Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy, kombinasjon poncho og alternativer over bukse


7homas

Anbefalte innlegg

Planlegger en tur til Jotunheimen i ferien (August) og har gått til innkjøp av en del nye ting. Det er mange år siden jeg hadde en kort karriere innen friluftsliv og den gang var membraner noe forholdsvis nytt og forbeholdt finanseliten og dere avkom. Vi andre brukte ull eller vadmel og mye militær bomull.

Det er kombinasjonen av regntøy jeg lurer litt på nå

Har en Mammut Hoody softshell med gore windstopper som tåler en liten skur og en Helsport poncho når skuren varer hele dagen.

På beina lurer jeg på hva jeg skal ta med utenpå Lundhags Traverse buksa

(alt blir med i bilen og kan pakkes med etter første uka, men kunne godt tenkt meg å treffe riktig allerede fra første dag)

Med tanke på lengden på ponchoen lurer jeg litt på om jeg klarer meg med gamasjer. Har noen gamle Trailwise (fra Skandinavisk høyfjellsutsyr) i grønn, ganske stiv canvas, men disse er jeg veldig glad i. Tar vel uansett med disse med tanke på å tråkke i snø opp på Glittertind og Galdhøpiggen

Alternativene er

  • Rain-Tech lårings som er vantette, men kan bli litt klamt om det er varmt og litt mot sin hensikt. God gammeldags grønt regnfrakk "stoff". Gåt utenpå fjellsko.
  • Vaude tråsykkel-regnbukse med membran (svart). Pakker veldig lite i en medfølgende pose (15 x 8 cm). Går antakelig ikke utenpå fjellskoene.

Så om noen har noen tanker eller erfaringer hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger.

thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kombinasjonen Bitihorn Dri1 og bitihorn Fjøra dri 1 sykkelbukser fra Norønna. Disse plaggene er litt rimeligere enn Gore-Tex. De er lette og særlig buksene synes jeg har god lufting. De isolerer nok litt mindre enn 3-lags Goretex.

Har Helsport fjellduk. Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke disse i leir etc. Men dårlig lufting og blir nok fort litt klamt hvis man skal bevege seg noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra Hardangervidda. Etter stadig å ha gått sørover, har jeg fått testet kombinasjonen softshell og Jerven fjellduk orginal. Du holder deg tørr i tåkehavet mens regnet pistrer ned, men kondensen kommer som et sjokk til å begynne med. Du bør nok tørrtrene (altså i regn) med sekk og i terreng for å finne håndgrep og kombinasjoner som virker.

Kan være lurt å ha damer i skjørt, romerske togaer og kappekledte helter friskt i minne når du vaser rundt.

Gamasjer har jeg ikke prøvd, men ikke dumt. Leggene ble fort våte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp tilbake fra Hardangervidda. Etter stadig å ha gått sørover, har jeg fått testet kombinasjonen softshell og Jerven fjellduk orginal. Du holder deg tørr i tåkehavet mens regnet pistrer ned, men kondensen kommer som et sjokk til å begynne med. Du bør nok tørrtrene (altså i regn) med sekk og i terreng for å finne håndgrep og kombinasjoner som virker.

Kan være lurt å ha damer i skjørt, romerske togaer og kappekledte helter friskt i minne når du vaser rundt.

Gamasjer har jeg ikke prøvd, men ikke dumt. Leggene ble fort våte...

Ja...jeg har stort sett alltid damer i skjørt eller draperte laken i tankene...mmmm.... but I digress :mrgreen:

Jeg hadde ikke planer om å bruke softshell under ponchoen, men det er kanskje ikke noe værre enn å kjøre kun base layer og tynn fleece under ?

Jeg testet det så vidt forrige helg på en liten lokal topptur da regnet plutselig drev inn rett før toppen. Var god og svett da jeg hadde klyvd opp gjennom hogstfelt og skog istedetfor grusveien rundt og ja, det ble litt kondens under ponchoen, men ikke såpass at det ble skikkelig vått (fortsatt mye bedre med poncho enn uten). Men tenker at regntøy vil ha akkurat samme effekt med kondens på innsiden når man er i bevegelse. Har bare testet låringsene noen få ganger på tur og da har buksa vært kliss våt under låringsene.

Hadde egenlig tenkt til å kjøpe en North Face eller Didrikson skalljakke da jeg kjøpte Mammut hoody softshell'en, fordi hun i butikken frarådet "hard" shell når man gikk og med sekk nettopp fordi det ikke pustet bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kommer litt an på hvor kaldt det er og hvor fort du går. Jeg syntes det var greit med bare ullnetting under ettersom det blir varmt inne i duken, men greit å ta på jakka da det ble lengre mellom bygene og det ble mulig å gå med fjellduken åpen.

For min del er Jerven fjellduk orginal et godt alternativ til membranklær (som er fantastiske, men dyre). Må med en smule skam melde at den har vært med i sekken i åtte år kun med "krise" i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.