Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliter vi ut Femundsmarka?


larka

Anbefalte innlegg

Mange er bekymret for at ferdselen i denne vår populære nasjonalpark skal sette for store spor etter seg. Etter å ha ferdes i området i flere år deler jeg ikke denne bekymringen. Til å være besøkt ev såvidt mange tusen mennesker i løpet av sesongen er pasienten i forbausende god form, synes jeg. For to år siden var det en del søppel å irritere seg over, men i fjor og denne gang var det lite å se til dette, til tross for at jeg gikk i de mest besøkte områdene. Femundsmarka bød på de samme store naturopplevelsene som den alltid har gjort. En del folk i "lysløypa," men beveger du deg litt utenfor allfarvei har du marka nesten for deg selv. Legger ved noen bilder fra turen og håper de kan få folk ut av sofakroken.

post-4016-0-35726800-1341524061_thumb.jp

post-4016-0-88305100-1341524084_thumb.jp

post-4016-0-76149300-1341524140_thumb.jp

post-4016-0-48186800-1341524160_thumb.jp

post-4016-0-31629300-1341524212_thumb.jp

post-4016-0-09232600-1341524266_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fine bilder. Hva regnes som "lysløypa" i Femundsmarka? Eneste området jeg traff på mye folk var ved Revbua og Røvollen. På min vandring i juni så jeg heller ikke noe søppel, men mange leirbålplasser bar spor av menneskelig aktivitet. I den grad dette er "etablerte" plasser synes jeg kanskje det er greit, men det kan bli litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, Larka! Kjenner turlysten melde seg nå ;)

Er veldig glad for at inntrykket ditt av forsøplingen har bedret seg, jeg har ikke vært i Femundsmarka siden 2009 og da synes jeg det begynte å bli nok søppel. Det har nok med holdninger å gjøre, kanskje de med de dårligste holdningene holder seg borte nå som "Monseneffekten" har avtatt? Det verste jeg har sett var en gjeng som hadde en liten motorsag liggende i leiren sin ved øvre Røa...

Lysløypa må vel være Røavassdraget, spesielt fra Roasten og ned tenker jeg, det er i alle fall der jeg har sett mest folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nylig en ukestur selv hvor vi ikke traff på en sjel - før vi kom ned til lysløypa. Da var det plutselig kjukt med folk (båten begynte å gå to dager før vi kom dit). Store hunder, store allyer og store samekniver...

Nydelig natur og svært få bål å se fra Mugga og innover mot Styggsjøen over fjellet på veien dit. Men så fort vi kom ned til Røa, Roasten og omegn så vi gjerne 8-10 bålgruer side om side. Helt latterlig å se hvordan folk "er på ekspedisjon og skal lage sin egen bålplass".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.