Gå til innhold
  • Bli medlem

Butikk eller nett?


Hammertime

Anbefalte innlegg

Jeg er litt nysjerrig på hvor folk handler slikt som klær, mat og utstyr til all slags friluftsliv. Er kun pris viktig, eller betaler du for kunnskap og service? Prøver du i butikk for så å handle på nett?

For min egen del liker jeg svært dårlig å komme inn på butikker hvor de ansatte ikke har gjort hjemmeleksa si. Hvis alt de kan fortelle meg om et produkt er det som står på pakken så handler jeg et annet sted, med mindre det jeg skal ha er vanvittig mye billigere på denne plassen. Jo takk, jeg kan å lese... Slike steder frustrerer meg, så om de ansatte på en butikk har meget god kunnskap om de produktene de har, og har evnen til å forstå hva jeg trenger for deretter å gi en god anbefaling, så er sansynligheten stor for at jeg handler nettopp der og kommer tilbake dit neste gang. Det gjør jeg gjerne selv om prisnivået kan være et lite hakk over. Da kan også jeg føle meg sikker på å få hjelp dersom jeg trenger å returnere et produkt, eller trenger hjelp til noe annet.

Er jeg alene om dette synspunktet? Jeg forstår godt at mange er mer opptatt av pris enn service, og jeg handler også selv på nett dersom jeg vet hva jeg skal ha, og det er mye å spare med netthandel. Det har også en sammenheng med at det er drygent langt fra der jeg bor til en god friluftsbutikk, slik at jeg også sparer på drivstoff ved å handle på nett. Mange har sikkert så god kunnskap selv også, at de ikke tenker så mye på hvor mye de ansatte kan?

Kom med deres synspunkter og handlevaner! Nett eller butikk? Og hvordan ville 'drømmebutikken' vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg vet hva jeg skal ha og vil ha det i hus så snart som mulig, så blir det den butikken som har greiest pris i forhold til reisevei. Hvis prisen er bare litt høyere men det blir enklere/kjappere å svippe innom på vei fra jobb, så blir det der. Er det stor nok prisforskjell på nettbutikk og fysisk butikk til at jeg ikke bryr meg om det tar litt tid å få tilsendt varen, eller det er bare en "kjekt å ha" greie som ikke haster, så blir det nettbutikk. Med mindre jeg skal ha flere ting, da blir det gjerne den nettbutikken med lavest sluttsum, siden frakt vil jo koste litt den også.

Er jeg usikker på om akkurat denne tingen passer meg (ryggsekk, klær, etc), så blir det å prøve den i fysisk butikk og høre hva selger har å si om den. Da blir det ofte til at spesialistbutikkene besøkes heller enn kjedebutikk med sommervikarer på jobb. Hvis jeg så finner ut at tingesten passer, så blir det gjerne at jeg kjøper i den butikken, med mindre det er en hårreisende prisforskjell. Er det snakk om et par hundrelapper forskjell i pris, så tenker jeg at det vil jo koste en slant i frakt så den besparelsen blir ikke like stor som prisforskjellen på varen, og dessuten vil jeg spare tid på å kjøpe der og da.

Ellers er jeg en stor fan av at det er samme priser i fysisk butikk og nettbutikk (slik feks sportsnett og oslosportslager gjør), og ikke at prisen på hyllen blir overraskende høy etter at man har sett prisen på nett og at selger så sier de kan slå prisen ned til nettpris pluss liksomfrakt (som XXL gjør det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg en stor fan av at det er samme priser i fysisk butikk og nettbutikk (slik feks sportsnett og oslosportslager gjør), og ikke at prisen på hyllen blir overraskende høy etter at man har sett prisen på nett og at selger så sier de kan slå prisen ned til nettpris pluss liksomfrakt (som XXL gjør det).

Enig når det gjelder XXL. Det argumentet med at de kan sette ned prisen til nettpris + liksomfrakt blir for dumt. Har ikke sjekket nå nylig, men tidligere kunne man ihvertfall bestille på nett og velge å hente varen i butikk. SLik er det vel kanskje enda. Da slipper man jo å betale frakt, så neste gang en xxl- selger prøver seg på den er det bare å dra opp telefonen og bestille på nett for så å gå til kassa og hente varen til internettpris uten frakt.

Ellers handler jeg en del på XXL både på nett og i butikk, men det er stort sett når jeg vet hva jeg skal ha. Har overhørt en del tvilsomme råd der til andre kunder. -men i rettferdighetens navn så skal det sies at jeg også har truffet på en del dyktige medarbeidere på xxl også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhørt en del tvilsomme råd der til andre kunder. -men i rettferdighetens navn så skal det sies at jeg også har truffet på en del dyktige medarbeidere på xxl også.

