Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikke vann i fjellet


kefir

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ut på tur i fjellet i morgen et sted vi ikke er lokalkjent. I dette tilfellet blir det Veggli, men neste gang kanskje et annet sted. Hvordan skal man vite om vann kan drikkes fra bekker og innsjøer eller ikke?

Jeg leste litt i den tråden fra i fjor om lemen og harepest, regner med at det ikke er like stort problem i år, men jeg vurderer å koke alt vann for å være på den sikre siden!

Det ser ut som det er en del som drikker det vannet de finner, det er helt sikkert supert men jeg merker at jeg er ganske risikoavers når det kommer til vann.

Innspill? :) Gode kilder eller råd om vann i ukjente områder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I nyeste Fjell og vidde står det om en flaske med filter mot bakterier og virus. Katadyn Mybottle, heter den.

Var selv i et området med endel døde lemen rundt omkring, men bortsett fra at jeg ikke drakk vann like ved der disse lå, tenkte jeg ikke så mye på det. Men så kjenner jeg ikke til hvilken risiko dette eventuelt innebærer, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rennende vann hvor grønne ting gror er ganske trygt. Vann av litt størrelse like så.

Rennende vann med bar stein skal være greit, men kast et blitt oppover og ikke drikk om det ligger reinsdyr/sau/lemmen/møkk fem meter unna. Greit å ta vann overfor der sti og bekk krysser.

Vann fra stillestående pytter og myrsig vil jeg helst koke. Vann med slim/belegg som ikke er grønt... nei takk. Drakk vann fra nesten alle bekker på turene både i fjor og i år og er like frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nyeste Fjell og vidde står det om en flaske med filter mot bakterier og virus. Katadyn Mybottle, heter den.

Var selv i et området med endel døde lemen rundt omkring, men bortsett fra at jeg ikke drakk vann like ved der disse lå, tenkte jeg ikke så mye på det. Men så kjenner jeg ikke til hvilken risiko dette eventuelt innebærer, heller.

Den flaska er ikke god nok for tularemi (harepest). Mye mindre fare i år, men kok vannet (husker ikke hvor lenge) hvis du er usikker. Hvis du er ukjent med risikoen, bør du sjekke sidene til folkehelsa, eller et harepest-søk på dette forumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katadyn lager flere utgaver av MyBottle.

Den røde skal ta seg av bakterier og parasitter - altså ikke harepest.

Blå og kaki skal ta bakterier, parasitter og virus.

http://www.katadyn.com/usen/katadyn-products/products/katadynshopconnect/katadyn-water-filters-ultralight-series-products/

Et annet spørsmål er hvordan vannet flyter i disse. Små og kompakte, men vannet skal gjennom en del filtre. Spørs om dette er suge/klemme-flasker fremfor hva vi tenker på med "drikkeflaske".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som får meg fra å drikke vann rett fra kilden i fjellet er mye gnagere i området, dyretråkk over bekk, synlig avføring og kadaver.

Må man så må man. Kok vannet i minst 3-4minutter. Bruk også gjerne et filter. Man kan bruke mye rart. Klær bl.a :)

Når det er nevnt så har jeg ikke kokt noe som helst i år. I fjor derimot kokte jeg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket av små bekker selvom jeg vet det er midt i et reinsdyrtråkk. Avføring fra dyr er jo overalt, jeg prøver å unngå bekker med veldig lite vann og myrvann. Men jeg har aldri kokt eller renset vannet og jeg drikker når jeg er tørst. Har pr. d.d. aldri blitt dårlig av det. Tror egentlig det er litt hva magen til hver enkelt tåler også. Magen min tåler egentlig veldig lite, men vann både på fjellet og i skogen har aldri vært noe problem, Mulig fordi jeg har drukket det fra jeg var liten så kroppen er vant med bakteriene. Klart man gå på en smell og bli skamdårlig, men det er en sjanse jeg er villig til å ta, om andre er det, er opp til andre å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Det var en del sau og lort i området, så jeg kokte vann med unntak av en stor bekk som rant ut fra et stort vann (estimerte det til 2km langt fra kartet). Det drakk jeg, og det gikk bra, var bare litt rar i magen første dagen. ;) Kanskje bare tilvenning til uvant bakteriekultur. Drakk det begge dagene, men dag 2 var jeg helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan bli syk av vann fra springen også. Har ikke hatt noe problemer med å ta vann fra innsjøer eller bekker. Er je usikker bruker jeg vannrensetablettene som er med i feltrasjonene fra forsvaret.

Bruk sunn fornuft, og litt "forurenset" vann er uansett bedre enn dehydrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drukket vann fra store og små bekker i både Nord og Sør Trøndelag i hele sommer uten og bli syk. Heller ikke sett et eneste (levende) lemmen.

Er man livredd for og bli syk av vann i landet med renest vann så ha med nok vann på tur da vell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En kan bli syk av vann fra springen også. Har ikke hatt noe problemer med å ta vann fra innsjøer eller bekker. Er je usikker bruker jeg vannrensetablettene som er med i feltrasjonene fra forsvaret.

Bruk sunn fornuft, og litt "forurenset" vann er uansett bedre enn dehydrering

Noen byer her i landet har så gammelt og slitt vannledningsnett at man aldri kan være sikker på hva som kommer ut.

For en del år siden bodde jeg i Bergen, og der holdt de på å skifte ut gamle vannledninger som var laget av asbestsement. I dag er vel slike rør karakterisert som livsfarlige. De hadde også veldig stor lekkasje og noen plasser er faktisk kloakkledningene lagt over vannledningene og hvis man da får lekkasje så kan man få ganske mye skummelt inn i drikkevannet.

De fleste kommuner som ikke har tilfredstillende vannforsyning stresser nok for å få dette i orden for ellers kan de risikere at kommunens innbyggere nekter å betale for vannet.

I sommer var jeg på kanotur på et vann som var helt brunt. Det vokste furuskog over alt langs vannet og dette var nok en del av årsaken til det brune vannet.

Brunt vann trenger ikke være forurenset. Det kan bare være humus som farger vannet og det er det vanligvis ikke farlig å drikke.

Husk at når vikingene reiste ut med sine langskip så hadde de ofte vann med seg. Dette var oftr myrvann. Myrvann er ofte så surt at bakterier ikke trives i det og dette vannet kan da holde seg i både uker og måneder uten å bli dårlig.

Senere når de store oppdagerne dro jorda rundt i sine seilskuter så var ofte vannet et problem.

Det råtnet i varmen og ble udrikkelig. Dette skjer ikke med surt myrvann.

Så bare drikk vann på fjellet. I år har jeg bare hørt en nyhetsmelding som angikk harepest, og den gikk ut på at det var minimal smittefare. (Til info. så spiller ikke jeg musikk i bilen, jeg sapper heller mellom diverse nyhetskanaler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har jeg også drukket vann fra fjellet uten å bli dårlig. Et lettvekt sikkerhets tiltak i tilfelle du møter på mange dyr kan være å kjøpe klortabletter. De brukte jeg det året da det var harepest. Jeg brukte fra Lifesystems som ikke smakte så verst. Tidligere har jeg forresten drukket vann også på fjell der det var lemenår. Aldri blitt syk av det, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.