Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor kjøper man en ryggsekk?


ØysteinJ

Anbefalte innlegg

Et ganske banalt spørsmål i tittelen, men det er for så vidt korrekt. :-) Saken gjelder at jeg har en Helsport Fjellheimen 85 liters sekk. Dette er første langtur-sekken jeg har kjøpt, og jeg har blitt litt skuffet over den. Jeg synes den glir ned over hofta mi hele tiden, så jeg må gå å heise på den. Og skulderstroppene gnager ganske mye på kragebeinet, så jeg må legge imellom hansker el.l. for å lindre.

Men jeg er for lite kyndig med hva en bør se etter til å kunne velge en sekk selv. Så hvor går en for å finne kompetanse til å velge ut en sekk som passer meg? Min erfaring er at det f.eks. på XXL er ganske tilfeldig om du treffer en person som vet hva han/hun prater om, eller om jeg bare får anbefalt et produkt uten noe mer grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter din observasjon, jeg handler bare på XXL og andre store sportsbutikker hvis jeg vet hva jeg skal ha. Fordelen med XXL er at så store butikker får til en del fine priser. Hvis du vil ha litt kyndig hjelp bør du stikke til litt mindre sportsbutikker som gjerne fokuserer på høyfjellsutstyr o.l. Bergen kan jeg ikke hjelpe deg med, men er du innom Trondheim en gang, skal kan jeg gjerne henvise deg et par kurrante butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her som ellers er hjemmelekse viktig.

For å si det slik; vet du hva du skal ha, kjøper du der det er billigst, hvis ikke gjelder research. Nettet kan være et fantastisk utgangspunkt. Søk på f.eks frasen "how to adjust a pack" og "how to buy a rucksack" ga meg mange treff (men jeg har ikke lest noen av dem eller sett videoer). Søk på lignede og du vil bli mer opplyst og vet hva du skal se etter.

Når det er sagt synes jeg mange er litt naive. Tiden da grundig kyndige hadde livslang jobb i forretning er stort sett over. Om en arbeidssøkende får seg jobb på G-sport, Inetersport eller XXL er hipp som happ, men jobber han på XXL kan han "ingenting" i motsetning til førstnevnte. En liten anekdote, for mange år siden skulle jeg ha ryggsekk og vurderte høyt og lavt i "alle" forretninger her i byen, men av naturlige grunner frekventerte jeg den nærmeste. For å gjøre en lang historie kort, etter noen besøk måtte jeg si til ekspeditøren at han jammen hadde mange ryggsekker. Han stilte seg helt ufortående, helt til jeg konfronterte ham med at han hadde sagt "Jeg har sånn sekk selv" hver gang jeg så på en, spesielt om de var dyre.

Nei, finn ut mest mulig selv. Mitt valg for en perfekt sekk til et bestemt bruk kan være helt rett for en og helt galt for en annen, så research er det eneste og etter min mening det beste rådet jeg kan komme med.

Eller, har du nettopp kjøpt den sekken ville jeg prøvd å få den byttet om den ikke er forringet. Ihvertfall ville jeg brukt kjøpet for alt det var verdt til å få rabatt på en annen sekk.

Lykke til, både med leksene og kjøpet av sekk!

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme problemet med min berganssekk, den kjøpte jeg på gsport, den ble jeg anbefalt fordi den ville passe min rygg, jeg prøvde sekken i butikken og bestilte den på komplett, etter en dag med gange på fjellet gjorde det veldig vondt. Nå har jeg har nå begynt å gå på butikken parabolflua as i harstad som er en skikkelig fjell,kajakk,sykle butikk. Der har de spesielle folk for de ulike avdelingene. De har selvfølgelig også ungdommer eller andre ansatte som ikke har så mye peiling, men når jeg spør dem om hjelp blir jeg henvist videre til noen som vet mer innenfor det området, bakdelen er at på slike butikker er prisene litt høyre enn andre ex xxl. Men det går jo ann å gå på en slags spesialbutikk og prøve,høre og se før å så bestille på internett, dersom billigere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på bilder hos Helsport og den sekken ser ikke gal ut. Med mindre hoftebeltet (høres ut som det er der problemet ditt er), er feil konstruert, så kan det hende at du trenger hjelp med å få justert den ordentlig. Hvis du har båret den sekken stuende full, så kan det også være lurt å forsøke med mindre lass - den slår meg ikke som beregnet for tungtransport.

Dagens gåte:

Konstruksjonen gir veldig god blodtilførsel til beina og unik bevegelighet i ulendt terreng.
Sier Helsport. Greit nok, men det er nytt for meg at det finnes sekker som kutter blodtilførselen til beina? Interessert i å høre om det fenomenet.

Men det går jo ann å gå på en slags spesialbutikk og prøve,høre og se før å så bestille på internett, dersom billigere da.

