Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til tilberedning av fisk på fjellet?


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ikke en spesielt dreven kokk, spesiellt ikke når jeg kun har en trangia til disposisjon. S når jeg tilbereder ørret, så stekes de enten hele, eller i stykker i panna, med mye smør og salt og pepper. Mot slutten av steketiden har jeg i litt rømme i panna. Nyyydelig! Rømmen kan jo også serveres ved siden av.

Men har andrw noen fine oppskrifter?

Viktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen oppskrift har jeg vel ikke - og alt skal jo bæres - men syns at ørret og kokt ris er en fin kombinasjon. Tror jasmine passer bedre enn basmati fks., men det blir vel en smaksak. Man kan godt la risen surre litt sammen med fisken mot slutten av stekinga. Oppkuttede ananas-ringer i risen gir en frisk smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Så noe på tv her forleden som jeg skal prøve selv. Det var riktignok med sild, men fisk er fisk skulle man tro. Salt og pepper og kanskje en smørklatt i buken på fisken. Fisken pakkes så inn i vanlig matpakkepapir/ bakepapir. Deretter inn i avispapir, bare et flak. Lag et bål som du så lar brenne ut. Begrav fisken i asken. Silden ble vist ferdig på ti minutter. For den som lurer. Papiret tok ikke fyr da det ikke ble tilgang på luft nede i asken. Man skulle ikke fukte avispapiret, kun legge det i tørt. De prukte samme teknikken på poteter. De pakket inn en og en potet, men de skulle ligge en halv time. Håper å få testet ut dette i løpet av sommeren selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen pleier ofte å kjøre fiskesuppe når han er ute i villmarka. Har selv ikke prøvd det, men det virker jo jækli godt da. Og fiskesuppe hjemme er jo alltid en slager.

Lofoten fiskesuppe fra Toro har jeg benyttet med stort hell på tur. Har hatt litt tørrmelk i for smakens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten fiskesuppe fra Toro har jeg benyttet med stort hell på tur. Har hatt litt tørrmelk i for smakens skyld. :)

Vet du hvordan smaker den uten tørrmelk? Det er vanskelig å finne tørrmelk her på mine trakter....

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte etter tørrmelk på Google i farten og leste litt om tørrmelk. Det har jeg ikke hørt om før og jeg har aldri brukt det. Er stort sett alltid hjemme på fritiden, hvis det ikke er noe spesielt jeg skal gjøre ute, og hjemme har jeg vanlig melk i kartonger. Kanskje det er mye lettere å pakke en boks med tørrmelk enn vanlig melk i kartong i ryggsekken på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er Vikingmelk på hermetiske bokser. Skal visst være utmerket til matlaging, og hermetikkbokser tåler jo en støyt. Men husk for svarte å ta de med hjem!

Man kaster ikke søppel i naturen, med mindre det er en bossdunk å finne. Men man bør uansett være forberedt på å måtte pakke boksen og annet søppel hjem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vikingmelk på boks er veldig godt. Har hatt spesielt godt hell med å bruke det i kålrabistappe. Fungerer også godt i brune sauser.

Problemet på tur er først og fremst at boksene er altfor store, og når de først er åpnet så kan man ikke ta med seg restene videre.

Blir bare med i sekken hvis jeg skal på luksustur med flere dager på samme hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan varmrøke i den vanlige kjelen din, om den ikke har "teflon". Trenger bare spon.

Skal du høyt til fjells, husk noen bjørke/seljekvister til rist nedi kjelen.

Hvis man forer gryta med litt folie kan man bruke alle slags gryter. Så slipper man å rense den også, for det pleier å bli litt griseri med røyking. -Men veldig godt!

Jeg salter fisken veldig godt i buken, og lar den ligge noen timer (eller til dagen etter). Skyller av saltet og legger den på noen einer/bjørkekvister. Gjerne litt løv av bjørka også. Litt te og ris i røykeren er også veldig godt. Legg på lokk og sett gryta i bålet eller på brenneren i 10-15 min. Nammm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre retter av en fiskeøkt!

