Gå til innhold
  • Bli medlem

Skalljakke med eller uten nettingfor?


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny allværs/alpin/fjell skalljakke. Den blir brukt når gradestokken siger ned mot minusgradene (Har en packlite-jakke fra før).

Har hatt en Bergans Oppdal(nettingfor) i mange år nå, som har fungert utmerket, men etter en aldri så liten tur på byen blei spikern slått kista og den er nå kondemnert.

Det jeg lurer på er:

-Nettingfor er 2-lags og de uten er 3-lags?

-Vil man oppleve mer kondens i jakker uten nettingfor? Og vil man oppleve at en type er varmere enn den andre?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det er vel slik du skriver, 2-lags er ytterstoff og membran+for, og 3-lags er ytterstoff, membran og "beskyttelse" i ett lag. Mengden kondens (svette) er nok i utgangspunktet den samme, men Bergans påstår at deres nettingfor fordeler svetten utover et større området slik at det fordamper fortere. Har begge deler, men kan ikke påstå at jeg merker noen forskjell. Men de forskjellene som merkes, er at et 3-lagsplagg er mye kaldere enn et 2-lags, 3-lags kleber seg mere fast til lår/knær, men til gjengjeld er det umulig å bli kvitt isen som dannes innenfor foret på et 2-lagsplagg. Det samler seg mye is iløpet av noen dager med veldig lave temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt en gang i tiden at 2 lag + nettingfor var egentlig bare en billigere versjon av 3-lags. Nettingforet og det siste, beskyttende, laget hadde samme rollen, men at 2-lags ville de bli raskere delaminert fordi de manglet den beskyttelsen som det tredje laget ga til 3-lags. Hvorvidt det er bare tøv eller gjaldt den gang da men ikke i dag vet jeg ikke for sikkert, det må noen smartere enn meg svare på, men av de jakkene jeg har brukt så har jeg syntes at 3-lags holder bedre.

At 3-lags er kaldere mot huden og kleber seg mer er vel ikke så rart siden 3-lags jakker/bukser i goretex og lignende er gjerne litt plast-aktige på innsiden, mens på 2-lags med nettingfor så har du nettingen mot huden som gjør at det blir et lag med luft (og netting) mellom huden og det plast-aktige skallet. Hvis du derimot hadde hatt på deg en langermet overdel under jakken, så blir temperaturforskjellene plutselig mye mindre fordi du har ikke direkte hudkontakt med skallet/ytterste plagget.

Klær i goretex og andre vanntette membraner puster ikke så godt at de klarer å få ut alt av svette/fuktighet når du blir varm og svett på en joggetur. Til intense økter i regnet så er må man gjerne belage seg på at man blir våt og klam, enten pga regnet eller pga svette. Så kommer hele den greia om at jo kaldere det er, desto dårlige puster membranene. I minusgrader kommer nedbøren stort sett i form av snø, så der er det gjerne ikke det store behovet for vanntette klær, så da skulle det holde at plagget er vannavstøtende ("DWR-finish" er det noen som kaller det).

Har aldri syntes at skallplagg skal være en del av den "varmegivende" delen av bekledningen. Er det kaldt og du er i aktivitet, så blir det undertøyet som holder deg varm mens skallplaggene holder vind og vær ute. Er det veldig kaldt eller du holder deg rolig, så må det et mellomlag (genser/bukse) til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen om 2-lags vs. 3-lags skal jeg ikke legge meg borti, kan ikke mye om det. Når det gjelder netting så ville jeg helt klart valgt en jakke uten netting. Min erfaring er at man uansett blir svett og klam når man er i aktivitet, og derfor bør man heller ha på seg flere tynne lag for å tilpasse aktivitetsnivået. Jeg har en jakke selv med netting som jeg forhåpentligvis snart får muligheten til å bytte ut. Problemet er at nettingen fort blir veldig våt, noe som gjør at det tar lengre tid å tørke jakka. I forsvaret brukte vi jakker uten for og det synes jeg var mye bedre. Da kunne man heller bytte de våte mellomlagsplaggene så jakka fikk tørke. Så lenge jakka er vindtett bør den holde på varmen du får fra mellomplagg. Det viktigste man kan gjøre for å holde seg varme er å unngå å bli bløt, enten det er av svette eller regn. Så får man heller kle på seg mer når man er rolig :)

Dette er hvertfall hva jeg har erfart, sikkert mange som mener noe annet. Vet at jeg skal ha meg en Gore-Tex uten netting neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.