Gå til innhold
  • Bli medlem

Falketind via falkungen, info


nilshermann

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har planer om / har lyst på denne ruta i nær framtid men lurer på om jeg tar meg vann over hodet. Jeg har ledet kun en rute med flere taulengder (to:)) tidligere. Dette var på østsida av Kolsåstoppen. 6 minus går greit innendørs, men føler jeg er mellom 4 og 5 ute på naturlige sikringer. Hun jeg mest sannsynlig skal klatre med har heller aldri klatra i høyfjellet før og klatrer ca 5 innendørs.

Hvordan er standplassene? Hengende? Snumuligheter? Finner ikke så mye på nett og føreren går også ganske grunt til verks.

Takk for all info! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Ingen nybegynnertur. Er veldig forskjell på folk, men som fersk trad klatrer vil jeg anbefale at du skaffer mer erfaring på lavere klipper og ruter som er velsikret og letteå lese.

Google på 'progresjonsfører klatring' og du vil finne tips med økende vanskelighetsgrad og utfordringer. Når dere er vel etablert på 5-6'er nivå ... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nybegynnertur. Er veldig forskjell på folk, men som fersk trad klatrer vil jeg anbefale at du skaffer mer erfaring på lavere klipper og ruter som er velsikret og letteå lese.

Google på 'progresjonsfører klatring' og du vil finne tips med økende vanskelighetsgrad og utfordringer. Når dere er vel etablert på 5-6'er nivå ... :-P

Her er link til progresjonsføreren jeg hadde stor nytte av : http://www.nb.no/utlevering/nb/6cc9e1363c7132b585d0ccb3464abf75#&struct=DIV72 skrevet av Magnussen/Wollan.

Jeg bør kanskje si noe om hvorfor jeg mener at turen over falkungen ikke er en nybegynner tur:

* varierende kvalitet på TL gir mer krevende klatring, sikring og standplassarbeid.

* ikke detaljert fører da flere rutevalg er mulig og ditto risiko for å kjøre seg fast og snu.

* mye løst kan gi steinsprang (skade) og krever i mine øyne at klatrene har noen minimumsferdigheter mht kameratredning og at man er på "like nivå" dersom ulykken er ute og helst at man benytter dobbelt eller halvtau.

*Lange og kompliserte returmuligheter dersom uhell eller dårlig vær, bl.a. ett par korte rapeller/klatre TL mellom falkungen og falketind.

*Ingen boltede rapellfester.

* Som nybegynner klatrer man dermed med liten margin.

*Dessuten finnes det 100 vis av ruter som er mye finere :cool: .

*Når det er sagt så har visstnok en svenske speedklatret turen på under timen :shock: og jeg mener Mayhassen har en turrapport med sin rute opp falkungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått den ruta to ganger.

Første gang ramlet jeg ned, skadet meg og ble hentet av helikopter.

Året etter gikk det bedre og vi hadde en fantastisk tur.

Denne ruta er lang og svært seriøs. Etter Falkungen er det vanskelig med retur. Veldig mye løst. En alpin tur som ikke har noe særlig med inneklatring å gjøre. Det er ikke graden som er vanskelig med helheten.

Forøvrig, ingen hengende standplasser, nei. Så ille er det ikke.

post-79-0-12977100-1344362786_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min erfaring fra mange lange flertaulengder er at det er stor forsskjell på flertaulengder på fine vegger i lavlandet og på flertaulengder i høyfjellet.

I jotunheimen er det ofte at rutene er mindre besøkt og dermed finnes det mye mer løs stein, dette stiller større krav til årevåkenhet hos klatreren og spesiellt den som leder.

Været kan også skifte raskere og kan i større grad påvirke klatringen, for ikke å snakke om at det er lengre vei til folk.

Jeg tenker at en bør være veldig sikker på eget nivå før en slik tur, slik at en også kan "klatre seg ut" fra vanskelige situasjoner viss en eks har gjort et feil vei valg.

Det er som også nevnt lite sammenheng mellom innendørs klatring og utendørs klatring.

Når det er sagt så er det viktig å også motivere folk til å prøve seg når de føler seg klar for det.

Et godt nybegynner alternativ er for eks

Skjeia tatt fra ryggen mellom skjea og kalven. Denne turen har en klatrelengde på cirka 100m, men krever også breekunskaper for å nå ryggen.

Utgangspunktet er Krossbu.

(Når det er sagt Nils, så kunne jeg veldig gjerne tenke meg en retur til Falketind via ruten du snakker om, så skrik ut viss du og ingjer vil ha tur følge ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 7 år senere...
coni skrev (På 7.8.2012 den 20.06):

Har gått den ruta to ganger.

Første gang ramlet jeg ned, skadet meg og ble hentet av helikopter.

Året etter gikk det bedre og vi hadde en fantastisk tur.

 

Denne ruta er lang og svært seriøs. Etter Falkungen er det vanskelig med retur. Veldig mye løst. En alpin tur som ikke har noe særlig med inneklatring å gjøre. Det er ikke graden som er vanskelig med helheten.

 

Forøvrig, ingen hengende standplasser, nei. Så ille er det ikke.

post-79-0-12977100-1344362786_thumb.jpg

Kan du si noe om hvorfor du falt og hva årsaken var? Evt hvilken taulengde og om det var på tind eller ungen. Har denne på boka så jeg er interessert i mest mulig info. I fjor var det frarådet å gå inder området pga mye steinsprang, men håper å kanskje få en mulighet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.