Det beste er om en har tørket litt råvarer på forhånd, men litt ferskt er jo heller ikke å forakte (om en har rygg til det). Idèen og utprøvingen av disse rettene startet med en historie fra ”Huset” på Svalbard hvor min yngste søster har noen tiårs fartstid fra. Fra Svalbard altså, ikke bare ”Huset”. Å steke ”fiskeavfallet” kalte kokken for å ”brase fiskebein” om jeg ikke husker feil.

Dagens fangst sløyes og utbeines/fileteres. De benfrie filetene legges tilside. ALT avskjær, bein og finner havner i en kasserolle som fylles med friskt fjellvann til disse sakene er dekket (ikke så nøye). Legg til en passelig mengde tørkede gulrøtter, purreløk, selleri og hva en ellers måtte ønske og kok dette grundig ut. Smak til kraften med krydder.

Sil vekk de faste sakene som skinn, bein og finner etc. Bruke gjerne Torky eller liknende om ikke dørslag e.l er tilgjengelig. Ta vare på kraften til suppe.

Sett en stekepanne over ilden eller hva du nå fyrer med. Når smøret er fresende varmt og fint sprøsteker du BÅDE bein, finner og hva det måtte være du hadde silt av fra kraften. Et fiskehode bør gjerne deles i to eller fire alt etter størrelse. Nyt dette selv eller la hunden få ta del i det. ALT er helt himmelsk spisende, eneste forbehold er om fisken er for stor. For stor fisk uten å ta ut bein er f.eks over 400 gram eller hunden din er liten. Vår hund (boxer) legger igjen leppe/kjevebein selv om det er for stort.

Ha kraften i en kasserolle og tilsett crème fresh, litt forskjellig tørkede grønnsaker og smak til med salt, papper og evnt andre krydder. Like før servering tilsetter du terninger av fiskekjøtt i den glovarme suppen. Dette blir ferdig på ’no time’. Om du vil ha jevnet suppen starter du med smør i kasserollebunnen og freser det du måtte ønske. På f.eks 6-9 dl ferdig suppe tilsetter du nå 1 til 1,5 toppet spiseskje med hvetemel og rører dette inn i de fresende råvarene. Tilsett den mengde vann du ønsker for å få ferdig mengde suppe og kok opp. Gjør for all del ikke omvendt ettersom dette bare blir klumper. For å bli kvitt melsmaken bør dette småkoke minst 5-6 minutter, eller ha god varme noen minutter mer enn det. Smak underveis og du finner ut.

Altså, etter en herlig fiskeøkt ender en opp med en forrett av sprøstekt fiskeopphav, en himmelsk fiskesuppe og til sist den deiligste ørret, røye eller hva det måtte være som bet på.

Mulig dette hørtes omfattende ut, men det er kun gøy og smakfullt. Håper virkelig flere gjør slik i stedet for å rive opp en påse Real, dette er virkelig en utvidelse av magien friluftslivet gir oss!!! Men jada, jeg har alltid med meg en pose Real. For det første er det ingenting i veien med den, den smaker helt OK og gir næring. Dessuten er den der de gangene det absolutt ikke passer å kokkelere, men å bake brød, lage kjeks eller diske opp med middag synes jeg er konge.

:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det er vanskelig å finne tørrmelk her på mine trakter....

Snakk med butikksjefen, Kjellis! Tørrmelken leveres av Nestlè, så det bør hverken ta lang tid eller koste noe ekstra. Alternativt kan jeg besørge for deg, men det blir jo litt mye fordyrende med portoen da.

Du kan også ta med deg crème fresh som tåler mye. Legg noe isbiter ved glasset/boksen og det holder overraskende lenge.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær fisken i biter og la den trekke ferdig i litt saltet vann. Ta ut fiskebitene og lag fiskesuppe av det samme vannet, lofoten eller bergensk, og ha fiskebitene oppi til slutt. Nydelig mat, gjerne med en pose jasmin "boil in bag"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med butikksjefen, Kjellis! Tørrmelken leveres av Nestlè, så det bør hverken ta lang tid eller koste noe ekstra. Alternativt kan jeg besørge for deg, men det blir jo litt mye fordyrende med portoen da.

Du kan også ta med deg crème fresh som tåler mye. Legg noe isbiter ved glasset/boksen og det holder overraskende lenge.

