Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-tex i fjellstøvler


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ymse fjellstøvler uten Gore-Tex. Varg Rastegaisa har jeg 2 par av, og Scarpa SL har jeg ett par av. post-10401-0-35570100-1342072588_thumb.j

Felles for mine skinnsko er at de trekker vann - uansett hvor mye jeg har smurt de. Har brukt korrekt skokrem og påført med varme osv - men hva hjelper det? Våt etter kort tid er fellesnevneren, selv om passform etc har vært veldig bra.

Jeg vet at dette er en litt gammel diskusjon - og at det er mange meninger om emnet. Men hvilken erfaring har dere nå med Gore-tex i fjellstøvler? Fungerer membranen? Er skoene lette å få tørre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et par Alfa jakt støvler med gore tex, utrolig fornøyd med de. Akurat som å gå med gummistøvler på tur, går i de største vanndammene med vann langt oppover skaftet på skoene. De er fortsatt like tørre og fine inni etterpå, men nå er disse skoa relativt nye. Membranen vil jo etterhvert sprekke og gå lekk, men ingen ting varer evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ett par Alfa Cumulus GTX. Er fort ett par år gamle, å stort sett ikke fått annet vedlikehold enn at jeg har vaska de når jeg har gått i gjørme osv. De fungerer finfint fortsatt, å må gå i 6-8 cm dype vanndammer for at de skal bli våte inni. Kanonfornøyd, å kommer til å invistere i nye Alfa igjen. Ingen tvil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scarpa Charmoz her. Har brukt støvlene et par år nå og er superfornøyd. Disse er riktignok lette syntetstøvler som tørker meget raskt og holder potte tett. Skinn med goretex har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er

- det går hull på membranen ganske fort

- våte skinnstøvler med membran tørker derimot sakte

- passformen kan være så ymse

De støvlene hvor membranen virkelig har levd opp til reklamen, er et par Alfa Hjerkinn. Null vann inn og merkbar "pusting". Bare så synd at de samme støvlene gir meg blodige gangsår - de er for stive til at du går dem inn, så enten passer de eller så blør du.

Er nå tilbake på lette lærstøvler. De blir våte, men med ull inni slipper jeg å fryse. En drøm å gå i og ikke antydning til gnaging.

Sitter med en følelse av at støvler/sko med membran kanskje ikke burde lages med lær, men med syntetiske materialer hele veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt flere par alfa walk king. Ingen problemer med de selv når såle og skoen har vært helt utslitt så har de holdt meg tørre. Kjerringa har ett par halvhøye adidas tøy sko met gtx som har begynt å lekke selv om de bare har ett halvt år med pen bruk. Skal prøve å reklamere på disse men finner ikke igjen kvitteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turer lengere enn en dag og uten tørkemuligheter (hytte), blir støvelene våte uansett goretex eller ikke. Det eneste man oppnår med goretex da, er dårligere pusteegenskaper i bruk og lengere tørketider på støvelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ymse fjellstøvler uten Gore-Tex. Varg Rastegaisa har jeg 2 par av, og Scarpa SL har jeg ett par av. post-10401-0-35570100-1342072588_thumb.j

Felles for mine skinnsko er at de trekker vann - uansett hvor mye jeg har smurt de. Har brukt korrekt skokrem og påført med varme osv - men hva hjelper det? Våt etter kort tid er fellesnevneren, selv om passform etc har vært veldig bra.

Jeg vet at dette er en litt gammel diskusjon - og at det er mange meninger om emnet. Men hvilken erfaring har dere nå med Gore-tex i fjellstøvler? Fungerer membranen? Er skoene lette å få tørre igjen?

Jeg har brukt Walk King i noen år og slitt ut minst 7-8 par. Utenom passformen (Walk King passer meg) så er det to ting jeg setter pris på ved disse skoene. Det er at de holder tett (ca 1/2 år, men det er uansett bedre enn alltid å være våt) og det er at de henger på vått fjell.

Når det gjelder vedlikehold, så har jeg nesten helt sluttet å smøre inn skoene. Det er sålen som blir utslitt uansett, og det er ikke store forskjellen på hvor lenge de holder seg tørre, med eller uten smøring.

