Gå til innhold
  • Bli medlem

Seiland


Eivind80

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer Seiland første uka i september. Er det noen som kan fortelle meg hvor langt det er over og antall dager man må regne med. Tenker fiske litt, og i lett terreng har jeg tidligere gått 12-15 km per dag. Ønsker en pekepinn på tid fra man kommer til Alta til man er inne i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres bra ut! Det er ikke altfor mye info å oppdrive på nettet, og om det stemmer at det heller ikke er merka stier på Seiland er jeg takknemlig om noen har tips til enkle vandrerturer over - tenker på ruter med fiskemuligheter, variert natur (ikke isbre) og fine teltplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrerute over Seiland?

Jeg ville tegnet en rett strek på kartet fra Hakkstabben til Kjerringholmen. Følger du denne blir det ca minste motstands vei. Jeg har ikke gått denne veien selv, så alternativ hvis det er for bratt opp hakkstabben: Følg vei mot Vest noen km og start derfra, da slipper du unna noen høydemeter. Unngå å gå ned til havet før du kommer til Eidvågeid :)

Når du passerer Langvannet kan du vurdere å legge kursen NordØst mot Trollvatnan. Det er fisk der, men det er et langrunnt vann og mye stein. Fjellskråninga ned mot Trollvatnan er også barsk fra den kanten. tror den tryggeste ruta er den jeg har merket.

http://kart.gulesider.no/m/9XTcM

Tenker du å ta båt fra hammerfest til Hakkstabben, eller motsatt vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Spiller forsåvidt ingen rolle om jeg går nordover eller sørover, men tenkte å ta båt Alta-Hakkstabben og gå til Kjerringholmen og ta buss tilbake fra H.fest. Er egentlig bare ute etter litt variert natur, fiske og ikke altfor vanskelig terreng. Så det er greiest å gå øst for breen? Er det forresten noen fine plasser for fiske i fjorden når jeg kommer til veien ved Eidvågeid?

Eneste jeg sliter litt med å finne er busser fra Alta til Storekorsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det båt Alta Hakkstabben? Har ikke bodd i Alta på 10 år så usikker på dette. Du bør dobbelsjekke det!

Vest for breen blir smalt og bratt og lengre å gå. med kanaliserende lende og gode muligheter for å gå seg fast. Mindre fiskemuligheter er det også. Jeg ville ikke gjort det.

Det går fint å fiske ved eidvågeid. Kan få litt småsei der, eller sjøørret på sand-grunna.

Edit: ser du tenker buss til store korness. Søk rute 115 Alta - Lille Lerresfjord på Borel transport :)

Endret av Gemajohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å ha finni en god plan nå. Det var ikke akkurat skytteltrafikk fra Alta til Store Korsnes, men fikser haik fra noen Altaværinger ser det ut til.

Båt lørdag kl. 14 til Hakkstabben og båt til Hammerfest påfølgende onsdag kl. 17 - bør vel ha tid nok å komme over øya da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å ha finni en god plan nå. Det var ikke akkurat skytteltrafikk fra Alta til Store Korsnes, men fikser haik fra noen Altaværinger ser det ut til.

Båt lørdag kl. 14 til Hakkstabben og båt til Hammerfest påfølgende onsdag kl. 17 - bør vel ha tid nok å komme over øya da?

Vet ikke om du har funnet ut om rutetider å sånt?

Boreal Transport eller http://www.boreal.no/ finner du det.

Er du så uheldig å bomme på alt av båtruter og fergeleie, har jeg egen båt som kan komme i fjæra å hente deg (kjører ikke lengere sør enn Porsa, og selvfølgelig mot betaling av bensin).

Så det går ann å ha meg som en plan C eller D :)

Har dessverre ingen plan eller ruter du kan gå, eneste plassen jeg har fisket er i vannene over gjøfjorden, å dit skal jo ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! - jeg skal ha det i bakhue om ting skulle gå gæernt. Bare én ting jeg lurer på: Jeg har fått fergetider fra Kjerringholmen og busstider Akkarfjord/Strømsnes til Hammerfest (Bussen korrespoderer med ferge). Betyr det at bussen ikke er med på ferga eller åssen er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Bare én ting jeg lurer på: Jeg har fått fergetider fra Kjerringholmen og busstider Akkarfjord/Strømsnes til Hammerfest (Bussen korrespoderer med ferge). Betyr det at bussen ikke er med på ferga eller åssen er det?

Nei. Bussen er ikke med på ferga. Men det går en egen buss mellom hønseby og kjerringholmen. Morgen og ettermiddag. Google it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bussen er ikke med på ferga. Men det går en egen buss mellom hønseby og kjerringholmen. Morgen og ettermiddag. Google it.

Kan du forresten gi meg en pekepinn på været (temperatur og dagslys) i området i begynnelsen av september?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nei. Bussen er ikke med på ferga. Men det går en egen buss mellom hønseby og kjerringholmen. Morgen og ettermiddag. Google it.

Er annet alternativ er å brekke mot nord etter at isbreen er passert, og komme ned i hønseby. Der får du kjøpt cola og potetgull før du setter deg på bussen til fergeleiet. Da slipper du at de siste km blir administrativ forflytning langs vei og du får brukt turpotensialet fullt.

Tror jeg ville valgt dette alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen som bor i området som veit åssen nettene er på Seiland nå? Yr sier ikke under ti natterstid. Veldig i tvil om jeg skal kjøre sommerpose eller satse på en varmere.

Har Helsport Lom (komf: 6+) og Alta (komf 0). Har Exped downmat, en pers. i teltet og ullundertøy).

Sparer én kilo på å velge sommerpose, men vil nødig fryse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Eivind og jeg kommet hjem fra en meget flott tur til Seiland. Var fantastisk natur og heldig med været var vi også. Begynte på Hakkstabben og gikk derfra og inn til isbreen. Fiska ved melkevanna men fisket var utrolig dårlig og verken så vak eller fikk fisk. Skulle egentlig gått til Hønseby med elvene var så kraftige rundt melkevanna at vi ikke kom oss over på østsiden av breen. Derfor endte vi opp i Altnesset. Absolutt lyst til å reise tilbake. Terrenget var veldig fint å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Eivind og jeg kommet hjem fra en meget flott tur til Seiland. Var fantastisk natur og heldig med været var vi også. Begynte på Hakkstabben og gikk derfra og inn til isbreen. Fiska ved melkevanna men fisket var utrolig dårlig og verken så vak eller fikk fisk. Skulle egentlig gått til Hønseby med elvene var så kraftige rundt melkevanna at vi ikke kom oss over på østsiden av breen. Derfor endte vi opp i Altnesset. Absolutt lyst til å reise tilbake. Terrenget var veldig fint å gå i.

Sørøya på langs neste gang? Der er det vel 11-1200 fiskevann... å det er en kjempeflott tur i flott natur.

I 2008 gikk vi fra Sørvær mot Akkarfjord, men været stoppet oss ved Langstrand 2/3 av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.