Gå til innhold
  • Bli medlem

Bleia 1821 moh, fortsatt mye snø i fjellet! (14.05.05)


Kim

Anbefalte innlegg

Bleia ligger i Lærdal kommune på Vestlandet.

Lørdag morgen i Valdres. Vi har veldig lyst på ski, men med Trym (hunden) i laget funker det dårlig. Stålkantene er som sylskarpe kniver for hundens tynne sener. Vi bestemmer oss for å la Trym få en dag i buret så vi får dyrket vår egoisme (neste år blir det nok bedre med ski uten stålkanter og en mer dresert hund...).

Med dårlig samvittighet reiser vi avgårde. Først over høgda til Vestre Slidre, videre opp gjennom Vang i Valdres og over Filefjell til bakkene ned mot Lærdalen. Her tar vi skia på med en gang og labber jevnt oppover den fine bjørkeskogen. Oppe på snaua kakler rypene rundt oss. Bakken opp til Bleia er grei, iallfall via vår rute oppover nordvest for toppen. På toppen er det lite som minner om vår, både vind og snø har et svært vinterlig preg. Utsikten er upåklagelig med Hurrungane majestetiske tilværs ikke altfor langt unna. Navnebroren på 1717 moh ligger snøtung lenger ute i vest. Høgeloft (1920 moh) er nærmeste høye nabo i sørvest. Her ser det ut som om skiføret vil vare lenge ennå.

Returen går nesten samme vei, bare via noen brattere skråninger hvor snøen ligger myk og jevn. Telemarksvingene blir mange og dalbunnen nærmer seg fort. Nede i bjørkeskogen blir snøen bløtere og bløtere. Vi fyker over åpne myrhøl og varm vårlyng før vi kan ta av skia og konstatere at turen er over. Vi kommer oss fort avgårde og ankommer en overlykkelig Trym ca 7 timer etter at vi forlot han.

Toppen anbefales. Det er flere muligheter for fine nedkjøringer her!

post-12-13347439151_thumb.jpg

post-12-13347439154_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gøy å sende slike bilder rundt til byfolk som tror det er sommer over hele Norge når Tryvannshøgda blir snøfri :)

Disse treffer jeg stadig vekk på. I forrige uke kom en bekjent til meg å spurte om hva jeg skulle gjøre i pinsen. Jeg svarte at jeg skulle gå på ski på Jostedalsbreen til Lodalskåpa. Da ble øya store :) på vedkommende: "Ski!!??? Hvor er det snø nå da?? :shock: ".

Han var en smule sjokkert kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sprøeste er jo at det flotteste skiføret i høyfjellet ofte er når bjørka blir grønn i lavlandet... Naboene titter litt her også, når jeg gang på gang putter skia på bilen, mens de forlengst har stuet skia vekk for sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.