Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau og sikring med tanke på tinderangling


Talionis

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest flere steder om bruk av tau og sikring i forbindelse med tinderangling (altså ikke "fullverdig" klatring med naturlige sikringer o. l.), uten at det er spesifisert hvordan det brukes. Har også sett spesielle toppturtau til salgs. Er nysgjerrig på hvordan man bruker slike og andre tau og sikringsmidler under tinderangling, både alene og med andre. Eksempel:

"Mye brukt som sikkerhetstau på lumske passasjener ved tinderangling og topptur med og uten ski." (hentet fra: http://www.vpg.no/Av...0000066016.aspx). Hvordan ville dere brukt tauet på lumske passasjer? (Tilleggsspørsmål: Ville dette tauet vært greit å rappellere med?).

Tar også gjerne imot tips om hvordan man gjør forsering av utsatte områder på topptur mer sikker, både med tanke på metoder og utstyr, både alene og i selskap.

Håper noen kan gi tilbakemelding på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg vil anbefale deg et klatrekurs om du er interessert i slike turer hvor slikt utstyr er nødvendig. Du må kunne sikringsteknikk, lage standplasser, sette sikringer selv, vite hva sikringskjeden tåler og hva du skal gjøre hvis det går galt. Fjell hvor du trenger sikring har ofte store konsekvenser om det skulle gå galt.

Når det gjelder rando tauet bruker jeg det selv bare til bre og skiturer. I fjellet trenger man fort et tau som tåler førstemannsfall. Man kan evt legge randotauet dobbelt men da blir de veldig korte og personlig synes jeg litt av poenget blir borte. Da har jeg heller med et heltau i den lengden jeg liker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.