Gå til innhold
  • Bli medlem

Ormekur til hund som har vært i Sverige


siroho

Anbefalte innlegg

Jeg skal innom Sverige på mine turer flere ganger i løpet av sommeren, (Børgefjell). Noen ganger flere ganger pr dag. Er det noen som kjenner til reglene for ormekur i en slik situasjon? Når skal den ha ormekur første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den skal ha ormekur i løpet av de siste 48 timene før innreise til Norge. Er man mye i Sverige skal man fortsette å gi hver 28. dag. Du må også fylle ut et egenerklæringsskjema. Viktig at ormekuren tar Dvergbendelorm. Tror de har blitt reseptfrie i Norge nå, men vet at du får de reseptfritt i Sverige.

http://skedsmo.dyreklinikk.no/aktuelt/behandling_av_innvollsorm/ormekur_for_dyr_fra_sverige/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det meste. Det er forøvrig litt rart at dette kun gjelder hunder som har vært i Sverige, ikke bare i grenseområdene. Vil tro at reven vandrer som den vil over landegrensene, men neida, det var bare såvidt jeg fikk resept på ormekur i fjor, siden jeg kun skulle være på norsk side av Børgefjell. Måtte lynraskt endre forklaring...

http://www.mattilsynet.no/import_eksport/reise_med_dyr/hund_katt_og_ilder/sverige/reise_med_hund_fra_sverige_til_norge_97024

http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00065/Egenerkl_ring_om_beh_65115a.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles veldig rart for oss som bor i grenseområdene dette med den ormekuren, for reven går jo fritt over grensen. Men uansett, våre hunder får kur før innreise til Norge og siden hver 28.dag hele sommerhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Da får min hund ormekur med en gang vi kommer over grensa til Sverige. For det er bare snakk om noen få timer før vi er inne i Norge igjen. Da skulle det holde for de gangene jeg passerer grensa på den turen.

Så må han da få en kur igjen etter 28 dager.

Skjemaet har jeg fått og fyllt ut, så da skulle jeg ha alt på det tørre ved passering av grensa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål om han må ha ny kur etter 28 dager. Jeg trodde de måtte det, men syns egentlig, ut ifra hva jeg leser, at det virker som de ikke trenger det. Bare kuren tas iløpet av de 48 timene. Ganske sikker på at det bare gjelder om du skal til sverige flere ganger og det er mer enn 48 timer mellom. Er man f.eks i Sverige annen hver uke så trenger man ikke ta ny kur hver gang, men hver 28. dag, mens er man bare en gang holder det med den ene kuren. Gir du kuren før du drar til Sverige og blir i Sverige i mer enn 48 timer, må du gi ny etter 28 dager.

Har også stusset litt på den regelen, ser liksom for meg reven stoppe ved grensa og tenke "skitt...nå kan jeg ikke gå lenger, har jo ikke tatt ormekuren min" :P Men samtidig så er det ikke bra å gi for mye ormekur for ormen kan bli ressistent og da må man finne opp en ny kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik som Elisabeth-81 så i inlegget. Bakgrunnen for behandlingen er at det er påvist dvergbendelorm hos rev i Sverige. Bendelormen er ufarlig for hunder og katter, men for å hindre spredning til Norge innførte Landbruksdepartementet i fjør krav om at alle hunder og katter som innføres fra Sverige skal behandles før de kommer til Norge.

Noen praktiske opplysninger:

  • Alle hunder og katter eldre enn 3 måneder skal behandles mot revens dvergbendelorm i løpet av de siste 48 timer før innreise til Norge.
  • Etter førstegangsbehandling (som nevnt over) kan hunder og katter som regelmessig innføres fra Sverige til Norge alternativt behandles jevnlig, og minimum hver 28. dag, i stedet for hver grensepassering. Hvis du senere vil avslutte slik jevnlig behandling, er det viktig at dyret behandles en siste gang etter siste innførsel til Norge. Den må da skje i løpet av de siste 28 dagene etter foregående behandling.
  • Det er ikke nødvendig med attest fra veterinær, men du må kunne dokumentere at dyret er behandlet. Det finnes et egenerklæringsskjema for det på mattilsynets nettsidene.
  • Det eneste preparatet til behandling av revens dvergbendelorm hos hund og katt som har markedsføringstillatelse i Norge, er Droncit vet 50mg. Doseringen er 5 mg/kg kroppsvekt gitt oralt som engangsdose. Du kan få Droncit hos apoteket uten resept (det er midlertidig unntak fra krav om resept på minstepakninger).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.