Gå til innhold
  • Bli medlem

Lureri? (Temperaturgrense soveposer)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen uker siden en Ajungilak Kompakt sovepose til kjæresten min. Hun prøvde den for første gang i helgen og var til min store overaskelse bare passe fornøyd! Hun klaget over at hun hadde frøset selv om temperaturen var et par pluss grader. I soveposen står det at komfortemperatur er - 8 grader. Kan nevne at hun sov med ulltrøye og stilongs.

Da jeg synes dette hørtes rart ut sjekket jeg hjemmesiden til Ajungilak. Der så jeg at komfortemp. for kvinner på denne posen var + 4 (!) (og for menn - 1). Det kan altså se ut til å stemme mer med virkeligheten enn hva butikken oppgir og det som står i posen. Hvordan kan Ajungilak skrive helt forskjellige temperaturer i posen og på hjemmesiden? Ekstremtemp. er nesten den samme, men komfortemp (som tross alt er det mest relevante) varierer sterkt. Lureri??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

ser sportsnett reklamerer med at posen kan brukes ned -8, og at den kan brukes om vinteren!

hadde kjæresten din et godt liggeunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun brukte Ajungilak Bamse Extreme. Alle butikker hevder at komftemp. er -8 grader. Det er jo forståelig siden det også står i posen.

Butikken er i så måte redelige, men hva er det Ajungilak driver med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun brukte Ajungilak Bamse Extreme. Alle butikker hevder at komftemp. er -8 grader. Det er jo forståelig siden det også står i posen.

Butikken er i så måte redelige, men hva er det Ajungilak driver med??

det er ganske stor forskjell på folk også, kjæresten min kan gjerne synes det er kaldt samtidig som jeg er klam og varm, og det i samme seng med like dyner. jeg pakket henne ned i min Tyin Elite sovepose i senga innendørs her en gang, med både skulder"veggen" og åpningen snøret igjen, og etter 5 minutter syntes hun fortsatt det var behagelig temperatur, selv klarer jeg ikke samme øvelse med min Kompakt Spring sovepose i 2 minutter en gang før jeg blir for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus åtte grader komforttemperatur er etter den gamle normen. At den fortsatt brukes sammen med den nye, er for meg helt uforståelig.

Den nye normen er et forsøk på å få til et felles europeisk normsystem for angivelses av komforttemperaturer for soveposer, der komforttemperaturer for kvinner og menn er adskilt. Årsaken til dét, er blant annet for at kvinner fryser lettere enn menn.

Jeg har selv en Ajungilak Komfort, og mener bestemt at en komfortgrense på minus 1 grad er temmelig riktig (og da har jeg et godt isolerende underlag under).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Det har kommet helt nye mål vi må rette oss etter i butikken.

EU krever at det skal være forskellige temperaturer for jenter

og gutter. Det er noe dem har begynnt med i fjor tror jeg. På

alle lappene som henger på de nye og fjorårets soveposene

er det skrivet på det gammle og det nye målet sånn at hver

kunde og jeg som selger kan opplyse deg riktig.

Jeg husker ikke lenger helt hvordan de regner det ut med den

nye temperatur tabellen men hvis du vil vite det helt riktig kan

du ja bare ta kontakt med ajungilak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de bløffer litt uansett. Jeg har en ganske ny helsport jotunheimen, som har komforttemperatur på -25*. Jeg begynte å småfryse ved et par minusgrader, og det var med et helt ok liggeunderlag! Så uansett hvilket kjønn det er regnet ut ifra, så er vel det å overdrive litt? Forresten en knall bra sovepose ellers :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Tyin Winter fra Ajungilak, og som varm vinterpose har den vel en komforttemperatur et eller annet sted ved -20 (gamle norm). Jeg har for lengst funnet ut at jeg må trekke omtrent 10 grader til det JEG har som nedre komfortgrense (det blir da -10 i mitt tilfelle). Ser ut til å stemme med Kompakten til kjæresten din også, bertone.

