Gå til innhold
  • Bli medlem

Moskus i Nord-Trøndelag


Anbefalte innlegg

Leste en artikkel på adressa om denne mosuksen som går og leter etter partner i Nord-Trøndelag.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article3251071.ece

Nå er moskusen kommet over til Sverige - og der har den en større mulighet for å overleve enn her hos oss. Skal bli lit spennende å se hvordan dette går - om det blir noen partner på'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener dere virkelig at det er bra hvis moskusen sprer seg utover landet? Hva er i så fall positivt ved det?

Sist jeg sjekket var moskusen å anse som et farlig dyr for mennesker som man bør holde seg på lang avstand fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskusokser var vel her på kontinentet før oss - og det er noe urhistorisk over de dyrene. Det er fredelige dyr så lenge man holder avstand. tror elgen er en større fare enn Moskus. De spiser heller ikke sau og rein :)

Utfordringen for ungdyrene som sprer seg er vel at sannsynligheten for at de treffer en artsfrende er minimal. Men denne karen har fartet store avstander. Skal bli spennende å se hvor den havner til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde moskusen var innført til Norge men det er mulig jeg husker feil..

På Hjerkinn er det OK da det er åpent og oversiktlig. Hvis vi skal ha moskus "over alt" og under tregrensen tror jeg det fort blir konflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde moskusen var innført til Norge men det er mulig jeg husker feil..

På Hjerkinn er det OK da det er åpent og oversiktlig. Hvis vi skal ha moskus "over alt" og under tregrensen tror jeg det fort blir konflikt.

Moskusen er innført i nyare tid (tredve og femtitallet) men basert på at det er gjort funn som bekrefter at den har vært her i forhistorisk tid.

Moskusen er såpass spesialisert at den ikkje vil etablere seg "over alt"

Folk har godt av å lære seg å tilpasse seg dyra i større grad så om det vert nokre konflikter på grunn av det ser ikkje eg noko problem.

Ved Kongsvold er det satt opp advarselskilt som seier at moskusen er eit fredeleg dyr som vil angripe om du kjem for nærme. Ergo er det

DIN feil om moskusen angriper.

Folk må lære seg å ta litt ansvar for sin fremtreden i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier "episoder" så er jeg ikke redd for at vi skal få blodtørstige dyr som jakter mennesker. Problemet er mennesker som "jakter" etter moskus for å få nærbilder ol.

Jeg har hatt mye kontakt med moskus selv. De fleste gangene trekker dyrene seg unna, men av og til gjør de ikke det. Om det er agresjon, latskap eller nyskjerrighet har jeg aldri testet ut.

Har dessverre opplevd andre folk som oppfører seg uvettig og da gjerne utlendinger som kanskje ikke kjenner til bl.a moskusens toppfart og harde skalle..

Som du sier er det bra opplyst på Kongsvold. Vil det være slik andre steder? Og i hvilken biotop mener du moskusen vil trives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt negative opplevelser med moskus sjølv men meiner det er ein pris ein må betale for å ferdast i naturen.

Når eg ferdast ute i naturen reknar eg meg som ein del av naturen, ikkje eit overopphøga vesen som skal beskyttast

og skjermast mot alle reelle og ureelle farer.

Naturen er ikkje ei leikegrind.

Sjølv Dovrefjell er på grensa til om moskusen kan overleve der. Moskusen er ikkje nokon varmekjær art så eit moskushabitat

krevar blant anna at snitt-temperaturen ikkje er noko høgare enn kva Dovrefjell har. Det skulle vel begrense utbredelsen ein del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for eksempel noe i veien for at moskusen skulle ha det fint i Børgefjell? Eller Saltfjellet - burde vel også være naturlig habitat?

Men jeg tror nok det vil stoppes ganske fort - om det skulle bli en spredning. Er jo så få dyr..

De dyrene som gikk over til Sverige var vel fra Dovrestammen - eller har svenskene importert egne dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg la merke til at moskussene på Dovrefjell holder seg til den frodige dalen der det er mye gress og grønt.

Vi hadde påvår siste tur tenkt å holde oss 200m unna moskussen, men hva skal du gjøre når du holder pause og ligger i solen og dyrene kommer å beite stadig nærmere. Vi har bare vist oss fram uten å komme nærmere, men dyrene var ikke redd. De fortsatte bare, slik at vi måtte bryte opp. Noen ganger ligger de midt på stien og da må du finne en omvei. Men det er flott med slike urdyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for eksempel noe i veien for at moskusen skulle ha det fint i Børgefjell? Eller Saltfjellet - burde vel også være naturlig habitat?

Vil anta at både Børgefjell og Saltfjellet kan være potensielle moskushabitat.

Dyrene i Sverige er utvandra frå Dovrestammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Moskusen har dessverre visst seg å tåle bedøvelse svært dårlig. Trolig klarer den ikke å regulere kroppstemperaturen og dødeligheten er derfor høy ved bedøving. For de som husker programmet Dyreriket med Hedda Kise på Tv2 for noen år tilbake forsøkte de å flytte en moskus i skytefeltet, som døde under transporten. Derfor vil de fleste veterinærer kvie seg for å bedøve moskus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når moskusen i si tid vart flutt frå nordaust-Grønland, vart det gjort på den måten at samtlige vaksne dyr i flokken vart skoten, så vart kalvane fanga og transportert over havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.