:)

Ja, jeg kan jo alltids høre med min lokale butikk om de kan ta inn, det hadde jeg ikke tenkt på :) Det blir nok ingen turer med varighet lenger enn en helg før til sommeren for min del, så eg rekker nok å snuse opp tørrmelk til den tid ;) Takker uansett for tilbudet, blir det ikke annen råd kontakter jeg deg :)

Sent from my iPad using Tapatalk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bål og fisk er supert! Før tur har eg laga klart en folie. Inni ligg en klatt smør, noen tynt oppkutta grønnsaker som løk, paprika, gulrot osv. I en liten minipose er salt og sitronpepper. Åpne folien, legg i fisken, krydre, pakk inn og legg i glørne. Og nyt! :)

Heime er fisk i folie en slager for kresne barn. Kvar sin folie, krydrer sjøl og velger fra ferdig oppkutta grønnsaker og pakker inn.

No vart eg sulten.....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo alltids høre med min lokale butikk om de kan ta inn, det hadde jeg ikke tenkt på :) Det blir nok ingen turer med varighet lenger enn en helg før til sommeren for min del, så eg rekker nok å snuse opp tørrmelk til den tid ;) Takker uansett for tilbudet, blir det ikke annen råd kontakter jeg deg :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Eg har en pakke tørrmelk fra Nestle stående. Bruker i brødbakemaskina. En eske er 3 pakker oppi. Eg har ikkje bruk for alle 3. Visst du sende meg adressa di, så kan eg sende deg den eine posen. Du har ikkje bruk for så masse tørrmelk som ei heil eske ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel metode å tilberede fisk på fjellet er mose. Naturens egen Alu.folie.

Finn et myrhull hvor det vokser tykk våt myrmose eller torvnose som visst er det riktige navnet. http://www.sabima.no/Mose-til-konservering

Riv opp en god bunt av denne mosen, rens fisken og legg litt smør, en einerkvist eller salt og pepper i buken og pakk den inn i en god tykk moserull.

Legg den i bålet, helst når det er god glohaug og etter 15 - 30 minutter har du et nydelig dampkokt fiskemåltid.

Småfisk kan du f.eks. flekke som en trekantet klippfisk. Heng den på en delt vedkubbe eller en "sprettert" som om den er korsfestet, og sett den inn mot bålet.

Hvis du bruker en trekubbe kan du lage to huller med kniven i trekubben og heng fisken opp ved å stikke to pinner gjennom vert "hjørne" i hode-enden av fisken.

Varmen fra bålet steker fisken på få minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt, enkelt og godt:

Stekt ørret og potetstappe ;o)

Pleier å dynke ørreten med dill, grassløk og sitronpepper når jeg steiker den. Pleier å strø havsalt i buken og på sidene på fisken med en gang jeg får den, så litt salt er den allerede.

Sprøstekt løk veier lite og er godt å strø oppå potetstappa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ørret/røye i passe biter og legg i stekepannen, kutt lime/sitron i båter og hiv oppi (press gjerne litt av saften over fisken), kutt opp litt chilli med eller uten frø alt etter hvor sterkt du liker det. Strø over litt salt og peper. Ha litt vann i pannen, litt smør kan du også ha i om du vil, ta på lokket og la dampe noen minutter til fisken er klar. Server med ris eller potetmos :)

Stron/lime, chili, salt, pepper og evt. smør veier ikke allverdens og holder seg fint på tur. Anbefaler å ta med et skjærebrett som kan ligge langs ryggen i sekken.

Før damping/steking:

7752972058_52655849c5_z.jpg

Klart til servering:

7752973284_4ab2fe0b07_z.jpg

Ferdig servert, her ørret og sitron istedetfor røye med lime :)

7752981574_9d3f38619a_z.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

steik i meierismørr, salt og pepper, nam nam, får man litt stor fisk, og har litt tid, salt de med grovsalt et par dager, å la dem trekke i varmt vann, mooooahh!! noen som har prøvd stekt fisk, både ørret gjedde sik og harr, stekt med smørr, og kun salt. Imponerende godt på knekkebrød faktisk(Knekkebrød e førr kvinnfolk, så ikke sei tel noen at e ha skrev det her) hirr hirr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.