Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tett er ei regnjakke?


KSund

Anbefalte innlegg

Kjøpte ei Hagløfs Endo-jakke for snart en mnd siden.

Lett og behageleg å ha på seg, men no på festival i helga åpna himmelen seg i eit par timer. Noko som resulterte i at jakka ikkje haldt tett.

Eg hadde dog vaska jakka i vaskemaskina, og ikkje hatt på impregnering. Men det er vel goretex-stoffet, og ikkje impregneringa som skal halde meg tørr?

http://www.haglofs.com/nn-NO/produkter/klar/lager/skallag/herre/endo_jacket_nn-no.aspx

Jakka blei kjøpt på Gmax, og eg har mulighet til å levere den tilbake (30 dagers åpent kjøp).

Føler at når eg bruker nesten 3000kr på ei regnjakke, så skal den halde tett.

Er det andre tilsvarande jakker som ville haldt meg tørr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til festivalbruk, der aktiviteten er lav, er det regnjakke som gjelder.

En regnjakke er 100% tett, men slipper ikke ut fukt fra innsiden. Hvis du gjør som meg, står og nyter musikk, så gjør det ingenting.

Skikkelige headbangers bør vel gå for Gore-tex:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka skal brukes på fjellturer også. Hadde den blandt anna på en vekestur i Tafjordfjella.

Den siste jakka som blei linka til på xxl, hadde vannsøyle på 10000, mot 28000 på Hagløfsjakka.

Krava mine til jakke var:

-Lett

-Vanntett

-Lett synlige farger, lette å bli sett i tilfelle krisesituasjon på fjellet.

-Helst "kul" nok til å gå med daglegdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haglöfs Endo.......... http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/klader/lager/skallager/dam/endo_q_jacket_sv-se.aspx

"DWR-behandlad utsida."

Jada. Her kan du ikke slurve med impregnering. Jeg ville også fulgt Haglöfs råd for vask til punkt og prikke... hvis du finner sånne råd, da. Hmm. Kanskje like greit å holde seg til NikWaxs prosedyrer for skalltøy (hard shell).

Gore-Tex membranen skal slippe ut vanndamp (svette) og stoppe regn fra å trenge inn. Slipper gjennom små vanndråper, men ikke de store. For at dette skal virke (noenlunde), må ytterstoffet være såkalt vannavvisende - dvs regnet legger seg som små perler utenpå og triller av uten å trenge inn. Blir ytterstoffet gjennomvått, slipper ikke vanndampen ut i særlig grad - eller den kommer bare ut i din personlige vanndam.

Når DWR'en (en kombinasjon av impregnering og fysiske egenskaper), gir seg (hvilket den gjør med tid), er det kanskje mulig å friske den opp ved å følge produsentens oppskrift for vask og reimpregnering.

Så her kan følgende skjedd:

1) Regnet kom helt gjennom, dvs du har en jakke som klart kan byttes (feilproduksjon).

eller

2) Du har slitt bort DWR'en gjennom mye bruk (helt OK), eller du har utøvd vaskemaskintortur mot jakka. Typisk vil da ytterstoffet være gjennomvått, Gore-Tex'en virker bare en vei og svetten legger seg klam og kald på innsiden av jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var meir eller mindre våt på heile innsida, ikkje nokon spesielle plasser med andre ord.

Temperaturen og aktiviteten var ikkje av en slik karakter at eg blei svett når det regna som verst, så trur ikkje det var svette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ei Hagløfs Endo-jakke for snart en mnd siden.

Lett og behageleg å ha på seg, men no på festival i helga åpna himmelen seg i eit par timer. Noko som resulterte i at jakka ikkje haldt tett.

Eg hadde dog vaska jakka i vaskemaskina,

Du hadde kanskje fått blod over hele deg slik at du måtte vaske den?

Hvis ikke ville jeg ikke vasket den etter mindre enn en måned, det er å be om at funksjonene skal skades.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte deg litt lenger opp om et par ting.

Husk å bruke sprayimpregnering. Bruker du impregnering som skal i vaskemaskin så impregnerer du også innsiden av membranen.

Hva gjør det om insiden blir impregnert? Jeg regner med at impregneringen stopper vann fra utsiden, vanndamp fra innsiden er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man på død og liv vaske en slik jakke så bør man i det minste bruke riktig vaskemiddel, tørkemåte og impregnering. Du hadde ikke vært vanntett særlig lenge du heller om du ble kjørt i sentrifugen.

Oljejakke fra fretex på festival, turjakke på tur. Ikke vask..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Jag gav mig till att söka hos Gore-Tex angående tvätt och impregnering. Klicka på mappen "Skötsel"

http://www.gore-tex....ssionWrapper#41

Nu är detta ett känt varumärke och de skulle naturligtvis aldrig säga något negativt om sin produkt...