Mine erfaringer tilsier at XXL har jevnt over dyktige folk, i hvertfall på hverdager.. Sliter mer med å finne kvalifiserte folk i butikker som Intersport og G-sport. Og der er utvalget ofte veldig beskjedent også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysjerrig på hvor folk handler slikt som klær, mat og utstyr til all slags friluftsliv. Er kun pris viktig, eller betaler du for kunnskap og service? Prøver du i butikk for så å handle på nett?

Klede og støvlar prøver eg så godt som alltid før eg kjøper. Då kjøper eg også i den butikken eg prøver. Lærstøvler prøver eg alltid det paret eg kjøper, sjølv om storleiken er lik, kan det vera ulikheiter mellom ulike par.

Småting kjøper eg i lokal sportsbutikk når eg likevel er i nærleiken, så sant dette er på lager.

Større ting som telt ol, har sjeldan den lokale sportsbutikken har på lager den modellen eg vil ha. Då er det enklast å bestille på nettet sjølv.

Turmat kjøper eg der eg kjøper all anna mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter opplysningene fra nettet og da blir det som oftest til at jeg handler på nettet. Ikke bare det, men stort sett fra UK og US. Dels fordi norske nettbutikker har det med å være sørgelige saker, dels fordi enkelte varer blir til gull straks de har passert grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver og kjøpe på sportsnett og oslosportslager hvis produktet er der,da jeg syns begge butikkene er veldig bra,dvs dem har personer som vet hva dem prater om og ikke prøver og selge den noe "dritt",og man får gjerne "du bør kanskje eller kjøpe den her til ditt bruk" enda det er biligere på sportsnett/oslo sportslager.

Det er og utrolig fint og reise ned og se på varene,nå er jeg så heldig att jeg bor i oslo så tar ikke så lange tiden og reise ned dit :)

jeg kjøper og en del ting på xxl rett og slett pga det ikke er tilgjenlig i andre butikker,"hylle" varer som billige ting som flytte vest til hytta osv er fint og kjøpe på xxl syns jeg men kjøper ikke en pulk der eller ski osv.

/XXL litt off topic

skal vel prøve og ikke slenge så mye dritt om xxl da det er faktisk flere ganger jeg handler ting der.

Men senes på onsdag var en kompis av meg og skulle ha Alta sovepose jr koster 599 kr på nette (http://www.xxl.no/sovepose-alta-jr-1037120) kom i butikk og da skulle dem ha 1200 kr! etter og komme med prisen på mobilen fikk han den til 599kr,men det virker som dem rett og slett "lurer" folk til og se på nettsiden sin og når man kommer i butikken er det annen pris,så gjelder og printe ut først og ta med i butikken da prisen er oftere feil enn korrekt spør du meg

/XXL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler nesten alle litt dyrere ting på nett hos sportsnett eller oslo sportslager. Passer på å handle når det er 25% salg eller dagens røver hos sportsnett. Begge gir dessuten 15% til DNT medlemmer. Begge steder har dyktige folk men jeg syns sportsnett ligger litt over i service. Har returnert en del ting pga. feil størrelse og da sender sportsnett den nye varen fraktfritt.

Handler også en del på nettet fra utlandet. Har bla kjøpt tre ryggsekker, vandrestaver og neoair herfra: ultralightoutdoorgear.co.uk.

Real turmat og annet småtteri kjøper jeg på xxl.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer. Men det kommer nok av at jeg bor i en bygd. Men har handlet noen ganger på G-sport i Ringebu. De folka der vet hva de snakker om. samt god kundeservice. for en måned siden var jeg på utkikk etter en ny tursekk. Fant Bergans alpinist 110l til 2800,- hos komplettfritid. Men sekker er ikke noe å bestille med mindre man vet hvordan de passer.

Så jeg dro til gsporten i ringebu for å sjekke om de hadde slik så jeg kunne prøve. Det hadde de. Og jeg ble litt sjokkert over prisen. 3899,-! Så jeg kom i snakk med sjefen og refererte til prisen hos komplettfritid. da sa han at jeg kunne få den sekken til 3000,-. det var med "lissomfrakt":) Syns det var en grei deal, så kjøpte den der og da.

siden jeg bor i en bygd, så prøver jeg alltid å støtte det lokale før jeg tyr til nett. Men koster det for mye lokalt i forhold til nett, så kjøper jeg på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.