Gå til innhold
  • Bli medlem

Fottur i begynnelsen av juni, hvor skal jeg gå?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Bor i Danmark for øyeblikket, derfor skal jeg på fottur med en gang semesteret er ferdig!

Er det noen som har noen gode tips til hvor det er bart. Må være ikke lengere enn 4 timers kjøring fra Oslo. Tenkte at turen skulle være en 3-4 dagers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt eg veit er det lite snø på sentrale Austlandet i år. På Vestlandet (nært Bergen) der eg er i frå, er det rikeleg med snø i høgfjellet, men det er langt meir enn 4 timars køyring frå Oslo. Nært Oslo har ein praktfulle skogområde, som Nordmarka nord for byen, flott for 3-4 dagars turar. Lenger frå Oslo kan ein nemna frå vest mot aust Telemark, Blefjell (Numedal), Norefjell (Krøderen), Hallingdals-fjella, Valdres, Gausdal Vestfjell, Hedmarksvidda og Finnskogane, og mange fleire område. Nokre av områda vil nok ha litt snø att i byrjinga av juni. Kontakt Den Norske Turistforening i Oslo for tips og snøforhold.

Lukke til med fotturen din i sommar. Kanskje sit du ved eit vatn ei lys sommarnatt, og ser fisken hoppar i vatnet.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så konstuktivt, men bekrefter innlegget over: Området i nordvest av Jotunheimen ( Sognefjellshytta/Krossbu) skulle det bli, så er det mer snø nå i disse tider enn det var i påsken i fjor. Mye blir nok liggende langt ut i juni kan man tro.

Om du tyner det litt, så kan du kanskje vurdere området rundt Lillehammer og i Rondane også, men dette er nok kanskje litt lengre enn 4 timer fra Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefjell på langs virker som en passe lang tur for tre-fire dager. Du kan starte på Bolkesjø eller Nordstul og gå nordover. Ubetjente DNT-hytter hele veien (de er bra!) og mange fine teltplasser. Pleier å være bart i juni, men sikkert noen snøflekker enkelte steder.

Under to timer å kjøre fra Oslo til Nordstul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane har ikke så mye snø i år. Tittet innover Langglupdalen og på ruta opp til Høgronden fra øst for et par dager siden. Mye bart i solsidene.

Du når nok Rondane både fra øst og vest på under 4 timer fra Oslo. Har du ikke gått en rundtur der anbefales iallfall en tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er mulig man skal være litt forsiktig i Rondane i starten av juni på grunn av at villreinstammen kalver. Flere av hyttene er stengt fra starten av mai til midt i juni for å redusere ferdselen i området.

gjestepanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker å gå på ski er en skitur et godt alternativ. Jeg var på Krossbu i pinsehelgen og det er fremdeles masser av snø fantastisk skiføre :lol: . Ta med ski-feller og gå på toppturer - men kartlegg hvor dete r far for snøskred. Du kan benytte DNTs nøkkel til selvbetjeneingshytter - sjekk opp hvilke hytter du da får tilgang til om du vil ha en rundtur. Det er fremdeles fint å gå på ski fra Valdresflya, som gir deg mindre enn 4 timers biltur fra Oslo.

Om det er fottur du foretrekker vil jeg henge meg på anbefalingen om tur i fjellområdet nord for Lillehammer (Nordseter, Sjursjøen, Hafjell og Ringebufjellet). Det var ikke mye snø der før siste snøfall (som sikkert smelter fort igjen). Ikke de villeste og bratteste fjell, men med muligheter for mange fine turer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.