Utenom Alfa, har jeg også prøvd Crispi (Som ikke passer) Viking, som ble for "lette" og et par typer utenlandske sko. Disse ble for smale i lesten.

Når det gjelder Gore-Tex i de andre skoene, så er det etter min mening ikke store forskjellen i forhold til Walk-King.

(Men de andre skoparene er ikke brukt like "hardt" som Walk King.)

Siden jeg stort sett overnatter på selvbetjente turistforeningshytter, så tørker skoene uansett over natten. Så her har jeg ikke erfaring nok til å si noe fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Min erfaring er

- det går hull på membranen ganske fort

- våte skinnstøvler med membran tørker derimot sakte

- passformen kan være så ymse

De støvlene hvor membranen virkelig har levd opp til reklamen, er et par Alfa Hjerkinn. Null vann inn og merkbar "pusting". Bare så synd at de samme støvlene gir meg blodige gangsår - de er for stive til at du går dem inn, så enten passer de eller så blør du.

Hadde ett par Hjerkinn. Kjempegod støvel, men passet ikke mine føtter.

Etter 1 1/2 var de inngådd, men da røk membranen i ene støvelen.

Svigerbror har Alfa og er kjempefornøyd. Passer de foten din -> Suveren støvel.

Nå har jeg Viking Hunter, og er kjempefornøyd. Passer min fot perfekt.

Kommer til å kjøpe gortex igjenn. Er på 3 året med vikingstøvlene nå, og de er enda tette. Vellbrukte men tette.

Er vokst opp med gummistøvler. Gikk deretter 10 år med M77. Nu e det gore tex som gjelder.

Mulig tøysko er bra, aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ett tips: Goretex sko puster dårlig, ivertfall når det er varmt.

Bruker å ha klågs hengende på sekken. På lange turer ved lengre pauser pleier jeg ta klågs på, av med støvlene og lufte de, tar ut sålene også.

Liker heller ikke å passere elver barbent, da er klågsene fine, og helt greie leirsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

heng meg på srx.. har tråla butikkane for lærsko til mitt bruk utan GT, men ikkje funne nokon eg likar.. GT punkterar for raskt, og tørkar sakte:S har for tida eit par scarpa ladakh, som er glimrande til ulendt terreng, men med GT..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med goretex støvler, men jeg har stort sett gått hytte-til-hytte eller dagsturer. Jeg pleier å bruke støvlene + tynn ullsokk og har aldri hatt problemer med gnagsår e.l. Hvis det ikke er varmt, så har jeg opplevd å ha gått en hel dag (8 timer) og kommet tilbake med tørre sokker. Hvis det er varmt puster de ikke bra nok og man blir varm. Kan ikke tenke meg å gå med lærstøvler som trekker vann igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med goretex støvler, men jeg har stort sett gått hytte-til-hytte eller dagsturer. Jeg pleier å bruke støvlene + tynn ullsokk og har aldri hatt problemer med gnagsår e.l. Hvis det ikke er varmt, så har jeg opplevd å ha gått en hel dag (8 timer) og kommet tilbake med tørre sokker. Hvis det er varmt puster de ikke bra nok og man blir varm. Kan ikke tenke meg å gå med lærstøvler som trekker vann igjen.

Ser den, men når goretexen går hol på... det er det eg meiner..blir du først våt i sko med gore tex, så turkar dei sakte! Men joda, kjekt så lenge det varer:) veldig kjekt=) Eg brukar mine sko på toppturar/dagsturar + på lengre turar 1-3-4veker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

heng meg på srx.. har tråla butikkane for lærsko til mitt bruk utan GT, men ikkje funne nokon eg likar.. GT punkterar for raskt, og tørkar sakte:S har for tida eit par scarpa ladakh, som er glimrande til ulendt terreng, men med GT..

