Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirvassbu til Spiterstulen - fortsatt snø?


Luftig

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen av dere som har gått i området Leirvassbu-Spiterstulen i Jotunheimen i det siste? Jeg har tre spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

1) Er det tomt for snø der oppe nå?

2) Hvor tung er denne turen? Jeg har kikket på http://ut.no/rute/leirvassbu-spiterstulen2, uten å bli veldig mye klokere. Vet at turen er 17 km lang, men høydeforskjeller og terreng kjenner jeg ikke til. Jeg skal muligens ha med meg turfølge som ikke er veldig vant til store strabaser i fjellheimen.

3) Går det greit å slå opp teltet underveis, om jeg skulle ønske det?

Jeg har ikke gått i Jotunheimen siden jeg var guttunge, så alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) Det ser ut til å ligge en del snø rundt Leirvassbu fortsatt, utfra hva webkameraet der viser, se http://www.ton.no/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=85&lang=no . Det trenger ikke å bety at det er vanskelig å gå der. Du kan eventuelt ringe Leirvassbu og forhøre deg. Rundt Spiterstulen er det vel helt bart, men så ligger det også ca 300 meter lavere.

2) Denne turen er ikke tung, i allefall ikke hvis du går mot Spiterstulen, slik du antyder. Gikk denne turen i fjor. Litt steinete inne i Kyrkjeglupen, men ellers lettgått. For det meste flatt og nedoverbakke. Brukte ca 5 timer. En fin tur for nybegynnere.

3) Tror det er helt greit å slå opp telt, i allefall nede i Visdalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også her er boka (Fotturer i Jotunheimen. Standal HJ, Hagen J. 2008) til hjelp:

Spiterstulen - Leirvassbu: lett vandrerute, populær klassiker nesten uten bakker. 17 km å gå, 5 t. Høydeforskjeller 1100-1490-1400m. Det er snakk om 'solide bruer' i boka.

Hørte forøvrigens at det var fremdeless snakk om skiføre i Leirvassbu området for noen få ukers siden, men ring Leirvassbu som Phanini anbefalte.

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Dette står faktisk ikke omtalt i boka ;- Jeg har sjekket litt på kartet mitt, og Leirvassbu er på 1400 moh. Så det du antar kan vel fint stemme da.

Noe annet: leste i dag i Gudbrandsdølen Dagningen (vår lokal avisa...) at mellom Leirvassbu og Olavsbu en fortsatt kan gå på ski. Ellers er snøen såpass hard at den ikke er for vanskelig å gå på. Også fine forhold rundt Glitterheim og Glittertind: "jælma fint å gå nå". Ellers er det atskillig mer snø lenger vest i Jotunheimen, mer enn normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.