Mit råd er å alltid velge en litt varmere pose enn man hadde tenkt utfra det som står på etiketten. Bytt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at det oppklarer noe som helst, men jeg har også en Tyin Winter å lå uten noe mer enn ullboxeren en natt det ble målt -25 og jeg frøs IKKE.

Så temperaturgrensene er nok veldig forskjellig fra person til person. Vil vel tro "dagsformen" kan spille inn også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info:

Sakset følgende fra Haglöfs sin hjemmeside

(http://www.haglofs.se/produkter/sovsackar.asp?lang=sv):

"Ny norm för märkning av sovsäckar.

Nu införs en ny europeisk märkningssstandard för sovsäckarnas olika temperaturgränser. Normen, kallad EN 13537, är en frivillig branschöverenskommelse som gör det lättare att jämföra prestanda hos marknadens olika sovsäckar, oavsett tillverkare.

De temperaturgränser som hittills använts har baserats på vältränade och vana friluftsmänniskor. Den nya märkningen utgår istället från genomsnittliga normalanvändare, vilket ger värden som genomgående ligger lägre än förut. Detta beror således inte på att marknadens alla sovsäckar plötsligt blivit sämre, utan på förändringen i mätmetoderna.

Samtliga produkttester utförs hos ackrediterade testinstitut."

Hva betyr dette for oss forbrukere? Jeg vil i alle fall tro at det ikke lenger er så lett for produsenter å skryte på seg ekstra isolasjonsevne, nå som det finnes en felles norm. I tillegg bør det være lettere å finne en pose som møter de kravene en måtte stille. Om denne nye normen er god å bruke som veiledning gjenstår å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan slutte meg til de som sier at det er veldig individuelt om temperaturen som er oppgitt på posene stemmer. For meg stemmer temeraturgrensene som produsentene oppgir bra. Jeg har en Bergans kompakt pose med temeraturgrense på 0 grader og en Ajugilak Tyin winter som jeg har overnattet med i ca. -20 uten å fryse. Min samboer brukte Ajungilak posen på en telttur der temperaturen var nede i -10 og hun synst det var en kald natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Anonymous

Har også ajungilak kompakt. info jeg fikk under kjøp og på merking av sovepose var at komfor temp var -8 og ekstrem temp var noe jeg ikke husker. MEN på vaskelappen inne i posen stod det at komfortemp var -5 grd C og ekstem -10. DVS, ajungilak greide ikke engang å ha samsvar i deres egen merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovposer og temp. merking er et vanskelig tema. Det har vært mye rar merking opp igjennom. I tillegg er det som nevnt over store variasjoner fra person til person hvordan man føler kulde. Også samme person vil oppleve kulde forskjellige under forskjellige forutsetninger. (Ikke så vanskelig å forstå.) Derfor vil alltid temp. merking være veiledende, og man må videre vurdere bruk og grenser utfra de kriterier merkingen er satt etter. Problemet er at det ikke har vært/(er?) noen standard som fungerer for dette, og den gjevne forbruker får ikke nok informasjon om hvordan han eller hun skal kunne forholde seg til merkingen og omforme denne til relevante temp.grenser for egen bruk. Man forledes jo naturlig nok til å tro at det som står på posen er sant. Her har soveposeprodusentene etter min mening en jobb å gjøre! Også dårlig kunnskap blant personell i sportsforetninger fører til slike situasjoner som den over. Hvis du ikke selv vet godt hva du kjøper anbefaler jeg å gå til en butikk der personalet har over middels erfaring med det utstyret de selger. Gjelder gennerelt alt.

Ellers synes jeg at Nanok har en fin side som tar for seg noe av denne problematikken og avklarer endel. Denne siden er selvfølgelig laget med tanke på nanoks egne poser, men jeg synes den har stor overføringsverdi også i forhold til andre produsenter.

http://www.nanok.no/temp.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange supre soveposer, men hjelper lite hvis man er ikke er isolert mot varmetap.

Det er viktig å isolere hodet selv om man ligger i soveposen, bruk lue! Halsen er også viktig, et sjerf isolerer mot varmetap derfra.