Hanwag har modeller utan GTX, lägger till en länk här.

http://www.hanwag.de/schuh-detail.php?shoe_id=29

Lundhags kängor anses vara fina att gå i och vara vattentäta (om du gör ditt jobb när det kommer till att smöra in dem). När de blir blöta så torkar de snabbt. har själv Ranger och tycker att den är bra.

http://www.lundhags.se/kangor/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Viking Sniper. Godt brukt i fjellet og ellers i marka rundt der jeg bor i snart 5 år, de har blitt brukt ca 150-160 dager i året.(Er ute å går 1,5 mil,3-4 dager i uka+3-4 fjellturer i året) . Like tette og fine den dag i dag.

Er veldig nøye med å vaske og tørke de etter bruk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Alfa walk queen, de blir fuktige inni. Samme gjør gtx skoa jeg har i stoff. De tørker også veldig sakte. Noe av prob med gtx er at det skal slippe dampen ut, men det betyr at dampen også trenger inn, når læret blir vått dannes det fort damp og støvelen blir våt inni. Holder man skinnet helt og er flink til å smøre støvlene fra dag en blir ikke dette problemet like stort.

Jeg har også et par Lundhags Mira, de holder tett, kan vasse over hva jeg vil bare det ikke går over støvelskaftet som er langt oppå leggen. Smører de inn med Lundhags sin smøring (fett, tjære, bivoks), de må smøres 3-4 ganger før de blir helt tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av prob med gtx er at det skal slippe dampen ut, men det betyr at dampen også trenger inn, når læret blir vått dannes det fort damp og støvelen blir våt inni. Holder man skinnet helt og er flink til å smøre støvlene fra dag en blir ikke dette problemet like stort.

GoreTex (og andre tex materialer) fungere kort fortalt ved at vannmolekyler vandrer fra den varmere til den kaldere siden av membranen, så en forutsetning for at de skal fungere er jo at det er varmere på innsiden enn utsiden og da skal ikke dampen trenge inn.

Når man tar av seg skoene på ettermiddagen vil temperaturen naturlig nok utlignes, men jeg regner det for større sannsynlighet at fugtihet kommer inn i det store hullet på toppen av skoen (der benet mitt normalt er) enn gjennom membranen. Har lurt litt på om en slik liten "tå varmer" vil være nok til å evt tørke skoene om natten eller om varmen på noen måte ødelegger membranen. Står jo advarlse på mine GoreTex sko at de på ingen måte må tørkes ved tilført varme/ i sola....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tida var eg skeptisk til Gore Tex i sko, men no er eg på tredje paret med Alfa Bever og desse har halde tett så det held. Det fyrste paret sleit eg fullstendig ut utvendig - både sålar og saumar. Texen og heldt derimot heilt tett (brukar skoa framleis til hagearbeid og vedhogging). Membran fungerer etter mitt syn flott i høge sko medan det er noko mindre bra i låge sko. Med låge terrengsko får ein for lett vatn oppi skoa uansett. På ei anna side held alle kraftige fjellsko - anten dei er produsert med membran eller ikkje - godt på vatn når dei fyrst er blaute. Kanskje eg skal prøva Lundhags neste gong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Min holdning er at fjellstøvler kun kan være tørrer en kortere periode, ud anset om de har menbran eller ej. Derfor er jeg gået væk fra Gore-Tex da det gør at jeg skal bruge meget extra tid til at gå dem tørrer. Jeg har efterhånden også god efaring med at undgå at mine full læder støvler suger vann ved at smørre de grundigt hver kveld.

Har lurt litt på om en slik liten "tå varmer" vil være nok til å evt tørke skoene om natten eller om varmen på noen måte ødelegger membranen. Står jo advarlse på mine GoreTex sko at de på ingen måte må tørkes ved tilført varme/ i sola....

