Gå til innhold
  • Bli medlem

Knott og mygg - tips for småfolk!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips når det gjelder dette? De aller minste skal vel ikke ha disse giftstoffene på seg og da ser jeg det som en utfordring å få til noe tur - overnatting etc. Kommer akkurat fra en overnattingstur, og myggen er jo absolutt i anmarsj! Hadde heldigvis sol og vind men neste gang..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier ha slike myggoljer på klærne til ungene, da får de det ikke på huden. Men jeg blir ikke enig med meg selv hva som funker best, så jeg håper noen har noen gode tips. Eurax er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentulatum funker ganske greit, hjelper mot kløe om man skulle bli stukket også, men det lukter ganske sterkt så hold det godt unna øynene på små barn ellerså kommer tårene fort. Jeg tror at trikser er å sørge for en lukt som gjør at myggen ikke lukter blodet. Ser for meg at mye hvitløk også kan hjelpe, men kanskje ikke noe å fore barna på. Noen klær skal ikke komme i kontakt med myggmidler så sjekk det før du ev gnir klærne inn med middel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet hjelper Eurax etter at man er blitt stukket, altså mot kløe, ikke noe forebygging. Produsenten har hatt langvarige leveranseproblemer, men Eurax er siden sist uke tilbake på lager i apoteket igjen. I to størrelser, for å precisere litt...

Bruker Autan Protection spray til forebygging. Funger virkelig fantastisk. Inneholder 'Icaridin' (20%), så slipper man å bruke det som 'litt tvilsom' omtalte DEET.

Den i denne tråden nevnte Autan 'Family' inneholder 10% Icaridin, til sammenligning.

Myggspray på klaerne til barn er lurt, men var klar over at noen har en tendens til å gi flekker som ikke kan vaskes ut. Mentholatum høres fornuftig ut, men tror ikke at mygg "lukter blød"..?

Det skal uansett være interessant for å lese litt gjennom (uavhengige!) vitenskapelige studier om disse to produkter, mht effektivitet, helserisiko ved bruk, og eventuele aldersgrenser. Bare finne litt tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet hjelper Eurax etter at man er blitt stukket, altså mot kløe, ikke noe forebygging. Produsenten har hatt langvarige leveranseproblemer, men Eurax er siden sist uke tilbake på lager i apoteket igjen. I to størrelser, for å precisere litt...

Hehe, da synes jeg du ikke bør uttale deg om erfaringer du IKKE vet noe om... Må innrømme at jeg også lo litt av påstanden til en kollega som anbefalte Eurax som forebyggende, men "seeing is beliving".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Smør på matolje med sitron og spis hvitløk er et tips jeg har med meg fra slåttetida hjemme. Har ikke prøvd det i seinere tid siden jeg ikke er plaget av annet enn en klegg i ny og ne, men mener å huske at det hjalp.

Ellers er zinksalve en god klødemper. Det har vi brukt nå i sommer på de verste stikkene med stort hell både på voksne og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å dempe kløe så kan du også bruke XYLOCAIN SALVE. Jeg vet ikke om den holder mygg og knott borte, men den demper kløe.

Ellers kan det kanskje være greit å vite hvordan myggen orienterer seg på leting etter mat. Den følger konsentrasjonen av CO2 i luften så hvis man slutter å puste så kan det tenkes at myggen ikke biter. :mrgreen:

Jeg plages ikke nevneverdig av mygg og knott, bier og veps. Jeg kjenner at de biter / stikker, men for skjelden noen problemer etterpå. det klør i 5 - 10 minutter og så er det borte. Min kone og min yngste sønn sliter med hevelser og til dels sår i mange dager og vi har funnet ut at myggnett er det som funker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mye av sommeren gått med i kjølig regnvær. Er imponert over hvor lite mine småfolk klør seg - selv om myggstikkene sitter ganske tett etter mange netter i telt.

Vi vurderer nå tur inn i et særskilt myggområde i sørenden av Børgefjell. Fikk anbefalt myggspiral av en lokal kar. Jeg har selv litt ymse erfaring med denne røkelsen, men har noen andre gode erfaringer med det eller er det humbug? Leste ett sted at røyken fra myggspiral er helsefarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hvitløk er nevnt. Mens jeg gruet meg til myggen på neste tur undersøkte jeg blant annet hvitløk (ta med et par fedd på tur høres jo genialt ut), men dessverre, hvitløk er testet og det kan dampe hvitløk av ørene dine uten at myggen melder pass. Virker meget godt på mennesker som ikke spiser hvitløk - så det hjelper på de verste plageåndene :)

Midler med DEET (diethyl-meta-toluamide), virker, men best effekt for en ved å dekke hud/klær helt. Hvilket forklarer hvorfor myggen er så glad i meg - har brukt myggmidlet som parfyme, ikke som deoderant.

http://en.wikipedia.org/wiki/DEET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Autan familie mot myggen på mine barn.