En ypperlig strategi for å spare noen kroner, men en dag er den fine spesialbutikken er nedlagt og alt du har er XXL...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei, har ikke båret sekken stuende full. Bare snaut 15 kilo så langt. Er ikke i så suuuper form enda, så det holder for meg foreløpig. :-D Men det var jo også en ting jeg la merke til, at sekken ikke er så godt tilrettelagt for ikke å være ordentlig full. Den ble veldig pløsete hvis den bare var 3/4 full.

Ja, det er jo ikke umulig at sekken ikke er 100% innjustert da. Men så langt jeg kunne se så kan ikke hoftebeltet justeres mer enn å stramme foran magen.

Jeg er også fan av å betale noen kroner ekstra for å få god og kompetent service. Problemet mitt har vært at når jeg ikke har peiling i det hele tatt, og deretter prater med noen hos f.eks. XXL som bare har sånn passe peiling, så høres de fremdeles kompetent ut i mine ører. Får gjøre litt research som det ble foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk er litt som sko, det er ingenting som er best, men hva passer din rygg? Hadde en helsport xtrem før, som nå er byttet ut med Bergans Alpinist som jeg er fornøyd med, for den sitter bedre på min rygg. Og som det nevnes lengre oppe, justering har mye å si. prøv ulike sekker på butikker med folk med KOMPETANSE. Observerte forøvrig i går at Alpinisten kostet på KF 2380 kr, og i dag 2800. Noen billigere? Dert lønner seg å følge med der hvis man vet hva man vil ha, prisene går mye opp og ned. og av og til er det supertilbud, ellers kan jo nevnes amfibi, xxl, http://www.jobbogfritid.no/ og skittfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du trenger:

http://www.wildbackpacker.com/backpacking-gear/backpacks/sizing-and-fitting-a-backpack/

Den første videoen her er noenlunde informativ (litt for mange sånne videoer later til å være for folk som aldri har satt sine bein i en sekk før).

http://www.lookingforadventure.com/backpackadjustment.htm

Som sekken ser ut på bilder, ville jeg vært fristet til å kjøpe lillebror på 65 liter. Enkel og med veldig lite ekstra "dill". Men hvis det er ett eller annet der som hindrer hoftebildet i å virke, så er det ikke stort man får gjort. Hvis reimene løsner, så kan du prøve å låse dem med tøybiter i spennene - om det virker, så trer du på en runde strikk og bruker det som lås. Mulig du har noe sånt allerede, men så langt jeg kan se av bildene, så burde ikke reimene ha sjanse til å løsne.

Har også vært hos XXL og snakket med "den har jeg også"-selgeren. Neste gang noen drar det trikset, så vil jeg være sterkt fristet til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt dette med sekk... Jeg kjøpte en bergans apinist i høst. Sekken ble prøvd i en lokal butikk, men kjøpt på nettet. Grunnen til det var at det skilte 1300 kroner, og at jeg fant ut den sekken de prøvde å selge meg i butikken i tillegg var en eldre modell av samme merke. Ekspeditøren hadde selvsagt den samme sekken selv. Ellers pleier jeg alltid å handle lokalt, dersom det ikke skiller veldig mye i pris. Nok om det..

Her er iallefall en link til noe som kunne forenklet mitt valg av ryggsekk: http://www.abcnyheter.no/livet/2012/04/06/baerer-du-ryggsekken-riktig?autoplay=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant at det virker som at folk mener at selgere automatisk ikke har peiling om de jobber i en av de større kjedebutikkene. Eller har jeg misforstått? Bakgrunnen til folk vet man ikke før man har snakket med dem. Jeg jobbet selv i en av de større kjedene ved siden av skole og vil jo påstå at det kom noen fornøyde kunder ut av butikken også. Han som fikk fikset primusen sin i butikken for eksempel... Nuvel, nok om det.

For å kjøpe ryggsekk på best mulig måte vil jeg også anbefale å gjøre en research på både hvordan den brukes(tilpassing) og hva som kan passe til eget bruk. Særlig sistnevnte. Årsaken er at dette også hjelper selgeren til å veilede deg da du har en anelse om hva som i hvert fall er bruksområdet. En annen ting er at du må være delaktig i prossesen hele veien. Med det mener jeg at du må tenke nøye igjennom selv om sekken egentlig sitter godt. Det eneste selgeren egentlig kan hjelpe med er å tilpasse den best mulig, han kan ikke vite om det er noe som gnager et eller annet sted. Det er som å kjøpe sko... Husk å prøv sekken med vekt i. Sleng oppi noen soveposer, gassbokser eller annet som måtte befinne seg tilgjengelig i butikken. Der jeg jobbet en gang i tiden pleide vi å slenge oppi en sekk el to med hundefor. Angående det med at selgere har en del av utstyret i butikken er i grunn ganske vanlig ettersom rabattordninger gjør at ansatte helst kjøper der de jobber. Om en ansatt "har" hele sekkeutvalget er det naturligvis noe mistenkelig men om selgeren har noe av det som er kan det også gi et hint om at de faktisk bruker det selv på fritiden og har litt erfaring. Eneste måten å finne ut dette på er å snakke med selgeren. Spør for eksempel om selgeren kan gi noen tips ut av egen erfaring på hva som er en god sekkestørrelse til aktiviteten du skal utføre med den. Om selgeren bare kan si "hva"(som er bra) er det litt tynt men om selger kan gi et godt og utfyllende "hvorfor" i tillegg er du på rett spor. Blir litt som på en eksamen... Vær obs på at du ikke nødvendigvis får et bastant svar ettersom det gjerne ikke finnes noe. Mange faktorer spiller ofte inn :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ganske banalt spørsmål i tittelen, men det er for så vidt korrekt. :-) Saken gjelder at jeg har en Helsport Fjellheimen 85 liters sekk. Dette er første langtur-sekken jeg har kjøpt, og jeg har blitt litt skuffet over den. Jeg synes den glir ned over hofta mi hele tiden, så jeg må gå å heise på den. Og skulderstroppene gnager ganske mye på kragebeinet, så jeg må legge imellom hansker el.l. for å lindre.