Det er så vidt jeg har forstået, har tjekket dette flere gange, ikke menbranen som tager skade af varmen, noget som også skulle være underligt da den er lavet af de samme matrialler som den der sidder i brændmænns udstyr. Men læder har ikke godt af at bliver tørret ved direkte varme, da det tørrer ud og sprækker, dette burde ikke et problem med støvler i textil, bortset fra hvis lim eller andre ting ikke kan tåle varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Alfa Walk King/Queen blir nevnt flere ganger her. Selv sverger jeg til denne skoen. Som nevnt, passer den deg så er det en fantastisk sko. Har slitt ut ett par som nå er arbeidssko. (Klippe plen, hugge ved etc.) Den ble pensjonert fra fjellet fordi sålene er delvis blankslitte og det vesle mønsteret som er igjen ikke har en eneste skarp kant. T med at alderen har gjort gummien hardere så innehar de rett og slett ikke det grepet på sleipt underlag som jeg er komfortabel med lenger. Læret er også såpass slitt at det er vanskelig å hindre at det trekker vann etter forholdsvis kort tid. Flere av sømmene er gått opp. Men membranen holder den dag i dag! Og jeg har ikke aning om hvor mange km. jeg har gått med de skoene på alt fra parkett og asfalt til steinete og knivskarp lavagrus. At det dreier seg om tilsvarende en eller flere Norge på langs er hvertfall sikkert.

Min erfaring er at når du har kvalitetssko som passer foten din, så holder membranen lenge. Sko uten membran er vanskeligere å holde vanntette. Spesielt når du er ute på tur, gjerne over flere dager/uker. Lærsko med membran blir litt klammere og tørker senere, det er riktig. Selv så bruker jeg helst lærsko. Jeg svetter på bena uansett og blir fuktig. Men med syntetsko eller stoffsko så blir da lukta mildt sagt uakseptabel. Jeg har knapt brukt f.eks. vanlige joggesko siden tidlig i tenårene. De må vaskes etter få timers bruk. Når jeg er på tur så har jeg som regel med meg bivuakksko for kalde forhold og crocks for varmere forhold og til vading etc. som jeg tar på i leir. I lærskoene så stapper jeg avispapir. Da tørker de langt fortere enn lærsko uten membran og uten avispapir. Et par aviser holder fint til en ukestur og veier ikke allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte 3 år på å slite ut et par Alfa Bever Grip+. Det var jevn bruk, rundt 300+ dager i året 6-12 timer dagen. Da var sålene nesten blanke.

For et par måneder siden kjøpte jeg derfor et par Alfa Bever pro grip+.

Til dags dato har jeg ikke vært våt eller kald på føttene de siste 3 årene. Jeg vasser over elver som går til kanten uten å tenke meg om.

Jeg tar derimot svært godt vare på skoene mine, før, under og etter tur. Skopussing er ikke bare skopussing! Man kan heller ikke forvente at skoene holder deg tørr dag ut og dag inn uten at du jobber på lag med dem. Hver gang man tar pause så bør man tenke på om skoene trenger lufting,tørking,smøring. Det er ikke til å unngå at fukt legger seg under sålen, og det er enkelt å gjøre noe med på en lengre pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoreTex (og andre tex materialer) fungere kort fortalt ved at vannmolekyler vandrer fra den varmere til den kaldere siden av membranen, så en forutsetning for at de skal fungere er jo at det er varmere på innsiden enn utsiden og da skal ikke dampen trenge inn

Mulig det er slik det skal fungere i teorien, men det er ikke slik det fungerer i virkeligheten. Men uansett, GoreTex støvler blir våte inni om man blir litt svett, noe man gjerne blir når man går. Denne fuktigheten trenger ikke ut, selvom de påstår at den skal gjøre det. Det er vel også sannsynlig å tro at støvelen, om natten, kan bli kaldere inni enn utenpå. Noe som da etter ditt utsagn betyr at fukten som ligger i skinnet trenger inn i støvelen. Uavhengig av teorier om det ene og det andre, er skinnet slitt og trekker vann blir støvelen fuktig inni.

Jeg har nå gått 5 dager i vann, snø, myr o.s.v med skinnstøvler uten membran og eneste fukten i de støvlene var det jeg hadde klart å produsere på egenhånd. Forskjellen fra disse og Alfa støvlene jeg har er at disse tørket igjen og ble ikke gradvis våtere for hver dag som gikk.

Men, membrand eller ikke membrand er vel en individuell sak, folk her har jo alle forskjellige oppfatninger av de samme støvlene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Alfa jaktstøvler med Wibramsåler og Gore-tex i ca 7 år. Har ikke fått gnagsår og holdt meg god og tørr selv etter vassing i myrer og pytter en hel dag. Nå er de blitt så gamle at sålen er slitt og begynner å bli glatt. Beste støvlene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.