Denne funker veldig bra for meg også (den på liten pumpeflaske, innholdet er gel). Sliter normalt med både mygg og knott. Testet i Finnmark med mygg og knott i litt høyere antall enn her hjemme på østlandet og slapp veldig billig unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker noe som heter siste stikk på barn og de 4 beinte http://www.neofolger...sistestikk.html

Det funker godt nok vist man smører all bar hud med det, reklamen sier att det og demper kløe om man har blit stukket men sønnen min mente ikke det var tilfelle. BurnAid spray derimot mener alle 3 barna her i huset er det som er best mot kløen vist de har blitt bitt av noe(samme som brukes på brannsår) Så vidt jeg har skjønt inneholder ingen av produktene noen skumle ting, bortsett fra prisen naturligvis.

Ang myggspiral så tilsier erfaringen at den er mest egnet for å holde mennesker borte. Myggen har jeg derimot ikke merket att bryr seg nevneverdig. Vet og om en del barn som blir kvalme av røyken/lukten så hos oss er det puttet i kategorien "trengs-ikke-testes-igjen"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi insisterer på mygghatt, og med de temperaturene vi har hatt på våre turer i sommer har det blitt svært lite stikk i forhold til i fjor. Dessuten er det svært viktig å ha noe å smøre på eventuelle stikk. Vi bruker xylocain, men det aller viktigste er at det smøres. Det er omtrent som med plaster, effekten er enorm og umiddelbar.

I fjor ga jeg henne en halv zyrtec ved et par anledninger da hun virkelig var oppspist (Børgefjell det også, ja), Da sov hun godt om natten og det er alltid en god ting! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vi flytta til skogs for noen år siden. Etter ca ett år slutta jeg å være plaget av myggstikk. Merket de rett og slett ikke lenger, men ser at de stikker. Det samme med ungene. Egentlig aldri opplevd at de er plaget eller blir spist opp. Litt snålt egentlig. Meget sjelden jeg bruker myggmiddel. 

Det er ikke utenkelig at man kan utvikle en slags immunitet, men jeg kjenner ikke til at det er vitenskapelig dokumentert.

De gangene jeg bruker middel er det MyggA det går i. Tenker ikke på evt giftstoffer, bare sørg for at ungene ikke eter/drikker det. Huden er tett, og jeg har ikke tro på at giftstoffer i myggmiddel kan taes opp i toksiske doser gjennom (barne-)hud. Vi er kanskje generelt litt for overbeskyttende med ungene våre. Solkrem derimot, det er viktig!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du i og for seg rett i. Huden er et fasinerende organ som er overraskende tett mot det aller meste. Tenk på alt vi kommer i kontakt med bare i løpet av en dag. Nesten ingenting trenger gjennom. Enkelte medisiner er utviklet for å kunne taes opp gjennom huden. Jeg er ingen spesialist på myggmidler og har ingen for hånden. Står det noe om at det ikke skal brukes på barn på beholderne? Dersom stoffet hadde hatt potensielt alvorlige bivirkninger hvis brukt riktig (ikke spist eller drukket feks), hadde det vært like ugreit for voksne som for barn. 

Jeg er selvfølgelig svært påpasselig mht mine egne unger, men myggmiddel dersom nødvendig, det hadde dem blitt gnidd inn med. Personlig er jeg mere opptatt av hverdagskosten, sukkerdrikker, radon i drikkevann og kjellern etc. Men det er jo en helt annen diskusjon.  

Edit: jeg søkte opp litt på nettet, og ser jeg ikke er oppdatert. DEET er stoffet som skal omgåes med forsiktighet. Litt sånn for sikkerhets skyld, og at det kanskje kan ha uheldige effekter på utviklingen av nervesystemet. Grensen settes ved 3 år. Får rote frem myggnettingen til minsten når det blir varmt. 3-åringen derimot har ferdig utviklet nervesystem ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Jeg har kikka nærmere på ovennevnte. Interessant nok er anbefalingene fra amerikanske barneleger: 

The American Academy of Pediatrics states that insect repellents with DEET are safe to use on children as young as two months old.

 

Dog anbefales ikke midler med mer enn 10% DEET. 

Vi må passe på barna våre, men for mye av det gode er også i denne sammenhengen for mye av det gode. 

 

Personlig synes jeg man bør i hvert fall forsøke å unngå å ta med seg de minste på steder hvor mygg og knott er et bortimot ukontrollerbart problem. Jmf diskusjonen med småbarn og kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.