Gå til innhold
  • Bli medlem

Bamsefar i Buskerud? Hjelp til identifisering av bjørnebæsj ønskes!


Anbefalte innlegg

Første dag på telttur med familien fant vi et par spennende ekskrementer i en bortgjemt bekkekløft her i Buskerud. Er det noen her på forumet som kan hjelpe med identifisering av bjørnebæsj er jeg veldig takknemlig.

Jeg har lagt ut oversiktsbilder, detaljutsnitt og en liten beskrivelse her: http://villglede.no/?p=1219

Takk for hjelpen!

Turhilsen

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det der er vel enten bjørn eller en hjerneskada elg med magaskau.

Ellers så lurer jeg litt på hva bjørnen tenker som sitter der i bakgrunnen og følger med når dere studerer bæsjen hans og pirker borti den med pinner :mrgreen:

Var jo Bjørneangrep på noen sauer i Åndalsnes også nå for litt siden, bjørnen har beveget seg i litt i uvanlige områder i år tipper jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det der er vel enten bjørn eller en hjerneskada elg med magaskau.

Ellers så lurer jeg litt på hva bjørnen tenker som sitter der i bakgrunnen og følger med når dere studerer bæsjen hans og pirker borti den med pinner :mrgreen:

Var jo Bjørneangrep på noen sauer i Åndalsnes også nå for litt siden, bjørnen har beveget seg i litt i uvanlige områder i år tipper jeg.

En hjerneskadet elg er selvsagt en mulighet :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påvist bjørn i buskerud i våres, men tror ikke den er sett. En stor bamsefar. Hvor i buskerud var dere? Den beveger seg normalt over store avstander på vår/sommer, så ut i fra det kan det iallefall ikke utelukkes..

Vi var i Trillemarka.. Høres spennende ut med eventuell stor bamsefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en epost til Statens Naturoppsyn og spør, de bør ha peiling.

http://www.naturopps...ovviltkontakter

Velg kontaktmann for ditt distrikt.

Vi har vært i kontakt med den lokale rovviltkontakten fra SNO. Avføringen med stort innhold av plantemateriale er sannsynligvis elg. Men så var det ekskrementet med barnåler og rester av maur … Har noen sett noe liknende, hører jeg gjerne fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble grundig lurt av grevlingmøkk for en del år tilbake, gikk ned en bratt og utilgjengelig dal der jeg fant en stor ruke møkk.

min første tanke var bjørn men så begynte jeg å se meg rundt og oppdaget en sti som førte til et grevlinghi ikke langt ifra.

Dette hiet lå ca 350 m over havet og med 2,5 km ned til bygda, møkka var delvis gravd ned med ferskere topp møkk.

Leste etterpå at grevlingen gjør fra seg på samme sted ikke langt fra hiet... en renslig kar med andre ord.

Kan også ta med at grevlingen er et av dyra vi vet minst om i norsk natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble grundig lurt av grevlingmøkk for en del år tilbake, gikk ned en bratt og utilgjengelig dal der jeg fant en stor ruke møkk.

min første tanke var bjørn men så begynte jeg å se meg rundt og oppdaget en sti som førte til et grevlinghi ikke langt ifra.

Dette hiet lå ca 350 m over havet og med 2,5 km ned til bygda, møkka var delvis gravd ned med ferskere topp møkk.

Leste etterpå at grevlingen gjør fra seg på samme sted ikke langt fra hiet... en renslig kar med andre ord.

Kan også ta med at grevlingen er et av dyra vi vet minst om i norsk natur.

Grevling er også en mulighet, men kladdene virket som om de var lagt på én og samme gang, ikke flere ganger over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner veldig på bjønnemøkk. Litt vanskelig å vurdere på bildene, men jeg trur du mistenker riktig. (Jeg har sett mye bjønnemøkk ;-) )

Grevling driter ikke i slike mengder som det ser ut som på bildet.

Bloggen villglede.no var veldig fin og det var skikkelig fin kvalitet på turfilmene som var lagt ut. ...Skal følge med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligner veldig på bjønnemøkk. Litt vanskelig å vurdere på bildene, men jeg trur du mistenker riktig. (Jeg har sett mye bjønnemøkk ;-) )

Grevling driter ikke i slike mengder som det ser ut som på bildet.

Bloggen villglede.no var veldig fin og det var skikkelig fin kvalitet på turfilmene som var lagt ut. ...Skal følge med videre.

Takk skal du ha, Jan-Eilert :D Ja, du har nok sett en del bjørnemøkk og bjørn oppigjennom tiden. Jeg irriterer meg grønn over ikke å ha tatt flere bilder og rotet mer rundt i møkka med barnåler og maur – skylder på tidsnød, trøtthet og knott (eller kanskje jeg rett og slett var vantro og ikke helt trodde på det)!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.