værste blauthøla. Pokker ta disse skiløypene som liksom ikke setter spor i naturen. Halvveis så skulle vi krysse bekken og da gikk det litt galt. Thiril skled av steinen og fikk full langstøvlene sine av vann. Jeg fikk tak i henne og lempet oss over. Ikke før skjønte jeg at vi skulle ikke over bekken i det hele tatt. Raskt over igjen og få tømt noen støvler. Stien delte seg her og vi skulle jo til venstre. Men hun brydde seg ikke så veldig om at skoene var våte. Hurra for ullsokker. Vi fortsatte oppover og med noen runder med førstemann til treet eller stenen var vi framme ved Fjellsjøen. Teltplassen ble en liten odde som er det første man kommer til når man følger stien. Vi satte opp teltet. Thiril hjalp til med å finne plugger. Fikk inn liggeunderlag og soveposer. Da begynte det å regne. Vi satte oss inn og fikk kokt vann til kakao. Kakao og boller mens regnværet gikk over var stas.

Når regnet var over gikk vi ut til en fin regnbue, vi studerte båten som lå der. En liten plastbåt med årer. Jeg spikket til noen åregafler så "kremte" Lånte vi båten en tur. Tror det var en stund siden sist den var brukt for den var helt full av vann. Vi rodde en liten runde og fikk på en normalt pen Aborre, men den spratt faktisk ut i vannet igjen. Vi ble enige om at den kunne vi jo fiske igjen en annen gang. Nå var det legge tid og vell så det. Fikk skiftet til ull undertøy og så var det tid for å krype ned i posen. Litt eventyr og godnattsang så ble det natta kl 22 mens jeg tørket gummistøvlene hennes over primusen. Jeg gikk og fisket litt langs kanten i nærheten av teltet før jeg også krøp ned i loppepåsan. Thiril sov hele natta. Jeg sov litt urolig som jeg pleier når Thiril er med. Våkner og må se til henne. kl 6.50 var det ei som satt lys våken og mente det var på tide å stå opp. Jeg klarte å hale det ut en snau time med litt boller og drikke, I dag var det skikkelig tåke når vi sto opp og alt var veldig vått ute. Men en litt lengre tur i båten ble det uten resultat. Tilbake ved teltet pakket vi sammen og satte kursen ned igjen til bilen. Jeg vqar litt redd for alle trollene så Thiril passet på meg og panget alle sammen med en trepinne. Litt fisking med pinne i søledammer ble det og litt klatring og så fikk vi plukket full drikkeflasken hennes med blåbær som vi lagde syltetøy av når vi kom hjem. Veldig lite bær i terrenget forresten. Vi fant bilen og kom hjem til kake og selskap. Jeg feiret bursdagen min i dag litt på etterskudd. Svea 123 og Synmat ul med pute og bok om sopp og bok om dyrespor. En Knall tur og dag :)

Takk for i dag

post-7957-0-08670500-1344188926_thumb.jp

post-7957-0-22821800-1344188950_thumb.jp

post-7957-0-51951600-1344188976_thumb.jp

post-7957-0-44510500-1344189011_thumb.jp

post-7957-0-71994800-1344189049_thumb.jp

post-7957-0-38881300-1344189093_thumb.jp

post-7957-0-86599300-1344189119_thumb.jp

post-7957-0-94157100-1344189158_thumb.jp

post-7957-0-86487600-1344189193_thumb.jp

post-7957-0-75469300-1344189240_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne jeg få spørre om hvor dette er? Stednavnene sa ikke en fra vestladet så mye. Virket som en koselig plass.

Ellers takk for en fin rapport, merker att det er for lenge siden jeg var på tur med ungene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gran almenning ligger i Gran kommune. Det er 45min nord for Oslo langs rv4 mot Gjøvik :) Ja ta dem med ut på tur. Målet mitt er at unga skal mase på meg om å dra på tur og ikke omvendt.

Vi gikk opp i fra nordsiden. (ps kartet virker. Zoom ut så får du bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tur rapport Phaser :)

artig med "impuls" turrer det som ofte er enda mere spennende når man kommer frem er og se om man har med det man trenger ;)

ser ut som dere hadde en veldig fin tur enda regn er det alt får mye av om dagen.

Brukte du lang tid på og tørke støvlene? junior har klart og blir rimlig mange ganger våt og erfaring fra tidligere tar det laaaaang tid og tørke (har tørket på bål eller inne på hytte uansett tatt lang tid)

Fine bilder og,får vel komme seg ut i regnet igjen selv før snøen kommer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding

Jeg tok ut sålene og dyttet godt med papir nedi langstøvlene. Sto slik i 20-30min tenker jeg mens jeg tørket sålene over primusen. Så tok jeg ut papiret og tørket støvlene over primusen i 20-30min. Så dyttet jeg en tørr ullsokk godt ned i vær støvel som de sto med over natta. Var ikke knusktørre på morgenen men helt brukbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.