Men jeg er for lite kyndig med hva en bør se etter til å kunne velge en sekk selv. Så hvor går en for å finne kompetanse til å velge ut en sekk som passer meg? Min erfaring er at det f.eks. på XXL er ganske tilfeldig om du treffer en person som vet hva han/hun prater om, eller om jeg bare får anbefalt et produkt uten noe mer grunnlag.

Bor man i Bergen ville jeg enten valgt Platou tvers ovenfor Exhibition, eller UTE butikken nedenfor Korskirken.

Om du ikke nødvendigvis kjøper sekken der, vil du nok få hjelp til å finne en sekk som passer. Ellers er mitt hete tips å faktisk dra på dagen en dag etter sommerferien. Har dessverre opplevd en del sommerhjelpere som ikke er like kompetente.

Å kjøpe sekk er like individuelt som å kjøpe sko - ingen fot/rygg er lik, og man må derfor prøve, prøve, prøve. Rett og slett bruke eliminasjonsmetoden. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis selger tilbyr å legge vekt i sekken når jeg vil prøve den, og også kan stille rem-lengdene uten bruk av bruksanvisning, da er han/hun verdt å høre på.

I Oslo ville jeg anbefalt Oslo sportslager. I Bergen var i hvert fall platou bra, men jeg har ikke vært der på flere år. Av ryggsekkmerker har både gregory, arcteryx og kanskje også osprey forskjellige størrelser på sekkene individuelt på hver modell for å passe til den enkelte rygg, i tillegg til tilpasning med remmer. Jeg bruker f.eksempel medium på gregory palisade selv om jeg er 189 cm fordi jeg er kortere i ryggen.

Når du prøver sekken i butikk med vekt i, spør om de har en trapp du kan gå opp og ned. Du merker mer da enn om du går på et glatt gulv. Du skal jo bruke sekken i terrenget med dets ujevnheter, ikke på en flat motorvei eller ditt eget stuegulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg selv samme sekk på XXL for noen måneder siden, og synes sekken er veldig godt(så langt i det minste). Selv med tung last.

Da eg var i butikken så fikk eg erfare både en Selger, og en med erfaring. Han første eg traff på anbefalte Fjellheimen på det varmeste. Kjempesekk. Fikk prøvd den på med en sekk med hundemat oppi. Akkurat da kommer en kollega av Selgeren forbi, og spør kjapt "Er sekken til deg? Det der er damemodellen...". Kort forklart, eg er da en herremann og sto der i butikken med en damesekk på ryggen. Ikke at det bryr meg noe å stå med damemodell, men eg ble litt irritert av at eg nesten betalte to lapper for en sekk som ikke var designet for min kroppstype(bredere mellom skuldrene og hoftene så vidt eg forstod).

Selgeren, med stor S, forsvant fort og eg fikk god hjelp til hvordan eg skulle stille inn ryggsekken selv av kollegaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne sekken (Helsport Fjellheimen 85L). Den ble også kjøpt på XXL (Alna).

Selgern fremsto som fjellvandt med turerfaring fra bl a Alaska. Han var ærlig om at Fjellheimen var en grei sekk med ett ok bæresystem, men at du selvsagt fikk en el mer sekk for en ekstra tuselapp og mye bedre for to, men repsekterte også at jeg hadde et budsjett som ikke tillot det.

Har bare prøvd den én gang på test-tur med ca 10kg + kamerabag festet foran i carabinere, fra Stensby sykehus på Minnesund opp på Mistberget og ned igjen (7km hver vei og ca 500m høyde forskjell).

Synes den satt ganske bra og det er en del justeringsmuligheter på reimene. Den var langt fra full og merket ikke noe til at den var "pløsete"

Blir spennende å teste den med litt mer vekt på 2 ukers tur til Jotunheimen fra mandag av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.