Gå til innhold
  • Bli medlem

Kanotur i Telemark/Agder


Kikut

Anbefalte innlegg

Skal ha med frøkena på kanotur. Hun er rimelig fersk når det kommer til friluftsliv, så vi må velge en "snill" tur med lite bæring og få/ingen stryk.Er det tips til et sted på sørøstlandet med flott natur og kanskje også godt fiske, som egner seg for kanotur i en 2-3 netter?Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Vegårvann og Vegår er samme vannet. Jeg har hørt mye positivt om padling i det vannet!

Her er også noen andre forslag:

Du kan også parkere ved Tjønnefoss (litt sør for Treungen) og padle i Tjørull med en bitteliten bæring ned til Stokksvatn og så en bitteliten bæring til Drangane. Da komer du til Nobbesundbrua (veien til Felle) hvor du kan ha en bil stående, eller padle tilbake til Tjønnefoss.

Nelaugvann (i Åmli) er også veldig godt egnet for kano. Her kan du padle rundt i et stort vann med mange øyer, og kan padle videre ned til Flaten og oppleve det fineste partiet av Nidelva.

Kan også parkere ved Gjermundnesbrua i Åmli og padle ned til Nelaugvann. Her er en liten bæring ved Suplandfoss. (Ved mye vannføring kan det være nødvendig å bære ett par plasser til, men ikke vanlig om sommeren)

Myklandsvanna er et flott område som er mye mer "intimt" enn Nelaugvann og Vegår som er åpen sjø, og kan blåse kraftig opp.

Se denne linken http://jakt-friluftsliv.blogspot.no/2011/08/myklandsvatn-elparadiso-del-froland.html

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig for gode tips! Jeg registrerer på kartene at det rundt Nelaug og Vegår går vei...villmark -og ødemarkfølelsen er viktig for meg og jeg har brent meg på det før. Er det et problem i disse vannene? Kjørull virker jo mer "alene"; men her er det kanskje en del hytter?

...og kan disse vannene bli for "små" for 3 dager i kano?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne lett tilgjengelige "ødemarksområder" for tredagers padletur i sørøstnorge i i dag. Selv har jeg valgt sørlandskysten. Der finner jeg i hvert fall "urørt natur" ytterst i skjærgåden :-)

Jeg er enig i at det "ødemarksfølelsen" er noe større i Kjørull enn på Vegårfjorden. Hvis man f.eks starter ved veien som går over til Felle og padler hele veien opp elveløpet i nordhenden av Kørull og tilbake synes jeg ikke det vil være noe problem å bruke opp tre dager. Blir det mye tid til overs kan man jo f.eks gå en tur opp på Valefjell.

Jeg har padlet noen ganger i både i Vegårfjorden og Kjørull. Som så ofte langs slike vann så er det ikke så lett å finne fine teltplasser. De fineste plassene langs Kjørrull f.eks er ofte på blankt fjell. Mye ekstra teltsnor er praktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Mykland på det sterkeste. Her er det ingen problem og få tre dager med padling. Er så mye og utforske her. Vakkert og ikke mer en 5-6 hytter. Her er og liten sjangse for å treffe på andre mennesker. Stille, rolig, vakkert, bra med fisk. Hva mer trenger du:-)

Har hatt en langweekend her i 2011 og en i 2012. Brak sukkse begge ganger.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært på tur?

Jeg kan anbefale en tur hvor du nesten garantert ikke møter folk, men nok ser noen få hytter. Turen går i Skjeggedals vassdraget. Vi padlet der for to år siden. Startet ved Risdal villmarkscaming.(Mykland nord i Froland kommune) Lett å sette ut kajakkene/kanoen der. Padlet over Vågedals fjorden, der vi så noen få hytter. Under broa ved riksvei 42. Videre nedover mot Kilane. Vi overnattet i det område. Bæring forbi en foss. Deretter flotte, smale partier med flere fine badeplasser. Tilsist ut i Uldalsfjorden. Forbindelse til Oggevann i det område. Vi endte turen ved dammen ved Hanefossen, i Herrefoss. Lett å ta opp kajakkene/kanoen der. Vi satt en bil ved hvert start/ende punkt. Ca 30-40 min å kjøre tilbake. En fin og stille tur hvor vi ikke så et eneste menneske underveis. Vi hadde en overnatting, men det er ikke noe problem å legge inn to. Hadde vært artig å høre hvor turen gikk, og hvordan det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk for alle tips! Vi legger ikke kanoen på vannet før neste onsdag. Blir en vurdering rundt Kjørull, Mykland, Skjeggedalsvassdraget som anbefalt her, evt Gautefallheia som dere kan lese om i en annen tråd. Der vet jeg det er fint! :-)

Takker igjen for alle tips, tur -og fiskerapport følger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Oggevann? Ikke så mye villmark, men et kjempefint område med over 350 øyer, holmer og skjær. Noen steder har kommunen laget til teltplasser med toalett. Mest "villmark" finner du lengst nord i vassdraget.

Det er bra fiske, en del mygg og klegg, men det tåler du vel.

Ogge gjesteheim leier ut kanoer og du kan få et greit kart over området. (Kanoene er noe slitt, men de holder vannet ute og fungerer bra.) De selger også fiskekort for sone 4, Oggevann, men på de stedene hvor kommunen har tilrettelagt for telting står det oppslag om at "her gjelder loven om fri ferdsel og du kan fritt telte i inn til to dager på samme sted, høste bær og sopp og fiske i vannet".

Jeg var der for en uke siden og fisket uten fiskekort. Fin fisk i vannet og en del blåbær på land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har padlet Drangedalsvassdraget et par ganger. Fin tur, noen bæringer og litt strømmende vann. Du kan faktisk padle fra Drangedal og helt ut til Kragerø, litt kult å avslutte med en utepils på brygga.Turen står beskrevet i Køhn sin bok, så vidt jeg husker stemmer det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padle Blindleia? Vil ikke det være nesten som å sykle en tur lang E6 første dagen i fellesferien?

Sikkert, men bare du kommer ut i august er det god plass. Med kano og kajakk padler man nær land så det pleier ikke være noe problem at det er noe båttrafikk. Padler mest i indre Oslofjord. Kryssing av åpne strekk kan være ubehagelig på godværsdager, med mange uoppmerksomme båtførere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.