Dock så liknar råden mycket på vad RAB ger om sitt E-vent.

http://rab.uk.com/love-your-rab/event-care.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vått nok på utsiden så slipper ikke membraner fuktighet ut. Husker jeg leste om noen som hadde produsert vadere med goretex. :D Kroppen produserer svette hele tida også når du er rolig. Har du helt tett regntøy så blir du klam eller vår på innsiden selv om du står i ro. Jeg er glad i regnponcho. Synes selv det er det vanntette plagget som gir såpass lufting at det fungerer best i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du rett og slett ble våt av kondens på innsiden av jakka.

I følge denne linken slipper kondens/ svette ut fordi vannmolekylene i gassform ikke henger sammen og er mindre enn i væskeform i regndråpene.

Noen erfaringer jeg har med regntøy:

Kjøpte regntøy til tråsykkel for tråsykling (Diadora jakke og Vaude bukse) i fjor og disse har begge membran. Problemet er også rating på membranen - hvor mye fukt den transporterer på 24timer. Det er en del mindre enn du svetter i løpet av en 5 mils sykeltur iallefall....

Jeg har en shelljakke (uten membran) som lekker i sømmene på skuldrene og det er ikke så vanskelig å se på klærne du har under hvor vannet kommer inn.

Har også gore tex overtrekks hansker (til motorsykkel kjøring). Disse var lekk i søm rundt tommel (for dårlig teiping) og det var også her lett å se hvor vannet kom inn. Dette fikset jeg rett og slett ved å lime (med litt elastisk lim) og de er 100% tette nå 10 år senere. Jeg lover deg at trykket foran på disse hanskene i 100km/t i pissregn tilsier at en jakke i samme materiale holder tett når man står stille.

Motorsykkel kjøredresser med membran. De gangene jeg har blitt våt kommer vannet inne over bukselinninga eller ned i halsen. Utfordringen her er når man stopper på rødt lys, venter på ferge e.l. så blir det mye damp fra den varme motoren og dampen vil jo gjerne gjennom membranen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har DRi1 fra norrøna dvs den her http://www.norrona.com/Products/4304-12/bitihorn-dri1-jacket-m brukt den i rimlig mye regn,og har ikke blitt våt,men blir man får varm og ikke har oppe "lufte" kanalene kjennes det jo ut som man her meget våt (pga svette) har og bruke den "glasisk" regntøy til 200 kr som er 100% tett og man føler seg da som man er like våt på utsiden som på insiden,men man tørker jo rimlig fort når man tar av seg klærne i teltet,da det er kun "overflate" våt.

Har selv en rimlig tung bergans Gore-Tex jakke (veier vel nesten 1 kg) den er en jakke som er beregne til "tøffe" vinter turer,bruker den en del sommer/høst/vår pga den er såpass slite sterk,merker med den jakka her så tar det mye lengre tid med regn over veldig lang tid før man kjenner att man starter og bli "våt" på inside,det er nok rett og slett pga jakka er så tykk så tar tid før svetten ikke gå inn i jakka.

jeg tror att fleste parten av klær som sier dem er tette er nok tette,men det føles naturlighvis som man er søk våt hvis man er i aktivet eller hvis være tilsier att det er "våt" i lufta.

noen ganger er det jo bedre og bare bruke klær som blir våte men tørker fort hvis man driver med høy akvitet hvis tempraturen tiltaler det,er ikke så mye som fungere i +15 grader og "våt" luft og regn og man skal være i veldig høy aktitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde kanskje fått blod over hele deg slik at du måtte vaske den?

Hvis ikke ville jeg ikke vasket den etter mindre enn en måned, det er å be om at funksjonene skal skades.

Kva får deg til å ta fram "blod" som eksempel på ting som gjer at jakka må vaskes?

Som eg skreiv i innlegg #7, så brukte eg jakka ei veke på fjelltur, da må veldig ofte klærne vaskes, både pga svette og gjørme.

Eg vaska og impregnerte jakka før helga med middel beregna for goretex. Impregneringa var på sprayboks. Etter ein skikkeleg regnskur, så såg den våt ut på innsida(fuktigheta hadde trukket heilt inn til det innerste laget på stoffet), men den var tørr. Yttersida av jakka blei fuktig i dei områda som ikkje hadde fått like masse impregnering på seg, ellers prella vatnet lett av. Men denne regnskuren var kun i ti minutt, og hvor lenge jakka held tett, det er eit usikkerhetsmoment.

Hvor ofte er det nødvendig å impregnere ei slik jakke?

Er i bunn og grunn fornøgd med jakka, og det aller beste hadde vore om den haldt meg tørr, men iom eg har moglegheit til å benytte med av 100%-fornøgd garantien til G-Max, er eg i tvil om eg skal behalde jakka. Så er det mogleg å få noko betre i same prisklasse om eg leverer tilbake denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest gjennom hele inlegget, men har en Arcteryx jakke som jeg har linket til her : http://arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Jackets/Theta-AR-Jacket#

er veldig fornøyd med den, den oppfyller alle dine kriterier(henviser til øverst i inlegget. Hovedmomentet er at den er vantett, men den ser jo bra ut også, er dyr, men holder lenge og er verd pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.