Gå til innhold
  • Bli medlem

Skokrem til lærsko


SJL

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har noen jaktstøvler i lær. Etter et års bruk har skokremen på støvlene begynt å slites av. Det jeg lurer på er om det er en fordel å sette inn skoene med skokrem? Har det en praktisk funksjon eller kun utseendemessig? I så fall hvis støvlene skal settes inn med skokrem. Skal det gjøres før eller etter at de settes inn med voks?

Hilsen Sigge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er fargen som slites av, slik at det lyse læret vises, så er det fortsatt voks eller smøring som gjelder. For kosmetikkens skyld må du gjerne ta på noen lag skokrem etter en eller to dager. Det vil slites av langt raskere enn orginal fargen, så dette må gjøres med jevne mellomrom.

Mye skokrem inneholder også voks/fett, så det kan holde for en dag i myra.

Så i praksis vil det si at hvis du står med fett i en hånd og krem i den andre, velg fett og trøst deg med at støvlene forteller sin historie gjennom rifter og merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har noen jaktstøvler i lær. Etter et års bruk har skokremen på støvlene begynt å slites av. Det jeg lurer på er om det er en fordel å sette inn skoene med skokrem? Har det en praktisk funksjon eller kun utseendemessig? I så fall hvis støvlene skal settes inn med skokrem. Skal det gjøres før eller etter at de settes inn med voks?

Hilsen Sigge

???? Lærskoene skal da smøres etter hver tur. Det har alle som har vært i grønne klær lært. Rengjør skoene og la de tørke, Ha på litt skokrem her og der og børst det utover og inn i læret med en skobørste. Dette gjør skoene tettere og holder læret mykt og fint slik at det ikke sprekker opp.

Obs! om det er sko med membran så bør man bruke egnet smøremiddel. Da skal ikke skokremen virke vanntettende, bare holde læret mykt. Det er viktig at det puster slik at membranen får mulighet til å virke slik den er tenkt. Derimot, har det gått hull i membranen kan man like godt smøre med vanlig skokrem for å få de tettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri brukt annet enn skokrem alla kiwi og noe som luktet tjære. Sikkert ikke nødvendig å bruke begge på en gang. Skokrem tilfører jo noe farge. Det viktigste er at det holde læret mykt slik at du kan ha skoene i mange år. Du kan jo prøve hvem av produktene du syns blir tettest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.