Liggeunderlag er også viktig, i det nevnte tilfellet var det godt isolert mot leding til bakken.

Spis et varmt måltid før sengetid,det gir økt varmeproduksjon.

Men husk bestandig lua, selv om man fryser på hender eller føtter er det ikke nødvendigvis der varmetapet skjer.

Til alle kvinner som leser neste avsnitt, ikke bli fornærmet....

Det er et kjent faktum at kvinner vanligvis har underhudsfett enn menn. Fett er isolerende, så i de fleste tilfeller tåler kvinner mere kulde enn menn.

I enkelte større ulykker der hypotermi har vært dødsårsak, har det hendt at kvinner har vært eneste overlevende. Dette har nok en sammenheng med fettreserver.

Når det gjelder testing av soveposer vet jeg ikke hvordan slike tester blir utført, om skalen blir satt opp etter testpersonens ubehag eller om faktisk kroppstempratur blir målt på testpersonene.

Men husk enkle ting som lue, skjerf, god isolasjon fra bakken og andre omgivelser som vind osv. Taper også endel varme i innånding, går mye energi til å varme opp kald luft. Et sjerf foran munnen kan være en løsning der.

Men husk for all del lua på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange lure triks for å holde varmen ved overnatting i sovepose. Jeg overnattet i -37 grader i min 15 år gamle sovepose med komforttemp på -30 på Hardangervidda for tre år siden. Det var kaldt, men det gikk greit.

1. Det viktigste er hodet. Jeg bruker både balaklava og lue.

2. Beina er utsatt. Jeg har bivuacksko med dun. I tillegg tømmer jeg ryggsekken og stikker beina i sekken med snølåsen så høyt som mulig

3. Jeg legger termos og vannflaske med varmt vann i posen. Særlig termosen gir god varme om morgenen. (Nb! tett flaske!!)

4. Ligg tett inntil sidemannen.

5. Jeg har et ekstra liggeunderlag i halv lengde. Dette legger jeg slik at det legger seg under hofte og skulder. Det er der jeg får kuldegjennomslag med bare et underlag. Jeg legger også ytterjakken og buksen under posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

"Kan nevne at hun sov med ulltrøye og stilongs."

Å sove uten ulltrøye og stilongs er et must!

Jeg hugser godt igjen dagene i millitæret.. det var alltid noen som klaget over at de frøs,

men det viste seg gang på gang at det var de som ikke hadde orket å kle av seg.

Man mister effekten av den varmen som oppstår/utvikles mellom soveposen og huden om

man kler på seg => man fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
"Kan nevne at hun sov med ulltrøye og stilongs."

Å sove uten ulltrøye og stilongs er et must!

Jeg hugser godt igjen dagene i millitæret.. det var alltid noen som klaget over at de frøs,

men det viste seg gang på gang at det var de som ikke hadde orket å kle av seg.

Man mister effekten av den varmen som oppstår/utvikles mellom soveposen og huden om

man kler på seg => man fryser.

Dette er noe jeg hørt endel før, og testet litt. Og det kommer litt an på hva slags stoff tror jeg. Var militære utstyret av bomull e.l? For jeg tror at tørt ullundertøy ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KH skrev:

Å sove uten ulltrøye og stilongs er et must!

Jeg hugser godt igjen dagene i millitæret.. det var alltid noen som klaget over at de frøs,

men det viste seg gang på gang at det var de som ikke hadde orket å kle av seg.

Min erfaring er at tørt ullundertøy gir mye bedre varme enn å ligge i soveposen uten klær. Jeg har med to sett med ullundertøy. Ett til å gå med, og ett til å bruke i teltet.

Ligger man i soveposen med fuktig undertøy blir det kaldt selv om det er bedre med ull enn med bomull.

Forsvarets vinter-under-lang av bomull er kunn egnet til aktiviteter der man ikke svetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale og nesten ikke å se på hva som står på lapen. vil du vite hva en sovepose er god for bør du kjenne på vekten. dette gjelder spesielt på vintersoveposer. da bør du gå for en pose rundt 2,5 kilo. da har du en god natts søvn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.